Apsekojot teju 350 automašīnas sešās Latvijas pilsētās ikgadējo bezmaksas auto pārbaužu laikā, Circle K un Drošas Braukšanas Skola noskaidroja, vai autovadītāji ir pārliecinājušies par auto tehnisko gatavību ziemas ceļiem un ir gatavi droši pārvietoties satiksmē.
Lai gan lielākā daļa autovadītāju jau bija paguvuši uzlikt ziemas riepas, katram desmitajam auto tās bija zem atļautā protektora līmeņa.
"Autovadītāji kopumā ir atbildīgi un laicīgi gatavojas ziemas autoceļiem – lielākā daļa apsekoto auto jau bija nokomplektēti ar ziemas riepām un atbilstošu protektoru līmeni (6-7 mm). 10% autovadītāju ziemas riepu protektora līmenis bija zem 4 mm, kas šādos aukstuma un sniega apstākļos obligāti ir jāmaina," stāsta Jānis Vanks, Drošas Braukšanas skolas direktors.
Vissliktāk nokomplektētā automašīna pārbaudi veica Jelgavā – autovadītāja mašīna bija aprīkota ar 12 gadus vecām ziemas riepām ar 0,9 mm protektoru. Šādas riepas pat pie nelieliem nokrišņiem zemā temperatūrā nepilda savu funkciju un pārvietoties satiksmē ar transportlīdzekli nav atļauts.
13% apsekoto spēkratu akumulatora uzlādes līmenis bija zem 30%. "Ja akumulators ir jauns, uztraukumam nav pamata, bet, ja akumulators ir vecāks, karstuma vai aukstuma ietekmē tā uzlādes līmenis var ātri pazemināties. Novecojuša vai bojāta akumulatora izmantošana ir ne tikai neizdevīga un neērta, bet pat bīstama, tāpēc ziemas sezonā īpaši būtiski ir nepieļaut akumulatora izlādēšanos līdz 30%. Zemās temperatūras un sala ietekmē var rasties neatgriezeniski mehāniski bojājumi," skaidro Jānis Vanks.
Akcijas laikā bija vairāki gadījumi, kad auto īpašnieki vēl nebija parūpējušies par logu šķidrumiem, kas paredzēti lietošanai ziemā. To nebija izdarījis katrs trešais autovadītājs Jelgavā un teju puse jeb 46% apsekoto autovadītāju Rīgā.
Circle K Latvia degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs atgādina, ka tikpat svarīgi kā auto tehniskais stāvoklis, ir arī kvalitatīva degviela bākā. "Iestājoties aukstajam laikam un salam, ieteicams pārbaudīt degvielas filtrus. Speciālists pārliecināsies, vai filtri ir tīri un labā tehniskā stāvoklī – ja nepieciešams, tie būs jānomaina. Dīzeļdzinēja automašīnām jāpārliecinās, vai filtros nav uzkrājušās vasaras degvielas paliekas – temperatūrai samazinoties zem 0 grādiem, auto bākā jābūt tikai arktiskajai dīzeļdegvielai," skaidro Gatis Titovs.
Par ikgadējām bezmaksas auto pārbaudēm
Rūpējoties par satiksmes drošību, Drošas Braukšanas Skola (DBS Autoskola) sadarbībā ar Circle K degvielas uzpildes stacijām ik gadu piedāvā bezmaksas automašīnu pārbaudes, lai autovadītāji varētu pārliecināties par mašīnu gatavību ziemas ceļiem. Auto pārbaudes šogad norisinājās no 12. novembra līdz 27. novembrim sešās Latvijas pilsētās – Rīgā, Jelgavā, Liepājā, Ventspilī, Daugavpilī un Valmierā.
Pārbaužu laikā:
Nosaka ziemas riepu atbilstību likumam un drošas braukšanas pamatprincipiem - tās ir darba kārtībā, ja nav vecākas par pieciem gadiem, kā arī riepu protektors seklākajā vietā nav mazāks par 4 līdz 5 milimetriem;
Pārbauda automašīnas akumulatora darbību;
Apseko automašīnas lukturus, lai noskaidrotu, vai tie ir atbilstoši noregulēti un neapžilbina pretim braucošos;
Pārbauda logu slotiņu kvalitāti, lai nepieciešamas gadījumā tās varētu nomainīt;
Sniedz konsultācijas par drošu braukšanu ziemas sezonā un veicamajiem priekšdarbiem, lai auto būtu gatavs ziemas autoceļiem.

Padomju laikos riepu sastāvs bija savādaks-vairāk dabiskā gumija, tādejādi riepu sastāvs bija mīkstāks uz spēja strādat arī līdz -10c, tāpēc arī tās plaisāja, bet tajos laikos arī ziemā baigi nebēra sāli, tik sķūrēja, riepas protektā sniegs saiet un ja kaut mazliet esam bijusi fizikas klasē, sniegs uz sniegu kopā 'salīp' veidojot saķeri. Tādējādi tajos laikos ar vasareni visi brauca un nebija ne vainas.. Protams avārijas bija, protams, ka slīdeja, bet visi brauca un neņaudēja!
Mūsdienās vasarenē ir visādi gudrie silica u.c. savienojumi un ir cietāka, jeb no gumijas ir tikai krāsviela un jau pie +5c ir cieta tupele...
Dēļ visiem histēriskajiem cilvēkiem, visur kaisa sāli tā lai izēd līdz asfaltam, tad ber vēl un vēl un vēl lai neveidojas melnais ledus. Un tajos brīžos kad kaut kur nav paspēts un ir uzsalis, autovadītājs brīnās, kad slīd un nezin vairs ko darīt(jo vienmēr ir braucis pa 'šļuru' tā ka neslīd!) un tad ņaud!
Ziemeļvalstīs sāli ber lai sniegu izkausētu un varētu to sniegu masu savākt un aizvest no pilsētu centriem, kā arī uz ātrgaitas maģistrālēm, visur citur ir smuki nosķūrēti balti ceļi un cilveki zin, ka ziemā vajag labas riepas(īpasi ziemeļu galā, tur brauc tikai ar šipiem un nav nekādu pārgudru diskusiju) neviens pirms ziemas tur nedomā, ka 'vēl riepā ir 6 vai 6.3mm un varēs sezonu braukt.' Nē tur tadas riepas utilizē un maina uz jaunām!
Tapēc jau mūsu riepu biznesmeņi brauc ar busiem un piekabēm uz zviedriju/somiju un no turienes nāk lielais vairums lietoto riepu, jo tur cilvēki ziemeni maina pie 6mm atzīmes.
Bet pie mums prātiņi uzskata, ka tāda 2 sezonas nobraukta ziemene ar 6mm ir faktiski mazlietota, kuru var pirkt un ziemā var droši braukt vēl 2 sezonas. Nemaz nerunājot par 4.5mm/5mm atlikuma braucējiem... Un tad kad uz ceļa parādas kas vairak par ūdeni, ir pirmie kas ņaud itin visur, ka ceļi slīd, izbraukt nevar un visi ir vainīgi.