Automašīnu īstermiņa nomas pakalpojumu sniedzēji īstermiņa auto nomas līgumos ietver netaisnīgus līguma noteikumus, kā arī konstatēti negodīgas komercprakses aizlieguma pārkāpumi komercprakses īstenotāju veiktajās darbībās, secināts Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) veiktajā uzraudzības projektā automašīnu nomas jomā.
No 2012.gada aprīļa līdz 2013.gada jūlijam īstenotajā uzraudzības projektā PTAC izvērtēja līguma noteikumus un īstenoto komercpraksi (reklāmas) automašīnu īstermiņa nomas pakalpojumu jomā. Uzraudzība tika veikta, ņemot vērā patērētāju saņemtās sūdzības un PTAC apzinātās problēmas konkrētajā nozarē.
Foto: iAuto
PTAC uzraudzības projekta laikā konstatēja, ka auto nomas līgumos tiek ietverti netaisnīgi līguma noteikumi, piemēram, noteikumi, kas nepamatoti nosaka patērētāja atbildību par nomas objekta defektiem, noteikumi, kas nosaka neproporcionāli liela līgumsoda vai cita veida kompensācijas piemērošanu, noteikumi, kas paredz sankcijas patērētājam par līguma vienpusēju laušanu u.c. līguma noteikumi, kas apdraud (neveiksmīgs formulējums, labāk tad ierobežo vai var ierobežot) vai var apdraudēt patērētāju tiesības un intereses.
Tāpat PTAC konstatēja un novērsa Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā noteiktā negodīgas komercprakses aizlieguma pārkāpumus komercprakses īstenotāju veiktajās darbībās, piedāvājot patērētājiem automašīnu īstermiņa nomas pakalpojumus. Izvērtējot auto nomas pakalpojumu sniedzēju interneta vietnēs sniegtās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām, visbiežāk tika konstatēts, ka mājaslapās nav norādīti pakalpojumu sniedzēju nosaukumi, juridiskās adreses, reģistrācijas numuri, kā arī reģistrācijas numuri Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā.
Atsevišķos gadījumos tika konstatēts, ka patērētājs tiek maldināts par noteikumiem saistībā ar īstermiņa automašīnu nomu, jo pakalpojumu sniedzēji savās mājaslapās paredzēja dažādus sodus par līgumu noteikumu pārkāpumiem, kuri netika ietverti līgumos. Dažos gadījumos tika konstatēts, ka patērētāji tika maldināti par pakalpojuma patieso cenu u.c. pārkāpumi.
Latvijas Auto nomu asociācijas (LANA) veiktais pētījums par Latvijas iedzīvotāju pieredzi auto nomas pakalpojumu izmantošanā Latvijā vai ārvalstīs norāda, ka gandrīz puse jeb 46,7% no visiem auto nomu pakalpojumu ņēmējiem ir saskārušies ar dažādām problēmām. Neskatoties uz to, ka PTAC un Eiropas Patērētāju informēšanas centra saņemto sūdzību skaits par šo jomu nav liels, pētījuma rezultāti un arī sūdzību saturs norāda uz to, ka patērētāji, nomājot auto, nav pietiekami zinoši par šī pakalpojuma būtību un saistībām, ko uzņemas.
Projekta laikā tika vērtēti īstermiņa (līdz vienam mēnesim) automašīnu nomas līgumi. Izvēloties projekta uzraudzības objektus, tika ņemtas vērā patērētāju sūdzības par attiecīgās nozares komersantiem, kā arī nozares izplatītākie, aktīvākie uzņēmumi. Uzraudzības projekta gaitā kopumā ir izvērtēti 11 ar patērētājiem noslēgtie līgumi, patērētājiem piedāvātie līgumu projekti un aktuālie patērētājiem adresētie piedāvājumu materiāli (reklāma, komerciālie paziņojumi u.c.). Visos 11 gadījumos PTAC aicināja uzņēmumus labprātīgi novērst konstatētos pārkāpumus patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos un noslēgtajos līgumos.
PTAC aktivitāšu rezultātā patlaban pieci komersanti iesnieguši rakstveida apņemšanās, labprātīgi apņemoties nepiemērot PTAC konstatētos netaisnīgos līguma noteikumus ar patērētājiem jau noslēgtajos līgumos, kā arī veikuši labojumus turpmāk patērētājiem piedāvātajos līgumu projektos. Projekta rezultātā PTAC ir papildinājis mājaslapas sadaļu "Informācija patērētājam" ar desmit ieteikumiem veiksmīgai īstermiņa auto nomai.
Cik zinu, visādas problēmas visbiežāk gadās ar t.s. lētajām autonomām vai privātajiem. Protams, ir arī labi varianti šeit, bet, cik dzirdēts, visai reti.
Mana vienīgā saskarsme ar auto nomāšanu bija pirms pieciem gadiem, kad no vienas privātpersonas iznomāju mašīnu (ķipa uz 2 nedēļām). Izbraucu no stāvvietas un auto nosprāga (vai jau bija nosprādzis) ģenerators. Pēc apm. 5 km auto apstājās. Ar evakuatoru aizvedu atpakaļ un noliku tajā pašā vietā. Paveicās, ka nebiju naudu samaksājis vēl, bija plānots nākamajā dienā. Protams, ka pēc šāda kasjaka naudu nemaksāju. Īpašnieks pēc tam pa vakariem zvanīja un draudēja, ka, ja es nesamaksāšu vismaz par mašīnas remontu, šams ziņošot policijā, viņam tur gali, esot liecinieki, ka es esot mašīnu paņēmis no turienes utt. Es teicu, lai ziņo - es sniegšu pretī prasību par krāpšanu, jo šams man beigtu mašīnu iznomāja. Tā tas arī beidzās.