"Rail Baltica" darbinieki nobažījušies par projekta likteni; par iepirkumu saņemta kārtējā sūdzība 4

Foto: Ekrānbilde

Nozare.lv | 27.novembris 2019 8:19

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekts ir kritiskā situācijā sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ, publiskā paziņojumā pauž triju Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" 62 darbinieki.

"Neraugoties uz būtisko progresu, kas panākts šajā projektā, mēs esam ļoti noraizējušies, ka projekts "Rail Baltica", kas dāsni līdzfinansēts no Eiropas Savienības (ES) publiskā finansējuma, sliktas korporatīvās pārvaldības un interešu konflikta dēļ ir nonācis kritiskā situācijā," teikts paziņojumā.

Darbinieki norāda, ka šogad 30.oktobrī, pēc izpilddirektora atkāpšanās, viņi nosūtījuši kopīgu paziņojumu triju Baltijas valstu premjerministru birojiem un Satiksmes ministrijām, pieprasot nekavējoties rīkoties, jo izpilddirektora un tehniskā direktora pēkšņā atkāpšanās, kas ir piektā augstākās vadības nomaiņa pēdējo 14 mēnešu laikā, liek pievērst uzmanību strukturāliem jautājumiem saistībā ar projekta īstenošanas organizēšanu.

"Tāpēc mēs nosūtām šo vēstuli un arī publiskojam iepriekšējo kopīgo darbinieku paziņojumu. Mēs uzskatām, ka triju Baltijas valstu sabiedrība ir pelnījusi to zināt, un ticam, ka Baltijas valstu premjerministri nākamnedēļ trīspusējā apspriedē pievērsīs uzmanību šai situācijai," teikts darbinieku paziņojumā.

"RB Rail" darbinieki aicina projekta uzraudzību nodot premjerministru līmenim, uzskatot, ka pašreizējās organizācijas sadrumstalotā atbildība nenodrošina efektīvu projekta īstenošanu un koordināciju starp publiskā un privātā sektora struktūrām valstu un reģiona līmenī un neveicina starpnozaru sinerģiju.

Darbinieki uzskata, ka nekavējoties vajadzētu atgriezties pie sākotnējā skatījuma uz kopuzņēmumu "Rail Baltica" kā integrētu, vienotu struktūru, kas atbild par "Rail Baltica" projekta īstenošanu, jo pašlaik, viņuprāt, nav vienas organizācijas, kas būtu atbildīga par šā projekta sekmīgu īstenošanu.

Viņi arī lūdz iecelt neatkarīgu kopuzņēmuma uzraudzības padomi, lai nodrošinātu, ka tā kolektīvi pārstāv visu kopuzņēmuma akcionāru intereses, tādējādi novēršot interešu konfliktu un iejaukšanos operatīvo lēmumu pieņemšanā.

Tāpat darbinieki aicina, nekavējoties pieprasīt "RB Rail" uzraudzības padomes priekšsēdētāja Karoļa Sankovska atkāpšanos, "ņemot vērā viņa nespēju ievērot labas korporatīvās pārvaldības principus un novērst lielo un graujošo mainību kopuzņēmuma augstākajā vadībā, kā arī klajo interešu konfliktu, ko viņš apliecinājis visa sava pilnvaru termiņa laikā".

"RB Rail" darbinieki pieprasa iecelt vienu uzraudzības padomes locekli, kas pārstāvētu kopuzņēmuma darbinieku intereses.

Darbinieki lūdz esošos padomes locekļus paskaidrot, kā jaunais pagaidu izpilddirektors atbilst "RB Rail" akcionāru līgumā aprakstītajiem kritērijiem, proti, izpilddirektoram jābūt starptautiski pieredzējušam biznesa vadītājam un zinošam ekspertam lielas infrastruktūras būvniecības, finansēšanas un pārvaldības jautājumos, un kā jaunais pagaidu izpilddirektors plāno novērst interešu konflikta situāciju, joprojām strādājot organizācijā, kuru iepriekš pārraudzīja "RB Rail".

"Mēs uzskatām, ka sekmīgas projekta īstenošanas interesēs ir ļoti svarīgi vēl pirms būvniecības sākuma apvienot visu Baltijas valstu spēkus. Ir laiks valstu parlamentiem, valdībām un Eiropas Komisijai uzdot jautājumu, vai "Rail Baltica" ir projekts, kas dos ilglaicīgus ieguvumus Baltijas valstīm un visai ES, vai arī tas turpinās cīnīties ar neefektivitāti, interešu konfliktiem un bezrūpīgu attieksmi pret ES un projektā iesaistīto valstu līdzekļiem," teikts darbinieku paziņojumā. 

"RB Rail" darbinieki pauž apņēmību arī turpmāk aktīvi palīdzēt pārveidot un uzlabot projekta "Rail Baltica" pārvaldību un īstenošanu.

Jau vēstīts, ka pēc Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, valdes priekšsēdētāja Tīmo Rīhimeki lēmuma no decembra atstāt amatu, uzņēmuma pagaidu izpilddirektors būs SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un komunikācijas departamenta direktors Agnis Driksna. "RB Rail" padome ir iecēlusi Driksnu pagaidu izpilddirektora statusā no 2.decembra.

Tāpat no amata atkāpies "RB Rail" galvenais tehniskais direktors un valdes loceklis Marts Nilsens. Viņš darbu kompānijā atstās 23.decembrī, tādējādi no 24.decembra tehniskā direktora pozīciju uz laiku ieņems uzņēmuma plānošanas un projektēšanas departamenta vadītājs Kaido Zimmermans.

"RB Rail" ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu - pirmo šādā mēroga infrastruktūras projektu Baltijā. "RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem.

Iepirkumā par "Rail Baltica" dzelzceļa stacijas Rīgas lidostā būvprojekta ekspertīzi atkārtoti iesniegta sūdzība

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" ieviesēja Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" izsludinātajā iepirkumā par starptautiskās lidostas "Rīga" dzelzceļa stacijas, saistītās infrastruktūras un estakādes būvprojektu ekspertīzi atkārtoti iesniegta sūdzība, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija.

Sūdzību 25.novembrī jau otro reizi iesniegusi personu apvienība SIA "Baltex Group" un SIA "Projekts 3". Pašreiz sūdzības izskatīšanas termiņš vēl nav noteikts.

Iepirkums tika izsludināts šogad jūnijā. Par uzvarētāju konkursā tika izraudzīta SIA "Firma L4", tomēr SIA "Baltex Group" un SIA "Projekts 3" šo lēmumu 20.septembrī pārsūdzēja.

Personu apvienības ieskatā "Eiropas dzelzceļa līniju" iepirkuma komisijai nebija izvērtējusi "Firma L4" sniegtos skaidrojumus par piedāvāto cilvēkstundas likmes pamatojumu, bet pēc būtības izdarījusi vienīgi formālu lētākā piedāvājuma izvēli, nevis arī droša un nopietna piedāvājuma izvēli.

IUB iesnieguma izskatīšanas komisija aizliedza slēgt līgumu un uzdeva atcelt konkursa rezultātus, kā arī atkārtoti izvērtēt iesniegtos piedāvājumus.

Jau ziņots, ka dzelzceļa projekta "Rail Baltica" stacijas Rīgas lidostā būvniecība varētu izmaksāt 250-280 miljonus eiro, tomēr konkrēta summa tiks precizēta, izsludinot būvniecības iepirkuma otro kārtu, žurnālistiem iepriekš pastāstīja par "Rail Baltica" īstenošanu Latvijas teritorijā atbildīgā uzņēmuma "Eiropas dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris.

Būvniecības iepirkuma pirmā kārta ir izsludināta 3.novembrī. Pirmā kārta ir kandidātu atlases kārta, kas noslēgsies 2020.gada janvārī. Pēc tam tiem, kuri kvalificēsies, būs jāiesniedz finanšu un tehniskais piedāvājums. Līgumu ar būvniekiem plānots noslēgt līdz 2020.gada beigām, lai 2021.gadā varētu sākt būvdarbus.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.


 

 
4 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
gunbox 27.novembris 2019 13:35
2 1 Atbildēt

Banānrepublikas korpatīvie antiņi nevar sadalīt, cik un kurš iešņauks eiropas miljardus nāsīs? Jābūvē ir uzņēmumiem un cilvēkiem no eiropas, nevis jāiesaista Baltijas valstis un problēma būs uz sitiena atrisināta.

Kāds polis par RB projektu 28.novembris 2019 10:04
2 0 Atbildēt

no nra

Polis tiešā tekstā pateica: «Mēs tos čaļus pazīstam, mēs ar viņiem vienā uzņēmumā neiesaistīsimies. Paši modernizēsim savu dzelzceļu, paaugstināsim ātrumu, bet ar tiem idiotiem kopā nestrādāsim. Viņi tikai runā un neko nedara.» Tā arī pateicis - ka latvieši un lietuvieši ir idioti, un šis ir atstāsts no pirmavota.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Smaga divu kravinieku sadursme (+ VIDEO) 11

Priekšā braucošais kravas auto nolemj apbraukt uz brauktuves apstājušos busiņu un izraisa smagu sadursmi ar pretim braucošo transportu (no 0:30). Lasīt vairāk

 

Situācija uz Jūrmalas šosejas bez izmaiņām - āmuri brauc tuvāk kreisajai malai arī ar labu asfaltu (+ VIDEO) 108

Savu kļūmīgo izpratni par to kā jābrauc pa Rīgas - Jūrmalas šoseju, kur brauktuve sadalīta trīs braukšanas joslās vienā virzienā, autovadītāji savulaik skaidroja ar to, ka labajā pusē ir sliktāks asfalts, taču izrādās, ka arī pēc remonta nekas nemainās - daļa joprojām turpina vilkties pa otro un trešo joslu, traucējot ātrāk braucošos. Lasīt vairāk

 

Arī Ferrari būs elektrisks superauto, taču - ne ātrāk par 2025.gadu

Itālijas luksusa klases automašīnu ražotājs "Ferrari" savu pirmo elektrisko automobili tirgū, visticamāk, laidīs vien pēc 2025.gada, jo šobrīd ir nepietiekamas akumulatoru tehnoloģijas, ceturtdien paziņoja uzņēmuma vadītājs Luī Kamiljeri. Lasīt vairāk

 

Ministri pauž bažas par "zaļās" degvielas veicināšanas negatīvo ietekmi uz produkta gala cenu 14

Otrdien valdībai lemjot par Ekonomikas ministrijas (EM) priekšlikumu paaugstināt minimāli piejaucamo biodegvielas apmēru benzīnam un dīzeļdegvielai, atsevišķi ministri pauda bažas par šī lēmuma negatīvo ietekmi uz degvielas gala cenu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti