Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Aptauja: rīdzinieki uzskata, ka pilsētā valda pārāk liela agresija satiksmes dalībnieku starpā 10

 
CSSD | 2.novembris 2024 8:44

89% Latvijas iedzīvotāju kaitina satiksmes dalībnieki, kuri pārkāpj noteikumus, liecina septembrī veiktā VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) un apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) sabiedriskā aptauja par satiksmes dalībnieku attiecībām pilsētvidē.* Tiesa, trešo daļu aptaujāto kaitina arī pārāk uzcītīga ceļu satiksmes noteikumu ievērošana.

Visnoraidošākā attieksme pret pārāk paklausīgiem satiksmes dalībniekiem vērojama jaunāka gadagājuma cilvēku (līdz 39 gadiem) vidū, savukārt krietni labvēlīgāk noskaņoti tie, kam jau pāri 50. Ievērojami lielāka neiecietība pret pārlieku uzcītīgajiem valda pilsētās (39%) nekā laukos (25%). Interesanti, ka Rīgā ir daudz mazāk to, kurus kaitina satiksmes dalībnieki, kas pārāk skrupulozi ievēro noteikumus, – tā atbildējuši tikai 27% aptaujāto.   

Kopumā 65% aptaujas dalībnieku ir pārliecināti, ka pilsētā valda pārāk liela agresija satiksmes dalībnieku starpā. It īpaši uz to norāda jaunieši vecumā no 18 līdz 29 gadiem – tā atbildējuši 72%. Eksperti atgādina – konfliktus un spriedzi var radīt ne tikai neapmierinātība ar noteikumu pārkāpējiem, bet arī īgnums pret tiem satiksmes dalībniekiem, kuri noteikumus ievēro skrupulozi.

“Jauniešiem ir mazākas spējas novērtēt riskus, viņiem ir sajūta – ja kaut ko riskantu darīs, sekas nebūs tik smagas, un tas vēl izteiktāk izpaužas tad, ja viņi ir barā. Ir pat veikts eksperiments: jaunietim liek spēlēt datorspēli, kuras laikā jāvada automašīna un var darīt jebko – apstāties, notriekt ceļa stabus, braukt pretējā joslā utt. Ja spēlē viens – agresīva braukšana nav tik izteikta, salīdzinājumā, ja blakus ir vienaudži, kas iedrošina “iebrauc te, pārkāp to”, viņš daudz vairāk klausīs šos ieteikumus salīdzinājumā ar pieaugušo, kas pilda tādu pašu uzdevumu. Jo jaunāks braucējs, jo spēcīgāka sajūta, ka, pārkāpjot noteikumus, nekas slikts nenotiks. Vecāki cilvēki vairāk izvērtē riskus un apzinās, ka no gāzes grīdā vai bīstamas un agresīvas manevrēšanas neko neiegūs vai arī sekas neatsver veicamo darbību,” saka psihoterapeits Artūrs Miksons.

80% aptaujāto uzskata, ka savstarpēja cieņa starp satiksmes dalībniekiem uzlabo drošību, un visvairāk to atzīst satiksmes dalībnieki vecumā virs 40 gadiem, kur šādam apgalvojumam piekrīt pat 84% respondentu. Tajā pašā laikā jaunieši (18–29 gadi) ir salīdzinoši mazāk pārliecināti par cieņas nozīmīgumu satiksmē – uz to norāda tikai 71%. Ņemot vērā, ka cieņa iet roku rokā ar satiksmes noteikumu ievērošanu, tā ir satraucoša tendence.

Tam gan īsti nepiekrīt satura veidotājs Niklāvs, kuram radušies pavisam citi novērojumi: “Es vēlētos teikt tieši pretējo, ka uz ceļa jaunie autovadītāji, kas tikko ieguvuši tiesības, brauc ļoti piesardzīgi salīdzinājumā ar šoferiem, kam ir četrdesmit gadu stāžs. Toties, runājot, piemēram, par skūteriem, tie ir cieši saistīti ar jauniešu dzīvesveidu – daudzi izvēlas šo transportlīdzekli ikdienas gaitās, atgriežoties mājās no ballītes, vai arī bieži vien uzskata, ka būs smieklīgi, ja kopā ar draugu uzkāps un brauks. Zinu jauniešus, kuriem ir sanācis braukt ar skūteri dzērumā un par to saņemt sodu, kas nemaz  nav patīkami. Labi, ka ir noteikumi un ierobežojumi, jo tas parāda valsts nostāju, ka neļausim visiem neapdomīgi izmantot braucamrīkus – ja tiesības var iegūt, tās var arī pazaudēt. Manuprāt, jauni cilvēki nevis dusmojas par noteikumiem, bet drīzāk dažreiz neizprot, kāpēc tie vajadzīgi, jo neapzinās riskus ceļu satiksmē.”

Artūrs Miksons norāda – jāņem vērā arī audzināšanas īpatnības un attieksme pret autoritātēm tiem, kam tagad ir 20 gadu, un tiem, kam ir ap 60: “Vecāka gadagājuma cilvēkiem attiecības ar autoritātēm bija daudz striktākas. Ja noteikumi bija, tie bija obligāti jāievēro, bez variantiem. Ja jaunietim ģimenē ir skaidrots, ka noteikumi nav obligāti jāievēro – “pats esi gudrāks, pats labāk zini”, vai pat ģimenē nekādu noteikumu īsti nav, jo visvarenāks jaunietis jutīsies. Tāpēc aptaujas dati ir saprotami un atbilstoši tam, kā jaunāka vai vecāka gadagājuma cilvēki interpretē savus spēkus, novērtē riskus, kā izpaužas viņu attiecības ar autoritāti un noteikumiem un viņu spēja vai nespēja uzņemties atbildību par savas rīcības sekām.”

Par galveno faktoru, kas uzlabo satiksmes dalībnieku uzvedību, 47% aptaujāto uzskata bailes saņemt sodu par pārkāpumu. Tehniskie līdzekļi, piemēram, fotoradari, īpaši svarīgi šķiet jaunākai auditorijai (51% respondentu 18–29 gadu vecumā), savukārt vecāka gadagājuma cilvēki (60+) lielāku nozīmi piešķir infrastruktūras uzlabojumiem un ātruma ierobežojumiem, kas norāda uz lielāku toleranci pret skrupulozu noteikumu ievērošanu.

Apdrošināšanas sabiedrības BALTA dati liecina, ka no visiem ceļu satiksmes negadījumiem 25% notikumu ir iesaistīti bērni vecumā līdz 18 gadiem, 32% – pieaugušie vecumā no 18 līdz 38 gadiem, bet 42% – vecumā virs 39 gadiem. Lielākais traumu īpatsvars ir tieši šajā vecuma grupā, taču, izvērtējot negadījumu raksturu, redzams, ka šie cilvēki ļoti bieži nav vainojami ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanā, bet ir cietušās personas.

Saskaņā ar BALTA statistiku gados jaunāki cilvēki biežāk pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, pārsvarā tie ir tādi pārkāpumi kā ātruma pārsniegšana, agresīva braukšana, apdzīšana, neizvērtējot situāciju uz ceļa, braukšana alkohola vai narkotisko vielu iespaidā. Diemžēl tas bieži ir iemesls avārijām ar ļoti smagām un pat traģiskām sekām. Nereti vadītājs, kas ir vainīgs negadījuma izraisīšanā, nav cietis, bet cieš pasažieri vai citā transportlīdzeklī esošās personas.

 
Visi komentāri
 
W12 2.novembris 2024 9:49
7 2 Atbildēt

Teikšu tā. Mana vecākā atvase tagad ir saņēmusi “baltās tiesības” un, protams, ka mēs aktīvi kopā veicam mācību braucienus. Mācu arī praktiskas lietas. Mācu rīkoties proaktīvi ikvienā situācijā cenšoties izvērtēt potenciālos riskus. Braukšanas stils intensīvs, drošs un citiem paredzams. Mācu paturēt prātā arī to, ka pārējie satiksmes dalībnieki var būt mazāk zinoši un neuzmanīgāki. Tas palīdz prognozēt tālāko situācijas attīstību. Mācu kontrolēt apkārtējo situāciju 360 grādos Protams, ka tas ne vienmēr ir iespējams, bet tomēr. Galvenais ir iemācīt jaunajam braucējam justies droši un pārliecinoši braucot kopējā satiksmes plūsmā.

650 2.novembris 2024 17:53
2 0 Atbildēt

Varbūt iemāci Viņai "piebremzēt", kad (ja) krustojumā deg Zaļā gaisma.Īpaši ja tas tā gadās Naktī, patukšā pilsētā.Viena no tādām dažām vēlāk reāli noderējušajām lietām, ko "man" kāds ir savulaik tā neuzbāzīgi "pamācījis".

Bet cita starpā ir interesanti, ka tagad tie potenciālie satiksmes uzraudzītāji (reālas uzraudzības vietā) veic aptaujas un izplāta te visvisādu citādu acīmredzamu Demagoģiju.

Vēl ir tāds paradokss, ka jo mazāk braucēju attiecīgajā diennakts stundā, jo lielāka iespēja uz savas ādas izjust to tā dēvēto "agressiju".Nu ja ne gluži to, tad tīšu līšanu cita Vadītāja "personiskajā telpā" jau nu noteikti var novērot praktiski jebkur.

Vernons 2.novembris 2024 16:13
2 0 Atbildēt

Artūrs Miksons, Upuris, tāds pats kā visi citi un es! Normāls stāvoklis uz ceļa ir kustība un tās Ātrums. Nenormāla situācija, kad kāds veic manevrus bez savlaicīgas informācijas un strauji bremzējot! Agresija sākās ar virzienrādītāja neieslēgšanu, vai tā parādīšanos pēdējā brīdī!

W12 2.novembris 2024 19:24
5 1 Atbildēt

Varu tikai piekrist teiktajam, bet piebildīšu, ka, manuprāt, šodien autoskolās reti kur jaunos braucējus māca domāt. Iemācīties noteikumus un izpildīt standarta manevrus ir viens, bet braukt, domāt un prognozēt ir pavisam kaut kas cits…

ZZZZ 3.novembris 2024 8:10
2 1 Atbildēt

Viedi vārdi Vernons. Laicīgi pagrieziens nogriežoties! Šis var 1 reizi jūs izglābt ārpuspilsētas satiksmē! Tāds pusaizmigušais autopilots var pamosties nedaudz un piebremzēt laicīgi... Daudzi apstājās kreisajā un kad jau zaļais tad arī ieslēdz pagriezienu. Tas attiecībā par joslu taisni ar kreiso kopā. Gribi nē tev jāpārkārtojas no statiskas situācijas un vēl labajā joslā braucošos jāčakarē. Tad vēl svarīgi nogriežoties NO, krustojumā tak ieņemat attiecīgo vietu uz brauktuves. Citādi tāda mazauto vadītājai! kas palaiž pretim braucošo plūsmu netiek garām. Jo tā kā 95 kods no labās malas vai labākajā gadījumā joslā vidū stāv😡 Parasti brīvi varētu samainīties 2 auto vienā joslā. Tas pats kad nogriežoties palaiž gājējus. Nu ok lēni, bet līdz zebrai braucam, lai auto aizmugurējā daļa nepaliek joslā, traucēt taisni braucējus 👌 Esam laipni, tas atgriezīsies arī ar to pašu. Tad vēl, es apbraucot velo vai gājēju īpaši tumsā, kaut viņš neiet pa ceļu, parādu kreiso tad labo. Arī tos ķermeņus ieraugot, kas uz brauktuves mētājās, pabrīdinu ar tādu ērti novietotu pa rokai podziņu kam trijstūris simboliņš! 😜

Autovadītājs 2.novembris 2024 23:45
3 1 Atbildēt

Tā vien liekas, ka Latvijas gudrie vispār neko nav dzirdējuši par savstarpējo cieņu. Elementàrs piemērs, vismaz 10% analfabētu brauc pa kreiso malejo pat ārpus apdzīvotas vietas. Oligarha sindroms jopta?

Vēl viena daļa tikko no zirga autiņà. Nekur nesteidzas.

Nevaru saprast, kā Vācijā: vieni lido, otri brauc, bet statistika labākā pasaulē?!

Varbūt autoskolās ir jàmacas, kas cits?

Varbūt vienkāŕšāk copy paste macību materiàlu?

Skaidrs ir viens, Latvija autovadītaju sagatavošanā, gluži kā ekonomikā, konkrēti atpaliek no Eiropas.

650 3.novembris 2024 22:33
0 0 Atbildēt

Šo vakar (šovakakar) braucu pa šos. labējo joslu.Jā.Pie f-radāra apsstiedzu 2gab.Kā Redaktors mācīja- ja Tu (es) pietuvojies/pa, tad tu (es) vari droši braukt (tamLoham) garām.Un nekam neko nemaksāt.Jā. Ok. 

Pēc tam atlikušajā gabalā (arī neko reāli Sodāmu nepārkāpjot) apsteidzu vēl kādus 4gab tam līdzīgos.Jā. Un TAD iesākās TAS. Zīme 70, zīme 50,- TAM pilnīg pie dsas.Viens no tiem Lohiem (ar abreviatūru Bolt uz sāna) pēkšņi "sadūšojās" gan uz +25, gan rādīja kā "vaig" un tāa.Konkurence (veiksmīgi) "beidzās" ar to, ka viņš kkur nogriezās na/uj (nost).Kā parasti.Jā.Ok. ;p

Vernons 4.novembris 2024 0:49
0 1 Atbildēt

Ir "Ceļu satiksmes Likuma 19. pants: "Pienākumi un tiesības"! Pienākumi ir, vai jābūt saliktiem CSN. Un tur minimums ir! CSN 57., 70., 64., 104.4.! Kas priekšā, tas Garantē drošību!

uupis 4.novembris 2024 12:09
1 0 Atbildēt

Āboli labi norūguši sētas vīnam!

Vernons 4.novembris 2024 14:38
0 0 Atbildēt

Ūpim, kā "sklotājam", būtu jānokaunas un jāpaklusē!  Jo CSL 19.pants uz viņu attiecas tāpat kā uz visiem un mani! 

Vienkārši Noziedznieks, kurš māca braukt!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krištianu Ronaldu tiek pie dienesta auto 200 000 eiro vērtībā 4

Saūda Arābijas futbola klubs Al-Nassr slavenā futbolista rīcībā nodevis aptuveni 200 tūkstošus eiro vērto BMW XM Red Label. Lasīt vairāk

 

Kia Syros Indijas tirgum; varbūt arī Eiropai? (+ FOTO) 11

Dienvidkorejas autoražotājs Kia prezentējis jaunu modeli Syros, kas paredzēts Indijas tirgum. Lasīt vairāk

 

Rīgas pašvaldības policija pieķer daudz ātrumpārkāpēju (+ VIDEO) 20

Kopš oktobra beigām galvaspilsētas ielās automašīnu braukšanas ātrumu uzrauga arī Rīgas pašvaldības policijas trīs netrafarētie auto. Tas policistiem palielinājis darba apjomu, jo ik dienu sistēma fiksē vairākus simtus pārkāpēju. Galvenokārt patruļas notiek vietās, kur šoferi ātruma ierobežojuma zīmes ignorē, kā arī skolu tuvumā. Lasīt vairāk

 

ReTV: Alūksnes pusē ieslīd grāvī un apgāžas autobuss; ko saka ceļu uzturētāji? (+ VIDEO) 23

Kamēr lielākajā Latvijas daļā līdz ar silto laiku sniegs un ledus jau nokusis, Alūksnes pusē autoceļus, īpaši jau lauku apvidos, vēl klāj krietna ledus kārta. Uz viena no tādiem ledainiem ceļiem vakar pēcpusdienā kāds šoferis nespēja savaldīt autobusu, tas apgāzās grāvī. Par laimi, negadījuma brīdī autobusa salonā nebija neviena pasažiera. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti