Lai gan šobrīd publiski pieejama ļoti skopa informācija par ieplānoto nodokli par dienesta auto lietošanu privātām vajadzībām, tomēr izskatās, ka šī ierēdņu iniciatīva dos nevis gaidīto efektu, bet gan vēl vairāk apgrūtinās uzņēmēju ikdienu, kā arī mudinās uzņēmējus krāpties.
Tā uzskata Latvijas vadošā grāmatvedības uzņēmuma "Baltijas Konsultantu nams" valdes loceklis un konsultants Māris Ginters.
“Nodoklim par dienesta auto izmantošanu privātām vajadzībām ir jābūt samērīgam, tai skaitā arī ievērtējot šī brīža ekonomisko situāciju. Piemēram Igaunijā šis nodoklis ir aptuveni 10 lati menēsī, un šādā apmērā šīs nodoklis būtu ne tik sāpīgs arī Latvijā, taču ne jau publiski apspriestie 81 lats mēnesī,” uzskata Māris Ginters.
“Ja nodokļa likme būtu samērīga, tad šāda nodokļa ieviešanā būtu ieinteresēti arī vairums Latvijas grāmatveži. Jau minētajā Igaunijā ir tā, ka ja uzņēmējs izvēlas maksāt šo nodokli, tad viņam par konkrēto auto nav jāraksta ķēpīgās ceļazīmes, un tas būtiski samazina grāmatvedības papīru apjomu, jo īpaši uzņēmumos, kur ir daudzas dienesta automašīnas un to izmantotāji,” zināja teikt Māris Ginters.
“Būtiski arī tas, ka šāda steiga atkal mazina uzņēmējdarbības vides pievilcību Latvijā. Uzņēmējiem mazinās vēlme darboties ne tikai naudas trūkuma dēļ, bet arī neskaidrās un mūžīgi mainīgās biznesa vides dēļ,” norāda Māris Ginters.
“Ievērojamas izmaiņas likumdošanā, vēl jo vairāk jaunus nodokļus nedrīkst ieviest pēkšņi. Uzņēmēji vēlas izprast pārmaiņu nepieciešamību, kā arī savlaicīgi sagatavoties tām. Pretējā gadījumā uzņēmēji nevis meklēs iespējas jauninājumus ieviest, bet gan vairāk domās par to, kā izvairīties,” rezumē Māris Ginters.
“Mūsu līdzšinēja pieredze liecina, ka pēdējos gados uzņēmēji necentās izvairīties no nodokļu maksāšanas, tai skaitā arī tāpēc, ka nodokļu nemaksāšana tika uztverta kā sliktais tonis. Šobrīd ir svarīgi, lai nerastos tāda situācija, kad nodokļu maksāšana jau kļūst par slikto toni, kā tas daudziem uzņēmējiem bija deviņdesmitajos gados, ar kuriem tik ļoti mēdz biedēt Latvijas politiķi,” uztraucas Māris Ginters.
“Zinot citu valstu pieredzi, ir saprotama iniciatīva ieturēt nodokli par privāto labumu, kuru gūst darbinieki no dienesta auto izmantošanas privātās vajadzībās. Godīgi jāatzīst, ka līdz šim Latvijā, atšķirībā no daudzām Eiropas valstīm, privātpersona, pērkot automašīnu par saviem privātajiem līdzekļiem, bija ļoti nevienādā situācijā pret tiem, kuri iegādājās dienesta automašīnu kā organizācijas. Privātais lietotājs ne tikai maksāja iedzīvotāju ienākuma nodokli un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, bet arī atšķirībā no uzņēmuma, nevarēja atgūt pievienotās vērtības nodokli. Tādējādi iedzīvotājam auto maksāja vismaz divas reizes dārgāk nekā uzņēmumam,” skaidro Māris Ginters.
nekādas dienesta vieglās mašinas arī uzņēmējiem un viņu kantoriem nav vajadzigas - lai darba vajadzībās darbinieki brauc ar brauc ar privātajām un pēc tam prasa kompensacijas. Anglijā tml.prakse ir teju visās auditoru firmās un lielākajā daļā ķipa mūsu SIA-mia kantoros. Es arī britanijā kurjerpasta sistēmā nošancēju pāris gadus ar savu auto: darba devējs sapiķoja gana par degvielu, gan remontiem un apkopēm. Atbraucu atpakaļ uz letoniju - auto labāks nekā pirms tam.