Visi komentāri - Vainīgais atrasts: "Rail Baltica" projektēšanas darbu kavē Spānijas projektēšanas uzņēmums "Idom"

Vainīgais atrasts: "Rail Baltica" projektēšanas darbu kavē Spānijas projektēšanas uzņēmums "Idom" 7

 
Nozare.lv | 29.septembris 2023 8:14

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" projektēšanas darbu kavējumos galvenokārt ir vainojama Spānijas projektēšanas uzņēmuma "Idom" nespēja pilnvērtīgi veikt saistības, teikts Tiesību aktu portālā (TAP) publiskotajā Satiksmes ministrijas (SM) informatīvajā ziņojumā par "Rail Baltica" projekta ieviešanas progresu Latvijā šogad pirmajā pusgadā.

SM norāda, ka šobrīd projektēšanas darbos ir nozīmīgi kavējumi, tostarp pamata trasē caur Rīgu (posms Upeslejas-Misa) paredzamais projektēšanas darbu kavējums ir 32 mēneši, posmā Vangaži-Salaspils-Misa paredzamais projektēšanas darbu kavējums ir 34 mēneši, bet posmos Vangaži-Igaunijas robeža un Misa-Lietuvas robeža paredzamais kavējums ir 17 mēneši.

Ministrijā norāda, ka Spānijas uzņēmums "Idom", kas darbu ar partneriem veic trijās Latvijas pamata trases sekcijās, tostarp posmā cauri Rīgai, kas ir īpaši sarežģīts, nav spējīgs pilnvērtīgi pildīt saistības. Ņemot vērā, ka attiecīgais uzņēmums strādā arī Lietuvas un Igaunijas atsevišķos pamata trases posmos, tam "Rail Baltica" projektā ir jānodrošina būtiska projektēšanas kapacitāte.

Ziņojumā teikts, ka situācijas novērtējums, ko ir veicis kopuzņēmums AS "RB Rail", liecina, ka "Idom" pamata trases būvprojektu iepirkumos ir iesniedzis pazeminātus izmaksu piedāvājumus, kas neatbilst "Rail Baltica" projekta sarežģītībai un Baltijas valstu būvniecības procesa juridiskajam un institucionālajam ietvaram. Tas nozīmē, ka "Idom" nav paredzējis pietiekamus finanšu resursus efektīvai un termiņiem atbilstošai līgumu saistību izpildei, kas ir radījis krīzi projektēšanas procesā, taču tā tiek aktīvi risināta.

Vienlaikus ministrijā atzīmē, ka, vērtējot kavējumus, ir arī jāņem vērā, ka tos ietekmē novēlota trešo pušu, tostarp pašvaldību, tehnisko noteikumu izsniegšana, ar projektu nesaistītu prasību iekļaušana tehniskajos noteikumos un zemes īpašnieku pretestība ģeodēziskajiem darbiem.

SM norāda, ka arī punktveida objektu projektēšanā ir identificēti kavējumi, kas ir saistīti ar novēlotu iepirkuma konkursu izsludināšanu un pretendentu iesniegto piedāvājumu neiekļaušanos pieejamajā budžetā. Piemēram, Salaspils intermodālā loģistikas centra projektēšanas darbu un reģionālo staciju projektēšanas darbu kavējumi ir sasnieguši 12 mēnešus, Rīgas Centrālā multimodālā dzelzceļa mezgla pārvaldības modeļa izstrāde tiek kavēta par 11 mēnešiem, bet starptautiskās lidostas "Rīga" multimodālā transporta mezgla pārvaldības modeļu izstrāde tiek kavēta par 17 mēnešiem.

Pēc ministrijā skaidrotā, minēto pārvaldības modeļu izstrādes kavējumi neļauj savlaicīgi sākt darbu pie privātā kapitāla piesaistes to elementu būvniecībai, kurus Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments (EISI) nefinansē.

Ziņojumā arī teikts, ka "Rail Baltica" projekts pamatā tiek finansēts no Eiropas Komisijas (EK) EISI finanšu resursa. EK 2014.-2022.gadā izsludināja projektu iesniegumu konkursus, kuros piedaloties un parakstot septiņus finansēšanas līgumus, Baltijas valstis un Baltijas valstu kopuzņēmums "RB Rail" saņēma EISI finansējumu 1 476 397 152 eiro apmērā, tostarp ārvalstu finanšu palīdzības daļu 1 235 599 906 eiro apmērā. Latvijas aktivitāšu īstenošanai EISI piešķīrums ir 528 391 762 eiro, tostarp ārvalstu finanšu palīdzības daļa veido 441 416 153 eiro.

2021.gada EISI militārās mobilitātes aploksnes projektu konkursa rezultātā Latvija saņēma 9 845 135 eiro finansējumu, tostarp ārvalstu finanšu palīdzības daļu 4 922 568 eiro apmērā.

2022.gada iesniegumu konkursā Latvija pieteicās 553 222 750 eiro finansējumam, tostarp EISI finansējumam 470 239 338 eiro apmērā, nodrošinot 82 983 412 eiro budžeta līdzfinansējumu. Konkursa rezultātā Latvija indikatīvi saņem 377 626 051 eiro finansējumu, tostarp ārvalstu finanšu palīdzību 298 022 019 eiro apmērā.

Finansēšanas līguma projekts tiek skaņots ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides aģentūru (CINEA). Finansēšanas līguma parakstīšana plānota 2023.gada oktobrī.

Tāpat ziņojumā norādīts, ka laika posmā no 2014.gada līdz 2023.gada beigām Latvija būs saņēmusi 915 862 947 eiro finansējumu, tostarp ārvalstu finanšu palīdzības daļu 744 360 739 eiro apmērā. Finansējums ir strukturēts astoņos parakstītos finansējuma līgumos un vienā vēl neparakstītā finansēšanas līgumā ar CINEA.

Skaidrojot projekta izmaksas, SM ziņojumā norāda, ka 2017.gada izmaksu-ieguvumu analīze "Rail Baltica" projekta Latvijas daļas izmaksas prognozēja 1,9 miljardu eiro apmērā, savukārt 2021.gadā izmaksas tika lēstas 4,6 miljardu eiro apmērā. 2022.gadā Latvijas daļas izmaksas tiek lēstas 7,5 miljardu eiro apmērā, taču, kā uzsver SM, precīzākas "Rail Baltica" projekta izmaksas būs iespējams aprēķināt tikai pēc būvprojektēšanas posma noslēguma un jaunās izmaksu-ieguvumu analīzes pabeigšanas 2024.gada nogalē.

Tāpat ziņojumā teikts, ka "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras izbūvei nepieciešams atsavināt aptuveni 1700 nekustamo īpašumu. No tiem patlaban atsavināti 192, tostarp šogad pirmajā pusgadā - 17.

SM skaidro, ka lēnā nekustamo īpašumu atsavināšanas gaita ir skaidrojama ar to, ka Latvija cenšas izvairīties no piespiedu atsavināšanas procesa. Patlaban ir pieņemts likums par četru nekustamo īpašumu piespiedu atsavināšanu un drīzumā piespiedu atsavināšanas izskatīšanai Saeimā varētu tikt iesniegts vēl viens nekustamais īpašums.

Īpašumu atsavināšanu, pēc ministrijā skaidrotā, paildzina arī kavējumi "Rail Baltica" trases projektēšanā, jo projektētājam tiek prasīts sniegt pietiekami precīzus datus par atsavināmo īpašumu pirms projektēšanas risinājumu pilnas izstrādes, lai atsavinātu precīzi to zemes daļu, kas nepieciešama projektam.

Pēc publiskotās informācijas, "Rail Baltica" posmā Misa-Lietuvas robeža īpašumu atsavināšanu plānots noslēgt līdz 2025.gada vidum, posmā Vangaži-Salaspils-Misa - līdz 2026.gada vidum, posmā Vangaži-Igaunijas robeža - līdz 2026.gada vidum, bet posmā Misa-Upeslejas (caur Rīgu) - līdz 2027.gada beigām. Rīgas centrālajā stacijā īpašuma atsavināšana ir noslēgta, savukārt lidostas "Rīga" posmā to plānots noslēgt līdz šā gada beigām.

Plānotie "Rail Baltica" infrastruktūras objekti Latvijā ir 18 pasažieru apkalpes vietas, tostarp divas "Rail Baltica" starptautiskās stacijas un 16 reģionālās stacijas, kravu termināls, ritošā sastāva depo un divi infrastruktūras apkalpes punkti.

Informatīvais ziņojums izskatīšanai TAP portālā publicēts trešdien, 27.septembrī. Par tā saskaņošanas termiņu noteikts 11.oktobris.

Jau vēstīts, ka satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) ceturtdien intervijā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam "Rīta panorāma" sacīja, ka dzelzceļa projekta "Rail Baltica" projektēšanā sadārdzinājums šobrīd veido apmēram 18 miljonus eiro. "Šobrīd mums ir par apmēram 18 miljoniem eiro augstāks rēķins par projektēšanas pakalpojumiem," sacīja ministrs, piebilstot, ka projektēšanas procesā šobrīd faktiski ir zināma dīkstāve.

Tāpat ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

 
Visi komentāri
 
Krotow 29.septembris 2023 10:33
2 1 Atbildēt

Nu protams. Vainīgi būs visi, izņemot pašu bāleliņus, kuru starpā bija gan muļķi, kas neprot strādāt starptautiskos projektos, gan 20% kolekcionāri, kam nedeva ieshēmot.

Original Nja 29.septembris 2023 11:07
2 0 Atbildēt

Viss šis Rīgas Domes un RailBaltica teātris ar lēno darbu un bardaku pilsētas mērogā šķiet īpaši smieklīgs, ņemot vērā principā privāto Ķekavas pavedceļa projektu, kur viss ir visu laiku bijis loģiski sakārtots, kā arī izskatās, ka iekļaujas termiņos. Interesanti, kāpēc pašvaldību/valdības projekti NEKAD neiekļaujas ne termiņos, ne izmaksās?

anoagask 29.septembris 2023 11:35
0 0 Atbildēt

Kad noslēdza līgumu, kādas ir soda sankcijas (sabiedriskajiem autobusiem sods par neizpildītu reisu ir apm.1eur).

36 mēnešos 34m kavējums ;) beigu beigās nauda iztērēsies projektēšanās un projvadībā, un iesāktā/pamestā tiltā pār daugavu

es 29.septembris 2023 13:38
0 0 Atbildēt

Es jau sen esmu pārliecinājies, ka projektēšana ir tikai naudas un laika izmešana. Viss, kas ir uzbūvēts bez projekta, ir izturīgāks un praktiskāks (pie nosacījuma, ja rokas ir 2 un daudzmaz taisnas). Arī lētāks. Tā kā, lai tie projektētāji iet nah!

imzz 29.septembris 2023 14:03
0 0 Atbildēt

Interesanti, kāpēc pašvaldību/valdības projekti NEKAD neiekļaujas ne termiņos, ne izmaksās?

Elementāri. Valsts un pašvaldību projektos jātaisa konkursi. Ļoti bieži konkursa rezultātu zaudētājs apstrīd IUB, tad jāgaida tā lēmums. Tad pēc noteikumiem jānem tā kā lētākais piedāvājums, bet lētākais ir mākslīgi palētināts. Būvētājs to nevar realizēt, tad mēgina panākt lielāku finansējumu motivējot ar darbu negaidītu sadārdzinājumu u.c. Ja izspiež papildus finansējumu, tad atdzīvoja tā firma, ko izmeta konkursā un sūdzas par šmaukšanos utt.

imzz 29.septembris 2023 14:35
0 0 Atbildēt

Neesam jau vienīgie. Britiem ir savs sāpju bērns dzelzceļa jomā.

LONDONA — "Ja vēlaties iesaistīties ātrgaitas revolūcijā, jums jāsāk plānot tūlīt."

Šie bija Deivida Kamerona vārdi 2013. gadā, kad viņš paziņoja par maršrutu Lielbritānijas pirmajam paplašinātajam ātrgaitas dzelzceļu tīklam, kas pazīstams kā HS2 — 37 miljardu mārciņu vērta moderna vilcienu līnija, kas kursē caur valsts centru.

Pēc desmit gadiem Lielbritānijas ātrgaitas "revolūcija" ir apstājusies. Ir jau iztērēti miljardi mārciņu, solījums izveidot ātrgaitas līniju, kas savienos Londonas centru ar Mančestras un Līdsas ziemeļu pilsētām, šķiet neveiksmei lemts, jo Apvienotās Karalistes valdība gatavo otro izdevumu samazināšanas programmu šim projektam. No:

www.politico.eu/article/unite...-keir-starmer/

0pis 29.septembris 2023 15:18
0 0 Atbildēt

Vārdsakot, pie vainas idiņi ar iponiem no Idoma. Lūdzu, vēl 150 miljardus!

Tavs komentārs
 
 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Degvielas cenas Lietuvā: Dīzelis 1.669 un 95 benzīns 1.569 EUR 15.03.2025 (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iebrauc Lietuvā, kas vēl līdz 2024. gada nogalei vilināja ar savām zemajām degvielas cenām. Tagad tā vairs nav un iAuto.lv iepilda savā ceļojumā dārgāko degvielu. Lasīt vairāk

 

Gandrīz 800 km ar elektrību - Mercedes piesaka jauno CLA (+ FOTO) 16

Vācijas autobūves uzņēmums Mercedes-Benz nodemonstrējis jaunās paaudzes CLA, kas turpmāk būs pieejams kā hibrīda un arī pilnībā elektrisks modelis. Iepriekš motoru klāstā bija arī dīzelis, kas tagad no tā svītrots. Lasīt vairāk

 

31 000 pasūtījumu 48 stundu laikā - elektriskais Leapmotor B10 (15 300 eiro) uzstāda jaunu rekordu 9

Jauna diena, jauns rekords – elektrisko Leapmotor B10 klienti kāro tik ļoti, ka pirmo divu diennakšu laikā kopš pārdošanas sākuma 10. martā, ražotājs saņēmis 31 000 pasūtījumu. Lasīt vairāk

 

iAuto lasītāji ziedo 625 EUR un palīdz iegādāties DJI MAVIC 3T dronu, kurš jau ir nogādāts Ukrainā (+ VIDEO) 2

Ukraiņu karavīri novērtē dronu, kas iegādāts piedaloties iAuto.lv lasītājiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti