Ministru Kabinetā pieņemti grozījumi OCTA likumā 13

 
25.aprīlis 2007 9:07

24.04. Ministru Kabinetā tika pieņemti grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā.

Tie paredz pakāpeniski palielināt atlīdzību limitus līdz 5 miljoniem eiro ceļu satiksmes negadījumos cietušajām personām un līdz vienam miljonam eiro cietušo mantai, atļaut OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu vērtspapīros, kā arī apdrošinātājiem saņemt papildus informācijai par braukšanu dzērumā vai narkotisko vielu reibumā informāciju par transportlīdzekļa vadītāja administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē. Paredzams, ka grozījumi likumā stāsies spēkā jau ar šā gada 1.jūniju.

Atlīdzību limiti cietušajiem pieaugs 20 reizes

Baiba Gribuste, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētāja vietniece: „Grozījumi par atlīdzību limitiem OCTA likumā izstrādāti saskaņā ar ES 5.direktīvu, kas paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem – līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā.”

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām un transportlīdzekļu īpašniekus nepārsteigtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ES dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10. decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

Šobrīd atlīdzību limiti personām ir 250 tūkstoši latu. Tajos ietverti materiālie un nemateriālie zaudējumi, zaudējumi, kuri radušies valsts un pašvaldību budžeta iestādēm nodrošinot cietušā ārstēšanu un rehabilitāciju, izmaksājot pabalstus un pensijas, kā arī cietušajam iegādājoties tehniskos palīglīdzekļus.

Ar paaugstinātām polišu cenām pret neapzinīgiem autobraucējiem

Lai veicinātu drošu braukšanu uz Latvijas ceļiem, arī apdrošinātāji kļūs daudz bargāki pret ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem un šiem autoīpašniekiem tiks paaugstinātas OCTA polišu cenas. LTAB vērtējumā un ņemot vērā Bonus-malus pozitīvo pieredzi, nākotnē piemaksas OCTA polisei varētu būt viens no stimuliem, kāpēc autovadītājs izvēlēsies nebraukt agresīvi vai dzērumā un lieki neapdraudēt citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Lai apdrošinātāji varētu piemērot piemaksas autoīpašniekiem atkarībā no pārkāpumiem, tādējādi iesaistoties valsts politikas realizācijā, ir nepieciešama pretimnākšana no LR Iekšlietu ministrijas, kuras struktūrvienību pakļautībā atrodas informācija par ceļu satiksmes administratīvajiem pārkāpumiem, sodiem par braukšanu dzērumā un narkotisko vielu reibumā.

B.Gribuste: „Kaut arī likums paredz saņemt vajadzīgo informāciju, šobrīd apdrošinātāju iecere ir apdraudēta, jo Iekšlietu ministrija noteikusi salīdzinoši augstu samaksu – 8 santīmi par vienu vienību. Pērn par Bonus-malus LTAB datubāzē esošo informāciju bija gandrīz 5 miljoni pieprasījumu. Rēķinot, ka tikpat pieprasījumu varētu būt par Iekšlietu ministrijas pārraudzībā esošajiem datiem, tad apdrošinātājiem par valstiski svarīgu funkciju pildīšanu Iekšlietu ministrijai būtu jāmaksā vismaz 400 tūkst.latu gadā! Ja Iekšlietu ministrija nepiekāpsies, tad visticamāk apdrošinātāji būs spiesti pārskatīt ieceri šādā veidā bargāk vērsties pret neapzinīgajiem šoferiem, lai no tā neciestu apzinīgie autoīpašnieki, kuriem, lai segtu Iekšlietu ministrijas finansiālās prasības, pieaugtu polišu cenas.”

Jau iepriekš OCTA likums paredzēja informācijas saņemšanu par tiem sodītajiem autovadītājiem, kas sēdušies pie stūres dzērumā vai narkotisko vielu reibumā. Jaunie grozījumi paredz informācijas saņemšanu arī par visiem ceļu satiksmes administratīvajiem pārkāpumiem.

OCTA Garantijas fondā uzkrātie līdzekļi nezaudēs savu vērtību

10 gadu laikā OCTA Garantijas fondā uzkrāti gandrīz 18 miljoni latu.
B.Gribuste: „Ņemot vērā, uzkrāto līdzekļu apjomus, augsto inflāciju valstī un faktu, ka likums paredz Garantijas fondam pildīt un uzņemties noteiktas saistības, LTAB izstrādāja izmaiņas likumā, kas atļautu OCTA Garantijas fonda līdzekļu investēšanu, līdzīgi kā tas tiek darīts ar pensiju fondiem. Tas ļautu fondā uzkrātajiem līdzekļiem nezaudēt to vērtību, kas ar tiem notiek šobrīd, tos nekur neieguldot. Jāmin, ka arī agrāk valsts ļāva OCTA Garantijas līdzekļus investēt, ieguldot tos valsts vērstpapīros. Tolaik šādā veidā ieguldītie līdzekļi ļauj Garantijas fondam nezaudēt vērtību.”
Grozījumi paredz stingri noteikt kārtību, kādā tiek veikta OCTA Garantijas fonda līdzekļu pārvaldīšana, realizējot ieguldījumu politiku līdzīgi, kā to dara, piemēram, pensiju fondi un bankas gan Latvijā, gan pasaulē.

OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu drīkstēs veikt tikai Latvijā reģistrēta komercsabiedrība, kura Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā noteiktajā kārtībā ir saņēmusi licenci pārvaldes pakalpojumu sniegšanai vai arī ES vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī licencēta ieguldījumu pārvaldes sabiedrība. Ieguldīto līdzekļu uzraudzību paralēli veiks Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK).
 
Visi komentāri
 
232885. viesis 25.aprīlis 2007 9:57
0 0 Atbildēt

Nu ple, sitajaa valstii izredzeeto summas saakas no citrona.:E Kaut ko tik debiilu vareeja tikai pie mums izdomaat....Un rakstaa nav pateikts, vai man nopeerkot citu automasiinu bonusmalus klases atkal nokritiis liidz pasai apaksai kaa liidz sim, vai tomeer skatiisies manu biograafiju.

232889. viesis 25.aprīlis 2007 10:04
0 0 Atbildēt
232891. viesis 25.aprīlis 2007 10:09
0 0 Atbildēt

paldies, viesi....apmeeram skaidrs....

bet- vienalga notiek apjaasana...kompaanijas par to neinformee savus klientus, vismaz neko liidz sim neesmu maniijis....

232895. viesis 25.aprīlis 2007 10:26
0 0 Atbildēt

Nez, ir iespējams gadījums, kad kāds negrib pārnest to BM klasi uz nākamo automobīli? Domāju, ka nē! Tad kāda velna pēc vajag tos iesniegumus???

232897. viesis 25.aprīlis 2007 10:44
0 0 Atbildēt

Un veel-

kaada velna peec manai 20gadus vecajai masiinai ir par kaartu augstaaka iemaksa nekaa jaunai:?Tipa-vecaas masiinas pasas uz kaskji uzprasaas:?

232907. viesis 25.aprīlis 2007 12:47
0 0 Atbildēt

bonus malus var paarnest noo ieprieksheja auto uz esosho!!!

232909. viesis 25.aprīlis 2007 12:47
0 0 Atbildēt

Tagad pareizie cilvēki varēs uzvārīties uz garndiozāmajām izmaksām.

232924. viesis 25.aprīlis 2007 14:12
0 0 Atbildēt

Bet viss ir saknee nepareizi!!!!

Braucu ES, nevis mana masiina!Taatad tie bonusmalus buutu jaapiemeero manam personas kodam!

Tikpat labi es varu pamataa nesodiits braukt ar automasiinu, kura pieder citam, un kura ir apdrosinaata uz citas personas vaarda...

Un ne par ko iipasi neatbildeet....

232928. viesis 25.aprīlis 2007 14:35
0 0 Atbildēt

Neprecīzs formulējums - Ministru kabinets Satversmes 81.p kārtībā LIKUMU normas var pieņemt tikai Saeimas brīvdienās. Iespējams, ka drīz vairs nevarēs, jo Saeima šo Satversmes pantu gatavojas izslēgt no Satversmes. Šobrīd MK valdības sēdē ministri var pieņemt normatīvos dokumentus ar NOTEIKUMU statusu, kā arī ir akceptēt sagatavos likumprojektus.

232929. viesis 25.aprīlis 2007 14:39
0 0 Atbildēt

Ozz: Tur jau tā šmuce ka ja tu ar sava kantora mašīnu regulāri gāz podus (bet pašam auto nemaz nav - kā daudziem biezajiem), tad sanāk ka nebūs iespēju no tevis noplēst vairāk naudiņas. Tb tu savai mašīnai polisi nepirksi (jo tev mašīnas nemaz nav), bet polisi pirks kantoris priekš sava autiņa (kuru tu reāli ekspluatē). Ja autiņam nebūs "Bonusu" tad sanāk ka bonus-malus uz tevi neattieksies. Tu būs apgājis likumu ar līkumu un turpināsi gāzt podus. Līdzīgi var izdarīties pārreģistrēt autiņu uz sievas vārda un sieva iet polises pirkt, a brauc tu (sievai piemēram tiesību nau) un podus gāz tu. Pārreģistrēšanas procedūra IMHO ap 12Ls maksāja - tas ir lētāk nekā +50% pie polises.

Savukārt tagad kantora šefs (vai sieva) (pie noteikuma ja tas neesi tu pats) tev iedos tāsī par bonusiņiem kantora (sievas) autiņam. ;)

232930. viesis 25.aprīlis 2007 14:42
0 0 Atbildēt

Par jaunajiem noteikumiem mani uzmanīgu dara fakts par administratīvo sodu "vērā ņemšanu". Prasās tomēr detalizētāku skaidrojumu tam kādā veidā tas notiks un ar kādām sankcijām autovadītājam būtu jārēķinās ja ir noštrāfēts piemēram par ātruma pārkāpšanu +10km/h ārpus apdzīvotas vietas, vai par apstāšanos neatļautā vietā (municipāļu ikdienišķais dzeltenais cēneris).

232931. viesis 25.aprīlis 2007 14:46
0 0 Atbildēt

2 spainis: Iesniegumus vajag, lai buutu skaidrs, no kura auto uz kuru auto vajag paarnes BM klasi. Ja Tev vienlaiciigi ir tikai 1 auto, tad tas nenoziimee, ka taa ir visiem.

232932. viesis 25.aprīlis 2007 14:49
0 0 Atbildēt

2 spainis: Ja Tev buus kaada 4., 3., vai pat 2. BM klase, kuras var dabuut par CSNg, arī gribēsi automātisko pārnešanu uz jauno auto? Vai tomēr labāk paliksi pie automātiskās 6. BM klases?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Geparda – 110 km/h ātrs un jau no 16 gadiem (+ FOTO) 4

Ar pārbūvēto Volkswagen Up Vācijā drīkst braukt A1 kategorijas vadītāju tiesību īpašnieki, kas pie tādām var tikt jau no 16 gadu vecuma. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 1

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 

Nepilni 18 000 eiro - jaunais Dacia Duster arī Latvijā 24

Piedāvājumā pilnais hibrīds HYBRID 140, jaunais benzīna dzinējs TCe 130 Mild Hybrid, pilnpiedziņas versijas, benzīna/LPG divdegvielu dzinējs ECO-G 100 un klientu iecienītās augstākā līmeņa Extreme un Journey aprīkojuma versijas, kas papildina viena otru. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti