Latvijā ir ļoti liels avāriju skaits, tādēļ arī aktuāls jautājums ir par savas automašīnas apdrošināšanu. Obligātā apdrošināšana maksā atlīdzību tikai satiksmes negadījumā cietušajam, avārijas izraisītājs to nesaņem. Tāpat obligātā apdrošināšana nekompensē mašīnu zādzības, jebkura veida bojājumu nodarīšanu, uguns risku un tamlīdzīgas lietas.
KASKO apdrošināšana nodrošina atlīdzību dažādu bojājumu gadījumā, kā arī vadītājam, kas izraisījis avāriju. Tā ir spēkā arī ārpus Latvijas robežām.Apdrošināšanas sabiedrība BTA sākusi ieviest jaunus brīvprātīgās transportlīdzekļu apdrošināšanas KASKO noteikumus, kas ir kļuvuši eiropeiskāki. Turpmāk būs iespējams apdrošināšanas atlīdzību saņemt par daudz dažādiem KASKO apdrošināšanas pamata riskiem, kas ir ceļa satiksmes negadījumi, visa veida avārijas, zādzības, laupīšanas. Paplašināts ir arī segums – apdrošināšanas polises cena tikpat kā nemainīsies, taču atlīdzība riska gadījumā būs lielāka.
Jaunajos noteikumos tiek ietverts arī jauns pamata risks, kurš tiks apdrošināts tikai sabiedrībā BTA, - atlīdzība par dzīvnieku nodarītiem bojājumiem mašīnai. Tagad mašīnas īpašnieks varēs vērsties pēc atlīdzības par dažādiem dzīvnieku nodarītiem bojājumiem, piemēram, žurku sagrauztām detaļām, uz mašīnas virsmas atstātiem putnu "sveicieniem", kas nenotīrīti, ātri vien saēd mašīnas krāsu, zem motora pārsega vāka siltumā ielīdušu kaķi, kurš, iedarbinot mašīnu, aiziet bojā, taču arī motors ir jāmaina. Šis risks vienīgi neietver paša īpašnieka valdījumā esošo dzīvnieku nodarītos bojājumus mašīnai, jo par dzīvnieku un tā rīcību ir atbildīgs tikai pats saimnieks.
BTA piedāvā virkni papildu risku, ko cilvēks pēc savas izvēles varēs iegādāties par atsevišķu samaksu. Kā paskaidroja BTA sauszemes transporta līdzekļu apdrošināšanas riska parakstītājs Aldis Prokofjevs viens no papildriskiem ir atlīdzības saņemšana gadījumā, ja mašīna tiek nozagta vispirms vadītājam no kabatas izzogot mašīnas atslēgas un dokumentus (ar 50% pašrisku). Iepriekš standarta apdrošināšanā nebija paredzēta atlīdzība par šādiem gadījumiem. Lai apdrošinātos pret šādiem gadījumiem vadītājam vispirms ir jāveic apdrošināšanas sabiedrības noteiktie drošības pasākumi.
Autovadītājiem turpmāk būs pieejama arī lietošanas pārtraukšanas apdrošināšana - uz apdrošinātās automašīnas remonta laiku tās īpašnieks no BTA saņem lietošanai citu automašīnu. Turklāt, pērkot šo risku, cilvēks var izvēlēties, vai tā būs kompaktklases vai vidējās klases mašīna.
Tiks piedāvāta mašīnas jaunvērtības apdrošināšana. Šīs BTA piedāvātais papildrisks nozīmē, ka jaunām, tikko iegādātām mašīnām gada beigās netiek uzskaitīta amortizācija. Tātad, ja no auto dīlera tiek pirkta pilnīgi jauna automašīna, cilvēks to var apdrošināt jaunvērtībā un apdrošinātājs uzskatīs, ka gada laikā mašīnas cena nav mainījusies. Šāds apdrošinātāju vērtējums ir būtisks tādā gadījumā, ja gada laikā jaunā mašīna tiek nozagta vai arī pilnīgi iet bojā.
Turpmāk par avārijā gūtajām traumām kompensāciju varēs saņemt ne tikai autovadītājs, bet arī pasažieri - tiek noteikta konkrēta apdrošināšanas summa par autovadītāju un par pasažieri, un atkarībā no šīs summas tiek izmaksāta kompensācija.
Iepriekš arī nelielu bojājumu gadījumos, piemēram, braucot ārā no garāžas, mašīnai noskrāpēts spārns vai iespiesta grope, uzbraucot kādam stabiņam, bija jāsauc policija, bet jaunie noteikumi atļauj par šādiem sīkiem mašīnas bojājumiem to nedarīt, bet vērsties tieši pie apdrošinātāja. Šādos gadījumos apdrošināšanas atlīdzība tiks izmaksāta līdz 200 latiem gadā.
Daļai apdrošināšanas sabiedrību joprojām ir spēkā prasība, ka automašīnas pa nakti ir jātur stāvvietā, lai būtu spēkā apdrošināšana pret zādzību un laupīšanu, un šāda prasība līdz šim bija arī BTA KASKO noteikumos. Tagad tas vairs netiek prasīts — tātad neatkarīgi no tā, vai mašīna pa nakti atrodas uz ielas vai stāvvietā, apdrošināšana ir spēkā. Tiesa, BTA ir noteikusi Ls 50 lielu pašrisku, ja Rīgā nakts laikā tur mašīnu uz ielas.
Iepriekšējos KASKO noteikumos ar ceļu satiksmes negadījumu tika saprastas tādas avārijas, kas notikušas tieši ceļa satiksmē, tad tas bija apdrošināšanas gadījums un par mašīnas remontu varēja saņemt atlīdzību. Jaunajos noteikumos ne tikai sadursmes uz ceļiem tiek uzskatītas par apdrošināšanas gadījumu, bet arī jebkurā citā vietā, kur ir iespējama transportlīdzekļa braukšana.
Autovadītājs var saņemt arī atlīdzību par iekšēja īssavienojuma dēļ radušos ugunsgrēku transporta līdzeklī. Agrāk šādās situācijās to uzskatīja par īpašnieka vainu un uz atlīdzību nebija iespējams pretendēt.
Iegādājoties KASKO apdrošināšanu sabiedrībā BTA, ar "Autonamu" noslēgtais līgums nodrošina auto stiklu bezmaksas marķējumu, kas pretējā gadījumā jaunai mašīnai izmaksā līdz pat 90Ls, kā arī tiek apmaksāts auto evakuatora pakalpojumi līdz servisam vai autovadītāja dzīvesvietai, ja pēc satiksmes negadījuma ar automašīnu nav iespējams braukt. Apdrošināšanas sabiedrībā BTA tagad ir iespēja iegādāties KASKO līdz 15 gadus vecām mašīnām, ko iepriekš varēja iegādāties mašīnām, kas nebija vecākas par 12 gadiem.
Patiesībā, ļoti pievilcīgi nosacījumi. Savulaik, kad biju sasitis savu autiņu un, kamēr to remontēja, nācās palienēt auto no viena, no otra utt. Tad domāju, ka vajadzētu uztaisīt tādu polisi, kā tā darbotos, piemēram, Skandināvijā. Respektīvi - apdrošinātājs iedod citu auto uz remonta laiku. Tā ir liela varbūtība, ka paša autiņu sataisīs ātrāk ;-)