VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) piedāvātais transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa diagnostikas pakalpojums no 11.novembra atsevišķās pilsētās tiks papildināts ar jaunu atgāzu pārbaudes metodi, ar mērķi noskaidrot DPF jeb cieto daļiņu filtra tehnisko stāvokli.
Cieto daļiņu filtra diagnostikas pakalpojums ir pieejams visiem interesentiem, kuru transportlīdzekļi ir aprīkoti ar EURO 5 un jaunāka standarta dīzeļdzinējiem, lai pārliecinātos vai cieto daļiņu filtrs ir darba kārtībā un pilda tam paredzēto funkciju.
Šobrīd diagnostikas pakalpojums no 11.novembra būs pieejams sešās tehniskās apskates stacijās Latvijā – Rīgā, Jelgavā, Valmierā, Rēzeknē, Talsos un Liepājā. Pakāpeniski pakalpojuma pieejamība tiks nodrošināta arī citās tehniskās apskates stacijās.
CSDD iepriekš ir informējusi, ka rūpējoties par sabiedrības veselību un apkārtējo vidi, no 2025.gada 1.janvāra transportlīdzekļu tehniskajā apskatē tiks ieviesta jauna atgāzu pārbaudes metode, ar kā palīdzību varēs noteikt cieto daļiņu filtra tehnisko stāvokli. Mērierīce atgāzēs noteiks cieto daļiņu skaita koncentrāciju automobiļiem ar dīzeļmotoriem, kuru pilnā masa nepārsniedz 3,5t un, kas pirmo reizi reģistrēti sākot ar 2013.gada 1.janvāri.
Jāpiezīmē, ka jaunajām tehniskajām prasībām ir noteikts pārejas periods no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim. Ja atgāzu mērījums pārejas periodā pārsniegs noteikto cieto daļiņu koncentrācijas līmeni, tas tiks vērtēts ar 1.vērtējumu un līdz nākamajai tehniskajai apskatei defekts būs jānovērš. Savukārt sākot ar 2026.gada 1.janvāri tas tiks vērtēts ar 2.vērtējumu, kas nozīmē, ka transportlīdzekļa īpašniekam defekts ir jānovērš viena mēneša laikā un jāuzrāda atkārtotai tehniskajai apskatei.
Dīzeļmotoru cieto daļiņu filtrs transportlīdzekļu uzbūvē ir ļoti svarīgs, jo tas kaitīgās atgāzes neitralizē, bet ja filtra nav vai tas nefunkcionē pareizi, veselībai un videi bīstamās atgāzu daļiņas nokļūst gaisā un dabā, kas ir viens no sirds asinsvadu un plaušu vēža izraisītājiem. Ja kādreiz no transportlīdzekļa izpūtēja izvadītie dūmi bija vizuāli redzami, tagad kaitīgās vielas, kas izdalās braukšanas laikā ar aci nav pamanāmas.
Vienlaikus ar daļiņu mērīšanu, visās valstspilsētās būtu jāievieš zemas emisijas zonas, kurās dīzeļi zem EURO 5 nemaz netiek ielaisti.