Ceļu policista viedoklis: Braukšanu reibumā pilnībā izskaust nav iespējams 27

 

Foto: Publicitātes attēls

Marta Kive | 5.jūlijs 2019 10:10

Aizvadīto Līgo svētku statistika apliecināja – lai gan to cilvēku skaits, kuri sēžas pie stūres reibumā, samazinās, joprojām atrodas autovadītāji, kuri riskē ar savu un līdzcilvēku veselību un dzīvību.

Svētku periodā policijas redzeslokā nonāca 70 autovadītāji, kuri pie stūres bija reibumā. Daļai no tiem alkohola saturs pārsniedza vienu promili. Braukšana alkoholisko dzērienu ietekmē nav tikai svētku perioda problēma, ceļu policisti ar to saskaras ik dienas, jo diennakts laikā tiek apturēti vidēji 10 iedzēruši braucēji. Ceļu policists, Biznesa augstskolas Turība students Verners Vangravs uzsver, kamēr autovadītāji uzskatīs, ka viņiem ir iespēja izbēgt no soda, savā izvēlētajā maršrutā nesastopot ceļu policiju, dzērājšoferi nekur nepazudīs. Problēmu pilnībā izskaust nav iespējams. Naudas soda palielināšana par pārkāpumiem situāciju būtiski neuzlaboja – tas liecina, ka vairāk jāstrādā pie preventīviem pasākumiem un izpratnes veidošanas, nevis sodu politikas.

Arī viena alus glāze var izraisīt uzmanības traucējumus

Atskatoties uz aizvadītajiem Līgo svētkiem, fiksētā statistika nav visai iepriecinoša. Sabiedrība jau savlaicīgi tika informēta par pastiprinātu ceļu policijas ekipāžu darbību svētku periodā un pēc tā, taču daļai autovadītāju tas nebija pietiekams šķērslis un viņi sēdās pie stūres reibumā. Policija fiksēja 70 šādus autovadītājus, turklāt daļai no viņiem alkohola līmenis asinīs pārsniedza vienu promili. Kamēr autovadītāji uzskatīs, ka viņiem ir iespēja izbēgt no soda, nesastopot ceļu policiju savā izvēlētajā maršrutā, dzērājšoferi nekur nepazudīs. Tā nav likumsargu vaina, bet gan ļoti nepareizs domāšanas modelis, kas valda daļā sabiedrības. Neatkarīgi no soda apmēra vai veida vienmēr atradīsies kāds, kurš uzskatīs, ka drīkst braukt reibumā. Tāpat ir aplami domāt, ka trīs izdzertas alus pudeles neietekmē braucienu - arī neliels alkohola daudzums organismā var izraisīt uzmanības un koncentrēšanās samazināšanos. Palielinās arī agresivitāte un avāriju risks. Ja jāsēžas pie stūres, tad labāk nedzert pat vienu alus glāzi. To vienmēr cenšamies atgādināt autovadītājiem.

Braukšana reibumā – bezatbildība augstākajā pakāpē

Soda naudas palielināšana par pārkāpumiem tikai nedaudz uzlaboja situāciju - acīmredzot, tas nav faktors, kas ietekmē dzērājšofera izvēli sēsties pie auto stūres. Man nav izpratnes, kāpēc daži indivīdi uzskata, ka viņi drīkst vadīt automašīnu iereibuši, pieņemot šādu situāciju par normu. Ja tēvs iedzer un pēc tam sēžas pie stūres, ko viņš iemāca saviem bērniem?! Tā ir bezatbildība augstākajā pakāpē, apdraudot ne tikai savu, bet arī citu cilvēku dzīvību. Atcerēsimies, ka uz koplietošanas ceļiem neatrodamies vieni paši, mums jārespektē visu braucēju intereses, ievērojot noteikumus un braukšanas kultūru. Cilvēka attieksmi pret alkohola lietošanu jāveido no mazotnes. Tagad cīnāmies ar nepareizas audzināšanas sekām, tāpēc problēma jānocērt jau saknē, izglītojot cilvēkus savlaicīgi.  

Laba pašsajūta nākamajā rītā – maldīgs indikators

Liela daļa vienkārši neapzinās, cik ilgs laiks nepieciešams, lai pēc grādīgo dzērienu lietošanas atkal droši vadītu auto. Pieceļoties rīta agrumā, laba pašsajūta bieži vien ir maldīgs indikators. No pēdējās izdzertās glāzes jāpaiet vismaz 12 stundām, lai sāktu domāt par stūrēšanu. Ja lietots ļoti liels daudzums alkohola, tad līdz braucienam jāgaida vismaz 24 stundas. Nedrīkst paļauties uz izelpā pieļaujamajām 0,2, bet pieredzējušiem braucējiem 0,5 promilēm. Iespējams, kādam šīs likuma robežās atļautās promiles liks justies pamatīgi iereibušam, ievērojami pasliktinot auto vadīšanas prasmes. Manuprāt, jauniešiem un nepieredzējušiem braucējiem, kuri tikko ieguvuši tiesības, pārkāpuma gadījumā soda apmēram jābūt lielākam, vismaz uz diviem gadiem noņemot tiesības. Reibumā pieķerto jauniešu īpatsvars pēdējo gadu laikā ir palielinājies. Ļoti pareizi, ka autobusu vadītājiem pieļaujamais promiļu daudzums tika samazināts (līdz 0,2 promilēm), to pašu nepieciešams ieviest arī smago automašīnu šoferiem. Tāpat bargāk jāsoda tie, kuri pie auto stūres reibumā sēdušies bez autovadītāja tiesībām. Jāteic, ka no kļūdām mācās vien daļa no pieķertajiem dzērājšoferiem.

Katru dienu pie stūres reibumā aptuveni 10 cilvēki

Braukšana reibumā ir aktuāla problēma arī ikdienā. Vidēji katru dienu pie stūres dzērumā tiek pieķerti 10 cilvēki. Reidi ir nepieciešami regulāri, jo tikai policijas darbinieks spēj apturēt pārkāpēju. Vienmēr ceram uz braucēju sapratni brīžos, kad reidu laikā apturam ikvienu autovadītāju – mēs to darām sabiedrības drošības labā. Tāpat ļoti priecājamies par atbildīgiem iedzīvotājiem, kuri pamana un ziņo par iespējamajiem pārkāpējiem. Iespējams, ka tā ir savlaicīgi novērsta autoavārija. Ne vienmēr iespējams pamanīt dzērājšoferi pirms viņš paspējis izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Labi, ja nav cietušo un bojāta tikai automašīna, kurai šādos gadījumos ir sekundāra vērtība, jo cilvēka veselība un dzīvība ir pats svarīgākais. Sēšanos pie stūres reibumā pilnībā izskaust nav iespējams, kāds bezatbildīgais atradīsies vienmēr. Ar reidu un preventīvo pasākumu palīdzību varam censties mazināt skaitu. Turklāt tas nav tikai atbildīgo instanču pienākums, bet arī vecāku uzdevums – mācīt bērnus un jauniešus būt atbildīgam pret sevi un apkārtējiem.

Jāizvēlas tikai sertificēti alkometri

Lai pilnībā pārliecinātos par gatavību braukt, nepieciešams labs un sertificēts alkometrs, kurš regulāri tiek kalibrēts atbilstoši noteiktajām prasībām. Nevajadzētu uzticēties vienreiz lietojamajiem alkometriem, kas nopērkami degvielas uzpildes stacijās. Šāda tipa vienreiz lietojamās ierīces ir derīgas tikai informatīvam nolūkam. Centieni policijas darbiniekam ieskaidrot, ka tikko veikalā nopirktajā ierīcē promiles uzrādītas netika, no iespējamā soda neatbrīvos. Jārēķinās, ka alkohols no organisma vidēji izdalās ar ātrumu – 0,15 promiles stundā. Ja cilvēks ir atbildīgs un loģiski domājošs, problēmas neradīsies. Atgādināsim sev un citiem būt piesardzīgiem, ievērosim noteikumus un pie stūres reibumā nebrauksim. Ceļu policija nekad nav centušies būt ienaidnieki, mūsu galvenais mērķis ir sabiedrības drošība!

 
Visi komentāri
 
anonimikis 5.jūlijs 2019 10:37
6 7 Atbildēt

Jāpāriet uz pašbraucošiem auto un problēma pazudīs uz visiem laikiem. Drošība pieaugs ievērojami.

Nja 5.jūlijs 2019 10:42
4 1 Atbildēt

Pat ja uz 100 pašbrauciošiem būs viens "vecais" sūdi garantēti. Tātad, beidz šeit dzīt utopīju, visa pasaule nekad nepāries vienā dienā uz pašbraucošiem auto. Jeb Skandināvi un citi turīgie aizliegs tūristiem braukt ciemos ar saviem auto?

Pati policija īsti neriktīgi strādā, laukos, kur tiešām regulāri braukā nekad nav viņu. Jāņu dienā uz reidiem dažus noķer, bet ne rūdītos. Un ja esi pieķerts vairākas reizes tad nosacīto uz vairākiem gadiem, lai regulāri ierodas mentenē atskaitīties, iepūst trubiņā tāpat. Bet redz, to pašus negodīgos policistus ar nevar izskausts

reku 5.jūlijs 2019 16:33
2 0 Atbildēt

Jau tagad kosmosa plašumus vago kosmosa kuģi,telefoni atbloķejas no acu zīlītes,bet te nevar aprīkot automašīnas ar elektroniku kura nepieļautu to vadīt reibumā.Dzērājs ir valdības draugs un maizes devējs.

Walacc 5.jūlijs 2019 10:41
9 0 Atbildēt

problēma būs citā vietā - kā valsts ar pašbraucošiem auto varēs iekasēt sodus un papildināt budžetu ? Un ko darīt ar CP un radariem kuriem tehniski vairs darba nebūs ?

Dzintars 5.jūlijs 2019 10:54
1 2 Atbildēt

Kamēr tirgos alkoholu , nekas valstī nemainīsies , dzers un nodzersies , un citus nāvē ievedīs............utt

lynx85 5.jūlijs 2019 11:56
8 0 Atbildēt

Labrīt... Tad jau cukuru un raugu arī vajag aizliegt tirgot...

eidis 5.jūlijs 2019 11:18
7 1 Atbildēt

Kamēr nemainīsim attieksmi pret alkoholu, nekas nemainīsies. Kamēr būs šitie "aliņš'" , '" šnabītis", "šampusiks" un citi draudzīgi mīļvārdiņi un draudzīgās attiecības, nekas nemainīsies. Kamēr "aliņš" pusdienās netiks uzskatīts par dzeršanu, nekas nemainīsies. Kamēr būs ērgļi, kas lepni staigās apkārt t-kreklā ar uzrakstu "alus ir mans stils", nekas nemainīsies.

Mums ir pārāk pozitīva attieksme pret alkoholismu un alkohola patērēšanu, kas izsauc sabiedrības spiedienu dzert, kas vēlāk jau izvēršas par ieradumu (divus aliņus pēc darba, atslābināties ar 50g šņabīti utt). Redzamākā (nelegālākā daļa) izlien ārā šajā. Neredzamā daļa: piekauti bērni, jo alus slinkums liedz tos audzināt; nodzerts atvaļinājums, jo All inclusive ir vērtīgs ar bezmaksas visīti; avitaminoze, jo lapu salāti nav garšīgi pie aliņa; mentāla degradācija jo aliņš ar grāmatu uzdzen miegu.

risinājums 5.jūlijs 2019 11:49
2 0 Atbildēt

Esi iedzēris?Nebrauc,raksti komentus iAuto-Tev par samaksās!

Ligita 5.jūlijs 2019 12:20
2 0 Atbildēt

Iespēja ir.Vajag ņemt piemēru no citām valstīm.Soda veids dzērājšoferiem par noķeršanu sods -darbs uz laiku morgā.Baigi labi strādā šis soda veids.Vajag pamēģināt.

viencexperc 5.jūlijs 2019 13:05
4 6 Atbildēt

Ar pašreizējiem likumiem izskaust nevar.

Bet, ja palielinās sodus par braukšanu bez tiesībām, par braukšanu dzērumā un par bēgšanu no policijas, alkāni izzudīs kā nebijuši.

Piemēram, par braukšanu dzērumā virs 1 promiles - kastrācija un 1 gads cietumā un auto konfiskācija un protams, tiesību liegums uz 10 gadiem.

Par atkārtotu braukšanu dzērumā, vai braukšanu bez tiesībām ( konfiscētām) vai bēgšana no policijas - nāvessods.

Daudz gribētu dzert?

Bradypus 6.jūlijs 2019 9:53
3 0 Atbildēt

Tu esi tikpat tups, ka tas ments.

aldis 7.jūlijs 2019 13:14
0 1 Atbildēt

vispirms izkastrē pats sevi,tupais mazohist,bet izklausies pēc nogribējušās bābas!

Freijers 5.jūlijs 2019 13:12
3 2 Atbildēt

Policists pareizu domu/-as izteica, bet atkal jau wannabe soģu un puritāņu svētāko par pāvestu liekuļu koris ar savām stulbībām dzied...kuram krekli vainīgi, kuram sauso likumu vajag, kurš atkal par kiberriskiem nekad nav AI sistēmās dzirdējis. Vārdu sakot neizbrīna no kurienes nebrīva sabiedrība un dažādi kreatīvi un bezjēdzīgi sodi aug.

eidis 5.jūlijs 2019 14:20
5 1 Atbildēt

Krekli nav vainīgi, attieksme ir vainīga. Ar dzeršanu nevajag lepoties, par to vajag kaunēties. Un visi šie blakus efekti paši izzudīs.

Vnk postpadomju telpā latetais alkoholisms ir vnk šaušalīgā apmērā. Tāpēc, ka padomju telpā dzeršana tika atbalstīta un kārtīgs vecis bija tas, kurš vairāk varēja izdzert. Ne tas, kurš smagāku akmeni pacelt / glītāk sienu nokrāsot / labāk šaha spēli nospēlēt, nē. Tas kurš vairāk varēja izdzert.

Nekur tālu neesam tikuši no šī. Tāpēc dzeram, braucam, taisam mēslus

Freijers 5.jūlijs 2019 14:46
0 1 Atbildēt

Nu alko patēriņš uz cilvēku ir krietni lielāks R Eiropā, nekā šeit , atskaitot žūpas es arī īpašu problēmu neredzu, ja ievēro to lietu, ka - ja otrā dienā jālāpas, tad ir jāiet ārstēties. Tas, ka kāds iealiņo piektdienā nav vērā ņemama problēma.

Par braukšanu reibumā, tas ir attieksmes, ne alkoholisma jautājums(ar retiem izņēmumiem) un šī attieksme arī ilgstoša darba rezultātā ir jāmaina, pie kam sodi ir tikai viena un neliela daļa no darba (kas pēc būtibas jau ir paveikta).

eidis 5.jūlijs 2019 15:06
4 1 Atbildēt

R-eiropā nekad neesmu dzirdējis kādu lielamies cik var izdzert. Izņemot juniora studiju kolēģi daži.Pārējie īpaši nelielās. Iedzer, jo gribas, bet nelielās. Mums otrādi - pazīstu diezgan daudz vīru spēka gados, kas patiesi lepni par to, cik var turēt.

FR & DE arī ir spēcīga "vienu jau var / viena nav nekas" leģimitizācija un tur arī noteikti ir problēma ar dzērājšoferiem. Bet nevienā valstī neesmu redējis, ka ar to vēl lielās.

anonimikis 5.jūlijs 2019 17:24
1 0 Atbildēt

R-Eiropā patērē mazāk alkohola uz cilvēku, vismaz pēc publiski pieejamiem datiem.

www.euronews.com/2017/05/17/wh...inking-country

Walacc 5.jūlijs 2019 14:57
0 0 Atbildēt

Vai tiešām - neesmu sev apkārt kaut kā ievērojis ka tevis aprakstītais ir tiesa, nu vai TĀDA problēma.

Un tas ka var vairāk izdzert - ar nav nekāds rādītājs (ļoti var gadīties ka alko "mikrolietotājs" vienā reizē pa visu dzīvi var nodzert vienu ikdienas pļēguru, noteiktā alkoholisma stadijā pietiek ar super maz alko, lai cilvēks jau būtu piedzēries. Tiesa nez vai tas "mikrolietotājs" pēc tam būs priecīgs par tādu aizliešanos, bet nu toties citreiz vairs atkārtot negribēsies (jā tas no paša pieredzes ;) )

anonimikis 5.jūlijs 2019 15:58
6 1 Atbildēt

Brīvās sabiedrības aizstāvjiem nevajag piemirst vienu pamatpostulātu - tava brīvība beidzas tur, kur sākas manējā.

Kamēr tu dzer savā mājā un neapdraudi citus pilsoņus, tā ir tava brīva izvēle. Kad tu sadzēries ielien 2 tonnu smagā bleķa bundžā, kuru nespēj adekvāti kontrolēt, un ar to pārvietojies pa koplietošanas ceļiem, tad ielauzies citu pilsoņu brīvībā droši uzturēties ielās.

Bradypus 9.jūlijs 2019 10:52
0 0 Atbildēt

Doma pareiza, bet pats esi uzrakstījis problēmu, ko tā ietver. "Kad tu sadzēries ielien 2 tonnu smagā bleķa bundžā, kuru nespēj adekvāti kontrolēt" ir pareizi. Bet vai tas ir tas, kas tiek kontrolēts? Nē. Tikai pliki nosacījuma pirmā daļa, lai gan svarīgā ir otrā. Un to daudzi nespēj arī skaidrā - bet tas vairs nevienu neinteresē - jo svarīgi ir cīnīties ar sekām, nevis cēloņiem - tad var šo procesu veikt bezgalīgi, bez rezultāta drošībā, toties ar labu peļņu.

Ivarello 5.jūlijs 2019 21:13
1 1 Atbildēt

Maldīgs uzskats. No pieredzes, šņabi dzērām līdz 23 + -, no rīta 6:00 pūtu cp trubiņā un bija pa nullēm! Vakarā biju labi sareibis, varbūt 0,7 iemānīju, varbūt biki vairāk. Finlandija bija topā.

felix65 7.jūlijs 2019 7:31
1 0 Atbildēt

Vot ko Tu dirs!

Bradypus 6.jūlijs 2019 9:50
2 0 Atbildēt

"Man nav izpratnes, kāpēc daži indivīdi uzskata, ka viņi drīkst vadīt automašīnu iereibuši, pieņemot šādu situāciju par normu."

Tupa menta godīga atzīšanas. Neko nesaprot, bet turpina kaut ko darīt. Un rezultātā brīnās, ka nekas nemainās.

Kanibaals 6.jūlijs 2019 12:06
3 0 Atbildēt

Protams ka var braukt, jo laukos satikt mentu ir tikpat liela iespēja kā dinozauru.

Bradypus 8.jūlijs 2019 12:08
0 0 Atbildēt

Nu tā ir tikai daļa. Pamēģini labāk izdomāt, kā sanāk, ka var pieķert dzērājšoferus lielajos masveida reidos uz galvenajiem ceļiem. Atbilde uz šo arī sniegs pareizo problēmas aprakstu.

Goliats 6.jūlijs 2019 22:07
3 0 Atbildēt

Nevajaga būt dzērušam lai apdraudētu.....pietiek visādu dauņu uz ceļa.....lidotāju....tās saucamās sēnes kas pilsētā brauc uz 20 un vēl zemāk.....padarot trakus citus braucējus izaicinot uz agresīvu braukšanu....vēl visādi narkomāni....telefonu čatotāji uttt....

miežagrauds 8.jūlijs 2019 13:03
0 0 Atbildēt

Secināju,nedrīkst braukt tik piedzēries,ne nespēj atpirkties.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti