Apdrošināšanas un ekspertīzes jautājumi un atbildes

Šeit Jūs varat uzdot savus jautājumus, kas saistīti ar auto apdrošināšanu, tehnisko ekspertīzi. Uz jautājumiem atbildēs iAuto eksperts Ēriks Griģis.

 
 
 
 
 
Uzmanību: Ar * apzīmētie lauciņi ir obligāti!
 
Valentīna, 21.augusts 2009 0:00
Lūdzu palīdzēt!!! Notika satiksmes negadījums, mēs neesam vainīgi, mašīna no divas puses tik bojāta, nepieciešams liels remonts!!! Sakiet lūdzu, lai noteiktu transportlīdzekļa vērtību, tiek pasūtīta un veikta transportlīdzekļa vērtības noteikšanas ekspertīze... Kāds normatīvais akts reglamentē transportlīdzekļa vērtību pirms avārijas ??? Ar cieņu, Valentīna... Un cik ilgi gaidīt apdrošināšanas kompānijas lēmumu un kāds tika izmaksāta nauda????
Ēriks Griģis:

1. LTAB Ekspertīžu metodika un transportlīdzekļu vērtību katalogs.

www.ltab.lv/data/articles/415/34...

2.
No OCTA likuma
"... 39.pants. Lēmums par apdrošināšanas atlīdzību
(1) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina ir noskaidrota vai ir zināma ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījusī persona un nodarītie zaudējumi ir aprēķināmi, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas, bet ne vēlāk kā mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un nosūta attiecīgu rakstveida informāciju apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam.
(2) Ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums.
(3) Par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētā termiņa (trīs mēneši no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas) nokavējumu apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs papildus neizmaksātajai apdrošināšanas atlīdzībai vai tiesas noteiktajam zaudējumu apmēram maksā trešajai personai 0,1 procentu no neizmaksātās apdrošināšanas atlīdzības par katru nokavējuma dienu.
(4) Ja apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pārsūdzējis tiesībaizsardzības iestāžu vai tiesas nolēmumu, šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts līdz sūdzības izskatīšanai un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus, ja tiesa atzinusi pārsūdzību par pamatotu. Ja sūdzība tiek noraidīta, procenti aprēķināmi šā panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā. Šā panta pirmajā un otrajā daļā minētais termiņš tiek pārtraukts un apdrošinātājam vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam nav pienākuma maksāt šā panta trešajā daļā minētos procentus arī tikmēr, kamēr tiek izmeklēta krimināllieta.
(5) Ja trešo personu neapmierina apdrošinātāja lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, tai ir tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu. Pārbaudot trešās personas sūdzību pēc būtības, Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs pieņem lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs.
(6) Trešā persona apdrošinātāja lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu var pārsūdzēt tiesā arī tad, ja tā neizmanto tiesības lūgt Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju sniegt atzinumu par minēto lēmumu. ..."

3.
No OCTA likuma
"... 40.pants. Apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtība
(1) Apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs apdrošināšanas atlīdzību izmaksā piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu. ..."
Pēteris, 20.augusts 2009 0:00
Vai pēc likumdošanas es varu lūgt apdrošināšanas kompāniju, kura veic ekspertīzi un veiks zaudējumu atlīdzību, piesaistīt citu ekspertu papildus(padziļinātas ekspertīzes) ekspertīzes veikšanai, jo pie pirmsapskates eksperts ir pavirši veicis savu darbu un man ir zudusi uzticība šim speciālistam. Paldies
Ēriks Griģis:

No MK noteikumiem nr. 251
Transportlīdzekļu tehniskās ekspertīzes un tehnisko ekspertu sertificēšanas noteikumi

"... 40.Sūdzības par sertificēšanas procesā pieļautajām nepilnībām iesniedz Transport­līdzekļu apdrošinātāju birojā, un tās izskata mēneša laikā pēc saņemšanas. ..."

Ja Jūs neapmierina eksperta darbs, varat:
1) sūdzēties;
2) citam ekspertam pasūtīt jaunu ekspertīzi;
3) apstrīdēt pirmā eksperta atzinumu, iesniedzot tiesā prasību pret apdrošīnāšanas sabiedrību kopā ar otra eksperta atzinumu.
Tadeuss, 18.augusts 2009 0:00
Labdien. Esmu cietušais CSN. Auto ir veikta ekspertīze(fotografēšana un vizuāla apskate) priekš OCTA.Pēc nedēlas eksperts grib veikt papildus izmeklēšanu autoservisā uz pacēlāja. Ja auto nav patstāvīgi pārvietojams, vai ir šaubas par tā drošu transportēšanu uz saviem riteņiem, kurai no pusēm ir jāsedz treilera pakalpojumu izmantošanu. Man vai apdrošināšanas kompānijai, kura sedz radušos zaudējumus CSN brīdī. Paldies!
Ēriks Griģis:

No OCTA likuma:
"... 28.pants. Izdevumi sakarā ar transportlīdzekļa vai tā atlieku evakuāciju

Izdevumi sakarā ar transportlīdzekļa vai tā atlieku evakuāciju ir izdevumi par transportlīdzekļa vai tā atlieku evakuāciju no ceļu satiksmes negadījuma vietas līdz tā transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja dzīvesvietai, kurš vadīja transportlīdzekli ceļu satiksmes negadījuma brīdī, vai
līdz transportlīdzekļa remonta vietai Latvijas Republikas teritorijā.
Ja sakarā ar izziņas izdarīšanu vai citu iemeslu dēļ transportlīdzekli vai tā atliekas nepieciešams novietot stāvvietā, zaudējumos ieskaita arī izdevumus par transportlīdzekļa vai tā atlieku evakuāciju līdz attiecīgajai stāvvietai un maksu par stāvvietas pakalpojumiem. ..."

Jums par nogādi uz servisu apskatei nepieciešams vienoties ar apdrošināšanas sabiedrību vai ekspertu.
vārdsVitauts, 18.augusts 2009 0:00
Sakiet lūdzu kā es varētu noteikt cik saimnieki ir bijuši automašīnai Latvijā?
CSDD piedāvā šādas iespējas telefoniski iegūt informāciju no CSDD transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra:

Informāciju par vadītāju var iegūt:

1) piezvanot pa maksas tālruni 90004099 (maksa ar PVN Ls 0.97 minūtē) tikai Latvijas telefonu operatoru abonentiem. Nosaucot vadītāja personas kodu, var uzzināt vai konkrētai personai:

• ir derīga vadītāja apliecība un kādas kategorijas transportlīdzekļus drīkst vadīt (kā arī piemērotos liegumus, to termiņus),
• ir derīga medicīniskā izziņa,
• ir pārkāpumu uzskaites punkti, precizēt cik to ir un par kādiem pārkāpumiem,
• ir neapmaksāts sods par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu un neapmaksātā soda summu.

2) nosūtot īsziņu uz servisa kodu 29310105 LMT abonentiem vai uz servisa kodu 26000900 TELE2 abonentiem vai arī uz servisa kodu 25800852 TRIATEL abonentiem (atbildes informācijas maksa ar PVN Ls 0.61 par īsziņu) vai arī uz servisa kodu 29024800 BITE abonentiem.


Norādot īsziņas tekstā personas kodu, atstarpi un :

VA (Piemēram: 01016011111 VA), var uzzināt vai konkrētai personai:

• ir derīga vadītāja apliecība un kādas kategorijas transportlīdzekļus drīkst vadīt,
• ir derīga medicīniskā uzziņa


SP (Piemēram: 01016011111 SP), var uzzināt vai konkrētai personai:
• ir pārkāpumu uzskaites punkti, precizēt, cik un par kādiem pārkāpumiem


NS (Piemēram: 01016011111 NS),var uzzināt vai konkrētai personai:
• ir neapmaksāts sods par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu un neapmaksātā soda summu


V - (Piemēram: 01016011111 V), lai saņemtu paskaidrojumus

Informāciju par transportlīdzekli var iegūt:

1) piezvanot pa maksas tālruni 90004099 (maksa ar PVN Ls 0.97 minūtē) tikai Latvijas telefonu operatoru abonentiem. Nosaucot transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numuru, var uzzināt šādu informāciju par transportlīdzekli:

• marku, izlaiduma (1.reģistrācijas) gadu, krāsu, degvielas tipu, nobraukumu u.c.
• valsti no kuras ievests Latvijā
• īpašnieku skaitu Latvijā
• pēdējo un iepriekšējo tehnisko apskašu Latvijā datus
• īpašnieka obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas datus
• ikgadējās nodevas nomaksas datus
• reģistrētos aizliegumus
• neapmaksāto sodu par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu un neapmaksātā soda summu.


2) nosūtot īsziņu uz servisa kodu 29310105 LMT abonentiem vai uz servisa kodu 26000900 TELE2 abonentiem, vai arī uz servisa kodu 25800852 TRIATEL abonentiem (atbildes informācijas maksa ar PVN Ls 0.61 par īsziņu) vai arī uz servisa kodu 29024800 BITE abonentiem. Norādot īsziņas tekstā valsts reģistrācijas numuru: (Piemēram, AA4545) var uzzināt šādu informāciju par transportlīdzekli:

• marku, izlaiduma (1.reģistrācijas) gadu, krāsu, degvielas tipu, nobraukumu u.c.
• valsti no kuras ievests Latvijā
• īpašnieku skaitu Latvijā
• pēdējās tehniskās apskates Latvijā datus
• reģistrēto aizliegumu esamību vai neesamību


atstarpi un burtu V (Piemēram AA4545 V) var uzzināt šādu informāciju par transportlīdzekli:
• īpašnieku maiņu datumus
• iepriekšējo tehnisko apskašu datumus un rezultātus
atstarpi un burtu S (Piemēram AA4545 S) var uzzināt šādu informāciju par transportlīdzekli:
• neapmaksāto sodu par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu un neapmaksātā soda summu
Lai saņemtu paskaidrojumus, jānosūta burts H

Pakalpojumi pieejami 24 stundas diennaktī katru dienu.
vārds, 12.augusts 2009 0:00
Vai izņēmumi arī ir?
Ēriks Griģis:

Jā, ir.

Kad drīkst vadīt autobusu vai kravas autotransportu bez profesionālā sertifikāta?
No Direktīvas 2003/59/EK
"... 2. pants
Atbrīvojumi
Šī direktīva neattiecas uz vadītājiem, kas vada:
a) transportlīdzekļus, kuru maksimālais atļautais ātrums nepārsniedz 45 km/h;
b) transportlīdzekļus, ko izmanto vai kontrolē valsts bruņotie spēki, civilās aizsardzības dienests, ugunsdzēsības dienests un sabiedriskās kārtības uzturēšanas spēki;
c) transportlīdzekļus, kuriem veic braukšanas pārbaudi tehniskās attīstības, remonta vai apkopes mērķiem, vai jaunus vai pārbūvētus transportlīdzekļus, kas vēl nav nodoti ekspluatācijā;
d) transportlīdzekļus, ko izmanto ārkārtas situācijās vai kas paredzēti glābšanas uzdevumu veikšanai;
e) transportlīdzekļus, ko izmanto transportlīdzekļa vadīšanas nodarbībās, apmācot jebkuru personu, kas vēlas iegūt vadītāja tiesības vai APA, kā noteikts 6. pantā un 8. panta 1. punktā;
f) transportlīdzekļus, ko izmanto nekomerciālai pasažieru vai kravu pārvadāšanai, personīgām vajadzībām;
g) transportlīdzekļus, ar ko pārvadā materiālus vai iekārtas, kuras vadītājs izmanto sava darba laikā, ja transportlīdzekļa vadīšana nav vadītāja galvenā darbības joma. ... "
Kravas auto šoferis, 3.augusts 2009 0:00
Paskaidrojiet, lūdzu, par profesionālo automobiļu vadīšanas tiesību iegūšanu.
Es strādāju uz C kategorijas kravas automobiļa.
Ēriks Griģis:

Profesionālā C [95] koda iegūšanai uz apmācībām 12.,13.,18.,19.,20.09. pieteikties, zvanot pa tālruni 26322578, vai CSDD, Rīgā, Bauskas ielā 86, 412. telpā.
Zvanot no Īrijas, Anglijas, Norvēģijas un Vācijas, izmantot valsts kodu: +371 26322578.

Skaidrojums.
1. Sākot ar 2008. gada 10. septembri Latvijā ir sācies autobusu, bet ar 10.09.2009. – kravas automobiļu vadītāju dalījums profesionālos un neprofesionālajos vadītājos.
Profesionālo vadītāju kvalifikācijas iegūšanas kārtību nosaka MK noteikumi Nr.173 „Transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas iegūšanas, transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” no 06.03.2007.
C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību ar [95] papildinformācijas kodu var iegūt 21 gadu vecumu (C1–18 gadu) sasniegusi persona, kura:
 pastāvīgi dzīvo Latvijā vai
 Latvijā uzturas ilgāk par 185 dienām kalendāra gadā, vai
 kurai ir Latvijā izsniegta darba atļauja un
 kurai nav šo noteikumu 10.punktā minēto ierobežojumu.
Lai iegūtu profesionālā transportlīdzekļu vadītāja apliecību, persona CSDD nokārto teorētisko un vadīšanas eksāmenu.
Teorētiskais eksāmens.
Teorētiskā eksāmena ilgums ir ne mazāks par četrām stundām, un tam ir divas daļas:
1) pirmā daļa - pretendents apliecina savas zināšanas, atbildot uz jautājumiem par:
ekonomisku un racionālu braukšanu,
transportlīdzekļa transmisiju un tās pareizu izmantošanu,
pareizu kravas novietošanu transportlīdzeklī vai
pasažieru komforta nodrošināšanu,
normatīvajiem aktiem, kas nosaka transportlīdzekļa vadītāja darba un atpūtas laiku,
reglamentē kravas vai pasažieru pārvadāšanu,
kā arī uz jautājumiem par ceļu satiksmes negadījumu rašanās iespējamību,
bīstamu situāciju rašanās prognozēšanu,
vadītāja rīcību, notiekot ceļu satiksmes negadījumam,
noziedzības un nelegālās imigrācijas novēršanu,
ergonomikas principiem,
vadītāja fizisko un garīgo spēju ietekmi uz ceļu satiksmes drošību,
pozitīva komersanta tēla veidošanu un
kravas vai pasažieru pārvadājumu veikšanas ekonomiskajiem apstākļiem un
tirgus organizāciju;
2) otrā daļa - pretendents apliecina savas zināšanas par augstāk minētajiem jautājumiem, veicot dotā gadījuma analīzi.
Vadīšanas eksāmens.
Vadīšanas eksāmenu pretendents kārto patstāvīgi ar attiecīgas kategorijas transportlīdzekli. Vadīšanas eksāmenam ir divas daļas, kuru ilgums ir attiecīgi ne mazāks par 30 un 90 minūtēm.
Pirmā daļā - pretendents apliecina savas zināšanas par:
pareizu kravas novietošanu transportlīdzeklī vai
pasažieru komforta nodrošināšanu,
ergonomikas principiem un
vadītāja rīcību, notiekot ceļu satiksmes negadījumam;
Otrā daļā - pretendents vada transportlīdzekli maršrutā, kas ietver dažādas sarežģītības pakāpes ceļus apdzīvotās vietās, kā arī ceļus, uz kuriem atļautais braukšanas ātrums ir vismaz 90 km/h.
Ja persona, kurai ir šo C1 vai C kategorijas vadītāja kvalifikācija, papildus iegūst C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju, tad [95] papildinformācijas kods tiek attiecināts arī uz jauno iegūtās kategorijas transportlīdzekļu kvalifikāciju.
Lai apmainītu vai atjaunotu profesionālās kvalifikācijas apstiprinošu vadītāja apliecību, persona CSDD iesniedz:
 apmaināmo vadītāja apliecību;
 uzrāda medicīnisko uzziņu (uzziņu neuzrāda, ja tiek mainīta ārvalstīs izdota spēkā esoša vadītāja apliecība, kā arī tad, ja šāda informācija ir transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā),
 sertifikātu par periodiskās apmācības veikšanu, izņemot gadījumus, ja informāciju par periodisko apmācību CSDD ir iesniegusi mācību iestāde.

2. Periodiskās apmācības 35 stundas profesionālajam vadītājam notiek reizi piecos gados.
Periodisko apmācību veic mācību iestādes, kam ir tiesības sagatavot C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D vai DE kategorijas transportlīdzekļu vadītājus. Periodiskās apmācības ilgums ir 35 stundas, un nodarbību skaits vienā dienā nedrīkst pārsniegt septiņas stundas. Periodiskās apmācības laikā tiek padziļināti apgūtas un atkārtotas augstāk uzskaitītās zināšanas. Pēc periodiskās apmācības pabeigšanas mācību iestāde par to informē CSDD, kā arī izsniedz personai sertifikātu. Minētais sertifikāts ir derīgs piecus gadus.

3. Kravas automobiļu vadītāju iedalījumu profesionālos un neprofesionālos piemēro ar 2009.gada 10.septembri attiecībā uz personām, kas C1, C1E, C un CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju iegūst, sākot ar 2009.gada 10.septembri. Attiecībā uz personām, kas šo kategoriju transportlīdzekļu vadītāja kvalifikāciju ir ieguvušas līdz 2009.gada 9.septembrim, minētās normas piemēro ar 2014.gada 10.septembri.
Statistika.
No 2008. gada 10. septembra Latvijā D transportlīdzekļu vadītāja kategoriju ieguvušas 500 personas. No tām tikai 210 ir ieguvušas D[95] kodu un drīkst strādāt par autobusa šoferiem.
D1 kategoriju ieguvušas 880 personas, no kurām D[95] kodu - tikai divi vadītāji.

Sekas pārkāpuma gadījumā.
Sekas gadījumos, kad vadītājs vada autobusu bez profesionālā [95] kategorijas koda.
Latvijā pārkāpums atbilst APK 149.4 pantam. Vispārīgo ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, —
uzliek naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 30,- līdz 200,- latiem;
soda punktu sistēma par šo pārkāpumu vadītājam ieskaita 3 pārkāpuma punktus;
OCTA apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju,
kas ir vadījis transportlīdzekli bez tiesībām vadīt attiecīgās kategorijas transportlīdzekli
un izraisījis ceļu satiksmes negadījumu;
OCTA apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret personu – pārvadātāju, kas ir
autobusa īpašnieks vai turētājs, un kas zaudējumu nodarījis ar ļaunu nolūku, pieņemot darbā un dodot norīkojumu pārvadāt pasažierus vai kravu vadītājam bez [95] papildinformācijas koda, ja pielaidei ceļa satiksmē vadītājam ir nepieciešams profesionālās kvalifikācijas apstiprinājums.
Šķērsojot Latvijas robežu, Eiropas valstīs ir pieņemti sodi - līdz 5000,- € vadītājam,
līdz 20.000,- € pārvadātājam par autobusa vai kravas automobiļa un to sastāvu vadīšanu, atbilstoši tiesību aktos noteiktajam, bez profesionālā [95] papildinformācijas koda.

Avoti.
1. Direktīva 91/439/EEK par autovadītāju apliecībām.
2. Direktīva 2003/59/EK par dažu kravu vai pasažieru pārvadāšanai paredzētu autotransporta līdzekļu vadītāju sākotnējo apmācību un periodisku apmācību.
3. Ceļu satiksmes likums.
4. Autopārvadājumu likums.
5. Likums "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu".
6. MK noteikumi Nr.173 „Transportlīdzekļu vadītāja kvalifikācijas iegūšanas, transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība” no 06.03.2007.
7. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums.
Rua, 28.jūlijs 2009 0:00
Labdien
Man situacija tada:
Pirms vairak ka gada, pec remonta vedu auto uz majam, pa celam piestajot darba. Griezoties ara no pieturas pamanju sev virsu braucosu citu auto (griezas ara no citas pieturas). Signalizeju, bet otrs soferis mani ta ari nepamanot ieskreja mana auto sanos. Sastadijam SP, kur noradiju, ka vainiga neesmu. Velak majas, ka par nelaimi pamaniju, ka manam auto ir beigusies OCTA, bet ta ka man nebija lielu bojajumu likos miera. Jo neesmu tacu vainiga. Tagad pec vairak ka gada sanemu rekinu par regresa prasibu, jo ka izradas ESMU VAINIGA, un man nav bijusi OCTA. Ka tas ir iespejams? Vai pret mani var celt regresa prasibu???? Saskanota pazinojuma kopijas man, protams vairs nav, jo ir pagajis vairak ka gads.
Ēriks Griģis:

Sadalīsim Jūsu problēmu šādās daļās:
1) griežoties ārā no pieturas, pamanīju sev virsū braucošu citu auto;
2) manam auto ir beigusies OCTA;
3) saņēmu rēķinu par regresa prasību;
4) Saskaņota paziņojuma kopijas man, protams, vairs nav!


Atbildes.
1. Pirms braukšanas uzsākšanas, vadītājam ir jāpārliecinās par drošību. Tas nozīmē, ja Jums uzsākot kustību, kāds brauc virsū, Jūs esat atbildīga par drošību un to, lai Jums neviens neuzbrauc virsū (CSN 70.p.).
2. Ja OCTA līgums ir beidzies, īpašnieks 3 gadu laikā noteikti sagaidīs regresa prasību atlīdzināt no Garantijas fonda izmaksāto atlīdzību CSNg cietušajam (OCTA likums 41.pants, 2.p.1.pp.).
3. Regresa prasību paredz OCTA likums.
4. Kā var nesaglabāt Saskaņoto paziņojumu, kas, attiecībā uz regresa prasību, ir spēkā esošs trīs gadus no notikuma dienas!?
Māra, 27.jūlijs 2009 0:00
Pirms pusotra gada līzingā nopirktu jaunu automašīnu A divus mēnešus atpakaļ taranēja automašīna B, kuras vadītājs vairākkārt pārsniedza tajā vietā atļauto braukšanas ātrumu un no notikuma vietas aizbēga. Abām automašīnām ir OCTA, automašīnai A arī KASKO. Policijai nav šaubu, ka negadījumā vainojams B vadītājs.
Situācija pašlaik - B apdrošināšanas kompānija gatava maksāt līzinga kompānijai summu, kas par 3000Ls mazāka, nekā atlikušais maksājums, jo automašīnas tirgus vērtība esot kritusies.
Nevainīgā auto vadītāja jau vairāk nekā divus mēnešus ir bez mašīnas (laukos), kārtīgi turpina maksāt līzinga maksājumus, viņai bija gan OCTA gan KASKO un vēl paliks parādā 3000!!! Kur izeja?
Ēriks Griģis:

1. Vai līgumā ar līzinga kompāniju ir atrunāts, ka nav jāmaksā līzinga maksājums, ja automobilis ir gājis bojā vai tiek remontēts - netiek izmantots ceļu satiksmē?
Iespēja.
Ja nav atrunāts, tad Jums ir jāpierāda, ka līgums nav spēkā, jo līzinga objekts ir gājis bojā.

2. OCTA apdrošinātājam bija jāpaziņo par negadījumu, bet atlīdzināt zaudējumus jāpieprasa KASKO apdrošinātājam. Tad KASKO apdrošinātājs OCTA daļu pieprasīs atmaksāt OCTA apdrošinātājam.
Ja OCTA atlīdzība ir saņemta, nesaņemtā atlīdzības daļa drīkst atšķirties no faktiskā zaudējumu apjoma par automobiļa nolietojuma daļu. Nolietojumu aprēķina tikai no maināmo jauno detaļu vērtības.
Iespēja.
KASKO atlīdzību nosaka, izmantojot gan OCTA metodiku kopā ar nolietojumu, gan tikai nolietojumu, kas paskaidrots KASKO noteikumos.
Ja automobiļa vērtība ir mākslīgi samazināta, pamatojoties nevis uz LTAB padomē apstiprinātā transportlīdzekļu vērtību kataloga, bet gan pēc tirgus cenām, kas tirgū ir strauji kritušās, tad tas ir automobiļa vērtības mazinājums, kas papildus jāaprēķina un jāpieprasa atlīdzināt pēc OCTA, vai KASKO, ja KASKO metodika ir atbilstoša OCTA pirmsavārijas vērtības noteikšanai.
Jebkurā gadījumā jāprasa rakstisks pamatojums 3000,- Ls vērtības mazinājumam no KASKO apdrošinātāja, lai par to varētu rast pamatojumu pretenzijai un iesniegt prasību tiesā.
Aija, 12.jūlijs 2009 0:00
Turpinot to situāciju par negadījumu regulējamā krustojumā - kādi vēl izmaksu varianti ir iespējami un uz kādu normatīvo aktu pamata? Vai netiek pārkātpi elementāri tiesību principi kā prsonas īpašuma aizsargāšana, kas noteikta Satversmē, ja citas personas vainas dēļ (t.i. bija cēloniskais sakars - tika pārkāpti CSN un notika negadījums, līdz ar to tiek konstatēta arī vaina) netiek atlīdzināti visi radušies zaudējumi? Ja policijas lēmumā tiktu atzīts, ka vainīgs ir vadītājs A, kā tad tiktu izmaksāta atlīdzība, vai A kaut ko arī varētu saņemt? Ja vadītājam A, kurš brauca pie sarkanās gaismas, netiktu izmaksāta atlīdzība, uz kādiem pantiem, noteikumu punktiem to pamatotu?
Ēriks Griģis:

Ar policijas lēmumu LAPK lietā apdrošinātāju lēmumam nav nekāda sakara.
T.i., policija pieņem lēmumu, apdrošinātāju lēmumam nav jābūt identiskam!
Pārējo uzzināsiet maksas apmācības seminārā.
Pieteikties pa tālruni 26322578, semināram 18.07. 2009. plkst. 10:00 Bauskas ielā 86, CSDD ēkā.

Vēl viens seminārs par OCTA:
"Ko noklusē apdrošinātāji par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesisko atbildības obligāto apdrošināšanu"
Pieteikšanās:
www.seminarijums.lv/?p=2404
Aija, 11.jūlijs 2009 0:00
Situācija- ar luksoforu regulējamā krustojumā notika sadursme, vadītājs A izbrauca it kā pie sarkanās gaismas, vadītājs B it kā pie zaļās gaismas iebrauca krustojumā. Vadītāja B un A liecības nesakrīt, bet ir liecinieks, kura liecība norāda, ka B tiešām krustojumā braucis pie zaļās gaismas. Problēma tāda, ka šo liecību policija ignorē un šāds policijas lēmums ir palicis spēkā - t.i. vainīgais nav noskaidrots. Vai vadītājs A var pretendēt uz apdrošināšanas atlīdzības izmaksu un kādā apmērā tā būtu? Ko un kā apdošinātāji izvērtēs šajā situācijā, saņemot A vadītāja pieteikumu apdrošināšanas izmaksām saistībā ar OCTA?
Ēriks Griģis:

Iespējams, ka 50% : 50%.

No OCTA likuma:
"...
31.pants. Zaudējumu atlīdzināšana
(7) Ja ir zināmas ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas, bet to pretrunīgo liecību dēļ nav iespējams noteikt šo personu atbildības pakāpi, tad, zaudējumus atlīdzinot, pieņem, ka atbildības pakāpe ceļu satiksmes negadījumā iesaistītajām personām ir vienāda. ..."
Aija, 10.jūlijs 2009 0:00
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 39. pants norāda, ja ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušās personas vaina nav noskaidrota vai ir apstrīdēta vai nodarītie zaudējumi nav pilnībā noteikti, triju mēnešu laikā no šā likuma 36.panta ceturtajā daļā minētā rakstveida pieteikuma saņemšanas dienas apdrošinātājs vai Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs nosūta apdrošināšanas atlīdzības pieprasītājam attiecīgu rakstveida informāciju, kurā norādīts atlīdzības neizmaksāšanas pamatojums. Vai varat izskaidrot šo pantu ar kādu piemēru? Kuros gadījumos pilnībā atsaka apdrošināšanas atlīdzības izmaksu?
Ēriks Griģis:

Piemēri.
1. Balstoties uz ekspertīzes rezultātiem, Jūs esat pārsniedzis maksimāli atļauto braukšanas ātrumu vairāk par 31 km/h, līdz ar to zaudējuma atlīdzināšana tiek atteikta.
2. Balstoties uz ekspertīzes rezultātiem, automobiļa bojājumi nav iegūti norādītajā vietā un laikā, līdz ar to zaudējuma atlīdzināšana tiek atteikta.
3. Balstoties uz ekspertīzes rezultātiem, automobiļa vadītājs ir pārkāpis CSN 112. punkta prasības, ar to palielinot zaudējuma apjomu, tāpēc zaudējuma atlīdzība tiek samazināta par 20% (līdz 50%).
4. Tā kā apskates brīdī automobili cietušais nevarēja uzrādīt tādā stāvoklī, kādā tas bija pēc avārijas, zaudējuma atlīdzināšana tiek atteikta.
5. Tā kā par apdrošināšanas gadījumu bija jāziņo policijai, bet tas nav izdarīts, ir pārkāpti CSN 50. punktā noteiktās prasības, zaudējuma atlīdzināšana tiek atteikta.
Ieva, 6.jūlijs 2009 0:00
Man ir jautājums, vai var mašīnu pārrakstīt nepilngadīgai personai, un ja var, vai apdrošināšana būs dārgāka, nekā ja pārraksta uz pilngadīgu personu?
Ēriks Griģis:

Nevar.

No MK noteikumiem Nr. 446 Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi
"...
IV. Transportlīdzekļa vai numurētā agregāta īpašnieks, valdītājs un turētājs
16. Transportlīdzekļus reģistrē īpašumā, valdījumā vai turējumā, bet numurētos agregātus reģistrē īpašumā:
16.1. pilngadību sasniegušiem Latvijas Republikas pilsoľiem un nepilsoľiem, Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas pilsoľiem, kā arī ārzemniekiem, kam saskaľā ar Imigrācijas likumu atļauts ieceļot un uzturēties Latvijā;
16.2. personai, kas sasniegusi 16 gadu vecumu, – transportlīdzekli, kuru attiecīgi atļauts vadīt no 14 vai 16 gadu vecuma, vai šāda transportlīdzekļa numurēto agregātu;
16.3. Latvijā noteiktā kārtībā reģistrētām juridiskām personām, to filiālēm, līgumsabiedrībām, tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādēm (turpmāk – juridiska persona);
16.4. nepilngadīgai personai vai personai, pār kuru nodibināta aizgādnība un kura ir vienīgais transportlīdzekļa vai šāda transportlīdzekļa numurētā agregāta mantinieks. Šajā gadījumā transportlīdzekli vai šāda transportlīdzekļa numurēto agregātu reģistrē uz šīs personas vārda un reģistrācijas apliecībā norāda datus par minētās personas aizbildni vai aizgādni.
..."
vārds, 3.jūlijs 2009 0:00
Vai ir iespējams iegādāties vieglajam automobilim nakts redzamības iekārtu?
Ēriks Griģis:

Jā.
FLIR piedāvā uzstādīt nakts redzamības kameras gan vieglajiem automobiļiem, gan kravas un autobusiem.

Apraksts: www.flir.com mājas lapā.
vārds, 1.jūlijs 2009 0:00
ka uzinat cik maksa obligata apdrosinasana pa masinus numuru
Ēriks Griģis:

Nepieciešamas automobiļa un reģistrācijas apliecības numurzīmes!

www.e-polise.lv/epolicy/eocta/Ca...

www.ergo.lv/lat/products/transpo...

www.balta.lv/public/25933.php
jānis, 29.jūnijs 2009 0:00
Vai interneta apdrošināšanas brokeri var pārnest bonus-malus klasi
Ēriks Griģis:

Viņi izmanto publicēto, atbilstoši noteiktajam. Ja ir "vajadzīgs/nevajadzīgs" klients, tad atļauju to pārnest dod apdrošinātājs.
Gunārs, 25.jūnijs 2009 0:00
Man pieder automašīna NISSAN TERRANO 1991. gada izlaidums, valsts Nr. FA1522. Šodien biju Kuldīgā uz tehnisko apskati un izbrāķēja, lai gan tik ļoti centos visu sakārtot! Slieksnim iekšpusē atrada caurumiņu un spriedums - slieksnis jānomaina, lai gan auto ir uz rāmja! Jānomazgā bremžu caurulītes, jo krāsojot tās bija ar krāsu! Pietiekoši ātri neatlaižoties viens bremžu cilindrs! Uz manu jautājumu, vai šie defekti apdraud satiksmes drošību, viņš nomurmināja, ka grāmatā tā esot rakstīts! Manā uztverē tā ir ņirgāšanās par autoīpašnieku un naudas kāšana.Arī apstrīdēt viņu lēmumu nav iespējams! Auto taču nav jauns un kur lai pensionārs ņem tādu naudu! Ceru, ka pārāk neapgrūtināju, bet patiešām sirds sāp!
Ēriks Griģis:

Ir iespējams sūdzēties!
Ja sūdzība būs pamatota, tad arī apstrīdēt!
MK noteikumos Nr.466 ir aprakstītas prasības, kad valsts tehniskajā apskatē automobili izbrāķē.
No MK noteikumiem Nr.466 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem":
" ...
IX. Rīcība strīdu gadījumos un lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

65. Ja transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) nepiekrīt transportlīdzekļa un tā aprīkojuma tehniskā stāvokļa novērtējumam, transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) vēršas pie CSDD nodaļas priekšnieka.

66. Ja domstarpības nav atrisināmas attiecīgajā CSDD nodaļā, sastāda iesniegumu ar tehniskā rakstura domstarpību detalizētu izklāstu. Minēto iesniegumu nosūta CSDD pārvaldei. Pēc iesnieguma saņemšanas CSDD pārvalde triju darbdienu laikā rakstiski informē iesnieguma iesniedzēju par transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa atkārtotās novērtēšanas vietu un laiku.

67. Ja transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) uzreiz pēc tehniskās apskates veikšanas nav vērsies pie attiecīgās CSDD nodaļas priekšnieka, bet ir radušās pamatotas aizdomas par transportlīdzekļa vai tā aprīkojuma tehniskā stāvokļa novērtējuma atbilstību faktiskajam stāvoklim, transportlīdzekļa īpašniekam (vadītājam) ir tiesības mēneša laikā pēc pārbaudes veikšanas iesniegt motivētu iesniegumu CSDD pārvaldē.

68. Līdz atkārtotai transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa un aprīkojuma novērtēšanai remontdarbu vai komplektācijas izmaiņu veikšana konkrētajam transportlīdzeklim ir aizliegta.

69. Ja mēneša laikā pēc tehniskās apskates vai tehniskās kontroles uz ceļa tajā konstatētos būtiskos trūkumus vai bojājumus par tādiem neuzskata uzņēmums, kuram transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) uzticējis to novēršanu (turpmāk - remontuzņēmums), tad, nenovēršot trūkumus vai bojājumus, remontuzņēmums un transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) iesniedz kopīgu motivētu iesniegumu CSDD un vienojas par atkārtotās pārbaudes laiku. Atkārtotajā pārbaudē piedalās arī remontuzņēmuma pārstāvis.

70. Ja atkārtotajā pārbaudē tiek konstatēts, ka ir veikti remontdarbi, vai ja transportlīdzekļa īpašnieks (vadītājs) atsakās uzrādīt transportlīdzekli atkārtotai pārbaudei vai neierodas uz atkārtoto pārbaudi, vai ja remontuzņēmuma pārstāvis atsakās piedalīties vai arī nepiedalās atkārtotajā pārbaudē, paliek spēkā iepriekš piešķirtais transportlīdzekļa un tā aprīkojuma tehniskā stāvokļa novērtējums.

71. Transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa atkārtotu novērtēšanu veic satiksmes ministra apstiprināta komisija. Komisijas lēmumu var apstrīdēt tiesā administratīvo procesu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. ..."
vārds Edgars, 19.jūnijs 2009 0:00
Iedodiet lūdzu formulu kā aprēkināt automobiļa bremzēšanas ceļa garumu.
Paldies.
Ēriks Griģis:

Lūdzu, automobiļa bremzēšanās ceļa aprēķins (bez maksimālā palēninājuma pieauguma laikā nobrauktā ceļa)!
Bremzēšanās ceļš ir ātruma kvadrāts dalīts ar diviem palēninājumiem -
Sbr=V*V/2j

Piemērs.
Noteiktie bremzēšanas apstākļi:
Ātrums V-50km/h = 14m/s,
Palēninājums (j) uz sausa asfalta, j=9,81*0,75=7,4 m/(s*s), kur brīvas krišanas paātrinājums g-9,81m/(s*s), saķeres koeficients - 0,75, tad

Sbr=(14*14)/(2*7,4)=196/14,8=13,24 (m)

Sbr=13.24 m pie noteiktajiem bremzēšanas apstākļiem.
Tas būtu redzamās, garākās bremzēšanas pēdas garums vai attālums no ABS darbības sākumpēdas līdz tās attiecīgajam ritenim.
vārds, 17.jūnijs 2009 0:00
Sakiet ludzu,
1) izejot "Tehnisko", inspektors atverot aizmugurejas durvis, salauz rokturi (durvis netika parbauditas, rokturis palika inspektora rokas). Kura persona ir atbildiga par mantas bojasanu?un kas rakstits normativajos aktos ?
2)Automasina atbrauca uz "tehnisko",un inspektors parbaudot bremzes uz bremzes stenda, strauji bremzejot "salauz" bremzes trubinu(terauda).Vai ir pamatojums likt trijnierku un izsaukt evakuatoru?
Ēriks Griģis:
MK noteikumos Nr.466 Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem ir noteikts, ka:
1) pārbaudi veic inspektors;
2) transportlīdzekļa tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam ir jāatbilst;
3) šo noteikumu prasībām pielikumā;
4) pēc inspektora konstatētajiem trūkumiem vai bojājumiem;
5) nosakot konstatētā nozīmīgumu, tiek piešķirts kāds no 1 līdz 3 vērtējumiem!

No MK 466. noteikumiem:
"...
4. Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli tehniskās apskates ietvaros un tehnisko kontroli uz ceļiem veic transportlīdzekļu tehniskās kontroles inspektors (turpmāk – inspektors). Ľemot vērā inspektora konstatētos trūkumus un bojājumus, Ceļu satiksmes drošības direkcija (turpmāk – CSDD), izmantojot datorprogrammu, transportlīdzeklim dod atļauju piedalīties ceļu satiksmē.
6. Izmantojot transportlīdzekli ceļu satiksmē, tā tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam jāatbilst šo noteikumu pielikumā minētajām būtiskajām prasībām transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam (turpmāk – būtiskās prasības), kā arī normatīvajos aktos par transportlīdzekļu pārbūvi noteiktajām prasībām.
7. Veicot transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa kontroli tehniskās apskates ietvaros un transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļiem, tiek kontrolēta atbilstība būtiskajām prasībām. Saskaľā ar šo noteikumu pielikumā minētajiem vērtēšanas kritērijiem inspektors novērtē konstatētos trūkumus vai bojājumus un atkarībā no to nozīmīguma piešķir tiem kādu no šādiem vērtējumiem: 7.1. sīks trūkums vai bojājums, kas tieši neietekmē satiksmes drošību (turpmāk – 1.vērtējums); 7.2. būtisks trūkums vai bojājums, kas ietekmē apkārtējo vidi vai var ietekmēt satiksmes drošību (turpmāk – 2.vērtējums); 7.3. bīstams trūkums vai bojājums, kas apdraud apkārtējo vidi, cilvēku veselību, dzīvību vai satiksmes drošību (turpmāk – 3.vērtējums)..."

P.S.
Vai Jūs par inspektora darbu būtu neapmierināts arī tad, ja, nospiežot bremžu pedāli, inspektora kāja ar pedāli izspiestos cauri Jūsu automobiļa grīdai?
Hi, 16.jūnijs 2009 0:00
Ērik, meitene nesaprot, ka tas, kas stāv rindā pirmais, pie kases arī pirmais maksā. vai patīkamāk skanētu tā, kas pirmais brauc, tas pirmais maļ! Ja pirmais ir ātruma samazināšana, tad vispirms ir jāsamazina ātrums, kas bieži vien ir jāpierāda. Tikai tad nāk nākošais, kas ir pilnīga auto apturēšana. Kā trešā vadītāja rīcībā būtu šķēršļa apbraukšana, kam ir svarīgs nosacījums - neapbraukt šķērsli, bet braukt taisni virsū bremzējot, ja apbraukšana rada bīstamību citiem!
Ēriks Griģis:

Tā vadītāja rīcību pirms negadījuma arī vērtē apdrošinātāji, policija, tiesa.
Ingūna, 16.jūnijs 2009 0:00
Man ir komentārs -CSN 113. Ja izveidojas ceļu satiksmei bīstami šķēršļi vai citas briesmas, kuras transportlīdzekļa vadītājs spēj pamanīt, viņam jāsamazina braukšanas ātrums vai pilnīgi jāaptur transportlīdzeklis, vai, neradot bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem, šķērslis jāapbrauc. Šajā pantā nav noteikts, ka bremzēšana ir noteikta par pirmo un vienīgo izvairīšanās manevru, tā ir likuma lasītāja interpretācija. Man tākā nav zināms, ka SCN būtu izdoti komentāri. Es izvēlējos manevru, lai tiešām neradītu bīstamību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Vai tiešām mūsu valstī ir jīnterpretē likumi, un man nedomājot par cilvēkiem, jābrauc bija taisni un jārada frontāla sadursme? Vai šis pants ir iestrādāts speciāli apdrošinātājiem par prieku? Vai , ja situācijā būtu cietušie, tas izmaksātu lētāk?
Ēriks Griģis:

Neskaidrojot Jūsu komentāra jautājumus, uz visiem līdzīgajiem (Jūsu OCTA apdrošināšanas gadījumā) jautājumiem varu sniegt tikai vienu atbildi - JĀ.
Vai apdrošinātājam cietušie izmaksātu lētāk - mūs nevajadzētu interesēt lietas, kas attiecas tikai uz apdrošinātājiem.
Ja nu tomēr par apdrošinātājiem, tad transportlīdzekļu kontaktsadursmē apdrošinātājiem vienkāršāk būtu risināt zaudējumu atlīdzināšanas jautājumu tā, lai negadījumā iesaistītie to saprastu!

P.S.
Trīsdienu apmācības kursi par OCTA un satiksmes drošību CSDD kvalifikācijas kursos pēc iepriekšējas pieteikšanās pa tālruni 26322578.

Lasītākie raksti

Jaunie raksti