Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) ir sagatavojusi grozījumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) atbalsta programmā bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšanai, lai nodrošinātu papildu finansējuma pieejamību iedzīvotājiem videi draudzīgu automobiļu iegādei, aģentūru LETA informēja ministrijā.
Ministrijā skaidroja, ka grozījumu projekts šonedēļ tiks nodots starpministriju saskaņošanai un to paredzēts iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tuvāko divu nedēļu laikā.
Vienlaikus SIA "Vides investīciju fonds" turpina pieņemt projektu īstenotāju - autotirgotāju - sniegto informāciju par pārdotajām automašīnām. Pieejamais atbalsta programmas finansējums atbilstoši esošajai situācijai ir 159 000 eiro. Summā nav iekļauta noraidīto, atsaukto un nerealizēto projektu pieprasītais finansējums, kas veido aptuveni 3,5%, attiecīgi palielinot pieejamā finansējuma apmēru, piebilst ministrijā.
Savukārt Auto asociācijas pārstāvji aģentūru LETA informēja, ka iedzīvotājiem, pārejot uz videi draudzīgiem auto, jau šīs nedēļas laikā valsts atbalsts EKII programmā būšot pilnībā izmantots.
Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs un Saeimas opozīcijas deputāts Andris Kulbergs (AS) vēlētos, lai programmai naudas pietiktu vismaz līdz gada beigām.
Kulbergs norāda, ka tuvāko dienu laikā finansējums tiks iztērēts un iedzīvotāji vairs nevarēs iegūt valsts atbalstu videi draudzīgu auto iegādei, kamēr ministrija neizstrādās EKII stratēģiju.
Atbilstoši Auto asociācijas datiem, pieprasījums pēc jauniem un lietotiem elektroauto, kā arī jauniem ārēji uzlādējamiem hibrīdauto, ir būtiski palielinājies kopš pērnā gada jūlija, kad EKII atbalsts kļuva pieejams arī personām ar Goda ģimenes statusu jeb daudzbērnu ģimenēm. Patlaban EKII atbalsts daudzbērnu ģimenēm ir pieejams 5000 līdz 9500 eiro apmērā, atkarībā no automašīnu veida un vietu skaita.
Balsoties uz Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem, asociācijā atzīmē, ka no 2022.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 2.aprīlim Latvijā ir reģistrēti 8811 vieglie jaunie un lietotie elektromobiļi, no kuriem 34% ir iegādāti ar EKII atbalstu. Vienlaikus minētajā laika posmā reģistrēti arī 1902 ārēji lādējami hibrīdauto, no kuriem 38,1% ir iegādāti ar EKII atbalstu.
LETA jau ziņoja, ka pērn 17.decembrī valdība nolēma iedzīvotājiem jaunu vai lietotu elektroauto, kā arī jaunu ārēji lādējamu hibrīdauto iegādei palielināt kopējo pieejamo finansējumu par četriem miljoniem eiro - no 15 miljoniem eiro līdz 19 miljoniem eiro.
Tāpat par gadu tika pagarināts atbalsta programmas termiņš - līdz 2025.gada 31.decembrim.
Priekš kam?Būtu labāk domājuši kā uzkrāt zaļo enerģiju, kā balansēt tīklus, kā samazinātu sadales un pārvades izmakas. EV ir oligarhu izklaides, turklāt lielākā daļa visi glaunie EV ir pirkti uz firmu!