Ēnu ekonomika lietotu auto tirgū jāizskauž ar kompleksiem risinājumiem, uzskata eksperts 7

 

Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps

Matīss Rutks | 10.janvāris 2020 12:18

Lietotu auto tirdzniecības segmentā Latvijā vienmēr bijušas nepilnības, un viena no lielākajām sektora problēmām ir ēnu ekonomika.

Aizvadītajā gadā Valsts ieņēmumu dienests (VID) konstatējis pārkāpumus gandrīz visās lietotu auto tirgotāju pārbaudēs, kārtējoreiz nepārprotami norādot uz problēmsituācijām lietotu auto tirgū un nepieciešamību sakārtot nozari. Jau pašlaik tirgū ir dalībnieki, kas iestājas par godprātīgu un caurskatāmu darbību, jo ir ieinteresēti  klientiem nodrošināt  uzticamus pakalpojumus un līdzdarboties kopējās valsts ekonomiskās situācijas uzlabošanā.

Tomēr efektīva nozares sakārtošana būs iespējama tikai tad, kad vairums tirgus spēlētāju aptvers, ka pretlikumīga darbība nekad nekļūs par veiksmīgu un plaukstošu ilgtermiņa biznesu. Uzskatu, ka situācija lietotu auto tirgū ir jārisina ne vien katram uzņēmējam individuāli pārdomājot savu darbību, bet arī politiskā līmenī – ar efektīviem sodiem negodprātīgajiem spēlētājiem līdz pat to ekonomiskās darbības apturēšanai nopietnu pārkāpumu gadījumā.

Pieejamāka cena ir viens no faktoriem, kas motivē pircēju iegādāties lietotu vai mazlietotu, nevis jaunu transportlīdzekli – lietotu auto tirgotāja "Longo" pieredze rāda, ka vidēji lietota spēkrata iegādei pircējs tērē 7500 eiro. Šāda pircēja izvēle ir ekonomiski pamatota, jo jauna spēkrata vērtība samazinās līdz pat trešdaļai brīdī, kad spēkrats izbrauc no salona, bet par vidējo summu 7500 eiro ir iespējams nopirkt salīdzinoši jaunu un kvalitatīvu lietotu auto, kas labi kalpos. Līdz ar to pieprasījums pēc lietotiem transportlīdzekļiem saglabājas augsts, taču pelēkais bizness un izvairīšanās no nodokļu nomaksas, ko aizvien diemžēl piekopj lielākā daļa tirgus spēlētāju, iedragā sektora pakalpojumu kvalitāti un pircējiem liek apšaubīt uzticību lietotu auto tirgotājiem. Šī situācija ir sekas nelikumīgiem skaidras naudas darījumiem un apzinātām nepilnībām uzņēmējdarbībā, kuras, kā pārbaudēs noskaidroja VID,  pieļāvuši 99 % izkontrolēto komersantu. Tā ir netālredzīga uzņēmējdarbība, kas ilgtermiņā nespēs pastāvēt, līdztekus negatīvi ietekmējot kopējo valsts ekonomisko situāciju un līdz ar to – katra valsts iedzīvotāja dzīves kvalitāti.

VID pārbaudēs konstatējis, ka vairums lietoto auto tirgotāju nenodrošina saimnieciskā darījuma izsekojamību, neievēro transportlīdzekļu tirdzniecības noteikumus, neprecīzi kārto grāmatvedības dokumentus. Tie ir nopietni pārkāpumi, jo šo principu ievērošanai būtu jābūt katra sevi cienoša uzņēmēja prioritātei. Šāda komersantu attieksme pret valstī noteiktajiem likumiem tieši atspoguļo attiecības ar potenciālajiem klientiem.

Proti, ja uzņēmējs nav ieinteresēts pildīt pienākumu pret valsti, pastāv šaubas, ka viņš atbildīgi izpildīs pienākumus pret pircējiem. Ir jāmeklē risinājumi situācijas uzlabošanai, un manā skatījumā daži no tiem būtu palielināt sodus likumpārkāpējiem vai, fiksējot būtiskus pārkāpumus, uz noteiktu laiku aizliegt komersantam darboties nozarē. Vēl viens risinājums, kas gan prasītu lielus resursus, varētu būt regulārs lietotu auto tirgus uzraugs, kas spētu izsekot līdzi veiktajiem darījumiem, pārdevēja sniegtās informācijas atbilstībai auto tehniskajam stāvoklim. Protams, šie risinājumi uzreiz neatrisinātu visas nozares problēmas, taču mazinātu uzņēmēju vēlmi iesaistīties negodīgā spēlē, atstājot vietu komersantiem, kuri darbojas atbilstoši likumam un sniedz pienesumu valsts ekonomikai. Ņemot vērā, ka “Longo”, kas neveido pat 1 % no visa tirgus, mēnesī PVN un citos nodokļos Latvijā samaksā ap 90 000 eiro, tad pie nosacījuma, ka arī citi spēlētāji godprātīgi maksā nodokļus, kopējais nozares ieguldījums valsts budžetā varētu būt tuvu 10 miljoniem eiro mēnesī jeb aptuveni 120 miljoni gadā.

Nozares sakārtošanas interesēs vēlos aicināt arī pircējus, pieņemot lēmumu par lietota vai mazlietota auto iegādi, kārtīgi izvērtēt pakalpojuma sniedzēju, pārliecinoties, vai pie konkrētā uzņēmēja varēs saņemt kvalitatīvus pakalpojumus un preci. Pirmkārt, ieteicams pārbaudīt publiski pieejamo informāciju par izvēlēto pakalpojuma sniedzēju, pārliecināties, ka izraudzītais spēkrats Latvijā ir reģistrēts un pieprasīt arī automašīnas vēsturi un tehniskā stāvokļa pamatojuma dokumentus. Godprātīgi un uzticami pakalpojumu sniedzēji noteikti piedāvās visu šo informāciju, un, piemēram, “Longo” nodrošina arī pēcpirkuma garantiju, šādi apliecinot preces kvalitāti. Vienmēr tirgotājam jāpieprasa arī darījuma pamatojuma dokuments un norēķinus ieteicams veikt ar pārskaitījumu – ja pakalpojuma sniedzējs aicina norēķināties skaidrā naudā un bez darījuma pamatojuma dokumenta, tas ir nepārprotams rādītājs, ka uzņēmējdarbība tiek veikta pretlikumīgi. Tas ir arī signāls, ka iegādātais spēkrats būs “kaķis maisā” jeb auto var būt noklusēti defekti, par kuriem diemžēl nāksies maksāt pircējam, un negodprātīgais pārdevējs atbildību neuzņemsies.

 

 

 

 

 

 

 
Visi komentāri
 
msh 10.janvāris 2020 12:41
13 0 Atbildēt

Kāpēc iauto raksta "eksperts", nevis "pašpasludināts eksperts"?

Tas eksperts, vismaz bildē, izskatās, izsakoties bijušā latvijas prezidenta bērziņa vārdiem, sen nedabūjis pa muti. Jau otrais viņa, specifiskas autotirgošanas firmas darbinieka vai īpašnieka, demagoģiskais savārstījums. Šajā gadījumā raksta atslēgas vārdi ir " lietotu auto tirgotāja "Longo" pieredze rāda, ka vidēji lietota spēkrata iegādei pircējs tērē 7500 eiro". Tātad, šis te "eksperts" darbojas firmā, kura darbojas lietotu mašīnu tirgus augšdaļā, un tāpēc var atļauties dzīt šādu sūdu. Latvijas vidējā mašīna nebūs dārgāka par divām pakām, bet tie, kas tādas mašīnas tirgo, apgroza stipri mazākus ciparus un visdrīzāk pat nespēj maksāt nepamatoti augstos nodokļus.

Ek 10.janvāris 2020 13:09
9 1 Atbildēt

Man patiik ^expertsts^ kurs apgagalvo ka vertiiba 1/3 no cenas kriitas izbraucot no auto Salona par demo auto nenopirksi ar tädu starpiibu.!!

imzz 12.janvāris 2020 10:08
0 1 Atbildēt

Nē, nu tādi gadījumi pasaulē ir. Proti, ja , izbraucot no salona , auto pie pirmā stūra tiek sasists ;)

LMT 11.janvāris 2020 2:09
4 3 Atbildēt

Tagad katrs mudaks ir eksperts. Grūti pierakstīt klāt šrotu eksperts. Es, piemēram, esmu auto eksperts.

ex 11.janvāris 2020 13:54
5 2 Atbildēt

Tu vari būt tikai izkārnijumu eksperts, un tas jaubir daudz

??? 11.janvāris 2020 9:31
6 2 Atbildēt

Varbūt jāpārskata nodokļu politika, kas lobē lielos autotirgoņus?

Pērkot salonā jaunu auto, vairums tiek tirgots juridiskām personām. Pie tam liela daļa lieto auto personīg'm

vajadzībām, bet reģistrē kā ražošanas līdzekli. Tātad PVN netiek maksāts.

Savukārt ievedot no vācijas lietotu auto, kam jau vienreiz nomaksāti visi nodokļi, pieprasa atkārtoti maksāt PVN, jo lietotus auto pārsvarā pērk privātpersonas.

krampītis 11.janvāris 2020 11:08
0 2 Atbildēt

es arī esmu experc

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti