Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Par tehniskajām apskatēm Latvijā un citur Eiropā 58

 
10.oktobris 2008 8:00

Iepazīstoties ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, kas nosaka transportlīdzekļu tehnisko apskašu veikšanas kārtību un citu Eiropas Savienības valstu pieredzi, man šajā sakarā radās šādas pārdomas.

Eiropas Padomes Direktīvas 96/96/EK I pielikums nosaka, ka regulāras tehniskās apskates jāveic šādām transportlīdzekļu kategorijām un šādos laikposmos:
- Mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kurus izmanto pasažieru pārvadāšanai un kuros ir vairāk par astoņām sēdvietām, neskaitot vadītāja sēdvietu - vienu gadu pēc dienas, kad transportlīdzeklis ir pirmo reizi izmantots, un turpmāk katru gadu.;
- Mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kurus izmanto kravu pārvadāšanai un kuru maksimālā atļautā masa pārsniedz 3500 kg - vienu gadu pēc dienas, kad transportlīdzeklis ir pirmo reizi izmantots, un turpmāk katru gadu;
- Piekabēm un puspiekabēm, kuru maksimālā atļautā masa pārsniedz 3500 kg - vienu gadu pēc dienas, kad transportlīdzeklis ir pirmo reizi izmantots, un turpmāk katru gadu;
- Taksometriem, ātrās medicīniskās palīdzības automašīnām - vienu gadu pēc dienas, kad transportlīdzeklis ir pirmo reizi izmantots, un turpmāk katru gadu;
- Mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kuriem ir vismaz četri riteņi un kurus parasti izmanto kravu autopārvadājumiem, un kuru maksimālā atļautā masa nepārsniedz 3500 kg, izņemot lauksaimniecības traktorus un mašīnas - četrus gadus pēc dienas, kurā transportlīdzeklis ir pirmo reizi izmantots, un turpmāk reizi divos gados;
- Mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kuriem ir vismaz četri riteņi un kurus izmanto pasažieru pārvadāšanai, un kuros nav vairāk par astoņām sēdvietām, neskaitot vadītāja sēdvietu - četrus gadus pēc dienas, kurā transportlīdzeklis ir pirmo reizi reģistrēts, un turpmāk reizi divos gados.

No iepriekš minētā izriet, ka tehniskās apskates nav jāveic nedz motocikliem, nedz arī piekabēm, kuru pilna masa ir mazāka par 3500 kg. Automašīnām to pieļaujams darīt reizi divos gados, piedevām jauniem automobiļiem uz tehnisko apskati nav jābrauc četrus gadus pēc pirmās reģistrācijas dienas.

Latvijas Ceļu satiksmes likuma 16. pants paredz, ka valsts tehnisko apskati veic: 1) visiem Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem; 2) ik gadu.

Tātad, salīdzinot ar direktīvā noteiktajām minimālajām prasībām Latvija pārējai Eiropai ir aizsteigusies krietni priekšā un piemēro daudz stingrākus nosacījumus.

Nedaudz juridiskas analīzes: pienākums veikt valsts tehnisko apskati ir klasisks personu tiesību ierobežošanas gadījums. Kā zināms, to var darīt tikai citu, augstāku, visas sabiedrības interesēs esošu apsvērumu vārdā, to attiecīgi pamatojot.

Tiesību normas, kas nosaka tehniskās apskates biežumu un transportlīdzekļu kategorijas, kam tā jāveic, Latvijā nav mainījušās kopš neatkarības atgūšanas. Toties ir mainījušies faktiskie apstākļi - ir uzlabojusies transportlīdzekļu kvalitāte, tie ir kļuvuši drošāki. Mēs vairs nebraucam nedz ar žiguļiem, nedz javām.

Mainoties faktiskajiem apstākļiem, valstij, saskaņā ar samērīguma principu, nekavējoties jāpārskata piemērotā ierobežojuma smagums. Latvijā, vismaz publiski, šāda pārskatīšana nav notikusi. Kādēļ?

Kādi īpaši apstākļi pastāv Latvijā, salīdzinot, piemēram, ar Beļģiju, kur motocikliem tehniskā apskate nav jāveic? Kādi draudi pastāv sabiedrības drošībai (un kuru nav Beļģijā, Nīderlandē un Apvienotajā Karalistē), lai mazajām piekabēm (bez bremzēm un ar pilnu masu līdz 3500 kg) vajadzētu veikt tehnisko apskati? Kas Latvijā ir kardināli atšķirīgs no Lietuvas, kur tehniskā apskate jāiet reizi divos gados? Kādēļ motocikliem, kuri Latvijas apstākļos brauc tikai vasaras sezonā, tehniskā apskate jāveic tikpat bieži kā automobiļiem, kas brauc visu gadu? Bet varbūt biežās apskates ir tikai līdzeklis, lai nodrošinātu ar darbu daudzos tehniskās apskates staciju inspektorus?

Visi šie jautājumi nav tukša pļāpāšana - atbildes uz tiem dod juridiski svarīgus faktus, kuri kalpo par pamatu noteiktā īpašuma lietošanas ierobežojuma tiesiskuma vērtēšanai.

Ņemot vērā iepriekš minēto un to, ka Eiropas Padome un Eiropas Parlaments pašlaik izstrādā jaunu direktīvas projektu par tehnisko apskašu veikšanu dalībvalstīs, kas, cita starpā, nepalielina pārbaudei pakļauto transportlīdzekļu kategoriju skaitu un biežumu, aicinu Satiksmes ministriju izteikt savu viedokli šajā jautājumā un juridiski argumentēt pastāvošos transportlīdzekļu lietošanas tiesību ierobežojumus.

Autobraucējs un motobraucējs
 
Visi komentāri
 
262423. viesis 10.oktobris 2008 8:21
0 0 Atbildēt

doma laba ... bet lidz realizacijai laikam bus jagaida gadi 10 ...

262425. viesis 10.oktobris 2008 8:37
0 0 Atbildēt

Nieks jau tas, ka mocim skata jaiet reizi gadaa, stulbums ir tas, ka to nevar iziet ziemas laikaa! Pat ja araa +10 un sauss celsh... Tapat mocim skati nevar iziet lietus laikaa- atbrauci uz skati, skaties uzmanigi, ja uzliis stavot rindaa, skati nedabuusi, to tirlinji TA stacijaas nemaak braukt pa lietu...

Raksta autors gan tadus naivus jautajumus uzdod, atbildes tak sen redzamas- ar likumu lobets privats bizness. :D

Tapat par to, ka skates stacijas ir absoluuts monopols, nevienai konkurences padomei neinteresee... Eiropaa skati var iet pie dileru servisiem, piemeram. Un man nav jachakaree savs laiks, jo TA stacijaa akstiem reizem nakas zvaniit pat no servisa un teikt, ka konkretaa detalja ir normas robezhaas- servisa gadijumaa aizbraucu, mashinu parbaudija/sataisija un izdeva skati, viss.

Starp citu, ASV skates lielakaa daljaa shatu vai nu nekad nav bijushas vai ari likvideetas- sledz ligumu ar servisiem un tie arii atbild par auto stavokli. Vai arii pats atbildi par auto stavokli.

262426. viesis 10.oktobris 2008 8:43
0 0 Atbildēt

Nejauc ASV tieslietu sistēmu ar mūsējo un arī cilvēku atbildības sajūtu - ja tu atbildi pats un tavas paša vainas(neizdarība) pēc, tehnisku iemeslu dēļ notiks avārija, tad tu sēdēsi uz lāvām un ļoti ilgi - pie kam jau pēc nedēļas.....tiesa būs ātri...pārsvarā štatu, par tava auto stāvokli atbild apdrošinātājs, bet viņš māk arī no tevis piedzīt savus zaudējumus un pašu ielikt aiz restēm...

262427. viesis 10.oktobris 2008 8:50
0 0 Atbildēt

Es neko nejaucu, es tik minu kaa piemeeru, ka var dziivot arii savadaak... Nu un ar atbildiibas sajuutu tur tapat daudziem ir problemas... :)

262428. viesis 10.oktobris 2008 8:57
0 0 Atbildēt

muahahā! nu tas teikums par žiguļiem un javām bija stulbs. tas neko nepierāda.

toties ceļi mums ir palikuši tikai sūdīgāki.

262429. viesis 10.oktobris 2008 9:15
0 0 Atbildēt

Kādi īpaši apstākļi pastāv Latvijā...

------------------

Tur pat muļķim skaidrs - naudas kāšana, kas gan cits! Savādāk CSDD izputētu, nebūtu par ko uzturēt to birokrātisko aparātu.

262431. viesis 10.oktobris 2008 9:27
0 0 Atbildēt

Ko nu vaimanā. Liela daļa "praktisko latviešu" skate ir vienīgais iemesls, kapēc autiņš tiek vispār remontēts. No sērijas - pabraukt tak var, kapēc jātaisa bremzes utt. :D Cik tad jūs zinat cilvēkus, kas tāpat vien ik pa laikam brauc pārbaudīt piekari vai bremzes? Es personīgi nezinu nevienu, kas to darītu cita iemesla dēļ, kā tik priekš skates. "kamēr iet, tikmēr tak viss ok", taisa tik tad, kad toč salūst. Un visvairāk šitā grēko pēcgarantijas līzingšrotu īpašnieki. Tjipa viss tik dārgs, viss tik dārgs, un pašam paskatīties ta sajēga par maz. Tad labāk aizbraukt reizi gadā uz skati nekā domāt vai pretī braucošajam dranduļetam pēkšņi riteņi neatdalās.

262432. viesis 10.oktobris 2008 9:28
0 0 Atbildēt

domaaju ka piemineetajaa Beljgjijaa cilveeku atbildiibas sajuuta ir daudz lielaaka (curmeeraa) nekaa Latvijaa...

Veel vajadzeetu papeetiit cik mashiinas (procentuaali) latvijaa iziet apskati ar pirmo reizi un cik tajaa pashaa Beljgjijaa..

un tad jau vareetu izdariit kaadus secinaajumus cik atbildiigi cilveeki ir pret savu automashiinu..

262433. viesis 10.oktobris 2008 9:30
0 0 Atbildēt

piekriitu : 262431. viesis 10.10.2008 09:27

262434. viesis 10.oktobris 2008 9:35
0 0 Atbildēt

Nekādas pretrunas starp LV un ES normatīvajeim aktiem nesaskatu.

Ja ES normatīvie akti paredz 4 gadu termiņu un tad turpmāk reizi divos gados, tad tas nozīmē, ka nacionālajos normatīvajos aktops nedrīkstētu paredzēt retāku grafiku apaskašu veikšanai.

Personīgi man nav iebildumu, ka skate jāveic ik gadu, jo galu galā auto ir domāts braukšanai (vismaz man noteikti) un ir labi apzināties, ka ar tavu spēkratu ir viss kārtībā.

Starp citu, vienkārša vispārējā pārbaude (diagnostika) servisā bieži var izrādīties daudz dārgāka.

Pie tam pati TA nemaz nav tiķ dārgs pasākums - lielāko summas daļu bieži veido tieši ceļa nodoklis. Es labāk maksāju nodokli 45 Ls apmērā reiz gadā nekā nekā 90 Ls reizi divos, vai 180 Ls - pēc četriem gadiem.

Pieļauju, ka lielākā daļa man nepiekrītīs, bet tā jau ir - cik cilvēku, tik viedokļu!

262435. viesis 10.oktobris 2008 9:38
0 0 Atbildēt

nu dažiem tā skate sanāk vēl dārgāka, dēļ nenomaksātiem plāksteriem utml ... ;)

262436. viesis 10.oktobris 2008 9:46
0 0 Atbildēt

viesis 262431 tu laikam esi pats gudrais.Pats brauc laikam ar miskasti,un tikai skatas uz tiem cilvekiem kuri panema jaunas masinas lizinga jo pasam pietrukst dusas. Tu pats laikam brauc ta,kamer ripo, tik braucu un pofig uz tehnisko stavokli. Ne visi vaditaji kuri panemusi auto lizinga,pec gatrantijas netaisa vinus. Tadiem apgalvojumiem jabut pamatotam, bet ne panemtas no gaisa.

262437. viesis 10.oktobris 2008 10:25
0 0 Atbildēt

Tām ķerrām (jeb to ķerru īpašniekiem), kurām viens lukturis izgaismo ceļmalas krūmus bet otrs spiež pretīmbraucējam acīs ,TA reizi gadā vēl ir par maz.

Piekrītu viedoklim, ka mūsu autoīpašnieku atbildības sajūta vēl ir ļoti zemā līmenī.

262438. viesis 10.oktobris 2008 10:25
1 0 Atbildēt

Protams, ka teorētiski pretrunas ar ES normām nav. Vienīgais, ko gribētos redzēt - pamatojumu, kādēļ izvēlēts tieši šāds termiņš. Pa-ma-to-ju-mu. Jo bez pietiekama pamatojuma šāds lēmums var būt arī prettiesisks. Nevajadzētu būt tā, ka kāds pabakstīja ar pirkstu gaisā un izdomāja... Raksta autors.

262439. viesis 10.oktobris 2008 10:25
0 0 Atbildēt

262436. viesis, Jā, man nav līzingots autiņš. Es ar moci vizinos :D. Un ziemai pietiek ar vecu golfu. Bet atšķirība ir tā, ka man tas golfs ir pārlasīts, un skati iziet uz 1 reizi, vienreiz tik atmeta, jo nebija marķējums pavarotiem :D. Un galīgi nav žēl pa 30 Ls visas gumijas piekarē nomainīt, ja vajag. Man pietiek ziemai ar tādu. Iauto rallijus ar ir izturējis godam. Jaunu līzingā man nevajag, tāpat stāvēs pie stūra pus gadu. Neiet runa par jauniem autiņiem kurus ir jādzen uz servi pa garantiju, lielākie joki sākas ar tādiem 3-10 g veciem. Paprasies cilvēkiem, cik bieži viņi tādus ir pārbaudījuši servisā, vai kaut paši apakšā paskatījušies? Atbilde jau parasti ir - tas tak jauns, kas šim var notikt. tik skatē sāk vaimanāt, ka šo nabadziņu tīši čakarējot un naudiņu plēšot :D Starpība jau ir, vai tev jāsapērk detaļas tādam vai 10g un vecākam verķim.

PS. Es neteicu ka visi ir tādi. Bet ļoti daudzi.

tas pats viesis 262431

262440. viesis 10.oktobris 2008 10:30
1 0 Atbildēt

Tas, ka jaunai mašīnai ik gadu jābrauc uz apskati tiešām ir krāpšana un naudas izspiešana. Tāpēc jaunajām mašīnām ir ražotāja garantija 2-7gadi, noteiktais intervāls starp tehniskām apkopēm, kuru īpašnieki ievēro. Tātad vismaz 2 gadus nevajadzētu to apskati!? Vēl kretinē, ka csdd vienmēr paņem krietnu summiņu par maksājumu izdarīšanu! Vajazdētu arī veikalā, īpaši cssd darbiniekam pērkot pienu, pierēķināt Ls 1 pa virsu par maksājuma pieņemšanu!

262441. viesis 10.oktobris 2008 10:32
0 0 Atbildēt

Tapat par to, ka skates stacijas ir absoluuts monopols, nevienai konkurences padomei neinteresee... Eiropaa skati var iet pie dileru servisiem, piemeram.

======================

Ne visur. Shveicee obligaati jaaiet apskati t.s. "Pruefstelle" un nekaadu atlaizhu nevienam nav. Turklaat apskate ir taada, ka muusu CSDD liekas tiiraa medusmaize. Par sekoshanu teh. staavoklim gan tiesa - tai pat Shveicee mums aaraa zem jumtija staaveeja "maksas" bremzhu stends, veltnji. Iemet dazhas moneetas un minuutes 15 vari diidiit savas bremzes. Ik dienu, arii briivdienaas, visas dienas garumaa un reizeem pat naktii, vismaz 20 auto bija iegriezushies paarbaudiit savas bremzes. Reizeem auto bija pat atstaats pie servisa durviim, atsleegas un stenda izdruka + iipashnieka koordinaates pastkastiitee. Vienkaarshi taada ljauzhu attieksme, turklaat bik kalnaina zeme vietaam. :-)

262442. viesis 10.oktobris 2008 10:36
0 0 Atbildēt

Ar pieredzi un redzēto,dzirdēto dalīties ir labi,bet konkrētais piemērs par Šveici te neder - nav ES

262443. viesis 10.oktobris 2008 10:40
0 0 Atbildēt

262431. viesi, nevajag izteikties par visiem, es saveejot 14 gadus veco auto skruuveju laiciigi, jaa reizem izmetu kaudzi veel labu detalju, tomer zinu, ka vinas vairs neies pietiekami ilgi...

Veel tev un nomikam gribu piebilst, ka TA skate NEKO negarantee, esmu to izgajis ar bojatam bremzeem (to driiz pats saaku maniit un saliku visu jaunu), ieplaisaajushiem bremzhu diskiem, ko atkal pats ieveroju, bet skates viirinsh- nee.

Bet za to izmeta vienu reizi skatee ar it kaa bojatiem stures pirkstiem... Parbaudot secinaaju, ka pirkstu veseli, vienkarshi konkretam "meistaram" bija nelaaga oma tajaa dienaa- neko nedarot aizbraucu un izgaju skati... Ta kaa secinaajumus, es ceru, izdari pats. Vismaz es viniem vairs neuzticos un visu citiigi paarbaudu pats.

262444. viesis 10.oktobris 2008 10:44
0 0 Atbildēt

Crankshaft, nee, nu ir jau ok, redzot musejos dakaraa tomer parnem lepnums- esam visi par to samaksaajushi. Tapat lukstinja giimis arvien labaak izskatas, prieks! :D

ir labi, ka viniem tur tadi stendi ir, musu TA stacijaas tie stendi biezhi ir nekartibaa- otraa dienaa cits stends jau rada, ka otras puses bremzes (pie tam abaam asiim vienadi) ir vajaakas nekaa iepriekshejaa dienaa radija cits stends. :D

262447. viesis 10.oktobris 2008 11:21
0 0 Atbildēt

konkrētā apskates sistēma provocē situāčiju: priekškam man būtu jāskatās kas notiek zem mašīnas ja tā manu pakaļu uz darbu aizved! ik pa gadam atrodas kāds kas pastāsta jānomaina tas un šitas un atkal gadu var braukt! Ir labi ka pārbauda bremzes, bet labas bremzes ar beigtiem amortizātoriem ir diezgan drausmīgs savienojums!! Šogad mani izšūpoja pa to ka tuvās gaismas esot takā pa zemu un aizmugurējam (cietajam) tiltam ir brīvkustība gūltņos! - saregulēju lukturus un devos atkārtoti, tagad lukturi esot pa augstu! brīvkustībai gūltņos ir jābūt! tā ir konstrukcijas īpatņiba. Labi ka puika saprata ka es sākšu gana intensīvi kasīties ja mani izbrāķēs pa uguņiem, bet tomēr lika piebraukt blakus esošajā servisiņā noregulēt lukturus atpakaļ, precīzi pa tik cik pirmstam paregulēju atpakaļ, Tavu bŗīnumu! uguņi bija OK!!!

Morāle: - mašina bija pilnīgā kārtībā, tikai nu vajadzēja laikam izgāzt :D

262454. viesis 10.oktobris 2008 12:04
0 0 Atbildēt

nomiks [?] 10.10.2008 09:35

Personīgi man nav iebildumu, ka skate jāveic ik gadu, jo galu galā auto ir domāts braukšanai (vismaz man noteikti) un ir labi apzināties, ka ar tavu spēkratu ir viss kārtībā.

Starp citu, vienkārša vispārējā pārbaude (diagnostika) servisā bieži var izrādīties daudz dārgāka.

Nu tad nebrauc tur, kur slauc :) Ko tev TA pārbaudīs? Atgāzes - vairāk vai mazāk, jā. Bremzes - arī vairāk vai mazāk. Un viss. Tālāk sākas cilvēka [kuri bieži vien ir nemākuļi] faktors - vai pamanīs kādu brīvkustību, vai pamanīs, ka amarti kaput :D Nemaz nerunājot par kaut kādiem gultņiem, kurus jami nevar pārbaudīt - bet tāds nomiks ikdienā neceltu ne ausi uz skaņu, kas nāk no beigtiem gultņiem :D [vismaz spriežot pēc komentāriem]. Un tas pats uz visu pārējo :) Bez tam - tas, ko jami skatās, vairāk saistās ar to, vai nedara ļaunumu citiem - vai nevar iztecēt kaut kāds šķidrums, vai nevar nokrist ritenis, vai pats aparāts nevar izjukt... :D Tas, kā darbojas elektronika, motors un transmisija, jamiem nav svarīgi :)

Ak un jā, vēl tak dzirdētas runas, ka jamiem ir prasība, cik procentiem sadalīt vieniniekus un diviniekus - tā kā šis tas iz dzīves dzirdēts, tad tā laikam arī ir :) Tā ka nomik, servisojies iekš TA punktiem vesels :D

262456. viesis 10.oktobris 2008 12:17
0 0 Atbildēt

Priekš manis skate ir pilnīgi bezjēdzīga. Itkā jau ir lēta diagnostika, bet piekrist varu tikai tiem, kas apgalvo, ka tā ir nekam nederīga. Skate tiek izieta uz 0, labi zinot, ka pats tūlīt braukšu uz servisu, jo ir lietas, kas būtu jālabo. Papildus vēl manam dīzelim nākas pārciest tirliņu nemākulību. Brivais paātrinājums (ko paši atzīst par kaitīgu motoram) pēdējā skatē tika veikts 6 (!) reizes. Un tikai tādēļ, ka tirliņš nejēdza pielikt apgriezienu sensoru.

262457. viesis 10.oktobris 2008 12:20
1 0 Atbildēt

Raksta autors varētu izmantot Iesniegumu likuma www.likumi.lv/doc.php?id=164501

iespējas un uzrakstīt CSDD pieprasījumu ar jautājumiem. ;)

262459. viesis 10.oktobris 2008 12:25
0 0 Atbildēt

RHINO, viniem kaut kads procents ir jaizmet. protams, taa nav rakstiita instrukcija. Es jau saku shiem- ja jums naudinjas nepietiek, pielieciet klaat cenai, bet neteerejiet manu laiku bezjedziigi.

262460. viesis 10.oktobris 2008 12:27
0 0 Atbildēt

Par Belgiju un mochiem- tur ir loti sipras motociklistu organizacijas, kuras to panaaca. latvijaa tadu nav, bezzobainais MCA&co tikai savas intereses aizstaav.

Skatees tapat redzu, ka vinu mochus neviens neskataas, piebrauc, iedod skati un viss- vairakas reizes savam acim redzeets.

262464. viesis 10.oktobris 2008 12:59
1 0 Atbildēt

Ja tautai ir interese, palūdziet redaktoru, lai viņš iauto vārdā uzprasa skaidrojumu Satiksmes ministrijai/CSDD. Tas izklausītos spēcīgāk, salīdzinot ar to, ja es ar šādu iesniegumu vērstos kā privātpersona. Redaktor, lūdzu palūdz SM viedokli. Raksta autors.

262467. viesis 10.oktobris 2008 13:18
0 0 Atbildēt

atcerējos vēl vienu plusu ikgadējai apskatei - personīgi pazīstu vairākus cilvēkus, kuriem TA ir vienīgais iemesls savu spēkratu nomazgāt. Tad vismaz reiz gadā autiņš ir tīrs :D :D :D

262468. viesis 10.oktobris 2008 14:15
0 0 Atbildēt

nomiks, diivaini, es saveejo nekad neesmu uz skati mazgajis, neviens nav piesejies. Shogad bija ipashi briesmigaa paskataa. Bet tikai areji, motorelpaa viss tiirs kaa jaunam auto. :D

262469. viesis 10.oktobris 2008 14:17
0 0 Atbildēt

262464. viesi, nu kadi skaidrojumi, te jau kadu laiku atpakalj kasiijaas gar vinjiem par dizelju mociishanu un veel visu ko- finalaa CSDD pateica, ka viniem ir iekshejas instrukcijas, kuras nevienam nav jarada un basta. neko viniem padariit nevar. Esam tikai absoluuti beztiesiigi piespiedu pakalpojuma pirceji. :)

262471. viesis 10.oktobris 2008 14:27
0 0 Atbildēt

Loģiski, ka TA ir nepieciešams process, kas kaut nedaudz nodrošina elementaru satiksmes drosību. Pašlaik, ja nekļūdos, tikai 2% no avariju kopskaita notiek auto tehnisku problemu dēl. Vēl 90-tajos gados situacija bija daudz sliktāka, pa ielām braukāja ļoti daudzi auto "kriminālā" tehniskā stāvoklī - sarūsējuši, kūpēja,smirdēja, grabēja. Atceros vienu onku, kura vecajai granadai šofera krēsls bija pieskrūvēts pie divām koka balkām - no grīdas tam auto maz kas bija palicis... Bet auto brauca satiksmē, ar visām tā laika TA uzlīmēm. Pašlaik, kā jau daudzi piemin, TA dēļ tiešām katram auto īpašniekam ir motivacija savest kārtībā savu auto. Līdzīgi kā būt jābūt ar veselību. Ja medicinā katram valsts iedzīvotājam būtu obligātā gada veselibas pārbaude, mirušo skaits būtu daudz mazāks. Diemžēl, mūsu medicinas sistēma tml. procesu pavilkt nevar. Jau padomlaikos, kad viss bija bez maksas, kaut kas līdzīgs 80-tajos tika mēģināts (t.s. vispārējā dispanserizacija), Bet bez rezultatiem.

Bet, protams, mūsu TA procesā vēl daudz kas joprojām ir uzlabojams. Joprojām traucē ekspertu cilvēciskā faktora emcionālā būtība - atsevišķiem ekspertiem vai nu ļoti patīk, vai arī nepatīk konkrētu auto markas, kas iespaido arī darba rezultatu. Tas pamanāms arī "Auto bild" žurnala publicetajos TA ekspertu komentaros, rakstos par lietotajiem auto. Vācijā tomēr TA eksperti joprojām auto apskatei velta vairāk laika un viss notiek rūpīgāk. Konkreti arī pasaka un fiksē, kādi obligati remonti veicami līdz nākamajai TA. Rīgas TA punkti jau ir konveijers, vairums ekspertu dienas otrā pusē jau ir pārguruši - nesen viens mans paziņa pie saguruša eksperta pamanījās iziet savam golfiņam3 TA : ar pilnīgi plikām riepām ,bez skaņu signala un stiklu tīŗītājiem darba kārtībā. Gadās arī tā.

262475. viesis 10.oktobris 2008 16:06
0 0 Atbildēt

Labi. Skates vajag un tā, bet kāpēc nevar ieviest vēl kādu lietu - Sezonas numura zīmes un sezonas ceļa nodokli?

Vācijā ir krietni daudz automasīnu un moču, kur uz numura plāksnes malas ir 4 cipari - piemēram 05 un 09 vai 04 un 10. Tas nozīmē, ka automašīnas numura zīme to ļāuj izmantot no maija līdz serptembrim vai no aprīļa līdz oktobrim. Līdz ar to ceļa nodokli sezonāli lietojamam auto ar nav jāmaksā par visu gadu. Vai grūti ko tādu ieviest, jo tādu automašīnu nav pārāk liels %, kā arī iekasētais ceļa nodokjlis nu nekādi neatspoguļojās ielu seguma kvalitātē...

262477. viesis 10.oktobris 2008 16:15
0 0 Atbildēt

Velomens [?] 10.10.2008 10:36

Ar pieredzi un redzēto, dzirdēto dalīties ir labi, bet konkrētais piemērs par Šveici te neder - nav ES

======================

:-))))) Shveices, taapat, kaa Norveegjijas likumdoshana par >90% ir saskanjota ar ES - citaadi nekaadas attieciibas, kaa tagad , nesanaaktu :-) Ir nianses banku likumdoshanaa, veel shur tur, bet visumaa 1:1. Kaut vairaak runa bij par automobilistu ATTIEKSMI pret savu kjerru!

262478. viesis 10.oktobris 2008 16:16
0 0 Atbildēt

IV vai tad logu tīrītājus kāds skatās?

262479. viesis 10.oktobris 2008 16:38
0 0 Atbildēt

msh : Jūrmalā skatās vienmēr + vēl pārbauda visus tā režimus un skalotāju. Jūrmalnieki īpaši skatās uz gaismām - ja tur kaut kas neštimmē (pat migliniekiem), "izlidošana" ir garantēta...

262480. viesis 10.oktobris 2008 16:52
0 0 Atbildēt

Ļoti labs un unteresants raksts.

Par TA, ne par tēmu, bet, tur notiek lieli brīnumi ar tiem bremžu stendiem un gaismas čekingiem. Tā vien liekas, kāds ielicis iekšā savu skrūvgriezi un atvēris savu kabatiņu "pateicībām". Katrs stends rāda savādāk, un visi kopā ņemot rāda pavisam savādāk nekā servisā, kur uzlikts jauns, tikko pārbaudīts stends.

Tikpat apbrīnojams ir inspektora subjektīvais spriedums "man liekas" par atsevišķu mezglu stāvokli.

Liekas, viņiem ir sacensība, kurš vairāk 1,2,3 saliks, tam prēmijas dos.

262481. viesis 10.oktobris 2008 17:19
1 0 Atbildēt

Vēl viens $ iekasēšanas moments ir auto, kas LV ienāk no ārzemēm (tsk EU), kuriem ir tās valsts TA, bet LV prasa veikt par jaunu:( Visapkārt Lukstiņš saka, ka mūsu TA ir tikpat laba, kā Vācijas TUV, bet kāpēc viņš neakceptē tās vācu TUV izdotos papīrus?

262484. viesis 10.oktobris 2008 18:36
0 0 Atbildēt

Apskates inspektora subjektīvais viedoklis, no sērijas - "man liekas" ir jātraktē par labu tehapskates apmeklētājam. Frāzes no sērijas pagriezienu rādītājs izslēgtā stāvoklī ir balt - neiet cauri. Principā - brīdī, kad inspektors piepi$ās par niekiem ar frāzi man liekas, ka jūšu amortizators sācis sulot - jāuzprasa iekārtas mērījums, kā arī normatīvs - kādā diapazonā mērījums atbilst standartam. Tas pats par dažādas konstrukcijas stūres luftēm utt. Ļoti bieži tas ir ražotāja normatīvu ietvaros, bet šie nē. Cik nav gadījies dzirdēt, ka ar ķipa beigtu "šarnīru" var iziet skati, ja to un ta apkārtni nomazgā padarot līdzīgu nomainīam... ;)

Ja ir vēlme palekties - uz frāzi "man liekas" vajag saukt skates priekšnieku vai maiņas vecāko, ja ir pilna pārliecība, ka mezgls ir kārtīā...

262485. viesis 10.oktobris 2008 19:32
0 0 Atbildēt

262484. viesi, aha, man vienu gadu par stuures mehanismu ievelk vieninieku, citu- nee. Motivaacija- tik vecai mashinai jabut luftei. Bet, kas pats galvenais- vieninieku ieliek pat uz mashinas pusi neskaties... Respect, kadi mums eksperti TA stacijaas... Shogad parbaudiju, stures mehanismaa brivgajiena nav, vismaz sataustiit vinu nav iespejams ar cilveeka manju... :D

262486. viesis 10.oktobris 2008 19:34
0 0 Atbildēt

ikdienasviesi, pilnigas mulkibas par jurmalu, savu auto kad nopirku, skate bija ieta jurmalaa- viens miglenieks nedega, par to tikai vieninieks bija ielikts. Nakoshaa gadaa gaju rigaa, uzreiz par to izmeta. un par jurmalu pateica, ka iets ar kukuli. :D

262487. viesis 10.oktobris 2008 19:36
0 0 Atbildēt

Palaidniex, redzi, ja sezonas autinjam nopleesh nodokli par visu gadu, ienakumi tak lielaaki. Tiesham neesi sapratis, kaa shii organizaacija nav musu intereses aizstaavosha, bet vienkarshi dara visu iespejamo, lai iekaseetu vairaak? :)

262490. viesis 10.oktobris 2008 19:42
0 0 Atbildēt

Par neskatīšanos - dzirdēts variants, trīsgadīgam, neatceros, būmerim vai passātam, nemaz neskatoties ieliek vieninieku pie nenozīmīgas rūsas...

IV tas tak ir normāli, ka lukturus pēta :D Cita lieta par logu tīrītājiem :) Nesen bija darīšana ar vienu B5 passātu, kuram salauzts logu tīrītāja mehānisms, vienīgais, ko varēju izdarīt - atvienot salauztu [pasažiera] pusi - dzīvojam latvijā, kur tu liepājā izrausi desmitgadīgai mašīnai šrotu detaļas... Cilvēki teica, ka logu tīrītājus grobiņā neskatās, drīzumā uzzināšu, izgāja TA vai ne :D

262494. viesis 10.oktobris 2008 20:29
0 0 Atbildēt

Nedaudz juridiskas analīzes: pienākums veikt valsts tehnisko apskati ir klasisks personu tiesību ierobežošanas gadījums. Kā zināms, to var darīt tikai citu, augstāku, visas sabiedrības interesēs esošu apsvērumu vārdā, to attiecīgi pamatojot.

-------------------------

Es atvainojos, bet tie mežoņu auto, ko jaunatne nojāj vasaras mēnešos, mēdz nonākt kriminālā stāvoklī, ka arī pavasarī biezā senča dāvinātais Mercedes ir jāpārdod par puscenu, jo neatmaksājas labot.

Pa pilsētu vālē 2002. vai jaunāka gada Audi A6, uzdod gāzi un aiz viņa parādās melns mākonis, kas pietures vēl gabaliņu, kā rezultātā tā jau grūti paciešamais āra gaiss nav izmantojams un jāslēdz iekšējā cirkulācija.

Nemaz nerunāšu par cilvēkiem, kas attopas, ka jau vairāk kā gadu nav vēris vaļā motora pārsegu. Lejot degvielu, auto ripojot, tikai motors šad tad dīvaini uzvedas, bet esot vienalga.. ka tik ripo.

Drošāk tomēr ir ar obligātajām apskatēm.

262500. viesis 11.oktobris 2008 2:59
0 0 Atbildēt

ar tām apskatēm ir ļoti vinkārši, proti, civēku atieksme un lv ceļi . Pats ikdienā braukāju pa beļģiju ar 2004.g auto un tagad gaidu, kad pa pastu atnāks uzaicinājums ierasties uz pirmo teh. apskati. Pa šiem gadiem auto nekas nav remontēts un gan vizuāli, gan tehniski ir kā jauns. Iemesli, ziemas nav, 99. 9% asfalta segums ar, vai nu ideālu vai visai pieņemamu stāvokli. Nesen 2 nedēļas dabuju pavizināties ar auto pa LV, nu sorry, tas ir pilnīgs vāks, ceļi ir katastrofa.

Tāpat ir viens tāds sīkums, ka BE vairums visus nepieciešamos remontus iet pie dīlera, kur auto nopircis, jo remontus ir jāveic ļoti reti un līdz ar to pat 10 gadīgam auto nav īpašas nepieciešamības meklēt marokāņus, kas pa lēto sataisa auto. Ieejot beļģijas autoveikalā nākas secināt ka vairāk par autoķīmiju tur nav. Tādām mašīnām kā GOLFS 3,4 gaisa un eļas filtrus mo;zet dabūt izdosies, bet 5ajam nebūs. Nesen bija darīšana ar 2000 gada VECTRU, kam pie atslēgām bija apbružāts ādas breloks uz kura bija tā paša dīlera nosaukums un adrese pie kura ir ietas visas apkopes 8 gadu laikā. Latvijā ir leišu un kādi vēl veikali, kas tirgo tādus mēslus, ko ar likumu vajadzētu aizliegt. Šādu autodaļu tirdzniecība LV iet uz urrrrāāā, daži pērk aiz nezināšanas, daži dēļ naudas taupīšanas, daži dēļ pelnīšanas, bet faksts ir tāds, ka tās herņas uz auto tiek uzmontētas.

Tāpat BE apskatē nav nekādas nozīmes tam vai auto 5 vai 15 gadi, jo BE daļa 15 gadīgu tehniskā zinā ir ideālā stāvoklī.

2 gadus atpakaļ Rīgā uz apskati aizdzinu 95 gada golfu ar 192 k uz spidometra, ko BE nopirku no 20 gadīga jaunēkļa. Apskatē inspektors pajautāja kur es to auto dabujū, uz manu jautājumu, kas pa lietu, atbilde bija, ka neskatoties uz auto vecumu tas ir ideālā tehniskā stāvoklī, pat rūsas neesot. Neticu, ka tas beļģu gurķis žāvēja ar to golfu, jo kad pirku šis jautāja vai varot viņš sev paturēt mazo stūrīti, es teicu, ja uzliek orģinālo, tad lai savāc. :D secinājums, ka pat 20 gadīgs gurķis pa BE ceļiem to golfu nav spējis iznīcināt.

Sāpīgi ir tas, ka daudzi inspektori, kas pieņem apskati ir vai nu ideoti vai mazvērtības kompleksu mākti, kas nu ir tikuši pie varas. Kādu laiku atpakaļ bija gadījums, kad apskates inspektors purpinādams meklēja lukturu augstuma regulēšanas slēdzi auto kam ir orģinālie xenoni, nomierinājās tikai tad, kad viņam tika paskaidrots, ka slēdzis atrodas zem mašīnas pie pakaļējā tilta un ka vispār pēc gostiem xenoni pašregulējas. Ambīlis ne inspektors.

262502. viesis 11.oktobris 2008 10:45
0 0 Atbildēt

piemēram Norgē pat parkingā stāvošam auto var noņemt reg.Nr un uzlikt sodu ja nau izieta EU kontrlole(tas pats kas TA Latvijā) ,tā ka auto tiek sakopts regulāri un neatliek to uz pedējam dienām

262505. viesis 11.oktobris 2008 12:23
0 0 Atbildēt

262502. viesi, tas gan nenoziimee, ka autinji viniem ideali- redzeeju savam aciim norgee kaa vizualus luuzhnjus, taa arii skarbi kuuposhus. Bet nu ne tik daudz kaa latvijaa. :D

262506. viesis 11.oktobris 2008 12:27
0 0 Atbildēt

staar, par detaljam latvija piekriitu- 3/4 ir meesli. un tad cilveeki tadas nopeerk un gaanaas, ka auto meesls un juuk araa.. A patiesibaa vienakarshi normalas detaljas vajag pirkt. Pats esmu aplauzies, lidz sapratu, kadas un kur var vai nevar pirkt...

Par skates inspektoriem nakas piekrist- reizem sev jautaju, kur vini tadus nejegas izrok?

262513. viesis 11.oktobris 2008 22:20
0 0 Atbildēt

Kamēr CSDD un Auteko TUV Latvija būs "jumts" valstiskā līmenī, jūs te visi varat kaut vai uz āru izgriesties, bet neko panākt neizdosies - varat iet uz tiesām, šmiesām sūdzēdamies kaut vai līdz vemšanai, šie darīs ko grib spļaujot virsū likumam no augsta zvanu torņa.

262520. viesis 12.oktobris 2008 10:22
0 0 Atbildēt

->staar

Nu piedod.bet B ir visdrausmīgākie ceļi,īpaši bāņi vecajā eiropā.Verbūt ar vieglo nejūt,bet ar fūri var uz bāna to just smagi,runāju,jo gandrīz katru nedēļu sanāk pa turieni braukt.Auto varbūt ar visi ir idelā kārtībā bet ceļi gan ne.

262521. viesis 12.oktobris 2008 11:21
0 0 Atbildēt

Vispar jau belgji pamataa ar autinjiem izbrauc tikai briivdienaas... Nav arii ko brineties, ka pat padsmitgadiigie ir kaa jauni...

262527. viesis 12.oktobris 2008 22:56
0 0 Atbildēt

beļgijā ceļi tiešām ir diezgan slikti. Un ziemā sāli gāž ka maz nemetas, kaut īsti to darīt nav vajadzības. Staar, pabrauc uz belgu laukiem, būs gan zobu dauzīšana, gan bedres ;) Nesen pat uz ringa, nogriežoties uz antverpeni iemaucu tāāādā bedrē, ka brīnos, kā diski nesaliecās. Tiltu salaiduma vietas uz šosejām arī ir drausmīgas. Ar jauniem autiņiem braukā tikai lielajās pilsētās, pārējie (lielais vairums) iztiek ar 3 golfiņiem utml., jo ar vidējo aldziņu ap 2000 eiro neko daudz neiesāksi. Mnuprāt, pārsvarā viņi skrūvē tās mašīnas paši

262528. viesis 12.oktobris 2008 23:01
0 0 Atbildēt

Man nav pretenziju, ka CSDD dabūn kādu lieku latu vai ļimonu. Arī no manis. Jā tā rezultātā mans bērns var drošāk aiziet uz skolu, tad kur vispār ir problema. Vienīgi grauž jautājums - Skate diemžēl mums ir dikti neobjektīva (ir personīgi bijuši gadījumi).

262529. viesis 12.oktobris 2008 23:56
0 0 Atbildēt

Ceļu kvalitāti par hrenovu var uzskatīt, ja salīdzina ar fāterlandi, piekrītu, bet ja dalīdzina ar LV tad pilnīgi nepiekrītu. Es ar auto, moci, motorollri esmu izbraukājis praktiski visu beļģiju, jā ir ceļi kur ielāpi, ir ceļi kuri noklāti ar betona flīzēm ir tiltu šuves, bet tas ir ļoti mazs procents, tāpat Be ir diezgan daudz vietas uz maģistrālēm, kur asfalts ir nofrēzēts un tādēļ nepatīkami skaļš, bet tas viss nespēj dažu gadu laikā iznīcināt hadeni. Ja salīdzina slodzi , kas hadenei (amortizatoriem, buksēm, šarnīriem utt) ir jāpārdzīvo posmā uz Liepāju, valmieru vai tādi pašu kilometrāžu pa Be bāni, tad tā ir diena pret nakti.

> viesi 262527

Nē mašīnas viņi paši točna neskrūvē, nu vismaz nevienu tādu neesmu saticis, bet saticis esmu ļoti daudz auto īpašnieku, sākot ar jaunākām mašīnām beidzot ar 15 gadīgu drapaku īpašniekiem.

Ik pa laikam iepērku kādu auto no tiem fruktiem, tad parasti ir tā, ka, ja es uzkožu vai samnieks pasaka, ka auto ir kāda vaina, tad remonta summa ir cienīga un neviens nav pieļāvis domu, ka to varētu pats novērst. Viņiem garažās stāv auto, bērnu ratiņi, skrituļslidas, velosipēdi utt., bet ne instrumenti (noteikti atkal būs izņēmumi).

Reiz bija gadījums, kad es kā letiņš būdams, iebraucu pie mana auto dīlera lai nopirktu gaisa filtru un slotiņas un protams nemaz neprasīju lai to darītu servisā, jo tad būtu jāpierakstās uz nākamo nedēļu, bet kādas acis bija servisa večiem kas gozējoties saulītē skatījās kā es 3 minūšu laikā nomainīju filtru un slotas un ceturtajā minūtē, jau pametu servisa parkingu. Viņiem tas nav saprotams. Katrs dara to par ko saņem naudu un domāju ka neko citu arī neprot. Principā tas ir pareizi, jo ja esi automehāniķis, tad nav ko līst pie ķieģeliem un otrādi, a to sanāk kā latvijā, daudzi keksi aizbrauc uz servisu tikai tad, ka skrūvēm visas šlices aprāvis un nevarēja atskrūvēt, vai iet uz servisu ar stupicu somā jo gultni nevar ārā dabū.

262530. viesis 13.oktobris 2008 1:07
0 0 Atbildēt

ir jau mums vēl žigulīši arī:)

262536. viesis 13.oktobris 2008 10:30
0 0 Atbildēt

staar, turpinot savu iepriekšējo komentu par beļģiju. Pilsētās toč neviens neskrūvē, bet tur (te :) ) jau lielais vairums dzīvo laukos, un tie vispār ir diezgan nadzīgi uz pašdarbību. Nu vismaz, cik man nācies sastapties. Bet pilsētās, protams, aunu bars (tāpat kā LV, starp citu ;) )

262551. viesis 13.oktobris 2008 14:50
0 0 Atbildēt

to>262530 viesi.

Nu ja tas tā ir kā tu saki, tad man tas tiešām ir jaunums, jo es pat dažreiz esmu domājis kāpēc viņi nomet tik nenormāli cenu, bet nesataisa pats, lai gan vaina neliela, un galvenais, ka 99% manis sastapto auto īpašnieku ir laukos dzīvojošie (lauki beļģijas izpratnē :)), tiesa gan pārsvarā zinu par flāmu pusi, jo franču pusē dzīvojošiem šteles nesakruķīsi :D Varbūt pie vainas beļģu slinkums ????

Bet ja ir tā, kā tu saki, tad atliek secināt, ka značit veči labi činī :D

262583. viesis 14.oktobris 2008 11:39
0 0 Atbildēt

flāmi mož arī paši neko nedara, bet valoņi, kā jau beļģijas urlas, gan brauc ar šrotainiem auto, gan paši viņus taisa :)

263116. viesis 25.oktobris 2008 10:12
0 0 Atbildēt

Autoskolas arī atrodas pilnīgā loboja aizsardzībā. Vai VID kādreiz ir pārbaudījis cik tad īsti saņem satiksmes noteikumu pasniedzējs- minimālo stundas likmi, vai 1000 LVL mēnesī kā raksta sludinājumos? Vai kaut kur tiek uzskaitīta instruktora "brīvprātīgā"ziedojumu nauda autoskolai par katru apmācāmo ( it kā pēdējām trijām brauksanas nodarbībām). Kādēl jākārto skolas eksāmens par 5 LVL, ja jautājumi ir tā sastādīti, ka bez vairākārtējas kārtošanas to praktiski ar pirmo reizi nevar nokārtot. Kādēļ nav izveidota instruktoru datu bāze, kur katrs kursants varētu izvēlēties , lētāko, veiksmīgāko un sev tīkamo - bet tagad ir jāņem tikai tie, kuru datus iedod autoskola.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Divi bojāgājušie, vairāk nekā 60 ievainoti - Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā 7

Piektdienas vakarā Vācijas centrālajā pilsētā Magdeburgā automašīna ietriekusies cilvēkos Ziemassvētku tirdziņā. Lasīt vairāk

 

Kā balsoja žūrija par “Latvijas Gada auto 2025” konkursa laureātiem (+ BALSOJUMS) 9

Jaunāko automobiļu konkurss “Latvijas Gada auto 2025” noslēdzies ar vienu no visblīvākajiem žūrijas balsojumiem pēdējo gadu laikā – vienādu punktu skaitu fināla septiņniekā ieguva gan 1. un 2. vieta, gan arī 3. un 4. vieta. Lasīt vairāk

 

Dobeles novadā apturēts bēgošs transportlīdzeklis; tā vadītājs alkohola reibumā (+ VIDEO) 11

Valsts policijas amatpersonas pirmdienas vakarā veica pakaļdzīšanos no Jelgavas novada uz Dobeles novadu, kur automašīnas "Audi" vadītājs nepakļāvās amatpersonu likumīgām prasībām un pārsniedza atļauto braukšanas ātrumu. Lasīt vairāk

 

JAUTĀJUMS: Ja Tu apbrauktu negadījuma vietu Rīgā pa sabiedriskā transporta joslu, vai tiktu sodīts? (+ VIDEO) 18

iAutolv ir jautājums attiecībā par Rīgas domes izvietotajām kamerām uz sabiedriskā transporta joslām, kas fiksē pārkāpumus un izsūta protokolus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti