Elektroenerģijas pārvades sistēmā 10 gados plāno investēt vairāk nekā pusmiljardu eiro 7

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 18.jūlijs 2023 13:48

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) aicina paust viedokli par AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) iesniegto elektroenerģijas pārvades sistēmas attīstības 10 gadu plānu, kas paredz vairāk nekā pusmiljardu eiro lielas investīcijas, aģentūru LETA informēja SPRK pārstāvji.

Plāns paredz investīcijas 509,84 miljonu eiro apmērā, tostarp Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējums 135,77 miljoni eiro.

Izstrādājot pārvades sistēmas attīstības plānu, likts uzsvars uz vairāku AST stratēģisko mērķu sasniegšanu.

Viens no tiem ir Baltijas valstu elektroenerģijas sistēmu desinhronizācija no BRELL loka (Krievijas apvienotā elektrotīkla) un sinhronizācija ar kontinentālās Eiropas tīkliem, tajā skaitā integrējot inovatīvas sistēmas inerces nodrošināšanas iekārtas un enerģiju uzkrājošās sistēmas.

Vēl viens mērķis ir elektroenerģijas pārvades sistēmas darbspēju uzturēšana un attīstība, nodrošinot efektīvu un kvalitatīvu pakalpojumu par iespējami zemākiem tarifiem.

Tāpat kā mērķis noteikta virzība uz elektroenerģijas sistēmas digitalizāciju un zaļo transformāciju, tajā skaitā jaunu atjaunojamo energoresursu ražotāju integrēšanu elektroenerģijas pārvades sistēmā.

Ņemot vērā piesaistītā līdzfinansējuma apjomu, ietekme uz pārvades pakalpojumu tarifu prognozēta tikai sinhronizācijas projektu īstenošanas rezultātā (12% apjomā), savukārt pārējo projektu īstenošana pārvades pakalpojumu tarifus neietekmē, sola AST.

Plāns ietver esošo 330 kilovoltu (kV) elektropārvades līniju pilnīgu pārbūvi 50 kilometru garumā, trīs 330 kV apakšstaciju paplašināšanu, trīs sinhrono kompensatoru uzstādīšanu, divu bateriju enerģiju uzkrājošo sistēmu izbūvi, septiņu 330 kV autotransformatoru nomaiņu, 712 330 kV elektropārvades līniju balstu nomaiņu, 24 110 kV apakšstaciju pārbūvi, 48 110kV transformatoru nomaiņu, 1824 110 kV elektropārvades līniju balstu nomaiņu un citus tehniskus pasākumus.

Papildus AST plānā ir ieskicējis atjaunojamo energoresursu elektrostaciju pieslēgumu dinamiku elektroenerģijas pārvades tīklam, kā arī Baltijas jūras reģiona atkrastes elektropārvades infrastruktūras attīstības nākotnes perspektīvu un AST potenciālo lomu tajā.

Lai uzklausītu viedokļus, SPRK 18.jūlijā plkst.10 rīkos arī attālinātu sanāksmi, kurā komersanta pilnvarotais pārstāvis iepazīstinās ar plānu. Sanāksmes dalībniekiem būs iespēja uzdot jautājumus gan komersantam, gan SPRK pārstāvjiem, kā arī izteikt savus priekšlikumus par plānu.

Jau ziņots, ka AST koncerna apgrozījums pagājušajā gadā bija 351,128 miljoni eiro, kas ir par 92,7% vairāk nekā 2021.gadā, bet koncerna peļņa pieauga par 60,1% un sasniedza 16,165 miljonus eiro.

Vienlaikus mātessabiedrība AST 2022.gadā strādājusi ar 295,997 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir 2,3 reizes vairāk nekā 2021.gadā, kamēr tās peļņa samazinājusies piecas reizes un bija 11,017 miljoni eiro.

AST ir neatkarīgs Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operators, kas nodrošina pārvades tīkla darbības un Latvijas elektroenerģijas sistēmas elektroapgādes drošumu. AST pieder valstij. Kompānijas obligācijas kotē "Nasdag Riga" parāda vērtspapīru sarakstā.

AST ir vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora AS "Conexus Baltic Grid" ("Conexus") lielākais akcionārs - kompānijai pieder 68,46% "Conexus" akciju.

 
Visi komentāri
 
MMX 18.jūlijs 2023 14:38
1 1 Atbildēt

Es tikai par. Mazliet nav skaidrs kas tikai šo visu būvēs un ar kādiem materiāliem, jo ne mēs vienīgie no plaukta esam nokrituši un rausim gaišo nākotni + šim visam vēl jāskaita darbi, kas tiks veikti drīzumā būvējamajos lielajos saules un vēja parkos. 

Karoč tarifus pacēlām, ES piķi iedeva, tagad varam maukt. Tas nekas, ka līdzšinējos gados energobūves nozare ir tā iedzīta zemē, ka uzņēmumi jau pārdod savas ēkas lai izkļūtu no parādiem un spējīgākie darbinieki ir ārzemēs.

GTD2 18.jūlijs 2023 15:57
2 0 Atbildēt

latvijā ir un arī bija tikai  dažas firmas ,kas var strādāt augstrieguma tīklā, Un tās jau sen strādā arī ārzemju tirgos, domāju ,ka būs arī piesaistītas ārzemju kompānijas. Rakstā nav runa par kaut kādiem bezjēdzīgiem saule un vēja parkiem, te tiek risinātas nopietnākas lietas. Arī materiāli ir diezgan specifiski un atsevišķi japasūta. Sen vajadzēja šim pieķerties un pašiem nodrošināt pastāvīgu frekvenci un neatkkarīgu tīklu no citiem

MMX 18.jūlijs 2023 23:23
1 0 Atbildēt

Nav tik vienkārši, ārzemju firmām arī šobrīd ir ko darīt, plus mūsējie arī nevienmēr māk specifikāciju uzrakstīt tā lai tās ārzemju firmas būtu ieinteresētas piedalīties. Tikko vēl nesen pakārt klīda sižets par to, ka uz kaut kādu AST bateriju konkursu pieteicies viens vai neviens kandidāts, jo nolikums pēcpusē.

Savā pusē dzirdēju ka dažiem iekārtu ražotājiem ražošanas līnijas aizsistas jau 5 gadus uz priekšu tikai uz Vācijas pasūtījumiem. 

Tādā insaidera līmenī papildus naudas ir labi, bet kādus gadus 2-3 par vēlu, jo strādnieki diezgan strauji pamet nozari, darbu vadītāji noveco bet jaunie nenāk jo neredz to lielo naudu + vēl nozare pēdējos 3 gadus dzīvo dempinga režīmā, krāj parādus vai strādā pa pašizmaksu.

GTD2 19.jūlijs 2023 8:45
1 0 Atbildēt

Mums, kas var strādāt augstpriegumu tīklā pamatā ir viena firma LEC , domāju ka viņiem neiet nemaz tik slikti. Tevis parakstītās problēmas ir pamatā tiem kas strādā ar vidējo un zemspriegumu, bet montieru trūkums ir visiem . Mums Latvenergo siistēmā ļoti daudz  imženieru atlaisti tā vietā pieņemti menedžeri,kas menedžē nodokļus valstij, tapēc daudz ko arī tehniski salaiž grīstē. Nezinu vai vaicijā ir ļoti lielas rekonstrukcijas augstprieguma pusē, viņui vairāk rekonstruē zemspriegumu dēl zaļās politikas. Bet augstprieguma iekārtas specifiskas un vienmēr jjapasūta un jagaida, ko var darīt ja tikai tagad kaut ko sākam domāt lai būtu kaut cik neatkarīgi energonozarē, ja nebūtu karš droši vien arī neko nedarītu.

MMX 19.jūlijs 2023 9:45
1 0 Atbildēt

Cik dzirdu nozarē LEC pamatā dzīvo uz Vācijas tirgus tur rokot optiku. Nav dzirdēts, ka viņi pēdējā laikā būtu paņēmuši kaut ko lielu Latvijā ja neskaita kādu apakšstaciju kvalifikācijas uzturēšanai. Vietējo augstsprieguma tīklu šobrīd pamatā būvē viņu bijušie apakšnieki vai igauņi.

Inženieri trūkums Latvenergo sistēmā un vispārējā pāreja uz korporatīvo pārvaldību principā arī ir tas, kas palēnām nogalina enerģētiku. Ja iepriekš inženieri varēja pamatoti izsist naudu rekonstrukcijas un būvniecības projektiem tādā veidā uzturot arī vienmērīgu darbu plūsmu būvniekiem, tad tagad viss process notiek ar lielām pauzēm starp darbiem kā rezultātā uzņēmumi sāk meklēt citus tirgus, darbinieki maina nozares vai dodas uz ārzemēm, bet tad kad beidzot parādās tie objekti visām iesaistītajām pusēm trūkst pieredzes lai veiktu izbūves darbus. Ja tam visam pieskaita arī mainīgās būvniecības prasības gan no valsts gan Latvenergo sistēmas puses, tad bēdu ieleja veidojas diezgan liela.

Problēma jau tajā, ka bizness nevar divus gadus uz sava rēķina turēt cilvēkus cerībā ka AST izlaidīs kādu konkursu, kā rezultātā daļa montieru šobrīd diezgan cītīgi darbojas Igaunijā, Somijā un Zviedrijā.

GTD2 19.jūlijs 2023 10:41
0 0 Atbildēt

Latvijā arī ,kad pabeidza kurzemes loku nekas ievērības cienīgs nav būvēts, Domāju, ja būs tad tas pats LEC  un vēl kāds piedalīsies konkurssā un gan jau piedalīsies arī firmas no ārzemēm, jo mums nav daudz tādu lielu energofirmu ,kas to varētu nokost. Latvenergo sistēma  paši atbrīvojās no zinošiem inženieriem, tie taču nav ekonomiski izdevigi budžeta papildināšanai, mazāk inženieru mazāk būs jatērē nauda rekonstrukcijai, vairāk tik novirzīta  pe''lna uz budžetu, tapēc menedžeri tam darbam noderīgāki.

BMW 18.jūlijs 2023 16:54
0 2 Atbildēt

Tagad iztērēs kaudzi naudas, lai desinhronizētos un kad jampadracis beigsies, tērēs atkal naudu lai sinhronizētos! 

Kā sacīt jāsaka, muļķis savu gāzes katlu nomainīja pret siltumsūkni un gāzes katlu izmeta, trubas izraka. Gudrais uzlika siltumsūkni , bet gāzes katlu vienkārši izslēdza. Tagad tikai laiks rādīs ar ko būs izdevīgāk kurināt 3-5 gadu tuvā nākotnē.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Degvielas cenas: Dīzelis dārgāks 1.477 un 95 benzīns 1.497 EUR - 28.09.2024 (+ VIDEO) 1

Degvielas cena atkal uzsākusi ceļu augšup, desmit dienu laikā pievienojot litra cenai 10 centus. Atgādināsim, ka 18. septembrī litrs dīzeļdegvielas Neste uzpildes stacijā maksāja 1,377 eiro, bet 95-tais benzīns - 1,397. Lasīt vairāk

 

Tagad netrafarētās Škoda fiksē arī OCTA apdrošināšanu un tehnisko apskati (+ VIDEO) 23

iAutolv apskata kā aprīkoti policijas transportlīdzekļi no ārpuses un iekšpuses, ko savās kamerās redz policisti un ko spēj fiksēt šajos transportlīdzekļos iebūvētā elektronika. Lasīt vairāk

 

Kā mūsdienu modernie auto mūs izspiego (+ VIDEO) 4

Epizode, kurā tiek apskatīts, kā automašīnu ražotāji izspiego labticīgos autovadītājus, slepeni pārdodot viņu personisko informāciju datu brokeriem un apdrošināšanas kompānijām. Lasīt vairāk

 

Tikai Eiropas tirgum – prezentēts ekskluzīvais Bentley Bentayga EWB Azure (+ FOTO) 2

Britu luksuss automobiļu ražotājs Bentley nodemonstrējis jaunu modeli, kas turpina 2023. gadā aizsākto Riviera Collection sēriju. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti