Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Akumulatoru otrā dzīve: otrreizējā izmantošana un pārstrāde 3

 

Foto: Publicitātes attēls

Total Energies | 19.februāris 2024 11:46

Saskaņā ar plašākiem ilgtspējības mērķiem transporta nozarē TRATON Group, tostarp tās nozīmīgais dalībnieks Scania, veido tādu aprites modeli, kas vēl vairāk samazinātu oglekļa dioksīda emisiju. Stratēģija ir vērsta uz kravas automobiļu un autobusu akumulatoru kalpošanas laika pagarināšanu, galvenokārt tos izmantojot atkārtoti vai pārstrādājot to vērtīgās sastāvdaļas.

Šī metode ir aprites ekonomikas sastāvdaļa un koncentrējas uz resursu saglabāšanu. Tas nozīmē – pirms izejmateriāli un produkti tiek nosūtīti uz pārstrādi, primārā aprites cikla beigās tiek darīts viss, lai sākotnējā formā lieta kalpotu pēc iespējas ilgāk, – tas dod gan ekoloģiskos, gan ekonomiskos bonusus. Mūsdienu augstsprieguma akumulatoros ir daudz pārstrādājamu un vērtīgu izejvielu, piemēram, kobalts, niķelis, litijs, varš un alumīnijs, ko var gan izmantot atkārtoti, gan pielāgot citam lietojumam.

Svarīgi piebilst, ka arī politikas veidotāji mudina īstenot ilgtspējīgus pasākumus. 2023. gada 17. augustā stājās spēkā grozījumi ES Akumulatoru regulā, un tās mērķi atbilstoši Eiropas zaļajam kursam ir veicināt elektrotransporta ekoloģisko pārākumu pār iekšdedzes automobiļiem. Lai sekmētu aprites ekonomiku, tajā pieteikta vīzija par akumulatoru ietekmi uz vidi visā to dzīves ciklā. Piemēram, no 2027. gada akumulatoru un kravas  auto ražotājiem būs jāpārstrādā 90% izmantotā niķeļa un kobalta, bet līdz 2031. gadam šim skaitlim jāpieaug līdz 95%. Litija pārstrādes mērķis ir 50% līdz 2027. gadam un 80% līdz 2031. gadam.

Kravas elektroauto un elektrisko autobusu akumulatoru dzīves cikls

Pilns akumulatora aprites cikls ietver pirmo dzīvi, otro dzīvi, kā arī pārstrādi. Pirmajā dzīves posmā tas tiek aktīvi ekspluatēts automobilī. Ja akumulatora stāvoklis un atlikusī ietilpība ļauj, pēc primārā cikla to var saremontēt un atkal ievietot automobilī, savukārt pēc tam pārvērst, piemēram, par enerģijas uzglabāšanas sistēmu. Taču pēc tam augstsprieguma akumulatori tiek nosūtīti uz pārstrādi.

Daudzi uzņēmumi lielu uzsvaru liek uz akumulatoru pirmo dzīvi un galvenokārt izmanto tos komerctransportā, piemēram, kravas automobiļos, autobusos, kā arī kravas un pasažieru furgonos. Šajā posmā īpašniekiem transportlīdzeklis jāekspluatē tā, lai akumulators ilgāk saglabātu savas spējas un kalpotu maksimāli ilgi. Ja akumulators ir bojāts vai nedarbojas atsevišķi tā moduļi, pēc remonta ar to atkal var aprīkot automobili. Arī pēc tam to var atjaunot un izmantot atkārtoti – pavērt otro dzīvi. Ja otrās dzīves beigās akumulatoru vairs nevar lietot, to nodod pārstrādei, lai izejmateriālus iesaistītu jaunu akumulatoru ražošanā.

Tādi uzņēmumi kā TRATON sadarbībā ar tādām organizācijām kā VW Group cenšas iegūt konkurences priekšrocības, tērējot mazāk dabas resursu. “Jo mazāk jaunu akumulatoru mēs ražojam un uzstādām autobusos un kravas automašīnās, jo vairāk resursu mēs ietaupām un jo vairāk samazinām oglekļa dioksīda emisiju izmešus,” saka Scania akumulatoru pārstrādes attīstības vadītājs Kristers Killgrēns.

“Pieaugošais pieprasījums pēc otrreizējām izejvielām un ilgtspējas nozīmē, ka aprites un pārstrādes stratēģiju nozīme tikai pieaugs,” uzskata Nikola Rostoka, MAN augstsprieguma akumulatoru pārstrādes eksperte.

Akumulatora testēšana, labošana un pārstrāde

Pirms virzīt akumulatorus uz atkalizmantošanu, jāveic plašas pārbaudes. Lai saprastu to tehniskās veselības stāvokli, pārbaudes jāveic kvalificētiem tehniķiem un inženieriem. Šajā novērtējumā tiek arī noteikts, vai akumulators atbilst vai neatbilst attiecīgā transportlīdzekļa turpmākajām prasībām.

Pirms nosūtīt uz pārstrādi, bojātajiem un vecajiem akumulatoriem ir jānosaka, vai varbūt tos tomēr vēl var saremontēt. Pat 85% TRATON rīcībā esošo akumulatoru pēc remonta ir lietojami atkārtoti, savukārt pārējā daļa pāriet savas dzīves pēdējā fāzē. Kad akumulatoram tiek piešķirts statuss “pārstrādājams”, mērķis ir iegūt tā izejmateriālus un pēc tam tos izmantot jauniem akumulatoriem. Sadarbojoties ar sešiem pārstrādes partneriem Eiropā, TRATON Group kopā ar citiem zīmoliem veic mehānisku pārstrādi, kam seko hidrometalurģiskā apstrāde.

Rezumējot jāsaka – nav šaubu, ka TRATON Group aktīvi un pārdomāti atbalsta aprites ekonomiku gan ekoloģiski, gan finansiāli. Lai sasniegtu savu mērķi, viņi strādā kopā ar citiem zīmoliem. Uzņēmums vecus un bojātus augstsprieguma akumulatorus sagatavo atkalizmantošanai autobusos, kravas automobiļos un furgonos un uzņemas atbildību par katru šādu automašīnā ekspluatētu akumulatoru. Tas aktīvi veicina aprites ekonomiku, kuras centrā ir elektroauto akumulatori, kā arī finansiālie nosacījumi katra pārdotā kravas elektroauto un autobusa akumulatora pārstrādei nākotnē.

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
ZZZZ 19.februāris 2024 15:03
2 2 Atbildēt

Kā tur tie NASA zinātnieki, kas braukā ar tām 1970g automašīnām 🙈 varbūt var te pastāstīt kā tie kosmosā auKstumā sen sen palaistie akumulātori vēl strādā 😀

Viencexpercs 21.februāris 2024 11:34
1 0 Atbildēt

nestrādā. Visi aparāti kosmosā strādā ar saules baterejām.

Viens marsa aparāts pats strādā ( -ja ???) sezonāli. Strādā, uz paneķļiem sadzenas smiltis, stāv. Vējš smiltis nopūš, aparāts atkal iedarbojās. Tā reanimējās vairāk kā 5 reizes.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 10

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 5

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 4

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti