Vairāk nekā 80% Latvijas autovadītāju lieto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā 21

Foto: Ekrānšāviņš

Nozare.lv | 9.janvāris 2019 12:34

Vairāk nekā 80% Latvijas autovadītāju lieto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, turklāt lielākā daļa jeb 60% no viņiem to dara dažādu darba jautājumu risināšanai, secināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktajā Latvijas autovadītāju aptaujā.

CSDD aptaujā noskaidrojies, ka vairāk nekā puse jeb 55% autovadītāju mobilo telefonu, sēžot pie automašīnas stūres, izmanto komunikācijai ar ģimeni un tuviniekiem. Tāpat autovadītāji zvana draugiem un paziņām, kā arī lieto navigācijas sistēmas.

Aptaujā noskaidrojies, ka tipiskākais mobilā telefona lietotājs auto vadīšanas laikā Latvijā ir vīrietis vecumā līdz 50 gadiem, ar augstāko izglītību, vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem. Vīrieši vairāk šādi kārto darba lietas, bet sievietes telefonu pie auto stūres izmanto sadzīviskiem nolūkiem. Darba lietas, vadot auto, pie stūres, izmantojot telefonu, risina 51% vīriešu, kamēr tikai 28% sieviešu.

CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš norādīja, ka mobilā telefona lietošana kļūst par vēl biežāku un līdz ar to bīstamāku sociālo parādību nekā braukšana dzērumā. Pēc viņa teiktā, darba devējiem būtu jāpastāv uz to, lai viņu darbinieki neizmanto mobilo telefonu, vadot automašīnu.

CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja liecina, ka 46% aptaujas respondentu ieskatā pret telefona lietošanu pie stūres darba vajadzībām palīdzētu brīvroku sistēmas, kamēr 10% vērtējumā būtu jāievieš stingrāka policijaskontrole un bargāki sodi, bet 6% uzskata par nepieciešamiem brīvākus noteikumus no darba devēju puses. Turpretī 5% respondentu uzskata, ka risinājums ir lietotnes, kas ierobežo mobilā telefona lietošanu pie auto stūres, bet 2% ieskatā - citi izglītojoši pasākumi.

Lukstiņš teica, ka 20% jeb katrs piektais no autovadītājiem paši vai viņu paziņas ir piedzīvojuši ceļu satiksmes negadījumus, jo brauciena laikā lietojuši mobilo telefonu.

Apdrošināšanas sabiedrības "Balta" veiktajā pētījumā noskaidrojies, ka telefonu pie stūres lieto 28% automašīnu vadītāju, kas ir vērtējams kā augsts rādītājs. Vairāk nekā puse jeb 57% pētījuma respondentu atzīst, ka attiecīgās dienas laikā vismaz vienu reizi ir lietojuši tālruni pie auto stūres, bet 18% no autovadītājiem, kuri lietoja auto pie stūres, to noliedz.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā (LTRK) uzsvēra, ka ir būtiska cilvēka motivācija nelietot mobilo telefonu pie stūres. Darba devējiem jāsaprot, ka galvenā vērtība ir uzņēmumā strādājošais cilvēks, kurš kompānijai dod pievienoto vērtību. Būtiski nodrošināt, lai darbinieks ir vesels, darbaspējīgs. Tāpēc jāiegādājas darbiniekiem darba vajadzībām auto ar brīvroku sistēmām vai citām tehnoloģijām, kas dod iespēju pēc brīvroku principa atbildēt uz telefona zvanu.

LTRK ieskatā darba devējiem jāstāsta darbiniekiem un jāmeklē tehnoloģiju iespējas, lai dažādas darbam nepieciešamas darbības veiktu, piemēram, ar balss komandu. Tāpat risinājums ir stingrāki sodi.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone teica, ka LDDK iestājas par darba drošības noteikumu ievērošanu, līdz ar to atbalsta CSSD kampaņu, it īpaši ņemot vērā to, ka ļoti daudz darba ņēmēju darba pienākumus veic, sēžot pie automašīnas stūres un vadot auto.

Pēc viņas teiktā, būtu jāmaina automašīnu vadītāju kultūra. Līdz ar to būtiska ir ne tikai darba devēju rīcība, bet arī katra indivīda, kas sēž pie auto stūres, domāšanas maiņa.

CSDD trešdien, 9.janvārī kampaņas "Izkāp no telefona!" kontekstā parakstījusi sadarbības memorandu ar vadošajām darba devēju organizācijām - LDDK, LTRK, kā arī Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūtu, kas paredz aktualizēt iepriekš minēto problēmu darba devēju auditorijās, lai motivētu darbiniekus nelietot mobilās ierīces pie stūres.

Atbalstu attiecīgajai iniciatīvai pauduši virkne uzņēmumu, tostarp "Balta", "Ventspils reiss", "Cemex", "Jelgavas autobusu parks", "Aldaris", "Latvijas pasts", "Sadales tīkls" un citi.

Kampaņas "Izkāp no telefona" kontekstā CSDD sagatavojusi arī izglītojošu materiālu darba kolektīviem, kas kopā ar kampaņas uzlīmēm bez maksas ir pieejamas lejupielādēšanai CSDD mājaslapā attiecīgās kampaņas sadaļā.

Satiksmes drošības kampaņu "Izkāp no telefona" CSDD organizē sadarbībā ar Valsts policiju. Kampaņu atbalsta apdrošināšanas sabiedrība "Balta", kā arī degvielas mazumtirgotājs "Circle K". Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

 
Visi komentāri
 
Bradypus 9.janvāris 2019 13:13
5 6 Atbildēt

Tātad navigācijas sistēmu lietotšana tomēr ir aizliegta nodarbe?

GTD2 9.janvāris 2019 13:57
7 8 Atbildēt

drosi braucot ar teslu un ja ieslegts lielais televizors buutu automatiski jasoda

msh 9.janvāris 2019 16:50
3 5 Atbildēt

Es šito taisni gribēju pieminēt - tad jau jāsoda arī jaunajās kastēs par viduskonsolē iebāztā ekrāna spaidīšanu - baigā tur starpība - spaidi turētājā iebāztu plakano telefonu vai planšeti, vai panelī iebūvētu ekrānu...

650 9.janvāris 2019 14:09
1 2 Atbildēt

Es domāt, ka "svaigas domāšanas maiņai" vajag kādu vadošo domāšanas pPersonālu norīkot kkur relaksācijai uz Nepālu vai Čupakumbu. Nafigam pieņemt likumus un noteikumus , ja nekādīgi nav iespējas nedz izveikt kontroli nedz panākt ievērošanu? Redziet, var smalki izpētīt un noteikt dzimuma procentus, bet to Trubu no rokas izraut tomēr nekādi nevar.

Drukāsim tik plakātus,uzņemsim filmas,apgūsim līdzekļus.Līdzīgi kā tā Viltusziņu epeopeja.Paši publicēsim maldinošus virsrakstus un krāsim klikšķus un tepet paši par valsts naudu izvērsīsim pretAkciju.Lohi samaksās par visu.

... 9.janvāris 2019 14:13
4 5 Atbildēt

Velk uz to, ka grib uzlikt sodus par NAVIGĀCIJAS lietošanu!

Kādam laikam smadzenes galīgi ķīselī sagājušas....

Bradypus 9.janvāris 2019 15:21
2 3 Atbildēt

Tiešām sāk izskatīties, ka CSN iegrozītais formulējums, kas tālruni ļauj lietot ar brīvroku sistēmu, bet viedierīces aizliedz vispār, ir tālejoss plāns, nevis vienkārša muļķība.

650 9.janvāris 2019 15:49
1 1 Atbildēt

(c)...Власть создает такую «мутную» среду законов и порядков, что в ней лох в принципе ориентироваться не может и не потому, что он глуп (хотя такое вполне возможно), а потому, что эта среда как раз и создана именно для того, чтобы он не смог в ней ориентироваться.

Смысл правил игры с лохами прост. Чтобы надеяться на выигрыш, лохам нужно то верить власти, то не верить. Их недоверчивость на каком-то этапе всегда оборачивается наивной доверчивостью. И они проигрывают...(c)

Rexx 9.janvāris 2019 23:22
0 0 Atbildēt

no kurienes šis?

Pļurkt 9.janvāris 2019 17:19
12 0 Atbildēt

... un viss šitajā jezgā pats riebīgākais ir tad ka cilvis piespiedis pie auss "silda" debiļņiku tad kad viņa auto ir IEBŪVĒTA brīvroku sistēma!!!

Vot šitos idiotus es vispār nesaprotu!!

Tas ir tik pat moderni kā būt debīliķim šodien??

Pļurkt 9.janvāris 2019 17:23
3 0 Atbildēt

Vot fotoradarus salikt taisno posmu galos, lai vistīrākā veidā nokāstu naudu var, bet sodīt tik daudzos muldētājus pa mobiņiku nepietiek laika??

Rexx 9.janvāris 2019 23:27
0 2 Atbildēt

Nedomāju, ka būtu vērts jaukt "biezputru ar kāpostiem". Lai lietotu viedierīci, tajā skaitā auto iebūvēto "televizoru", pastāv vairākas iespējas: apstāties. Lietot. Braukt tālāk. Ja ir adekvāts līdzbraucējs- viņš palieto. Nelietot, ja var iztikt nelietojis. Citādi ir kā parasti- labu domājot, iznāk slikti, slikto apkarojot, iznīcina arī derīgo.

Aha 10.janvāris 2019 10:32
3 0 Atbildēt

Lai paskatītos navigatorā jāapstājas, jāieslēdz telefons, jāpalaiž atbilstošā programma, jāieprogrammē maršruts, jāpaskatās, tad viss jāizslēdz un drīkst braukt tālāk. Kad gribi ieraudzīt nākamo punktu, apstājies un sāc visas darbības no sākuma. Tai pašā laikā lietot papīra karti nav aizliegts. Tāpat drīkst btaucot lasīt avīzes, adīt un krāsot lūpas. Galvenais neizmantot viedtālruni.

Bradypus 10.janvāris 2019 12:03
0 0 Atbildēt

Navigācijas ierīci, arī iebūvēto, lieto, uz to skatoties braukšanas laikā. Lietošana neaprobežojas tikai ar maršruta ievadīšanu. To, ka tieši šada ir lietošanas izpratne, nevis tikai bakstīšana ir lietošana, skaidri norāda blakus punktā esošais telefona lietošanas formulējums - drīkst lietot, ja nav jāņem rokā. Tātad - lietošana = runāšana.

Aha 10.janvāris 2019 13:01
1 0 Atbildēt

Tur jau tā lieta, ka reālu robežu var novilkt veselais saprāts nevis ar cirvi izcirsts likums.

Ļoti grūti nodefinēt robežu, ko drīkst lietot ierīcē un ko nē.

Uz ekrāna man var būt gan navigācija, gan mašīnas iestatījumi, gan tikpat labi varu skatīties filmu vai lasīt grāmatu un to visu izkontrolēt ir grūti. Uzskatu, ka sodīt var par neadekvātu vadīšanu, satiksmes traucēšanu, pagriezienu nerādīšanu u.t.t. netkarīgi no iemesliem (tālrunis, cigarete, avīze vai vienkārši stulbums) nevis par to, ka Tev mašīnā ir darbojošs tālrunis (cita viedierīce).

ak 10.janvāris 2019 13:49
0 0 Atbildēt

Gadījums no piektdienas vakara mājās braukšanas pa Jūrmalas šoseju: braucu par vidējo joslu. Visas joslas pilnas. Pamazām vidējā josla palika arvien lēnāka, pārkārtojos uz trešo. Kādu brīdi braucu aiz balta X6, kamēr šis pēkšņi strauji samazināja ātrumu. Palūru gar malu viņam priekšā-nekā nav, viss brīvs, bet šis tik turpina palēnināties, kamēr jau esam stipri lēnāki par 2 joslu. Parādu pagriezienu, pārkārtojos uz 2 joslu, tieku šim blakus, skatos, šis, iebāzis seju telefona ekrānā runā pa to, skatīdamies tieši ekrāna tuvu pie acīm. Nodomāju, kārtējais pajolis, nevar nopirkt brīvroku sistēmu. Pabraucu šim garām, pārkārtojos priekšā šim, jo braucu ātrāk. Šis atpaliek, pabraucu sekundes 20, skatos, šis pēkšņi ir ļoti strauji paātrinājies, un tuvojas manai mugurai kā stāvošam. Es parādu pagriezienu, un tinos ar steigu uz 2 joslu. Bet tālāk, šis acīmredzot beidza zvanīt, un metās manam auto priekš, un bremzēja kā traks. Es parādu pagriezienu, atrodu vietu 1 joslā un pārkārtojos. Šis visu laiku metas pa priekšu un bremzē mani nost. Tā arī kādu minūti visādi lecās man pa priekšu, ieskrienas, kā pamana, ka es tuvojos, tā metas priekšā un atkal bremzē. Lūdzu komentējiet, ka te ir par vainu, vai tas telefons tik svarīgs, vai arī 3 josla ir priekš statusa, gulšņāšanas ar telefonu rokās? Vai kādam ir tā gadījies? Pats neesmu nekads lēnais, bet, ja ir brīva, braucu tikai pa 1 malējo jūrmalas šosejas joslu. Bieži vien esmu tur viens pats, un visātrākais

Aha 10.janvāris 2019 15:26
1 0 Atbildēt

Vaina ir galvā un nevis telefonā

Šis kadrs būtu sodāms par agresīvu braukšanu, kam nav tieša sakara ar telefona lietošanu.

msh 10.janvāris 2019 20:51
0 0 Atbildēt

Kādu pusotru mēnesi atpakaļ man gadījās kaut kas par šito tēmu - braucot uz dižo pilsētu, pirms saldus uz ceļa radās sēņojošs E46 bembijs, vilkās uz ~80 - es šo, protams, apdzinu - tas mudaks mani apdzina un turpināja vilkties, un tā vairākas reizes; man beigās apnika un tā kā man nebija kur steigties, es izstājos no viņa bērnudārza, uzliekot kruīzu uz kādu kilometru lēnāku ātrumu nekā viņam; mudaks beigās nogriezās uz saldu.

ES 13.janvāris 2019 19:25
0 0 Atbildēt

tādiem mudakiem būtu veselīgi salauzt rokas, lai nelien pie stūres.

kasinsh79 10.janvāris 2019 16:51
2 0 Atbildēt

Kreisā josla daudziem ir statusam. No sērijas, "man nepienākas braukt pa labējām joslām. Runāju demonstratīvi, rokā savu kruto tālruni turot (lai arī IR hands free - bet tas nav stilīgi) Braucu un traucēju citiem. Lai mani respektē un "apbrīno" " Deģenerāti, ibio

650 10.janvāris 2019 22:07
1 0 Atbildēt

Kā tā varēja "sagadīties", ka visas šitās akcijas un tukšās demagogu muldēšanas laikā nav bijis neviena ziņojuma par to, ka kāds trubassūkātājs būtu demonstratītvi nocelts pa tiešo no šosejas? Konkrēti, uz tā augstākminētā kaunaceļa vairāk ir runātāju, nekā nerunātāju. Katru dienu,nonstopā,konstanti.Kā tas ir- ka ierindas cilvēks šo ļaunumu redz ikdienā un masveidā ,bet milicijas mazspējnieki tikai muld? Vajag kādu no tiem likuma autoriem aizsūtīt "apgaitā",lai redz, kāda ir īstā vērtība tai viņu sarakstītajai makulatūrai.

ak 10.janvāris 2019 23:14
1 0 Atbildēt

Es par tiem, kur regulāri guļ pie stūres, ieurbušies telefonā, pat nerunāju. Puse braucēju uz jūrmalenes. Ne jau zvana, bet skatās video un e-pastus. Es pat neko neteiktu, ja viņi brauktu pa malu un nečakarētu citus. Pats arī visu laiku lietoju bluetooth austiņu, un ne tikai pie stūres, bet pat iepērkoties un visur citur ir ērti.

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Floridas krievi nopērk BMW X7 un ir neviltotā sajūsmā (+ VIDEO) 12

Grigorijs iegādājas, pēc paša apgalvojuma, pirmo BMW X7 Maiami un ir neviltotā sajūsmā par vācu krosoveru. Otrajā video stundu garš jaunā automobiļa apskats un tests. Lasīt vairāk

 

Ceļu satiksmes negadījums ar smago auto uz Salu tilta (+ VIDEO) 5

21.martā ceļu satiksmes negadījuma dēļ tika daļēji bloķēta satiksme uz Salu tilta. Lasīt vairāk

 

Velosipēdists izaicina likteni un saņem, ko pelnījis (+ VIDEO) 7

Jaunietis ar velosipēdu brauc pretēji braukšanas virzienam un speciāli provocē autovadītājus. Pirmoreiz "triks" izdodas, otrreiz - vairs nē. Lasīt vairāk

 

No 2020.gada Latvijā sāks starptautiska parauga autovadītāja apliecību izsniegšanu 1

Autovadītājiem Latvijā no 2020.gada 1.janvāra būs iespēja iegūt starptautiska parauga autovadītāja apliecības, paredz Ministru kabineta (MK) apstiprinātie grozījumi noteikumos "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība". Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti