Visi komentāri - Pirmie iespaidi: atjauninātā Toyota bZ4X

Pirmie iespaidi: atjauninātā Toyota bZ4X 1

 

Foto: Ingars Tenis

Ingars Tenis, speciāli iAuto | 8.decembris 2025 9:39

Novembra pašā izskaņā iAuto bija iespēja Pireneju pussalas dienvidos, kaut kur pusceļā starp Malagu un Gibraltāru, ne vien kārtējo reizi izbaudīt saulainu atvasaru, bet arī dinamiskajā prezentācijā mazliet tuvāk iepazīt pamatīgi modernizēto Toyota bZ4X.

Jāsāk ar to, ka bZ4X ir Toyota pirmais SUV modelis, kas no nulles radīts kā tīrs 100% elektroauto. Savā jaunākajā versijā tas saņēmis visaptverošus dizaina un tehniskos uzlabojumus, kas skar gan elektrisko piedziņu, gan akumulatoru tehnoloģijas, gan braukšanas dinamiku un komfortu. Modelis jau ir pieejams pasūtīšanai un Latvijā lētākajā versijā ar mazāko no diviem pieejamajiem akumulatoriem un priekšpiedziņu maksās no 39 900 eiro. Ar vidējā līmeņa aprīkojumu un iespēju izvēlēties pilnpiedziņu cena būs no 44 900, bet greznākajā versijā bZ4X sākuma cena noteikta 49 000 eiro apmērā.

Foto: Ingars Tenis

Jauna elektriskā piedziņa un akumulatori

Svarīgākais jaunajā bZ4X ir pilnībā pārstrādātā akumulatoru un eAxle sistēma. Pieejami divi litija jonu akumulatoru varianti — 57,7 kWh un 73,1 kWh. Mazais akumulators ir pieejams tikai lētākajā modeļa versijā ar priekšpiedziņu (167 DIN ZS) un nodrošina līdz 444 km sniedzamību. 73,1 kWh akumulators ir rezervēts vidējā un augstākā aprīkojuma līmeņa bZ4X un ļauj ar pilnu uzlādi priekšpiedziņas automobilim (224 DIN ZS) nobraukt līdz pat 569 kilometriem, ja uzstādīti 18 collu diski, un līdz 511 kilometriem ar 20 collu riteņiem. Pilnpiedziņas bZ4X var nobraukt mazāk (468 vai 516 km atkarībā no riteņu diametra), taču braukšanas prieks, ko sagādā šis modelis, šo trūkumu atsver. Turklāt AWD versijas vilktspēja ir līdz 1500 kg, kamēr priekšpiedziņas modelis spēj pavilkt 750 kg smagas piekabes.

Jauno akumulatoru duets ne tikai paplašina pircējiem pieejamās izvēles iespējas, bet arī ātrāku uzlādi. Toyota izmanto jaunu modulāro akumulatoru konstrukciju ar vairāk šūnām, efektīvāku dzesēšanu un priekšapsildi, kas būtiski uzlabo uzlādes ātrumu aukstos laikapstākļos – pilnībā sagatavota akumulatora uzlāde ar līdzstrāvas jeb DC iekārtu (maksimāli 150 kW) no 10 līdz 80% aizņem tikai 28 minūtes. Turklāt Toyota piebilst, ka jaunajā bZ4X uzlādes ātrums saglabājas vienmērīgs ļoti plašā āra temperatūras diapazonā – no -10 līdz +25 grādiem pēc Celsija skalas.

Kas vēl būtiski – jaunās Executive versijas standarta aprīkojumā ir iekļauts 22 kW iebūvētais maiņstrāvas (AC) lādētājs, ar kuru akumulatora uzlādei no 10 līdz 80% nepieciešamas 2,2 stundas. Citām versijām standartā ir 11 kW AC lādētājs un uzlāde ilgst 4,8 stundas. Visbeidzot sadaļā par akumulatoru jāatzīmē Toyota Battery Care programma, kas garantē, ka pēc 10 gadiem vai 1 000 000 nobrauktiem kilometriem akumulators būs saglabājis vismaz 70% sākotnējās kapacitātes. Šeit tikai jāņem vērā ražotāja prasība veikt regulāras akumulatora veselības pārbaudes, lai maksimāli ātri atklātu potenciālos defektus.

Foto: Ingars Tenis

Jaudīgāki eAxles elektromotori un uzlabota efektivitāte

Jaunie priekšējie un aizmugurējie elektromotori ir kompaktāki, vieglāki un efektīvāki. Priekšējā elektromotora jauda modernizācijas rezultātā ir pieaugusi par 11% līdz 167 kW, bet aizmugurējais motors ir kļuvis par 7 kW spēcīgāks un tagad attīsta 87 kW. Pilnpiedziņas versijas kopējā jauda ir 343 DIN ZS (252 kW), kas padara bZ4X ne tikai par jaudīgāko Toyota elektrisko modeli Eiropā, bet arī par vienu no jaudīgākajiem vispār, ja neskaita Toyota GAZOO RACING modeļus. Tiem starp citu, drīzumā pievienosies diezgan ekstrēma ielas sporta kupeja GR GT ar 4 litru V8 hibrīddzinēju un vismaz 650 zirgspēkiem.

Par bZ4X elektromotoru efektivitāti gādā invertorā ieviestā silīcija karbīda (SiC) pusvadītāju tehnoloģija, kas strādā augstākās temperatūrās, spēj apstrādāt augstāku spriegumu un samazina enerģijas zudumus. Papildus tam automobiļa kopējo efektivitāti veicina īpaši pulēti transmisijas zobrati, kas samazina iekšējo berzi, un elektriskais eļļas sūknis līdzšinējā mehāniskā sūkņa vietā.

Foto: Ingars Tenis

Sadarbībā ar Subaru izstrādāta pilnpiedziņa

bZ4X pilnpiedziņas sistēma ir izstrādāta kopā ar Subaru un, Toyota vārdiem sakot, nodrošina klasē labāko sniegumu bezceļa apstākļos. Mēs gan arī labi saprotam, ka par nopietnu bezceļa braukšanu ar 20 collu zemprofila riepām nevar būt runas. Tai pašā laikā gudrā pilnpiedziņa ir tā, kas uzlabo automobiļa dinamiku uz ceļiem ar stingru segumu. Tā ir papildināta ar pagriezienu vadības sistēmu, kas prognozē vadītāja izvēlēto trajektoriju, balstoties uz tādiem faktoriem kā ātrums un stūres rata leņķis. Priekšējo un aizmugurējo riteņu griezes moments tiek automātiski regulēts, lai nodrošinātu stabilu un kontrolējamu dinamiku atbilstoši apstākļiem: sākumā priekšējie riteņi saņem lielāku vilkmi ātrākai ieejai pagriezienā, bet līkuma izejā lielāka daļa vilkmes jau ir pārgājusi uz aizmugurējās ass riteņiem. Lai nomāktu bažas par aizmugures izslīdēšanu, sistēma pastāvīgi turpina kontrolēt automobiļa stabilitāti un, ja konstatē riteņu izslīdēšanu, par prioritāti nostāda stabilitāti un drošību, un attiecīgi pielāgo aizmugurējiem riteņiem pievadīto griezes momentu.

Ja nu tomēr gadās nobraukt no ceļiem ar stingru segumu, bZ4X AWD ir X-MODE braukšanas režīmi dubļainiem vai sniegotiem ceļiem, ceļiem ar biezu dubļu vai sniega kārtu un braukšanas ātrumu līdz 20 km/h, kā arī īpaši sarežģītiem apstākļiem, kur talkā nāk arī Grip Control, kas automātiski uztur ātrumu un ļauj vadītājam pilnībā koncentrēties uz stūrēšanu un Multi-Terrain Monitor un Panoramic View Monitor attēliem, kas faktiski pilnībā likvidē aklās zonas mašīnas tiešā tuvumā un pat zem automobiļa. Un, lai gan bZ4X ir elektrisks, tam nekaitēs arī līdz 500 mm dziļi upju brasli.

Foto: Ingars Tenis

Jauns dizains, aerodinamika un interjers

Ja veikli pārlaiž skatienu jaunajam bZ4X, jelkādas izmaiņas izskatā pamanīs vien retais. Šai automobilī velns slēpjas detaļās. Kopējie vaibsti ar āmurgalvas haizivs seju ir saglabāti, taču virkne smalku nianšu, tostarp jauna centrālā LED gaismas josla, izteiksmīgāks bampers, citādāki spoguļu korpusi, jumta spoilers, arī gludāka grīda un jaunas riteņu disku uzlikas, atsvaidzina ne tikai vizuālo efektu, bet arī uzlabo aerodinamiku, kas elektromobiļiem ir jo sevišķi svarīga. Proti, ja iepriekš Cd bija 0,29, tad modernizētā bZ4X Cd ir tikai 0,27. Pēc izvēles Toyota bZ4X pieejams viena vai divu toņu virsbūves krāsojums un aerodinamiski 18 vai sportiski efektīgi 20 collu diski.

Kad bZ4X brauc, salonā valda ļoti komfortabls trokšņu līmenis. Ja tā var teikt, tad bZ4X ļoti labi šķeļ vēju. Protams, mērķis ir pilnīgs klusums, taču tad automobilim ir jāstāv uz vietas bezvējā. Tā kā elektropiedziņa pati par sevi rada ļoti maz trokšņa, citas skaņas salonā kļūst pamanāmākas. Tādēļ jaunajam bZ4X veikti vairāki uzlabojumi trokšņa un vibrāciju samazināšanai. Tagad automobiļa priekšējie sānu logi ir ar akustisko stiklu, bet virsbūves iekšējā rāmī noteiktos punktos pievienota skaņu absorbējoša putu masa. Arī aizmugurējās riteņu arkās rasta iespēja papildināt trokšņus absorbējošo materiālu slāni, kas būtiski samazina elektromotora skaņu nonākšanu salonā. Uzlaboti arī aizmugurējā elektromotora stiprinājumi, kas tagad labāk slāpē vibrācijas, braucot pa nelīdzenu segumu.

Foto: Ingars Tenis

Salonā, kurš, starp citu, ir ļoti plašs, dominē pilnīgi jauns, horizontāls instrumentu panelis ar plānāku konstrukciju, kas uzlabo telpas sajūtu. Digitālais instrumentu panelis ir novietots augstāk virs stūres līnijas un braukšanas laikā vadītājam tikai nedaudz liek pamainīt skata leņķi. Bet galvenais jaunums ir 14 collu multimediju ekrāns, kas aizstāj iepriekšējo 12,3 collu versiju. Centrālā konsole ir zemāka un veidota kā neatkarīga “digitālā sala” ar grozāmu selektoru, diviem bezvadu ierīču lādētājiem un plašiem sīklietu nodalījumiem. No papildaprīkojuma saraksta var izvēlēties, piemēram, panorāmas jumtu vai pilnīgi jaunu 64 krāsu ambientā apgaismojuma sistēmu.

Komforts? Par to bažu nav, jo bZ4X ir par 160 mm garāka riteņu bāze nekā RAV4, līdz ar ko vietas pietiks gan lieliem, gan maziem braucējiem. Arī aizmugurē, kur ir līdzena grīda un vairāk nekā pietiekami daudz vietas kājām. Kā nekā attālums starp priekšējās un aizmugurējās sēdekļu rindas atzveltnēm ir metrs. Arī par nobraucamo attālumu bažām nevajadzētu būt, jo automobiļa navigācija automātiski plāno maršrutu, starp faktoriem iekļaujot arī akumulatora uzlādes līmeni un reālo enerģijas patēriņu, un ceļā līdz galamērķim pieejamās uzlādes stacijas. 

Foto: Ingars Tenis

Pirmie iespaidi

Ja kāds nekad nav braucis ar elektroauto, tad bZ4X var parādīt, kādam tam ir jābūt. Vairāk nekā pietiekama sniedzamība šajā automobilī ir sakombinēta ar gudru akumulatora pārvaldības sistēmu, ātru uzlādi gandrīz jebkādos apstākļos, pietiekamu jaudu un dinamiku pat lētākajā modelī, plašu salonu un bagāžnieku, modernām savienojamības sistēmām, mūsdienīgu, bet ne pārspīlēti futūristisku dizainu. 

Spānijā sabraukušajiem mediju pārstāvjiem bija iespēja praksē iepazīt 224 zirgspēku priekšpiedziņas un 343 zirgspēku pilnpiedziņas modeli. Galvenās atziņas ir tādas, ka priekšpiedziņas automobilis ir saprātīga izvēle tiem, kam nav sevišķu dinamisku ambīciju, bet ir vajadzība ar vienu uzlādi veikt lielus attālumus. Balstiekārta ir sportiski stingra, taču asos pagriezienos ir jūtams, ka lielāks svars gulst uz priekšējo asi – tātad pie lielāka ātruma var būt jūtama nepietiekama pagriežamība. Rimtai ikdienas braukšanai gan tas pilnīgi netraucē. Pilnpiedziņas modelī izsvarojums ir labāks, tuvu 50:50, dinamika ir graujoši pārāka un sniedzamība nemaz nav tik ļoti mazāka. Nu, ja izvēlas pieticīgos bāzes 18 collu riteņus.

Ja ņem vērā, ka ar akumulatora priekšsildīšanas sistēmu bZ4X ir kļuvis arī krietni lietojamāks (-10 grādos uzlāde līdzšinējās stundas vietā tagad aizņem 28 minūtes), tas būs laba izvēle tiem, kuri zina, ka vēlas braukt ar elektrību un būt daļa no Toyota Beyond Zero filozofijas. Tiem, kuri vēl šaubās, vai iet elektrifikācijas ceļu, grūdienu pareizajā virzienā varētu dot bZ4X cenu politika, niecīgā atšķirība starp priekšpiedziņas un pilnpiedziņas modeli, cenā iekļautās apkopes un vienkārši autora pārliecība, ka ar šāda veida elektromobiļiem nudien var tālu tikt.

Tehniskie parametri

Foto: Publicitātes foto

 
Visi komentāri
 
ZZZZ 8.decembris 2025 11:29
0 0 Atbildēt

Kāpēc tajā GBZ stūre nav labajā puse?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pirmie iespaidi: atjauninātā Toyota bZ4X 1

Novembra pašā izskaņā iAuto bija iespēja Pireneju pussalas dienvidos, kaut kur pusceļā starp Malagu un Gibraltāru, ne vien kārtējo reizi izbaudīt saulainu atvasaru, bet arī dinamiskajā prezentācijā mazliet tuvāk iepazīt pamatīgi modernizēto Toyota bZ4X. Lasīt vairāk

 

Bentley par 250 000 eiro, kā ikdienas auto 14

Kāds holandietis ar luksusa klases Bentley Continental GT veicis vairāk kā 300 000 km, par degvielu vien samaksājot aptuveni 65 000 eiro. Lasīt vairāk

 

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 28

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 

Krievijā apstājas simtiem Porsche: kas noticis? 21

Krievijā liels skaits Porsche automobiļu īpašnieku pēdējo nedēļu laikā saskārušies ar dīvainu problēmu – automašīnu vairs nevar iedarbināt. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti