Ilgtspējīgo zīmolu indeksā (Sustainable Brand IndexTM) lielākais automātisko degvielas uzpildes staciju tīkls un vadošais degvielas mazumtirgotājs Latvijā Neste vietējo patērētāju skatījumā ir ilgtspējīgākais degvielas nozares pārstāvis.
Ilgtspējīgo zīmolu indekss ir Eiropas ievērojamākais neatkarīgais zīmolu pētījums ilgtspējas jomā, ko kopš 2011. gada Zviedrijā veic uzņēmums SB Insight.
Latvijā starp ilgtspējīgākajiem visu nozaru uzņēmumiem Neste ierindojas 12. vietā, taču patērētāju skatījumā ir savas nozares līderis.
“Klientiem arī Latvijā piedāvājam ilgtspējīgus produktus, tādējādi palielinot atjaunojamās dīzeļdegvielas izmantošanas īpatsvara pieaugumu ar mērķi samazināt CO2 emisiju daudzumu, vienlaikus ļaujot pret apkārtējo vidi atbildīgiem patērētājiem viegli izdarīt izvēli par labu ilgtspējīgai un tīrai degvielai, vienlaicīgi uzlabojot sava auto darbību. Esmu gandarīts, ka patērētāji novērtē Neste komandas profesionalitāti, atbildību pret veicamo darbu, kas ir saskaņā ar uz ilgtermiņa attīstību vērstu darbību,” stāsta Armands Beiziķis, Neste Latvija valdes priekšsēdētājs.
Ilgtspējīgo zīmolu indeksa ietvaros tiek pētīti ilgtspējas aspekti Latvijas B2C (bizness-patērētājiem) tirgū. Pētījumā tiek apskatīts, kā Latvijas patērētāji uztver zīmolus no vides un sociālās atbildības viedokļa. 2020. gadā ilgtspējīgo zīmolu indekss pirmo reizi tiek veidots par Latviju, Igauniju un Lietuvu, vērtējot 7 nozaru uzņēmumus (bankas, elektrība un apkure, ēdieni un dzērieni, degviela, pārtikas preču veikali, telekomunikācijas, transports/ceļošana).
Indeksa pamatā ir ANO globālie ilgtspējīgas attīstības mērķi un tajā papildus tiek padziļināti skatīti specifiski aspekti, kas raksturīgi katrai konkrētajai nozarei. Respondentu skaits veido reprezentatīvu katras valsts iedzīvotāju izlasi. Indeksā ietvertie zīmoli tiek izvēlēti, izmantojot neatkarīgu parametru kopumu — tirgus daļu, apgrozījumu un vispārīgo zīmola atpazīstamību vietējā tirgū.
Pētījumā papildus tiek vērtēta patērētāju iesaiste ilgtspējas aspektos. Piemēram, var secināt, ka 61% Igaunijas patērētāju regulāri apspriež jautājumus, kas saistīti ar ilgtspēju. Latvijā šis īpatsvars ir 66%, savukārt Lietuvā — 67%. Tātad Baltijas valstīs vairāk nekā 6 no 10 patērētājiem ikdienā ilgtspējas jautājumus pārrunā ar draugiem un ģimeni.
Salīdzinot šos rādītājus ar citām Ilgtspējīgo zīmolu indeksā iekļautajām valstīm, piemēram, Ziemeļvalstu tirgiem un Nīderlandi, var secināt, ka Baltijas valstīs šis līmenis ir pielīdzināms Dānijai un Norvēģijai, bet atpaliek no Zviedrijas, Somijas un Nīderlandes.
Pētījums tika veikts no 2019. gada novembra līdz 2020. gada februārim, aptaujājot vairāk nekā 58 757 patērētājus 8 valstīs, pētījumā iekļaujot 1400 zīmolus 35 nozarēs. Latvijā savu viedokli pauda 1200 respondenti, analizējot septiņu nozaru 50 zīmolus.