Visi komentāri - Lēmums par luksusa auto vērtības sliekšņa palielināšanu - taisnīgi vai nē?

Lēmums par luksusa auto vērtības sliekšņa palielināšanu - taisnīgi vai nē? 18

 
Nozare.lv | 22.aprīlis 2023 9:39

Pieņemot lēmumu par luksusa auto vērtības sliekšņa palielināšanu, valsts piemēros nodokļu kāpumu visiem uzņēmumiem, uzskata finanšu konsultāciju uzņēmums "Grant Thornton Baltic".

Kompānijā norāda, ka šonedēļ Saeimā konceptuāli atbalstītais priekšlikums palielināt reprezentatīvā jeb luksusa auto vērtības slieksni no 50 000 eiro līdz 75 000 eiro ir vērtējams pozitīvi un palielinās jaunu automašīnu tirdzniecību, kā arī samazinās vēlmi reģistrēt transportlīdzekļus kaimiņvalstīs.

Tomēr "Grant Thornton Baltic" ieskatā nav atbalstāmi, ka valsts uz šādām lietām raugās caur "ekseļa tabulu", piemērojot jaunus uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa principus un likmes, kas skars visus uzņēmumā esošos transportlīdzekļus, neatkarīgi no to iegādes vērtības.

"Valstij ir jāmaina domāšanas pamatprincipi no "nodokļu iekasēšanas" uz "ekonomikas veicināšanu un pirktspējas palielināšanu," uzskata "Grant Thornton Baltic" valdes loceklis Raitis Logins.

Viņaprāt, tas, ko šobrīd izskata Saeima, nav tas, ko uzņēmējdarbības vide sagaida. Logins norāda, ka to vienkāršoti varētu salīdzināt ar valsts amatpersonu atalgojuma palielināšanu - pēc līdzīga principa celt atalgojumu, bet vienlaikus visai sabiedrībai piemērot augstāku pievienotās vērtības nodokļa likmi vai arī vismaz ieviest augstāku progresīvo iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi lielo algu saņēmējiem, paaugstinot šobrīd esošo 31% slieksni, lai tādā veidā segtu radīto iztrūkumu valsts budžetā.

Logins uzsver, ka luksusa auto vērtības slieksnis bija jāpaceļ, jo tas pēc būtības nepildīja vairāk savu definīciju, bet Logina ieskatā nav īsti pareiza metodika to darīt uz citu nodokļu rēķina ar tekstu "vieniem dodam, no otriem - paņemam.

Logins norāda, ka pēc būtības uzņēmumiem, kas iegādāsies vieglās automašīnas ar vērtību līdz 75 000 eiro, grāmatvediski tas saglabās savu izdevīgumu pat ar nosacījumiem par citām transportlīdzekļu nodokļu likmju izmaiņām. Līdz ar to jaunu transportlīdzekļu tirdzniecības nozarei tas būs papildu stimuls noietam, kas vienlaikus pozitīvi ietekmēs arī valsts ieņēmumus un ekonomiku. Vienīgie, kurus šis Saeimas lēmums negatīvi ietekmēs, būs uzņēmumu pietiekami lielie autoparki, kas izmanto ekonomiskās klases un ekspluatācijā lētākus transportlīdzekļus.

Vienlaikus Loginam nav izprotams, kāpēc jāmaina nodokļu aprēķināšanas princips uzņēmumu transportlīdzekļiem - ja iepriekš mērķtiecīgi tika veicināts izmantot ekonomiskākus transportlīdzekļus, nodokļu likmes aprēķinot pēc motora tilpuma, tad šobrīd to noteiks pēc motora maksimālās jaudas kilovatos. Transportlīdzekļiem ar lielāku jaudu šis nodokļa pieaugums var būt pat 20% un vairāk gadā.

Tāpat neizdevīgāki nosacījumi un nodokļu likmes sagaida "zaļo transportu", kas pēc būtības neatbilst valsts politikai veicināt "zaļā transporta" īpatsvaru ceļu satiksmē, uzsver Logins. Viens no iemesliem, kāpēc vajadzēja pārskatīt "luksusa auto" vērtības slieksni, bija, lai tas atbilstu hibrīdauto un elektroautomobiļu iegādes vērtībai, un lai pieaugtu uzņēmumu ieinteresētība piemaksāt vairāk, bet izvēlēties savā autoparkā arvien vairāk šādus videi draudzīgus transportlīdzekļus.

Logins norāda, ka "luksusa auto" definīcijas pārskatīšana nav vienīgais nodoklis, kas būtu jāpiemēro reālajai situācijai valstī, ņemot vērā augsto inflāciju. Logins uzskata, ka šobrīd ar steigu būtu jāpārskata veselības apdrošināšanas griesti, līdz kuriem netiek piemērots iedzīvotāju ienākuma nodoklis, kas nav mainīts vairāk nekā 10 gadus un vairs nekādi neatbilst patiesajām ārstniecības izmaksām. Tas liek daudziem darba devējiem izvērtēt līdzšinējās darbinieku motivēšanas programmas ar apmaksātu veselības apdrošināšanu, kas ir negatīvs signāls, ņemot vērā, kādu lomu darba devēju apmaksātā veselības apdrošināšana spēlē sabiedrības veselīguma uzturēšanā.

Jau ziņots, ka Saeima 20.aprīlī nolēma sākt darbu pie Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas virzītajiem, uzņēmēju organizāciju rosinātajiem grozījumiem reprezentatīvā automobiļa vērtības sliekšņa palielināšanai no 50 000 eiro līdz 75 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN).

Izskatīšanai komisijās nodoti grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā un saistītie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.

Deputāts Andris Kulbergs (AS), kurš ir arī Auto asociācijas vadītājs, iepriekš komisijas sēdē skaidroja, ka līdzšinējais slieksnis noteikts 2007.gadā, tas mainīts 2014.gadā Latvijā ieviešot eiro, bet kopš tā laika nav mainīts. Līdz ar to esošais slieksnis uzņēmumiem padara neizdevīgu gandrīz jebkura elektroautomobiļa reģistrāciju Latvijā, kā arī liela daļa uzņēmumu izmantotu auto tiek uzskatīti par luksusa auto, lai gan tādi nav, piemēram, kravas minibusi.

"Grant Thornton" Baltijā darbojas jau 30 gadus, un ir viens no vadošajiem finanšu konsultāciju uzņēmumiem, kas specializējies revīzijas, grāmatvedības, nodokļu, juridisko un finanšu konsultāciju jomā Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ar vairāk nekā 200 darbiniekiem un 2600 klientiem. Latvijā tas darbojas kā SIA "Grant Thornton Baltic" un ir viens no pieciem vadošajiem nozares uzņēmumiem. Pasaulē "Grant Thornton" ir sestais lielākais finanšu konsultāciju uzņēmumu tīkls ar vairāk nekā 720 birojiem 130 valstīs.

 
Visi komentāri
 
0pis 22.aprīlis 2023 9:52
4 3 Atbildēt

Par visiem auto, kas tieši neveic uzņēmējdarbību, ir jāmaksā nodokļi bez jebkādām atlaidēm. Vadība var braukt ar boltu, nevis izmantot uzņēmuma auto savam labumam.

650 22.aprīlis 2023 22:15
0 0 Atbildēt

-tu te lūdzu nep/is mums pašus Uzņēmējdarbības Pamatus! Valdība jā, tā var braukt ar Boltu, taču Lohi var to (boltu) vienīgi ja pacūkāt.

iciks 24.aprīlis 2023 8:01
1 0 Atbildēt

Visiem, kas brauc ar velo, uzlikt nodokli, jo nav taču jābrauc ar velo, kas ir liels luksuss. Var iet ar kājām.

Vēlams gan ar basām, jo kurpes tomēr liecina par kaut kādu pārmērību.

Ja kas 22.aprīlis 2023 12:19
0 0 Atbildēt

Vinstona Čērčila tēze:"Valsts, kas tikai ar nodokļiem cenšas atgūt savu labklājību, ir tādā pašā situācijā kā cilvēks, kas stāv spainī un aiz roktura cenšas pats sevi pacelt augšā."

Toms 22.aprīlis 2023 12:55
1 2 Atbildēt

1) PVN ir netiešais nodoklis no nodokļu teorijas viedokļa un PVN veido ļoti mazu daļu no Valsts budžeta. Bet pie Veselības aprūpes un Sociālā budžeta tam ir 0.00% nozīme. 2) Tie uzņēmumi kuri maksā Aplokšņu algas nekādu PVN nemaksā. Neviens uzņēmums nevar no atvilktnes, konta vai kases izņemt naudu un dalīt Aplokšņu algās. Jebkurš uzņēmums lai varētu maksāt Aplokšņu algas vispirms sagroza un vilto PVN deklarācijas lai izkrāpt varētu naudu no Valsts budžeta priekš Aplokšņu algām.

Toms 22.aprīlis 2023 12:56
0 4 Atbildēt

PVN varētu palielināt vismaz par 5% līdzi 26%!!!! Bet problēma ir ka daudzi Frizieri, Galdniecības un Gateri, Celtniecības brigādes, Skaistumkopšanas saloni, Zobārsti, Autoservisi, Banketu rīkotāji, Viesu nami, Pirtis, Mazlietu auto tirgotāji nedod vispār čekus, kvītis, rēķinus, pavadzīmes........Jautājums ko darīt ar šiem krāpniekiem un blēžiem????

650 22.aprīlis 2023 22:29
0 1 Atbildēt

-ta prottams, Lohiem/regulārajiem tagad vajadzētu iepirst taj pvn-ā kādus (vismaz) 69% un zobu ārstiem vispār izsist esošos un to vietā saskrūvēt zelta/zobus. Bat saloni,gateri,servisi un onlaina maukumaaju izrīkotāji lai turpina nemaksāt. Jā.

Ko darīt- tak ievēlēt esošo vietā jaunus/citus! Ar katru jaunu mēģinājumu (nemums,nelohiem) tas izdodas arvien labāk.Bet vecais izvēles mehānisms drīz vairs nebūs ilgtspējīgs, jo visus pOsteņus (oficiāli) varēs pirkt un/vai mantot.

Toms 22.aprīlis 2023 12:58
0 0 Atbildēt

Domāju ka PVN tomēr būs jāceļ vismaz par 5% uz 26%, citādi nav iespējams papildināt Valsts budžeta ieņēmumus. LATVIJA nevar mūžīgi dzīvot uz kredītu un parāda rēķina ar deficītu. %%%% likmes ceļas visā Eiropā un Latvijai arī pieaugs %%% līdz simtiem miljonu katru gadu par parāda apkalpošanu.

Toms 22.aprīlis 2023 13:02
2 2 Atbildēt

90% Latvijas auto saloni dzīvo uz uzņēmumu rēķina. Dārgās mašīnas pērk pārsvarā SIA un AS. Skolotāji un policijas darbinieki auto pērk Rumbulas plačos vai interneta sludinājumos

HE 22.aprīlis 2023 13:15
2 4 Atbildēt

Tikai nevajag stāstīt pasakas par ļaunajiem SIA, tikko valsts uzņēmums AB iepirka desmit Audi e tron, viņi ko tagad sniegs taksometru pakalpojumus lidostā? Tomiņ painteresējies ar kādiem auto vizinās valsts uzņēmuma latvenergo čiekuri ... un pasveicini Zanīti

Toms 22.aprīlis 2023 13:53
0 0 Atbildēt

Kāda Tev daļa ar kādiem auto katra SIA vai AS darbinieki brauc? Izlasi rakstu sākumā un tad muldi kautko par Latvenergo vai Airbaltic

Toms 22.aprīlis 2023 13:56
0 1 Atbildēt

Es atbalstu sliekšņa celšanu līdz kaut 100 000 eiro ne tikai 75 000 eiro.

Kad es esmu teicis ka Latvenergo vai Airbaltic vai citi lielie SIA ir slikti vai ļauni

Toms 22.aprīlis 2023 14:14
0 1 Atbildēt

Tu mazāk viltus ziņas varētu lasīt un izplatīt.

Iemācies atšķirt Finanšu līzingu no Operatīvā līzinga. Airbaltic neko nav nopircis un uz Airbaltic elektro auto šie PVN likuma grozījumi vispār netiecas. Es tikai nesaprotu kurā raksta rindkopā ir pieminēts Latvenergo un kāds vispār sakars Latvenergo ar šiem  likuma grozījumie???

srt 22.aprīlis 2023 15:36
0 0 Atbildēt

Nez kurš no šiem dīvānpirdējekspertiem var luksusauto atļauties?

Toms 22.aprīlis 2023 15:45
2 1 Atbildēt

Pilnīgi piekrītu, vidējais interneta komentāru autors ir par slinku lai PVN likumu izlasītu, jo tas ir vairāk kā 100 lpp kur vēl izprast likuma grozījumus un iespaidu uz Makroekonomisko rādītāju izmaiņām, Valsts budžetu, Auto nozari un Latvijas biznesu. Šaubas vai kāds šeit ir spējīgs nopirkt mašīnas par 75 000 eiro + PVN 21%. Parastam interneta komentētājam PVN ir pārāk sarežģīts jautājums.....

Opis 24.aprīlis 2023 8:50
2 0 Atbildēt

Kulbergs laikam grib braukt ar lepnāku saeimas auto bāzes auto, nekā šie var atļauties nopirkt! Tāpēc arī cels slieksni, lai 100 taukmūļiem var iepirkt lepnākus un greznākus auto.

khe 25.aprīlis 2023 9:13
0 0 Atbildēt

Par reprezentatīvā auto slieksni, jā, piekrītu, to vajadzēja palielināt, citādi no eleketroauto īsti nav ko izvēlēties "atļautajā" budžetā. 75k + pvn ir ok.

Bet UVTN palielināšana gan ir pilnīgs sviests, jo attieksies uz visiem auto, kas reģistrēti jau no 2009. gada, un pieaugums nodoklim ir nesamērīgi liels. Daži piemēri:

Audi 1.8t - no 31 uz 37.5Eur/mēn. Par 20%

Audi 2.0t - no 31 uz 97,5 Eur/mēn. Par 214% (!!!)

ok, pēdējais varbūt daļēji palien zem reprezentatīvā auto, bet akcijās varēja dabūt arī kā normālo. BMW x5 ar mazāko pieejamo motoru - no 66 uz 171 Eur/mēn. Par 159% jeb 1260Eur gadā.

Nu vai tie ir ok nodokļu likmes pieaugumi, kas attieksies uz visiem auto, kas jau ir praktiski 15 gadus veci, tātad pa lielam visiem uzņēmumu auto...

khe 25.aprīlis 2023 9:16
1 0 Atbildēt

es teiktu, ka pie šādas redakcijas tad jau drīzāk vairāk auto tiks pārrakstīti uz Igauniju...

Ja šobrīd tā darīja tikai ar dārgajiem , ko pēc zināma laika varēja nopirkt uz LV un tad maksāt parasto UVTN, tad tagad pie vairāku auto autoparka izdevīgāk būs visus auto pārnest uz Igauniju.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

 

Izceltie raksti

PAPILDINĀTS: Apspriešana beidzās jau 9.jūnijā - CSDD: Agresīvie un bīstamie autovadītāji jāsoda bargăk (+ VIDEO) 86

Agresīvie un bīstamie autovadītāji jāsoda bargāk, tāds ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas un atbildīgās ministrijas secinājums, gatavojot jaunu redakciju tā sauktajā “soda punktu” sistēmā. Iecerēts, ka tiem, kuri ātrumu pārkāpj biežāk, būs vieglāk sakrāt šos punktus un pazaudēt autovadītāja tiesības. Kas tieši mainīsies un vai par visu veidu pārkāpumiem punktus dos dāsnāk? Lasīt vairāk

 

iAuto testā “Volkswagen T-Roc”, kuram tagad ir atlaide 8000-9000 eiro. Kas ir R Line komplektācijā par 30 250 EUR (+ VIDEO) 4

Tuvu pie apvāršņa jau ir jaunais “Volkswagen T-Roc”, kura ražošanu uzsāks šogad, taču “vecais” “T-Roc” joprojām ir viens no populārākajiem “Volkswagen” modeļiem. Lasīt vairāk

 

Audi vadītājs bloķē motociklu, taču motociklists nepadodas (+ VIDEO) 15

Audi vadītājs pirms labā pagrieziena bloķē motociklu, taču motociklists to apbrauc pa zālienu. Video beigās redzams, ta tas stipri sadusmo autovadītāju, kurš metas pakaļ divriteņu transportam, ignorējot aizliedzošo signālu. Lasīt vairāk

 

Nepilni 109 000 eiro - visjaudīgākais Cadillac arī Eiropā (+ FOTO) 3

615 zirgspēki, kas ir elektriskā Lyriq-V rīcībā, padara to par visu laiku jaudīgāko Cadillac. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti