Vairāk nekā 80% Latvijas autovadītāju lieto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā 19

 

Foto: Ekrānšāviņš

Nozare.lv | 9.janvāris 2019 12:34

Vairāk nekā 80% Latvijas autovadītāju lieto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, turklāt lielākā daļa jeb 60% no viņiem to dara dažādu darba jautājumu risināšanai, secināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktajā Latvijas autovadītāju aptaujā.

CSDD aptaujā noskaidrojies, ka vairāk nekā puse jeb 55% autovadītāju mobilo telefonu, sēžot pie automašīnas stūres, izmanto komunikācijai ar ģimeni un tuviniekiem. Tāpat autovadītāji zvana draugiem un paziņām, kā arī lieto navigācijas sistēmas.

Aptaujā noskaidrojies, ka tipiskākais mobilā telefona lietotājs auto vadīšanas laikā Latvijā ir vīrietis vecumā līdz 50 gadiem, ar augstāko izglītību, vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem. Vīrieši vairāk šādi kārto darba lietas, bet sievietes telefonu pie auto stūres izmanto sadzīviskiem nolūkiem. Darba lietas, vadot auto, pie stūres, izmantojot telefonu, risina 51% vīriešu, kamēr tikai 28% sieviešu.

CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš norādīja, ka mobilā telefona lietošana kļūst par vēl biežāku un līdz ar to bīstamāku sociālo parādību nekā braukšana dzērumā. Pēc viņa teiktā, darba devējiem būtu jāpastāv uz to, lai viņu darbinieki neizmanto mobilo telefonu, vadot automašīnu.

CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja liecina, ka 46% aptaujas respondentu ieskatā pret telefona lietošanu pie stūres darba vajadzībām palīdzētu brīvroku sistēmas, kamēr 10% vērtējumā būtu jāievieš stingrāka policijaskontrole un bargāki sodi, bet 6% uzskata par nepieciešamiem brīvākus noteikumus no darba devēju puses. Turpretī 5% respondentu uzskata, ka risinājums ir lietotnes, kas ierobežo mobilā telefona lietošanu pie auto stūres, bet 2% ieskatā - citi izglītojoši pasākumi.

Lukstiņš teica, ka 20% jeb katrs piektais no autovadītājiem paši vai viņu paziņas ir piedzīvojuši ceļu satiksmes negadījumus, jo brauciena laikā lietojuši mobilo telefonu.

Apdrošināšanas sabiedrības "Balta" veiktajā pētījumā noskaidrojies, ka telefonu pie stūres lieto 28% automašīnu vadītāju, kas ir vērtējams kā augsts rādītājs. Vairāk nekā puse jeb 57% pētījuma respondentu atzīst, ka attiecīgās dienas laikā vismaz vienu reizi ir lietojuši tālruni pie auto stūres, bet 18% no autovadītājiem, kuri lietoja auto pie stūres, to noliedz.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā (LTRK) uzsvēra, ka ir būtiska cilvēka motivācija nelietot mobilo telefonu pie stūres. Darba devējiem jāsaprot, ka galvenā vērtība ir uzņēmumā strādājošais cilvēks, kurš kompānijai dod pievienoto vērtību. Būtiski nodrošināt, lai darbinieks ir vesels, darbaspējīgs. Tāpēc jāiegādājas darbiniekiem darba vajadzībām auto ar brīvroku sistēmām vai citām tehnoloģijām, kas dod iespēju pēc brīvroku principa atbildēt uz telefona zvanu.

LTRK ieskatā darba devējiem jāstāsta darbiniekiem un jāmeklē tehnoloģiju iespējas, lai dažādas darbam nepieciešamas darbības veiktu, piemēram, ar balss komandu. Tāpat risinājums ir stingrāki sodi.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone teica, ka LDDK iestājas par darba drošības noteikumu ievērošanu, līdz ar to atbalsta CSSD kampaņu, it īpaši ņemot vērā to, ka ļoti daudz darba ņēmēju darba pienākumus veic, sēžot pie automašīnas stūres un vadot auto.

Pēc viņas teiktā, būtu jāmaina automašīnu vadītāju kultūra. Līdz ar to būtiska ir ne tikai darba devēju rīcība, bet arī katra indivīda, kas sēž pie auto stūres, domāšanas maiņa.

CSDD trešdien, 9.janvārī kampaņas "Izkāp no telefona!" kontekstā parakstījusi sadarbības memorandu ar vadošajām darba devēju organizācijām - LDDK, LTRK, kā arī Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūtu, kas paredz aktualizēt iepriekš minēto problēmu darba devēju auditorijās, lai motivētu darbiniekus nelietot mobilās ierīces pie stūres.

Atbalstu attiecīgajai iniciatīvai pauduši virkne uzņēmumu, tostarp "Balta", "Ventspils reiss", "Cemex", "Jelgavas autobusu parks", "Aldaris", "Latvijas pasts", "Sadales tīkls" un citi.

Kampaņas "Izkāp no telefona" kontekstā CSDD sagatavojusi arī izglītojošu materiālu darba kolektīviem, kas kopā ar kampaņas uzlīmēm bez maksas ir pieejamas lejupielādēšanai CSDD mājaslapā attiecīgās kampaņas sadaļā.

Satiksmes drošības kampaņu "Izkāp no telefona" CSDD organizē sadarbībā ar Valsts policiju. Kampaņu atbalsta apdrošināšanas sabiedrība "Balta", kā arī degvielas mazumtirgotājs "Circle K". Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

 
19 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Pļurkt 9.janvāris 2019 17:19
12 0 Atbildēt

... un viss šitajā jezgā pats riebīgākais ir tad ka cilvis piespiedis pie auss "silda" debiļņiku tad kad viņa auto ir IEBŪVĒTA brīvroku sistēma!!!

Vot šitos idiotus es vispār nesaprotu!!

Tas ir tik pat moderni kā būt debīliķim šodien??

GTD2 9.janvāris 2019 13:57
7 8 Atbildēt

drosi braucot ar teslu un ja ieslegts lielais televizors buutu automatiski jasoda

Bradypus 9.janvāris 2019 13:13
5 6 Atbildēt

Tātad navigācijas sistēmu lietotšana tomēr ir aizliegta nodarbe?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

Mediķu secinājums bargs: Elektroskrejriteņi ir neveiksmīgi (+ VIDEO) 20

Elektroskrejriteņu mazie ritenīši, augstais smaguma centrs un pietiekoši lielais ātrums veicina to, ka pat dūres lieluma, pāris centimetrus dziļa bedrīte var izraisīt smagu kritienu. Tā intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcas galvenais ārsts Uģis Zariņš. Lasīt vairāk

 

Alfa Romeo Junior kļūst pieejams pasūtīšanai 2

Alfa Romeo jaunākais modelis, kas tika pieteikts kā Milano, taču tagad pārdēvēts par Junior, kļūst pieejams pasūtīšanai Eiropas tirgū. Lasīt vairāk

 

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 38

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti