Latvijas autoparks pastāvīgi noveco, bet nākotnes auto jau ir tepat – moderns un viegli pieejams 13

 
30.maijs 2023 11:37

Viens no būtiskākajiem izaicinājumiem, ar ko šobrīd saskaras autotransporta nozare, ir tas, ka novecojuši transportlīdzekļi kļūst mazāk ekonomiski, izdala vairāk izplūdes gāzes, savukārt jauni auto ir dārgi un ne visiem pieejami.

Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem autoparkiem Eiropā – 77% no visiem 2020. gadā reģistrētajiem vieglajiem auto ir vecāki par 11 gadiem, bet 21% no tiem sasnieguši pat vairāk kā 21 gadu nolietojumu.[1] Tas apliecina, ka autotransports ir galvenais transporta apakšsektors, kurā ir nepieciešams veikt būtiskus pasākumus energoefektivitātes ekoloģijas uzlabošanai, piedāvājot un steidzami ieviešot risinājumus, kas lielākajai sabiedrības daļai atvieglotu un padarītu pieejamu mūsdienīgu automašīnu izmantošanu.  

Emisiju apjoms Rīgā turpina pieaugt

Kā norāda Rīgas valstpilsētas izpilddirektora padomniece klimatneitralitātes jautājumos Alise Pizika, mūsu dzīves kvalitāte ir tieši atkarīga no efektīvas un pieejamas transporta sistēmas. “Transports ir viens no galvenajiem vides problēmu avotiem Eiropas Savienībā un veicina ne tikai trokšņa piesārņojumu, bet arī klimata pārmaiņas. Latvijā transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju avots – tas ir atbildīgs par 1/3 no visām SEG emisijām un ir galvenais CO2 emisiju avots Rīgā (42%). Novērojumi liecina, emisiju apjomam šajā sektorā, diemžēl, ir tendence nevis samazināties, bet tas turpina pieaugt,” stāsta A. Pizika.

2020. gada beigās Latvijā tehniskā kārtībā esoši bija apmēram 739 tūkstoši vieglo transportlīdzekļu. Joprojām fosilā degviela, konkrēti dīzeļdegviela, ir galvenais autotransportā izmantotais energoresurss – tās īpatsvars vieglo automašīnu transportā 2020. gadā bija 63%.[2] Vienlaikus inovācijas transporta nozarē, kā arī valsts atbalsta instrumenti pēdējo gadu laikā rosina patērētājus pievērst uzmanību transportlīdzekļu izplūdes gāzu ietekmei uz apkārtējo vidi un mudina pieņemt videi draudzīgākas izvēles, piemēram, izmantot sabiedrisko transportu vai pārvietoties ar elektroauto vai hibrīdauto.

Novecojis auto – dārgs ekspluatācijā un var būt bīstams pašam un apkārtējiem

Jāņem vērā, ka automašīnām novecojot, tās ne tikai nelabvēlīgi ietekmē vidi, bet tām nepieciešama arī daudz regulārāka apkope un remonts, kas var būt ļoti dārgs un arī laikietilpīgs process. Turklāt vecākas automašīnas reti ir aprīkotas ar jaunāko auto modeļu drošības elementiem un tehnoloģiskajiem risinājumiem, ar kuru palīdzību ir iespējams ātrāk reaģēt bīstamās situācijās un izvairīties no ceļu satiksmes negadījuma.

“Vidējais pirmreizēji reģistrēto automobiļu vecums Latvijā ir 10-11 gadi un šie dati ir nemainīgi jau gadiem ilgi, turklāt izteikts līderis ir automobiļi vecumā virs 11 gadiem, kuri veido pusi no pirmreizējo reģistrāciju skaita,” stāsta ceļu satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis. “Pieredze liecina, ka jauniem automobiļiem vecumā līdz trīs gadiem ļoti reti tiek konstatēti tādi bojājumi, kas apdraud satiksmes drošību, kamēr jau piecus gadus un vecākiem transportlīdzekļiem tehniskajās apskatēs konstatēto defektu skaits strauji aug. Tas norāda uz to, ka auto tehniskajam stāvoklim ir rūpīgi jāseko līdz, lai neapdraudētu ne sevi, ne citus ceļu satiksmes dalībniekus.”

Kā norāda eksperts, vairumā gadījumu piecus līdz sešus gadus veciem transportlīdzekļiem beidzas arī dīleru oficiālās garantijas, kuru laikā auto tika uzturēts atbilstošā tehniskā kārtībā. Tas nozīmē, ka par transportlīdzekļa tehnisko stāvokli ikdienā jāsāk vairāk rūpēties tieši pašam tā īpašniekam, regulāri veicot tehniskā stāvokļa pārbaudi, lai laikus konstatētu un labotu automobiļa defektus.

Ilgtspējīga alternatīva auto īpašumtiesībām

Automašīna kā prece jau labu laiku ir sociāls, nevis tehnisks pirkums – nozares fokusā vairs nav tikai tehniska auto ražošana, bet gan tas, kā automašīna padarīs lietotāja ikdienu ērtāku, dinamiskāku un drošāku. Mūsu sabiedrībā jau iecienītie auto koplietošanas pakalpojumi ļauj iznomāt automašīnas pa stundām vai dienām, piedāvājot alternatīvu auto īpašumtiesībām. Tādā veidā ne tikai tiek nodrošināta mobilitāte kā pakalpojums (MaaS), bet arī tiek mazināts automašīnu skaits pilsētā, kas vienlaikus ievērojami samazina arī benzīna vai dīzeļdegvielas izplūdes gāzu piesārņojumu.

Pielāgojoties iedzīvotāju un uzņēmumu mobilitātes paradumu maiņai un rūpējoties par vides saglabāšanu ilgtermiņā, arī plaši atpazīstamā CityBee māsas uzņēmums MyBee šogad ir uzsācis jauna pakalpojuma sniegšanu Latvijā, kas interneta vietnē ļauj abonēt pavisam jaunu un mūsdienīgu automašīnu uz ilgāku laika periodu – no pusgada līdz pat pieciem gadiem. MyBee autoparku veido jaunākie populārāko automašīnu zīmolu modeļi, tādēļ MyBee vadītājs Latvijā Arvis Eņģelis iesaka pirms lēmuma pieņemšanas par automašīnas iegādi, izvērtēt auto abonēšanas iespēju, kas ir salīdzinoši vieglāks un arī būtiski ātrāks risinājums. “Nereti privātpersonām un uzņēmumiem ikdienā regulāri nepieciešams savs auto, bet apsverot tā iegādi, nākas saskarties ar jaunu automašīnu nepieejamību un dārgu izvēlētā transportlīdzekļa cenu. Tādēļ esam ieviesuši jaunu risinājumu – auto abonēšanu, ar kura palīdzību mūsu klientiem ir iespēja būtiski ietaupīt laiku un pūles, kas nereti rodas auto iegādes procesā,” saka A. Eņģelis.

Rūpējoties par tīru un drošu pilsētvidi nākotnē

A. Pizika norāda uz citu valstu pieredzi, kur, lai samazinātu emisiju un piesārņojuma daudzumu, par prioritāti ir izvirzīta efektīva transporta sistēma, pāreja uz bezemisiju transportlīdzekļiem, kā arī iedzīvotāju paradumu maiņa. “Lai šīs prioritātes īstenotu, ir jāparedz būtiski ieguldījumi infrastruktūras attīstībā, iedzīvotāju un politiķu informēšanā un izglītošanā. Ja politikas veidotāji nebūs gatavi tuvākajā laikā pieņemt izšķiroši būtiskus un, protams, arī drosmīgus lēmumus šo prioritāšu īstenošanai, tad mēs iepaliksim nepieciešamā rezultāta sasniegšanā arī salīdzinājumā ar mūsu kaimiņiem, ar kuriem šobrīd esam līdzvērtīgā situācijā,” saka A. Pizika.

Mainot savus ikdienas paradumus un pielāgojoties globālajām mobilitātes tendencēm, ikvienam ir iespēja ne tikai samazināt atkarību no sava personīgā transportlīdzekļa, bet rūpēties arī par apkārtējo vidi – samazinot privātu transportlīdzekļu lietošanu ikdienā, ievērojami tiks uzlabota gaisa kvalitāte pilsētvidē nākotnē, kā arī kopīgiem spēkiem tiks radīta ilgtspējīga un efektīva mobilitāte mūsu pilsētās.

 

 
Visi komentāri
 
Slinkais 30.maijs 2023 13:36
3 0 Atbildēt

Km/nauda izķir visu par labu vecam dranduļetam

MMX 30.maijs 2023 13:54
8 1 Atbildēt

Tad kad beigsies Rīgas ielu remonti es atkal pārvākšos atpakaļ uz sabiedrisko. Ja man startējot no stāvvietas ar auto ar visiem korķiem līdz darbam sanāk ātrāk kā ar sabiedrisko, tad es braukšu ar auto. Ja sabiedriskai būdams neērtāks brauc ilgāk, tad man no tā nav jēgas.

Tālāk ja mans auto patērē 6l/100km, pie fakta ka man nav jāmaksā kredīti un pēdējos trīs gadus izdevumi uz auto (remonti, apdrošināšana, skate), neskaitot degvielu, sastāda 500Eur gadā es neredzu pamatu pirkt jaunāku auto. Jā, Opelim šogad paliek 20 gadi, un ja neskaita vipendrona trūkumu ekonomiskais pamatojums tam auto ir vienkārši dzelžains.

Attiecīgi vai nu pilsēta mani ar visu auto izmetīs no satiksmes, kas ir maz ticams, jo ne es vienīgais tāds, vai arī pilsēta savāksies un sakārtos sabiedrisko. Ja man te tagad jāsāk mainīt paradumi un jāsāk baudīt iespēja 40min pastāvēt pilnā autobusā, tad visi zaļie var iet ieskrieties.

ZZZZ 30.maijs 2023 15:36
1 2 Atbildēt

Nevienu neinteresē Tavas domas. Visu nolemj partijā. Uzliks hlamam nodokli un pats viņu uz tolmetu aizvilksi...Tāpatās kā ar elektrību, kas neko nemaksā 😍

MMX 30.maijs 2023 18:13
6 0 Atbildēt

Kā redzams partija jau labprāt to gribētu, diemžēl partijas izdzīvošana arvien vairāk kļūst atkarīga no publikas, kas brauc ar tiem lūžņiem. Ja tādi kā es būtu mazākumā, tad man jau sen būtu iekrāvuši nodokli tādu ka opels būtu tolmetā, bet nē, čiekuri nav muļķi. Noliksi pilsoni parasto uz sabiedriskā, pilsonis parastais vai nu notīsies no valsts, vai sāks šūpot kuģi. Un kā rāda pēdējā laika pīkstieni par pensijām un valsts ieņēmumiem kā tādiem, kaitināt pilsoni nodokļu maksātāju kļūst arvien bīstamāk.

Opis 30.maijs 2023 13:59
0 3 Atbildēt

"Pastāvīgi noveco" - nē, tā ir Putlera propaganda. Latvijā ir jaunākais autoparks Eiropā un lielākās algas un pensijas. Neviens nestāv kilometru garajā rindā uz Kilomaksu vai pēc zupas.

srt 30.maijs 2023 17:54
1 3 Atbildēt

Pilnīga un galīga diršana! Gribi tīru gaisu, 5 EUR par iebraukšanu Rīgā!

felix65 30.maijs 2023 19:54
0 0 Atbildēt

Nu tad beidzam zagt un attīstam ekonomiku, lai parastais reņģēdājs var atļauties jaunu Daci. Ubagus tādi reklāmraksti neietekmē.

MMX 30.maijs 2023 20:29
4 0 Atbildēt

Atlikt šādas kaitīgas domas. Pilsonim parastajam nav jādzīvo labāk un jābrauc ar jaunu auto, viņam vienkārši jājūtas vainīgam, ka viņs to nevar atļauties un ka kaitē videi, pilsētai un visiem citiem. Tā saucamās elites labi saprot, ka viņu mājas jūras krastā ir būvētas tieši uz tās nevienlīdzības rēķina, līdz ar to reālu darbību šajā jomā nebūs un jebkurš tautas pārstāvis tiekot "čiekuros" dzīvos tieši tāpat.

Paskatamies to to pašu autoparku pa klasēm - pa lielam visa ekoloģija, ātrā mode, skārienekrāni un citi sūdi attiecas uz auto līdz 100k Eur. Viss kas ir uz augšu pilnā mierā tiek aprīkots ar daudzlitru dzinējiem, koka apdarēm un citiem neekoloģiskiem elementiem. Kaut kā neesmu dzirdējis, ka Bentley mēģinātu ietirgot saviem braucējiem otrreizēji pārstrādātu materiālu sēdekļus.

Bradypus 31.maijs 2023 21:47
0 0 Atbildēt

Skaisti, kā tu nabagos ieskaitīji auto līdz 100k eur

MMX 31.maijs 2023 22:16
0 0 Atbildēt

Nu paskaties pats auto katalogus zem un virs 100K Eur. Šī robeža nav manis izdomāta, tā ir tāda pašu ražotāju jau vēsturiska psiholoģiskā robeža, pie kuras sākās visādas ekskluzīvākas lietas. Tie paši AUDI A8 sākas šajā summā, liela daļa Porsche modeļu, Mercedes S klase, utt. Tā ir tāda kā sākuma summa, pie kuras pilsonis pabiezākais var sākt komplektēt savu auto un tur jau gala summas mierīgi aiziet 150-250k Eur un uz augšu. 

Ražotāji jau nestrādā priekš mūsu tirgus, attiecīgi izpratne par to kas ir un nav nabagi atšķirās no mūsējās.

Krotow 30.maijs 2023 21:13
1 0 Atbildēt

Kārtējais utopistu muldampalags.

BMW 31.maijs 2023 10:38
5 0 Atbildēt

Jo ilgāk cilvēki lieto savus auto un tos labo, nevis izmet, jo zaļāk. Kamēr viens ar auto brauc 20-25 gadus, citas pa šo laiku jau nomaina 4-5 auto. Kas ir kaitīgāk dabai 1 auto, vai 5 auto?

Krotow 31.maijs 2023 13:02
0 0 Atbildēt

Vieni baro auto salicējus, otrie auto salicēju detaļu piegādātājus.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 5

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti