Visi komentāri - A.Švinka: Ceļu satiksmes kultūra ir visas sabiedrības darbs

A.Švinka: Ceļu satiksmes kultūra ir visas sabiedrības darbs 12

 

Foto: Publicitātes attēls

SM | 27.novembris 2025 13:45

“Šī gada statistika par satiksmes negadījumos bojāgājušajiem ir skarba, un tā ir mūsu visu – politiskās vadības, institūciju, pašvaldību un sabiedrības – kopējā atbildība rīkoties, lai mazinātu šīs traģēdijas un stiprinātu satiksmes drošību.

Mēs strādājam pie infrastruktūras uzlabošanas, “melno punktu” mazināšanas, digitalizācijas un vidējā ātruma kontroles. Tomēr, ja ar šiem risinājumiem nepietiks, tad sods ir galējais līdzeklis, kura galvenais uzdevums ir atturēt no ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem un stiprināt satiksmes drošību.  Ideālā pasaulē pārkāpumu būtu krietni mazāk un iekasētā sodu nauda būtu mazāka.  Analizējot, kas motivē iedzīvotājus ievērot ceļu satiksmes noteikumus, mēs saprotam, ka soda elementam diemžēl mūsu sabiedrībā ir jābūt,” Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) sēdē uzsvēra satiksmes ministrs Atis Švinka.

Valsts policijas statistika liecina, ka kopējais ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits 2025. gada 10 mēnešos ir pieaudzis salīdzinājumā ar 2024. gada 10 mēnešiem par 67 gadījumiem. 2024. gadā tie bija 14 609, savukārt 2025. gadā – 14 676 gadījumi. Pieaudzis ir arī bojā gājušo skaits salīdzinājumā ar pērno gadu. Pērn 10 mēnešos bojā gājušo skaits CSNg bija 91, savukārt 2025. gadā šajā periodā 97 bojā gājušie. Un šobrīd, kad notiek CSDP sēde, bojāgājušo skaits ir jau pieaudzis līdz 108. Šogad 10 mēnešos salīdzinājumā ar aizvadīto gadu ir samazinājies CSNg viegli cietušo skaits, proti, 2024. gadā – 3094, bet 2025. gadā – 2974 cietušie. Savukārt smagi ievainoto skaits ir pieaudzis, pērn 10 mēnešos CSNg smagi ievainoti bija 259, bet šogad šajā periodā – 279 smagi ievainoti ceļu satiksmes dalībnieki.

Analizējot bojāgājušo statistiku CSNg, visvairāk no tiem bijuši transportlīdzekļu vadītāji – kopskaitā 34, gājēji – 29, transportlīdzekļu pasažieri – 12, motocikla vadītāji – 9, velosipēda vadītāji – 6, no kopskaita 3 bojāgājušie bija koplietošanas mikromobilitātes rīku vadītāji, viens motorollera vadītājs, bet 3 ir nenoskaidrotu iemeslu dēļ bojāgājušie ceļu satiksmes dalībnieki. Lielākais skaits  - 31 - ir bojā gājuši autotransporta sadursmes rezultātā.

Šogad 10 mēnešos samazinājies reibumā esošu transportlīdzekļu vadītāju skaits. Šogad, reibumā būdami, CSNg iesaistīti bijuši 522 transportlīdzekļu vadītāji, bet pērn šajā laikā – 615 transportlīdzekļu vadītāji. 2025. gadā ievērojami pieaudzis administratīvo pārkāpumu skaits ceļu satiksmē, tādi bijuši 79 205, bet pērn – 76 208 pārkāpumi. Visvairāk pārkāpumi konstatēti kā atļautā braukšanas ātruma neievērošana, luksofora aizliedzošās gaismas ignorēšana, kā arī pārkāpumi par agresīvu braukšanu.

Analizējot smagos ceļa satiksmes negadījumus, konstatēts, ka šogad 10 mēnešos notikuši 95 smagi ceļu satiksmes negadījumi, kuros miruši 100 cilvēki. 57 gadījumos CSNg vietās ir bijuši ekspertu izbraukumi un vēl 3 izbraukumi bijuši uz negadījuma vietām ar smagi cietušajiem. Šobrīd tiek monitorēti arī pilotprojekta stadijā pētītie CSNg un sekots līdzi tiesvedības procesiem. Izpētes laikā identificēti problemātiskie ceļa posmi, tostarp vietas, kas īpaši bīstamas uz šiem ceļiem. Analizējot smagos CSNg, provizoriski minēti arī negadījumu rašanās cēloņi: 25% alkohola reibums, 22% gadījumos veselības stāvoklis, 30% gadījumos – atļautā kustības ātruma pārsniegšana vai
neatbilstoša ātruma izvēle, kā arī drošības sistēmu nelietošana vai nepareiza lietošana, transportlīdzekļa vadīšanas iemaņu trūkums un gājēji bez atstarojošiem elementiem diennakts tumšajā laikā.

Ceļu satiksmes drošības uzlabošanā būtiska loma ir arī satiksmes dalībnieku kontroles tehnisko līdzekļu izmantošana. Tādējādi iespējams konstatēt ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu, panākt satiksmes plūsmas mierināšanu un samazināt cilvēkresursu izmantošanu kontroles procesos. Šobrīd Latvijā darbojas 100 stacionārie fotoradari, 12 pārvietojamie radari, trīs 360 grādu kontroles sistēmas, 16 vidējā ātruma kontroles iekārtas, vairāk nekā 100 kameras uz meteostacijām un 20 sarkanās gaismas kameras. Tāpat satiksmes kontroles iekārtas, tādas kā sarkanās gaismas kontrole, pārvietojamais fotoradars, videonovērošanas kameras un specializētajā transportlīdzeklī uzstādīts tehniskais līdzeklis, darbojas daudzās Latvijas pašvaldībās. Plānots, ka drīzumā valsts nodrošinās vēl 17 vidējā ātruma kontroles sistēmas, divus automātiskos autosvarus un 10 multifunkcionālas iekārtas.

Lai nodrošinātu efektīvāko satiksmes kontroles tehnisko izmantošanu, iecerēts izveidot vienotu tehnisko līdzekļu tīklu, panākt pastāvīgu iekārtu uzturēšanas finansējumu un ieviest vienotu iekārtu uzturēšanas tehnisko nodrošinājumu.

Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē tika prezentētas un apspriestas arī nepieciešamās izmaiņas normatīvajā regulējumā, kā arī izmaiņas CSDP nolikumā un ceļu satiksmes drošības domnīcas darbā.

 
Visi komentāri
 
m.Ērglis 27.novembris 2025 19:22
1 0 Atbildēt

nu ka jau tajau, tātad Sabiedrībai (pamat Darba Darītājiem) būtu jāsaņem (Taisnīgu) attalgojumu (Algu) par darāmo darbu (turpmāk (loh)tekstā Darbi).

Pie kam,par veiktajiem Darbiem brīv un svinam dienās tam (šim,šādam,taisnīgajam) atalgojumam ir jābūt 2kāršā apmērā.

Jā.

kas javns, 28.novembris 2025 0:35
0 0 Atbildēt

mister Švink? Kur mana alga??

Bojā gājušie gājuši bojā apaļas 97 reizes?

Viens bojāgājušais (atkarībā no Sezonas un noVērtētāju izmanības) "izmaksājot" Valstij kādus apaļus 599tūkst.eur. Tātad Valsts šī iemeesla dēļ šajos šīgada 10 mēnešos ir cietusi zaudējumus 58milj.103tūkst. EUR apmērā! 5muļjon810tūkstošEur00 cent /mēnesī! Ār prāts! No kurienes tai Valstij vispār tikdaudz naudas?

WALA 28.novembris 2025 9:39
2 0 Atbildēt

Dīvaina tā korelācija - sodi jau tika paaugstināti nesen un tāpat rezultējās lielākā bojāgājušo skaitā, bet secinājums tāpat ir ka nepieciešams palielināt sodus ?????

Tas ir tāpat kā valstij ir lieli parādi, taču jāturpina nauda tērēt kalniem ... 

Tikai tad nevajag apvainoties ja man vienkārša matemātiskā loģika saka ka jūs esat nejēgas.

hue 28.novembris 2025 11:11
0 0 Atbildēt

Tad kad sunim nav ko darīt, tad tas laiza savas...

Es pat nezināju, ka ir tāda ceļu satiksmes drošības padome.

0pis 28.novembris 2025 11:34
1 0 Atbildēt

Ko nozīmē - palielināti....acīmredzot, svarīgs nav modulis, bet vektors - vajag sodīt ne ar naudas vai abstraktu tiesību atņemšanu, bet alkāniem automātiski ierobežot tiesības  reģistrēt TL, reģistrēt vai mainīt NĪ īpašumtiesības, tiesības ņemt kredītus. Mazāk jālasa ES regulas, vairāk jādomā par sevi.

kārtējais draņķis 28.novembris 2025 12:47
0 0 Atbildēt

kurš kārtējoreiz pie mazākās pirmākās tuvākās izdevības tiek uzgrūsts "visai sabiedrībai".Viņi PAR TO saņem kosmiskas algas un Goda Titulus, taču lūk "jāatstrādā" esot visiem korī.

Nupat viņš knapi tik tikko amatā vispār noturējās- un lūk, pirmais tālākais "labais darbs" seko.Savus visus suudus viņš tagad nodeleģē mums (lohiem).

Gluži kā ukraiņu korupcejas epopeja, kad jaun nezcik ilgu laiku jebkura norāde uz šadas problēmas esksistenci momentā tika "nokrustīta" par puhtiniZma atbalstu.situācijas neizpratni un trulu sazvērestības teoriju bīdīšanu. Sabiedrības "loceklis" šodien ir absolūtā idiota/sūdustrēbēja lomā, viņam praktiski nav izvēles.

Vernons 28.novembris 2025 21:29
0 0 Atbildēt

Švinka ir tāds pats noziedznieks kā visi citi iepriekšējie ministri! CSDD piekopj noziedzīgu politiku ceļu satiksmē un policija to uzrauga! Kolektīvs noziegums jau nav noziegums,  bet noziedzīga politika ceļu satiksmē! Savas "jaunības" dēļ viņš nevar zināt kādiem ir jābūt CSN! Kā tad tur ir ar to STOP signālu? Tas ir brīdinājuma signāls vai nav CSN?

Kopējā atbildība 29.novembris 2025 2:34
0 0 Atbildēt

Šhitais ērglis mētājas ar vārdiem un jēdzieniem gluži kā tāds suudukaisītājs/ventilatorā. Kā var "visai sabiedrībai" tagad uzvelt "atbildību" PAR TO, par ko šis te demagogu un ižškērdētāju labi organizētais bars gadiem ilgi saņem oficiālu ALGU,kura viņiem tiek maksāta no visas sabiedrības kopējajiem (nodokļu maksātāju) līdzekļiem?

Kurš (un Vai) īsti viņu (viņus) uz šo bezkaunīgās demagoģijas sludināšanu ir "pilnvarojis"?

Tu vēl burtiski nupat aiz aizvakar sēdēji uzticības balsojuma priekšā kā nopērts suns- un tagad tu uzreiz šitā te? Bezkaunības kalnagals, ār prāts!

Kārtējais 29.novembris 2025 11:25
1 0 Atbildēt

idiotisms un marasms. Autobraucēji un motobraucēji sastāda tikai apmēram pusi no bogājušajiem. Visi pārējie ir tie, kas nebrauc ar auto un moto. KAPĒC JĀSODA IR TIKAI AUTO UN MOTO BRAUCĒJI? KAD BEIDZOT SODĪS VISUS DEBILOS RITEŅBRAUCĒJUS UN NEADEKVĀTOS GĀJĒJUS, KURI UZSKATA KA VIŅIEM IR TAISNĪBA?

0pis 29.novembris 2025 13:29
1 1 Atbildēt

Cik avārijas izraisa velo un K2? Kāda ir to smaguma pakāpe? Vai gājēji ir vainīgi LV šoseju smagajās avārijās, kur duraks ieplēš otram pierē vai pabeidzot riskantu apdzīšanu nosit no šosejas divus ķegļus?

Nēnē,nee 29.novembris 2025 21:10
0 0 Atbildēt

Vainīga (pie visa) ir visa LV Sabiedrība.Bet nevis gājēji un  veloaizgājēji, vai kur nu vēl kāds tur misters Švunks.Vai viņam padotais kāds inspektors Skunkss. Kurš (mellu muti pārcenties) "organizē" ikdienas satiksmes uzraudzību un kurš katru dienu un ikkatru nakti mums aiztur tūkstošiem purnābraucēju un noceļ no trases desmitiem simtu apdzinēju.Par nepārtrauktās līnijas piesmiešanu vien šogad ir aizturēti kādi 10tūkstoš16simt reālu bandītu.Par mobilo ierīču e-krānu bakstīšanu aizturēto skaits (š.g. vidējajos 10 megadirššanas mēnešos) ir jau 18kārt pārsniedzis visu LV iedzīvotāju kopskaitu.

core 29.novembris 2025 21:36
0 0 Atbildēt

Smaguma pakāpe ļoti bieži ir vissmagākā, ar izbraukšanu katafalkā.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto tests: "MG ZS Hybrid+" - B klases hibrīds, kas izaicina pat lielākus konkurentus (+ VIDEO) 13

“MG ZS Hybrid+” modelis ir ienācis mūsu tirgū, apvienojot efektīvu tehniku, labu aprīkojumu, britu zīmola sentimentu un, pats galvenais, zemu cenu. Latvijā tas tiek piedāvāts tikai pašuzlādes hibrīda versijā ar 1.5 litru benzīna dzinēju - sistēma attīsta 197 zirgspēku jaudu. Lasīt vairāk

 

Sācies “Latvijas Gada auto 2026” tautas balsojums – vai žūrijas izvēle sakritīs ar tautas simpātiju

Ir sākusies balsošana par konkursa “Latvijas Gada auto 2026 Tautas simpātiju” - nomināciju, kuras uzvarētāju var noteikt ikviens interesents. Balsot iespējams gan internetā, gan tirdzniecības centrā “Mols”, kur arī apskatāma fotogrāfa Raimonda Volonta lielformāta izstāde. Tajā redzamas visas 33 jaunākās automašīnas, kas piedalās “Latvijas Gada auto 2026” konkursā. Lasīt vairāk

 

Avārija pierāda – Nio elektromobiļi ir droši 8

Ķīnā notikusi avārija, kas, iespējams nomierinās tos, kas apšauba elektroautomobiļu drošību. Lasīt vairāk

 

Noderīgas lietas drošai ziemai. Kādi jaunumi? (+ VIDEO) 3

Iestājoties aukstam laikam, dodamie pie Inter Cars Latvija, kur vairs nerunāsim par ziemas riepām, bet gan citiem ziemā nepieciešamiem produktiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti