Bonus-malus sistēmas lietderība ir nenoliedzama 30

 
31.janvāris 2007 0:03

„Transportlīdzekļu īpašnieku risku izvērtēšanas sistēma Bonus – malus dod iespēju apdrošinātājiem saņemt informāciju par katra klienta apdrošināšanas vēsturi, noteikt individuālu maksājumu par apdrošināšanu.

Pati sistēma nevar nest zaudējumus, jo tā nekādā veidā nenosaka OCTA prēmiju cenu. Nevar noliegt, kas sistēmas ieviešana apdrošinātājiem prasījusi lielus līdzekļus, kas kopumā atstāj iespaidu uz kopējiem rādītājiem.

Jāatzīst, ka sistēma sevi ir attaisnojusi, ļauj mazāk maksāt par polisi apzinīgajiem autovadītājiem un vienlaikus parāda  apdrošinātājiem tā saucamos „sliktos klientus”, kas ir potenciāls drauds ceļu satiksmes dalībniekiem!”, tā apdrošināšanas sabiedrības „Ergo Latvija” publiski pausto viedokli par zaudējumiem, ko it kā veicinājusi Bonus – malus sistēma, komentē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

„Bonus – malus riska klase ir tikai viens no kritērijiem, kas palīdz apdrošinātājam noteikt OCTA polises cenu konkrētajam transportlīdzekļa īpašniekam. Parasti citi kritēriji ir klienta lojalitāte konkrētajai sabiedrībai, auto izlaides gads, modelis, u.tt. Turklāt lielākais apdrošinātāju ieguvums no Bonus – malus ir iespēja uzreiz identificēt auto īpašniekus, kuru transportlīdzeklis iepriekš izraisījis ceļu satiksmes negadījumus un kuri staigā no viena apdrošinātāja pie otra labākas cenas meklējumos. Pateicoties centralizētajai Bonus – malus sistēmai, šobrīd tas ir iespējams”, viedokli pauž J.Stengrevics. 

Agris Āva, AAS „Balta” projektu vadītājs: „Patiesībā Bonus – malus ir papildus rīks apdrošinātājiem, kas ļauj vēl pilnvērtīgāk izvērtēt potenciālos riskus, apdrošinot konkrētā auto īpašnieka atbildību. Bonus – malus sistēma nekādā gadījumā neuzliek par obligātu pienākumu „piešķirt” vai „nepiešķirt” atlaides, vēl jo vairāk konkrētā apjomā. Tas paliek katra apdrošinātāja ziņā. Bonus – malus ļauj daudz efektīgāk selekcionēt OCTA polišu ņēmējus un kalpo apdrošinātājam par vienu no kritērijiem cenas noteikšanā, bet noteikti ne par vienīgo vai galveno.

Tādēļ nevaram piekrist viedoklim, ka Bonus – malus sistēma pati par sevi var būt par iemeslu kompānijas zaudējumiem! Šādā interpretācijā jebkurš instruments vai darba rīks var tikt apšaubīts. Ja ar to rīkojas neveikli, var rasties gan traumas, gan zaudējumi. Tādēļ jau mēs neteiksim, ka darbarīks, kas paredzēts kāda rezultāta sasniegšanai, pats par sevi rada zaudējumus. Drīzāk pretēji – zaudējumus var nest nepareizu cenu politika, neadekvāta stratēģija klientu selekcionēšanai, piešķirot lielākas atlaides nekā patiesībā apdrošinātājs spēj. Nespēja paredzēt papildus izdevumus, ko rada inflācija valstī, darbaspēka un remontdarbu izmaksu celšanās, jauno transportlīdzekļu arvien pieaugošais īpatsvars.”

Eduards Reinicāns, AAS „Baltikums”: „Negribam piekrist, ka Bonus – malus nes kaut kādus zaudējumus apdrošinātājiem, jo sistēma jau pašos pamatos neko vairāk nenosaka, kā tikai transportlīdzekļu un to īpašnieku iedalījumu bonus, malus un sākumklasē. Tā norāda uz „labiem” un „sliktiem” klientiem, respektīvi tādiem, kas iepriekš ir izraisījuši avārijas un tādiem, kas jau ilgu gadu garumā tās neizraisa. Katra apdrošinātāja ziņā ir piešķirt, nepiešķirt atlaides vai piemaksas, kā arī noteikt atlaižu un piemaksu lielumu.

Iespējams, ka problēma ir pavisam cita. Arī mēs saskaramies ar izmaksu pastāvīgu celšanos, ko veicina autoservisu, energo un cilvēku resursu izmaksu kāpums, inflācija, u.tt. Un mēs zinām, ka izmaksas  vēl celsies. Tai pat laikā apdrošināšanas tirgū Latvijā ir pārāk sīva konkurence, līdz ar to katrs apdrošinātājs cenšas iedot saviem klientiem pēc iespējas lielākas atlaides. Iespējams, tik spēcīgs tirgus spēlētājs kā „Ergo”ir pārrēķinājies un cieš zaudējumus kā nozare kopumā, bet tajā noteikti nevajadzētu vainot Bonus – malus.”

Jeļena Alfejeva, AAS „BTA” viceprezidente: „Bonus – malus sistēma pēc savas būtības ir pareiza un vajadzīga. „Apbalvot” tos auto īpašniekus, kas brauc apzinīgi un godīgi, neapdraudot citus uz ceļa. Savukārt „sodīt” ar augstākām cenām tos, kas izraisa ceļu satiksmes negadījumus un apdraud citus satiksmes dalībniekus. Uzskatu, ka sistēmas pirmais gads parādīja labus rezultātus, un auto īpašnieki lēnām sāk apzināties tās nozīmi.

„Bonus – malus” apdrošinātājiem bija izmēģinājuma gads. Pats fakts, ka daudz vairāk autoīpašnieku atrodas bonus klasēs, bet krietni mazāk atrodas malus klasēs, tieši radīja vislielāko apjukumu. Bet tā ir prognozējama situācija. Tas ir tikai pašsaprotami, ka apdrošinātāji pēc pirmā klašu pārrēķina pērnā gada septembrī izvērtēja un  pārskatīja savu cenu politiku. Prognozēju, ka pēc šā pārrēķina daļa apdrošinātāju bija spiesta pacelt piemaksas malus un sākumklases auto īpašniekiem, bet samazināt atlaižu apjomus bonus klasēs esošajiem īpašniekiem, lai nepalielinātu jau tā esošos darbības zaudējumus. Šāda rīcība būtu tikai  loģiska.”

Ināra Meija, AAS „Parekss apdrošināšanas kompānija” valdes locekle:
„Nebūt nepiekrītu viedoklim, ka Bonus malus sistēma būtu vienīgais OCTA apdrošinātāju zaudējumu pamats. Zaudējumus rada vairāku faktoru kopums, viens no tiem – cenu celšanās auto servisos par transportlīdzekļu remonta pakalpojumiem. Manuprāt, galvenais zaudējumu iemesls ir neadekvāti zemais polišu cenu līmenis, kas nespēj pilnībā nosegt izmaksājamo kompensāciju apjomu.
Jau ilgāku laiku apdrošinātāji runā par polišu cenu celšanas nepieciešamību, tomēr intensīvās konkurences ietekmē tās vēl joprojām ir neadekvāti zemas. Bonus - malus ir tikai viens no faktoriem, kas palīdz apdrošinātājiem noteikt polišu cenu, tomēr nebūt ne vienīgais.”

Oskars Hartmanis,  “If Latvia” AAS atlīdzību daļas direktors: “Bonus – malus  sistēma tikai paredz, ka apdrošinātājiem OCTA polisē obligāti jānorāda konkrētā apdrošināšanas prēmijas ņēmēja Bonus -malus klase. Taču piemaksas/atlaides koeficientus nosaka pašas apdrošināšanas sabiedrības. Šajā gadījumā arī „Ergo Latvija” riska parakstītājs katrai Bonus – malus klasei varēja noteikt savu koeficientu. Iespējams, maldīgs bija priekšstats, ka apdrošinātāja piešķirtās atlaides bonus klasēs esošajiem nosegs ar piemaksām, ko maksā tie īpašnieki, kas atrodas malus klasē.”

LTAB
 
Visi komentāri
 
224509. viesis 31.janvāris 2007 0:22
0 0 Atbildēt

Pilniiga hernja, firmaa nomaini 3 shoferus, kuri pa 1xsasit auto un OCTA daargaaka ka mashiina sanaak :D, a shoferiishi bauda malus augljus, jo par savu OCTU negadiijumus netaisa

224511. viesis 31.janvāris 2007 7:57
0 0 Atbildēt

Ja apdrošinātājs nejēdz, kā klientam noteikt riskus un pēc tam tos piemērot prēmijas noteikšanai, kā administrēt risku noteikšanu un atlīdzības izmaksas, tad kāpēc ir jāsaucas par apdrošinātāju. Ir daudzi citi darbi, kuros var ieguldīt uzkrājumus un mācīties darbu darīt. Teiksim ziemas sezonā var iegādāties tehniku, pretslīdes materiālus un rūpēties par izbraucamiem, drošiem ceļiem...kaut gan ja nav jēgas savā darbā, tad citu arī sapļurgās!

224513. viesis 31.janvāris 2007 8:50
0 0 Atbildēt

sisteema ir dir$@@, ja pasliktina klases automaatiski, bet uzlabo tikai peec klienta veelmes, rakstot kautkaadus papiirus

224516. viesis 31.janvāris 2007 9:22
0 0 Atbildēt

Sistēma darbotos tikai tad, ja samazinātos avāriju skaits... viss pārējais ir tufta...

224521. viesis 31.janvāris 2007 9:42
0 0 Atbildēt

satiksmes negadījumus un kuri staigā no viena apdrošinātāja pie otra labākas cenas meklējumos. Pateicoties centralizētajai Bonus – malus sistēmai, šobrīd tas ir iespējams”, viedokli pauž J.Stengrevics

A kāpēc man ir jāpērk no viena kurš man nepiedāvā labāko cenu a? tā saucās manu tiesību ierobežošana ja man pasliktina apstākļus tikai tāpēc ka meklēju labāko piedāvājumu!

224523. viesis 31.janvāris 2007 9:55
0 0 Atbildēt

Shep, varbuut vispirms ievaac informaaciju un peec tam runaa? citaadi traki smiekliigi izklausies...

224524. viesis 31.janvāris 2007 9:59
0 0 Atbildēt

224523. viesis 31.01.2007 09:55

Shep, varbuut vispirms ievaac informaaciju un peec tam runaa? citaadi traki smiekliigi izklausies...

Shepam ir pilniga taisniba. Automatisko versiju gan neesmu iemeginajis, bet parcelsana uz citu auto ir kattreiz notikusi ar cinu un pieradisanu, ka es nevienu nemeginu apkrapt.

224525. viesis 31.janvāris 2007 9:59
0 0 Atbildēt

Nu bet Marčik_, tas nav priekš jums mentiem, tas ir priekš apdrošinātājiem. Saņēmi šogad no apdrošinātāja piķi- nu tad nākošgad maksā par polisi vairāk! Un vienalga vai tu esi vainīgais vai nevainīgais, tas nav ētikas, tas ir naudas jautājums.

224526. viesis 31.janvāris 2007 10:01
0 0 Atbildēt

nu dikti man nepatiik tas ka noperkot citu auto es atkal esmu atpakal taja pamata klasee,kaapeec tik tizli domaaju ka avaariju izraisa auto vadiitaajs nevis auto + vadiitaajs kaa to formulee AAS,ja mainu auto 1x gadaa tad nekad netikshuaaraa no BM6

224527. viesis 31.janvāris 2007 10:07
0 0 Atbildēt

klases uzlaboshana/pasliktinaashana - automaatiska, 1x gadaa

klases paarcelshana - manuaala, peec pieprasiijuma

uzlaboshana != paarcelshana

224528. viesis 31.janvāris 2007 10:07
0 0 Atbildēt

224526.viesim

Tiksi, ja gada laikā:

1) neizraisīsi nevienu avāriju;

2) ja ar tavā īpašumā esošo auto cita persona neizraisīs nevienu avāriju;

3) ja, apdrošinot savu jauno auto, vienlaikus iesniegsi iesniegumu ar lūgumu pārnest BM klasi no iepriekšējā auto uz jauno (tipveida iesniegums, ko iedod apdrošinātājs).

Shepam ir daļēji taisnība, jo BM klase mīnusojas automātiski, un plusojas arī automātiski. Vienīgi, lai pārnestu BM lasi no iepriekšējā auto uz jauno, ir jāraksta iesniegums (skatīt mana komentāra augšējo rindkopu).

224529. viesis 31.janvāris 2007 10:10
0 0 Atbildēt

Vai kaadam ir IZDEVIES paarnest savu BM klasi no vecā uz jauniegādāto mašīnu???

224530. viesis 31.janvāris 2007 10:14
0 0 Atbildēt

224525. viesis 31.01.2007 09:59

Nu bet Marčik_, tas nav priekš jums mentiem, tas ir priekš apdrošinātājiem. Saņēmi šogad no apdrošinātāja piķi- nu tad nākošgad maksā par polisi vairāk! Un vienalga vai tu esi vainīgais vai nevainīgais, tas nav ētikas, tas ir naudas jautājums.

Nav vienalga. No apdrosinataja piki sanem vainigais, lai varetu apmaksat savu npodarijumu. Cietusais naudu sanem no vainiga, nevis no apdrosinataja.

224536. viesis 31.janvāris 2007 10:55
0 0 Atbildēt

Es Sēne par naudu, bet tu par ētiku un principiem! :)

224525tais.

224537. viesis 31.janvāris 2007 10:55
0 0 Atbildēt

224529. viesis 31.01.2007 10:10

man pārnesa manuāli, bet pēc milzīgas manu smadzeņu izskalošanas, jo apdrošin pateica, ka viņiem tas nav jādara, ka lai ejot tur nezin kur un tur nomainīs, tad kad teicu, ka ok, iešu uz csdd un tad tur uztaisīšu tusiņu :), tad man kautkā nezin kā tomēr apdrošinātāji pārnesa to klasi, bet cik pazaudēta laika, nervu šūnu (kuras neatjaunojas), un arī diezgan daudz naudas, jo pirms diviem gadiem kad pārrakstīju mašīnu, neviens neuzskatīja, par vajadzīgu pateikt, ka tas ir jāizdara man pašai, un pieņemot, ka tas notiek automātiski nepainteresējos, kura ta man klase īsti ir jaunajai mašīnai (tur protams, es pati vainīga, jo savas aizņemtības pēc to neapskatīju). labi es uzskatu arī ka tur viņi nevar izsekot visas darbības, kas klientiem notiek ar auto, bet ja tā - tātad sistēma tomēr nav attaisnojusies...

224541. viesis 31.janvāris 2007 11:13
0 0 Atbildēt

224529. viesis

Ir izdevies, bez jebkaadaam probleemaam. Uzrakstiiju iesniegumu un no defaultaas 6. klases dabuuju 9. no vecaa auto.

224548. viesis 31.janvāris 2007 11:43
0 0 Atbildēt

--------------------------------------------------------------------------------

224537. viesis 31.01.2007 10:55

Pirms diviem gadiem, pērkot mašīnu.... muahahahaaaa! Dūdiņ, tavai blondajai pierītei varu pateikt, ka BM sistēma strādā vēl tikai vienu gadu!

224569. viesis 31.janvāris 2007 12:21
0 0 Atbildēt

Bet ja es pārvietojos tikai ar firmas auto, kā tad man sastāv ar bonus/malus sistēmas labumiem/

224590. viesis 31.janvāris 2007 12:53
0 0 Atbildēt

Jaa, taa nu ir, ar savu veco auto man jau ir velns vinju zin kaada bonus klase, vai ne pati augstaakaa, jo droshinaaju no pirmaas OCTA dienas.

Tagad braukaaju ar firmas (saveejo, jo firma sava :) ) auto, un cik saprotu, tad peec kaada laika man taa bonus klases paarnesshana zudiis, jo ir jau pagaajushi vairaaki gadi, kops sava personiigaa auto nav.

Avaarijas nav bijushas arii ar firmas auto.

Kas notiks, ja iegaadaashos savu personiigo auto? Saakshu atkal no saakumklases?

Kaut kaa ne paaraak taisniigi sanaak.

224600. viesis 31.janvāris 2007 13:17
0 0 Atbildēt

KAIFARIX ko satraucies, firma par Tevi maksā, kad pats sāksi par sevi maksāt, tad tava BM augs auguma, a pagaidām 6 :D

224609. viesis 31.janvāris 2007 13:44
0 0 Atbildēt

Šī sistēma ir izdevīga tikai apdrošinātājiem un daļēji auto īpašniekiem, kam ir bijušas regulāri iegādātas octas uz sava vārda.

Es, piemēram, jau 10 gadus ikdienas braucu (un daudz!) bez nevienas avārijas, bet tā kā uz sava vārda man auto ir tikai 1 gadu, tad klase ir defaultā! Uzskatu to par netaisnību! Atkal jau pierādās, ka dzīvojam muļķu zemē! BM klasei ir jābūt pirmkārt saistītai ar konkrētā autovadītāja csn vēsturi (gan policijas reģistrēto, gan saskaņoto paziņojumu gadījumi).

Ja es varu atļauties vairākus auto - vienu ziemai, otru vasarai, trešo brīvdienām, ceturto reprezentatīvu un vēl, teiksim, džipu medībām, tad kāda mārrutka pēc BM vēsture ir piesaistīta tikai vienam auto, kamēr pārējiem tiek defaultā 6 - klase???

Kur ir taisnība? Kurš mērkaķis šito izdomāja? Var jau būt, ka autori ar galvu nedraudzējas, bet visdrīzāk viņi domā tikai par savām kabatām, nevis par klientiem! ZB.

224621. viesis 31.janvāris 2007 14:36
0 0 Atbildēt

BM veesture ir piesaistiita paarim iipashnieks/auto - nekas neliedz kachaat pozitiivo veesturi kaut vai 100 auto vienlaiciigi.

224623. viesis 31.janvāris 2007 14:39
0 0 Atbildēt

BM klasei ir jābūt pirmkārt saistītai ar konkrētā autovadītāja csn vēsturi

---

Juridiskaas personas ar auto nebrauc, to dara darbinieki. Un polise sedz ar konkreeto auto savaariitaas ziepes, nevis konkreetaa Jaanja vai Peetera sastraadaato.

Un vispaar iipashnieks var buut viena persona, tureetaajs otra, vadiitaajs/i veel treshaa...desmitaa... Kuram tad BM klasi piedaavaa noteikt? :)

224652. viesis 31.janvāris 2007 16:40
0 0 Atbildēt

Sistēma ir ideāla, kā jau viss mūsu valstī. Man bija 7 BM klase, un par OCTA uz 3 mēn. maksāju 13 Ls. Kad piešķīra 8 BM, uzzināju, ka tagad jāmaksā 20 Ls, jo "cēlušās cenas" Viss skaidrs, bet KĀDA JĒGA no lielākas klases!?! Idiotisms!

224662. viesis 31.janvāris 2007 17:38
0 0 Atbildēt

224652. viesis 31.01.2007 16:40

Cenas tiešām cēlušās. Taču jēga no 8. klases ir. Jo par septīto Tu maksātu vēl dārgāk.

224677. viesis 31.janvāris 2007 20:43
0 0 Atbildēt

Tikai skumji, ka gala lietotāji netiek klāt pie infas par visām mašīnām. Ir redzams tikai ownera auto skaits utml tufta. Lielais spēks ir LTAB un apdrošinātāju pieejā. :)

P.S. Kā ar LTAB daļēji saistīta persona varu droši pateikt, ka sistēma patiešām ruļovajet un jo vairāk avārijas uztaisīs idiņi, jo lielākas summas būs jāmaksā apdrošinātājam. Kaut kādā brīdī taču viņiem pietrūks nauda apdrošināšanai, cerams.

224679. viesis 31.janvāris 2007 21:50
0 0 Atbildēt

Sistēma sviestaina ar to manuālo klašu pārcelšanu - situācija tāda, ka vecajam autiņam bija kaut kāda 8 vai 9. Nopirku jaunu, veco pārdevu. Jaunajai OCTA jau cenā, tas ir, apdrošināja salons, sekojoši, man to apdrošināšanu vajadzēs tikai pēc gada.

Zvanu LTAB, kādi varianti man pārcelt klasi - tur man kaut ko nesakarīgi un nesaprotami stāsta, ka viss esot mājas lapā. Ta ne uhja tur nav. Zvanu IFam, tā kā apdrošināts pie viņiem. man tur forši pastāsta, ka viņi nezin, kā pie citiem, bet pie nākamās apdrošināšanas viņi jau redzēs, ka var pārcelt un paši piedāvās iesnieguma formu. Viss forši, bet es kā latvietis praktiskais negribu gaidīt gadu, bet pārcelt tagad, lai vēl kāda klase klāt salasās. Šajā gadījumā IFs nemācēja palīdzēt - jāejot uz Lomonosova ielu.

225474. viesis 12.februāris 2007 11:12
0 0 Atbildēt

Peern bija 39ls sogad maksaaju jau 50ls cik tad buus naakamgad, vai tik neesat jaadzen ar suudainu koku?

226706. viesis 20.februāris 2007 8:20
0 0 Atbildēt

nu bet ko var gribeet - maiziite tak ar daargaaka paliek..:)

226745. viesis 20.februāris 2007 10:27
0 0 Atbildēt

Parēķini OCTA cenu kalkulatorā: octa.gr-l.net/ octa.gr-l.net

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti