Scania un DHL testē elektrisku kravas automašīnu ar ģeneratoru - iAuto

Scania un DHL testē elektrisku kravas automašīnu ar ģeneratoru 1

 

Foto: Publicitātes attēls

Scania | 19.marts 2025 11:37

Scania un DHL grupa kopīgi ir izstrādājuši elektrisku kravas auto, kam uzstādīts ar degvielu darbināms ģenerators. Kamēr nav izbūvēts visaptverošs uzlādes staciju tīkls, šāda tipa smagais transports ir lieliska iespēja spert pirmos soļus pārejā uz pilnībā elektriskiem kravas auto.

Pilnīga elektrifikācija ir ilgtspējīgas transporta sistēmas mērķis, tāpēc ar pāreju uz elektriskajām kravas automašīnām nevajadzētu vilcināties. Tomēr cēlā mērķa sasniegšanu šobrīd apgrūtina dažādi šķēršļi, tostarp uzlādes punktu trūkums, augstās izmaksas, kas saistītas ar nepietiekamu uzlādes jaudu noliktavās sezonālā maksimuma laikā, kā arī tīkla noslodze un augstās elektrības cenas, kādas bieži vien vērojamas rāmās ziemas dienās.

Šie trūkumi ir mūsdienu realitāte, taču Scania un DHL tai liek pretī risinājumu – paplašinātas sniedzamības elektriskos kravas auto (EREV). Uzskaitītās problēmas uz tiem attiecas tikai daļēji, turklāt šādi auto 80–90% DHL pārvadājumu ļauj veikt ar atjaunojamo elektrību.

Mazsvarīgi nav arī tas, ka, tradicionālo kravas dīzeļauto aizstājot ar EREV alternatīvu, CO2 emisiju var samazināt par 80% vai pat vairāk – tas atkarīgs no tā, cik intensīvi tiek izmantots ģenerators.

Degvielas ģenerators viena akumulatoru bloka vietā

Lai pārbaudītu paplašinātas sniedzamības elektriskās kravas automašīnas priekšrocības ikdienā, viens tāds jau no februāra piegādā DHL sūtījumus Berlīnē. Laika gaitā DHL autoparks tiks papildināts arī ar citām tādām pašām automašīnām.

Šo auto īpatnība ir tādā, ka šajā gadījumā pilnībā elektriskajās kravas automašīnās viens akumulatoru bloks ir aizstāts ar benzīna ģeneratoru. Tas gan samazina elektrisko tāldarbību, taču nodrošina ar enerģiju garākā maršrutā. Galvenā atšķirība no parasta hibrīdauto šajā gadījumā ir tāda, ka tas pamatā ir paredzēts darbam elektriskā režīmā, bet ģenerators akumulatoru uzlādēšanai tiek iedarbināts tikai retu reizi.

Jaunā tipa kravas automašīnas spēj veikt no 650 līdz 800 kilometriem (cik tieši – parādīs izmēģinājumi Berlīnē), turklāt vajadzības gadījumā sniedzamību var ātri palielināt parastā degvielas uzpildes stacijā. Salīdzinājumam: modernākie un nozarē vadošie Scania 100% elektriskie kravas transportlīdzekļi ar līdzīgu pilno masu nobrauc 550 kilometrus.

Pragmatisks risinājums, kā loģistiku padarīt ilgtspējīgāku

"Paies laiks, iekams atjaunojamā elektrība, elektrotīkls un uzlādes infrastruktūra spēs apmierināt visas akumulatoru elektriskās kravas automašīnas. Jo īpaši tādā transporta sistēmā kā DHL tīkls. Tāpēc DHL un Scania nevis gaida šo dienu, bet gan kopīgi meklē veidu, kā loģistiku padarīt ilgtspējīgāku. Šis transportlīdzeklis ir saprātīgs risinājums, kas jau tagad var samazināt siltumnīcefekta gāzu emisiju. Un, manuprāt, jebkāds samazinājums būtu proporcionāli jāatspoguļo arī ceļu nodevās un Eiropas Savienības autoparka emisiju shēmā. Mēs šo sadarbību uzskatām par veiksmīgu inovāciju projektu, ko īsteno divi uzņēmumi, kas apņēmušies cīnīties pret klimata pārmaiņām," saka DHL grupas izpilddirektors Tobiass Meijers.

EREV izstrādātājs ir Scania Pilot Partner, kas pēta jaunas tehnoloģijas un risinājumus un šajā gadījumā to dara kopā ar stratēģisko partneri DHL. Elektriskais transports ar papildu ģeneratoru ir daudzsološs pagaidu risinājums, kas var būtiski samazināt CO2 emisiju, it sevišķi tur, kur nav pietiekami attīstīta elektrouzlādes infrastruktūra.

Eiropas Savienībā un atsevišķās tās dalībvalstīs šī koncepcija būtu jāatzīst un jāstimulē ar zemākām ceļa nodevām.

Kamēr tiek veidota infrastruktūra

"Nākotne ir elektriska, bet perfektais nedrīkst ierobežot labo. Transportlīdzeklis, ko esam radījuši kopā ar DHL, ir labs pārejas posma piemērs, un ceļā uz pilnīgu transporta elektrifikāciju tas var veicināt dekarbonizēta smagā transporta izplatību. Lai pāreja būtu efektīva, politiķiem šādi risinājumi ir jāpieņem. Tāpat ir jāpalielina arī ieguldījumi publiskajā infrastruktūrā un jāstiprina citi pāreju veicinošie apstākļi," saka Scania izpilddirektors Kristiāns Levins.

Scania EREV ir 10,5 metrus gara kravas automašīna ar 40 tonnu pilno masu, un to darbina 230 kW elektromotors (maksimāli – 295 kW). Enerģiju tam pievada 416 kWh akumulators un 120 kW benzīna ģenerators. Izmantojot iebūvēto benzīna ģeneratoru, kravas auto nobraucamo attālumu iespējams palielināt līdz 800 kilometriem. Vēlāk tiks izstrādāts ģenerators, kas darbināms ar dīzeļdegvielu/HVO.

Papildus tam EREV var aprīkot ar programmatūru, kas ierobežo degvielas ģeneratora izmantošanu, ļaujot samazināt un līdz noteiktam līmenim ierobežot CO2 emisiju. Kravas automašīnas maksimālais ātrums ir 89 km/h, bet kravas ietilpība – ap 1000 sīkpaku. EREV var vilkt arī piekabi.

Jauno auto paredzēts izmantot centralizētajiem pārvadājumiem no DHL paku centra Ludvigsfeldē uz citiem paku centriem reģionā.

 


 

 
1 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Sergejs 19.marts 2025 13:08
1 0 Atbildēt

Šāda shēma jau sen strādā kravu pārvadājumu jomā un visi mēs to esam redzējuši dabā - saucās dīzeļa lokomotīve.

 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Sadursme ar motorolleru (+ VIDEO) 10

Autovadītājs raksta, ka sadursme ar motorolleru izrādījusies nepatīkamāka nekā sākumā domājis: bojāts bamperis un reste, arī starpdzesētājs (dzesēšanas šķidruma noplūde) un gaisa ieplūdes atvere. Lasīt vairāk

 

180 km/h: atkal "BMW", atkal steidzas - Policija aptur ātruma pārkāpēju (+ VIDEO) 13

Vakar, 18. martā, ap pulksten 21.30 Valsts policijas Rīgas Ziemeļu pārvaldes darbinieki, braucot uz izsaukumu, fiksēja kādu automašīnu “BMW”, kuras vadītājs apdzīvotā vietā, Rīgā, Gustava Zemgala gatvē, virzienā no Brīvības ielas puses brauca ar 180 km/h. Lasīt vairāk

 

Pie lidostas Rīga turpinās vērienīga gaisa pārvada būvniecība dzelzceļa sliežu pievadceļiem – pāļi (+ VIDEO) 22

iAuto.lv sižetā Rail Baltic būvniecības darbi pie Rīgas lidostas. Darbs notiek, lai gan projektam ir milzu problēmas ar finansējumu. iAuto.lv apsola uzfilmēt pirmo vilcienu, kas pa šīm sliedēm iebrauks stacijā. Kā jūs domājiet, kad tas varētu notikt? Lasīt vairāk

 

Toyota forums Briselē atklāj japāņu elektromobilitātes nodomus (+ VIDEO) 4

Toyota Kenshiki forums Briselē notiek jau vairākus gadus, jo turpat atrodas arī Toyota Motor Europe galvenā mītne. Šī gada foruma jaunums numur viens ir Toyota C-HR+. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti