Irānas raidītie raķešu uzbrukumi Izraēlai ir paaugstinājuši naftas un naftas produktu cenas pasaules tirgū, un tas var ietekmēt degvielas cenu izmaiņas arī Latvijā. Tajā pašā laikā globālajam pieprasījumam ir tendence samazināties.
"Irānas uzbrukumi ir cēluši jēlnaftas cenu pasaules tirgū par aptuveni 5%, salīdzinot ar pagājušo nedēļu, vienlaikus pašreizējā globālās ekonomikas izaugsme drīzāk liecina par pieprasījuma samazināšanos pēc naftas produktiem," stāsta Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs. "Iemesli pieprasījuma kritumam ir vairāki, bet galvenokārt to ietekmē Ķīnas rūpnieciskās ražošanas aktivitātes straujais kritums septembrī, kā arī Vācijas rūpnieciskās ražošanas rādītāju negatīvā tendence un rūpniecības produktu eksporta kritums līdz zemākajam līmenim pēdējo 30 gadu laikā."
Prognozes liecina, ka šonedēļ OPEC+ sanāksmē paredzēts apstiprināt līdzšinējā naftas ražošanas plāna turpināšanu, kas nozīmē apjoma palielināšanu par 180 000 barelu dienā, sākot ar decembri. Arī notikumu attīstība Lībijā ilgtermiņā var ienest vairāk naftas pasaules tirgū, kur naftas ieguve un piegādes tika apgrūtināta augusta beigās.
"Lībijas austrumos bāzētā administrācija ir nolēmusi iecelt jaunu centrālās bankas prezidentu, kas var palīdzēt izbeigt pašreizējo krīzi valstī un paātrināt Lībijas naftas atgriešanos pasaules tirgū," prognozē G. Titovs.
Šīs nedēļas degvielas cenu ir ietekmējusi arī ASV dolāra vērtības pieaugums pret eiro. Tā kā starptautiskajā tirgū degvielu kotē ASV dolāros, eiro vērtības samazinājums var palielināt degvielas cenas Latvijā. Savukārt spēcīgs eiro nozīmē, ka importētā degviela būs lētāka, kas palīdz noturēt zemākas mazumtirdzniecības cenas.
"Latvija ir maza valsts, kurai nav vietējās naftas pārstrādes rūpnīcu. Visa degviela ir jāimportē, jāuzglabā, tāpēc Latvijā naftas produktu mazumtirdzniecības cena ir tieši atkarīga no globālajām norisēm," skaidro G. Titovs.
Dīvaini. Tagad, kad mazāk auto braukās pa Libānu, cena pacēlās. Loģika izgāja.