Lieljaudas elektrifikācija ienāk Baltijā: Rīgā prezentēti pirmie elektriskie kravas auto (+ FOTO) 1

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 9.jūnijs 2022 13:23

Piektdien, 3. jūnijā, Rīgā notika Baltijas valstīs pirmais kravas elektrotransportam veltīts pasākums, kurā nozares eksperti, enerģijas piegādātāji un iestāžu pārstāvji pārsprieda kravas auto elektrifikācijas iespējas un izaicinājumus.

Pasākuma datums bija simbolisks, jo tika pieskaņots Baltijā pirmā Scania kravas elektroauto piegādei Igaunijas dzērienu ražotājam A. Le Coq. Šim auto ir 14 tonnu kravnesība, un ar pilnu uzlādi tas spēj nobraukt līdz 250 kilometriem.

Lielākā daļa ekspertu pasākumā Rīgā pauda cerību, ka pāreja uz ilgtspējīgu transportu uzņems apgriezienus, ciešāk sadarbojoties privātajam sektoram un plašāk iesaistoties valsts iestādēm. Tāpat eksperti uzsvēra, ka kravas auto segments savā elektrifikācijas ceļā saskaras ar lielākiem izaicinājumiem nekā vieglās automašīnas un pilsētas autobusi.

Pirmie soļi bez riska

Jaunās Scania īpašniece kompānija A. Le Coq ir labs piemērs tam, kā uzņēmumam spert pirmos soļus pārejā uz elektrotransportu, pasākumā sacīja Scania Baltics izpilddirektors Janno Karu. Pirkšanas brīdī šāds auto esot daudz dārgāks par dīzeļdzinēja alternatīvām, tomēr peļņas un zaudējumu aprēķinā uzņēmumam ar 50 kravas automašīnu lielu parku  lielāka summa par pirmo elektroauto praksē nebūšot manāma, viņš uzsvēra.

Janno Karu stāstīja arī, ka izaicinājumi saistībā ar pāreju uz ilgtspējīgu transportu visiem ir vienādi. Zviedrijas uzņēmums ir kļuvis par pirmo kravas auto ražotāju, kas noteicis zinātniski pamatotus CO2 samazināšanas mērķus. Scania ir izvirzījusi mērķi līdz 2025. gadam visu klientiem piegādāto jauno transportlīdzekļu kopējo CO2 pēdu samazināt par 20% – vēl pirms stāsies spēkā stingrākas Eiropas Savienības transporta emisijas prasības.

“Tas ir sarežģīts uzdevums, bet tajā pašā laikā arī augstākās varas iestādes šobrīd izvirza ambiciozus mērķus. Piemēram – līdz 2030. gadam panākt par 55% mazāku klimata piesārņojumu Eiropas Savienībā, lai līdz 2050. gadam sasniegtu klimata neitralitāti. Ja mēs aktīvi nesadarbosimies situācijas uzlabošanas vārdā, šīs prasības ar katru gadu kļūs tikai stingrākas,” teica Scania vadītājs Baltijā.

Valstu gatavība ilgtspējai atšķiras

Šobrīd izveidojusies interesanta situācija – par pārmaiņu virzītājspēku kļūst patērētāji, sacīja Janno Karu. Cilvēki arvien vairāk prasa, lai preču piegādātāji un pakalpojumu sniedzēji rūpētos par savas darbības ilgtspēju. Attiecīgi viņi izvēlas tos uzņēmumus, kuri piepilda šīs gaidas.

Zviedru ražotājs Scania prognozē, ka līdz 2030. gadam līdz pat 50 procenti uzņēmuma pārdoto transportlīdzekļu tiks darbināti tikai ar elektrību. Taču, kā norādīja Janno Karu, ne visas valstis ir vienlīdz gatavas šādai pārejai. To nosaka dažādi apsvērumi, tostarp elektrības ražošana no atjaunojamiem avotiem, nodokļu politika un elektroenerģijas cena.

“Pateicoties valdību atbalstam, kravas elektrotransports Norvēģijā, Francijā, Šveicē un Vācijā jau šobrīd izmaksu ziņā ir salīdzināms ar dīzeļdzinēja mašīnām. Savukārt Baltijas valstīs situācija nav tik laba, jo nav ieviests attiecīgs atbalsts. Tāpat trūkst no atjaunojamiem resursiem ražotas enerģijas, un tas ietekmē arī elektrības cenu. Bet kravas elektroauto nebūs videi saudzīgs, ja akumulatoru uzlādēšanai tiks izmantota ar fosilo kurināmo ražota elektrība,” pasākumā Rīgā sacīja Janno Karu.

Kravas elektroauto jebkuram darbam

Scania piedāvā dažādus kravas elektroauto ar virsbūvi. Pastāvīgo magnētu elektromotora maksimālā jauda ir 295 kW, bet maksimālais griezes moments ir 2200 Nm. Atkarībā no konfigurācijas ir pieejami dažādi akumulatoru komplekti. Deviņu litija jonu akumulatoru kopējā ietilpība ir 300 kWh, bet piecu – 165 kWh. Akumulatoriem var izmantot 130 kW (jeb 200 A) lādētāju.

Pēc Janno Karu teiktā, elektrificēt mašīnas nav nemaz tik grūti. Scania jau šogad piegādāja pirmo kravas elektroauto ar 74 tonnu kravnesību, kas paredzēts darbam vissmagākajos apstākļos. Tāpat svarīgi, ieviešot jaunu tehnoloģiju, esot piedāvāt klientiem saistītos pakalpojumus. Piemēram, uzlādes iekārtas nevar uzstādīt bez enerģijas avota jaudas novērtēšanas. Savukārt, lai samazinātu vides piesārņojumu, līgumos ar piegādātājiem jāparedz arī pietiekams enerģijas daudzums no atjaunojamiem avotiem.

Scania Baltics Ilgtspējas nodaļas vadītājs Kaurs Sarvs ir pārliecināts, ka gaidāms straujš kravas elektroauto pārdošanas pieaugums. Saskaņā ar pašreizējām prognozēm 2025. gadā 10% visu pārdoto Scania lieljaudas spēka agregātu būs elektriski. Paredzams, ka liels izrāviens notiks nedaudz vēlāk un to sekmēs galvenokārt prasība pēc ilgtspējības, ekonomiskie ieguvumi un tehnoloģiskais progress.

“Pagaidām investīcijas kravas elektroauto ir daudz lielākas nekā dīzeļa gadījumā, taču to energoefektivitāte ir tuvu 100 procentiem, savukārt dīzeļdzinējiem tā parasti ir zem 50 procentiem. Ja elektrības cena būs konkurētspējīga un pastāvēs valsts atbalsts, drīzumā kravas elektroauto būs ekonomiski izdevīgi daudzās vietās,” sacīja speciālists.

Tehnoloģiju lēciens pavērs jaunas iespējas

Jau 2023. gadā gaidāms būtisks lēciens kravas elektroauto tehnoloģiju attīstībā, stāstīja Kaurs Sarvs. Saskaņā ar Scania elektrifikācijas plānu 40 tonnu kravas vilcēja akumulatoru stundas laikā varēs uzlādēt 280 kilometru nobraukšanai. Ar to pietiks visam posmam līdz nākamajai šofera obligātajai atpūtas pauzei.

Ilgtspējas eksperts piebilda arī, ka sākotnējā fāzē kravas elektroauto iegādes un ekspluatācijas izmaksas lielā mērā būs atkarīgas no dažādu Eiropas valstu varasiestāžu lēmumiem. Lai samazinātu CO2 emisiju, ir nepieciešamas plašas iniciatīvas un sabiedrības atbalsts. Viņaprāt, svarīgi būtu pat tādi risinājumi kā zemāka ceļa nodeva. “Nesen man sanāca no Tallinas uz Rīgu braukt ar Scania elektroauto, un pa ceļam es divas reizes maksāju ceļa nodevu, kas bija tāda pati kā visām pārējām smagajām mašīnām. Par kravas elektroauto Baltijā pagaidām ir jāmaksā tikpat, cik par Euro 6 klases dīzeļauto. Jācer, ka tuvākajā laikā tas mainīsies,” sacīja ilgtspējas eksperts.

Akumulatoru ražošanai nepieciešamā litija cenas aug, taču šī fakta ietekme uz tehnoloģisko progresu būs nenozīmīga, prognozē Kaurs Sarvs. Domājams, no nākamā gada turpinās palielināties akumulatoru energoietilpība un ilgmūžība. Tāpat Kaurs Sarvs uzskata, ka, pateicoties ārkārtīgi ātrai uzlādei, nākotnē braukt ar kravas elektroauto kļūs pavisam vienkārši. Paredzams, ka to uzlādes staciju darba jauda būs līdz 1000 kW.

 
Visi komentāri
 
msh 10.jūnijs 2022 0:31
0 1 Atbildēt

Izlasīju, acis vīst nost no šīs zinātniski pamatotās fufeļa dzīšanas... Vislabākā atklāsme šeit ir ka lai šitās elektrokastes izmaksu ziņā būtu konkurētspējīgas ar normāliem smagajiem, nepieciešams valsts atbalsts, nu zajebis vienkārši - varbūt parastiem smagajiem arī iedodiet valsts atbalstiņu - 0% akcīzi un vēl kādu piemaksu?

Vēl mani turpina fascinēt mistiskais vārdiņš "ilgtspēja" - ko tas vispār nozīmē? Man kaut kā liekas ka te vajadzētu vārdu "ilgtnespēja" vai kaut ko tamlīdzīgu lietot...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vai braucam ar atļauto ātrumu? (+ VIDEO) 2

Ceļu satiksmes drošības padomes domnīca nākusi klajā ar iniciatīvu autovadītājiem, kuri pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu līdz desmit kilometriem stundā, piemēro naudas sodu. Lasīt vairāk

 

Fotoradari par braukšanu bez OCTA aprēķina 1130 eiro sodu (+ VIDEO) 8

Vienas dienas laikā, braucot bez obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas, var saņemt vairākas soda kvītis. Tas iespējams, ja pārkāpumu fiksē fotoradars. Mūsu nākamā stāsta varone šādi sodīta ar vairāk nekā tūkstoš simts eiro. Lasīt vairāk

 

Uzņēmējiem bažas par apkures sezonu (+ VIDEO) 1

Krīzes gadījumā primāri ar gāzi tiks nodrošinātas mājsaimniecības, uzņēmumiem valdība nav devusi garantijas, ka tiks nodrošināti ar šo energoresursu. Tāpēc daudzi uzņēmēji patlaban pārkārto ražošanas procesus, lai nebūtu krīzes gadījumā jāpārtrauc darbība. Lasīt vairāk

 

Volkswagen Golf 9 var arī nebūt 13

Lēmumu par sava visvairāk pārdotā modeļa nākamo paaudzi vācu koncerns vēl nav pieņēmis. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti