Revolucionārajā komponentu otrreizējā izmantošanā tiek izlietots par 50 procentiem mazāk izejvielu un radīts par aptuveni 45 procentiem mazāk oglekļa izmešu, ja salīdzina ar pilnīgi jaunas pārnesumkārbas izgatavošanu. Unikālais projekts skaidri demonstrē, ka auto ražošanā komponentus var izmantot atkārtoti.
Scania savā galvenajā ražošanas līnijā Zviedrijā veiksmīgi integrējusi atkārtoti izmantojamus kravas auto komponentus, kas ir nebijis pasaules mēroga jauninājums kravas transporta nozarē. Vēsturiskais projekts tika īstenots šogad, izpētes projekta laikā, sadarbībā ar Karalisko Tehnoloģiju institūtu (KTH) un Scandinavian Transmission Service AB. Finansiāli to atbalstīja Zviedrijas inovāciju aģentūra Vinnova.
No atkārtoti izmantotiem komponentiem izgatavotā pārnesumkārba tika pakļauta tikpat smalkām kvalitātes pārbaudēm un funkcionālajiem testiem kā tās, kuras tiek veidotas no pilnīgi jaunām detaļām. Izmēģinājuma modelis tika pārbaudīts arī stendā, kur tiek testēti ap 100 kvalitātes un funkcionālie parametri. Pārnesumkārba atbilda visiem kritērijiem, un par to droši var teikt - "gluži kā jauna". Citiem vārdiem - tā atbilst visiem kvalitātes un veiktspējas standartiem, tāpēc to var uzstādīt Scania kravas automašīnās.
Papildus tam, ka eksperimentālā pārnesumkārba visos parametros ir kā jauna, inovatīvā ražošana arī mazāk ietekmē vidi. Atkarībā no pārnesumkārbas nolietojuma, mainīt var nākties no 10 līdz pat 100 procentiem detaļu, bet ar jauno pieeju bija nepieciešams par 50 procentiem mazāk izejmateriālu. Un, ja salīdzina ar pārnesumkārbām, kurās ir tikai jaunas detaļas, oglekļa izmešu apjoms bija par 45 procentiem mazāks.
Produkti, kas no lietotām detaļām tiek radīti "gluži kā jauni", autobūvē ir daudzsološa stratēģija klimata mērķu sasniegšanai un pakāpeniskai pārejai uz pilnu aprites ekonomiku. Tāpat šāda pieeja ir atbilde uz aizvien pieaugošo resursu deficītu. Lai gan atkārtotai komponentu izmantošanai ir milzīgs potenciāls, pagaidām Eiropā tā pārliecinoši saistās ar otrreizējo tirgu, kas veido tikai 1,1 procentu no pilnīgi jaunu rezerves daļu ražošanas apjoma (dati - European Remanufacturing Network, 2015). Lai jaunā stratēģija vērstos plašumā, uzņēmumiem vajadzētu atkārtoti izmantojamos komponentus integrēt savās ražošanas līnijās, nevis piedāvāt otrreizējā tirgū. Cerams, revolucionārais iReGear projekts būs labs piemērs tam, kā transportu padarīt ilgtspējīgāku un videi draudzīgāku.
"Gan paša projekta, gan visu tajā iesaistīto darba rezultāts ir ļoti nozīmīgs. No atkārtoti izmantojamām detaļām izgatavotā pārnesumkārba ir neapstrīdams pierādījums, ka kravas automašīnu ražošana var darboties pēc apļveida principa, būt ilgtspējīga un efektīva un vienlaikus atbilst augstākajiem kvalitātes standartiem," saka Scania ilgtspējas vadītājs Fredriks Nilsens.
"Šis projekts pierāda, ka nākotne, kurā ražotāji efektīvi apvieno parasto ražošanu un atjaunošanu, ir reāla. Tas ļautu radīt apļveida ražošanas sistēmas, kas patērē mazāk resursu, rada mazāk kaitīgo izmešu, izmaksā mazāk, taču nekaitē ne kvalitātei, ne veiktspējai," saka KTH docents Farazī Asifs.
"STS pārnesumkārbas pārstrādā jau vairāk nekā 50 gadus. Tagad mēs esam atspēkojuši seno pieņēmumu, ka pārstrādātas detaļas var izmantot tikai otrreizējā tirgū. Mums ir patīkami atskatīties uz veiksmīgo sadarbību, kuras laikā kopā esam panākuši milzīgu izrāvienu ilgtspējīgo tehnoloģiju jomā. Šis projekts parāda, ka jebkura ideja ir tikai sākums, to vajag attīstīt, un tad tā jau tuvākajā nākotnē var kļūt par realitāti," saka Scandinavian Transmission Service AB izpilddirektors Ūla Stolebo.
Nesaki hop... Viena lieta padzenāt stendā, pavisam cita reālajos apstākļos gadiem.