Pieaugs apdrošināšanas prēmijas un atlīdzības apjomi 14

 
1.maijs 2004 10:59

No maija stājas spēkā jaunais sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likums, kas būtiski palielina apdrošināšanas prēmiju limitus un noteic, ka apdrošināšanas prēmijas jeb iemaksas vairs nebūs fiksētas un apdrošinātāji tās varēs noteikt paši.

Tagad atbildības limits par personai nodarītiem zaudējumiem būs līdz 250 tūkstošiem latu, bet par mantai nodarītiem zaudējumiem - līdz 70 tūkstošiem latu.

Līdz šim apdrošinātāji personai nodarītos zaudējumus atlīdzināja desmitkārt mazākā apjomā - tikai līdz 10 tūkstošiem latu cietušā ārstēšanai. Vēl kompensēja paliekošu darbspēju zudumu 1000 latu apjomā gadā, 400 latu apbedīšanas izdevumiem, ja cietušais gājis bojā, kā arī 1000 latu gadā kā maksājumus bojā gājušā apgādājamajiem. Savukārt mantai nodarītos zaudējumus atlīdzināja līdz deviņiem tūkstošiem latu.

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) viceprezidents riska apdrošināšanas jautājumos Jānis Abāšins aģentūrai BNS atzina, ka OCTA prēmijas lielums pilsētās un to rajonos varētu pieaugt vidēji par 70-100%, bet lauku rajonos - vidēji par 30-50%.

Viņš sacīja, ka šis pieaugums ir liels, tomēr vērsa uzmanību uz to, ka no 1.maija Latvijā izdotā OCTA polise būs derīga visā Eiropā un iedzīvotājiem vairs nevajadzēs iegādāties tā saucamo Zaļo karti, kas bija derīga Eiropas valstīs un maksāja 365 latus gadā jeb aptuveni 30 latu mēnesī. Viņš lēsa, ka pēc 1.maija tiem iedzīvotājiem, kas līdz šim bieži brauca uz Eiropu, prēmiju ziņā praktiski nekas nemainīsies.

Abāšins teica, ka apdrošinātāji, nosakot prēmiju apjomu, katru braucēju vērtēs individuāli - to, kā viņš ilgāku laiku braucis, vai iekļuvis daudz avārijās un tamlīdzīgi. Viņš lēsa, ka agresīviem braucējiem prēmiju apjoms pieaugs daudz straujāk, bet, piemēram, Rīgā dzīvojošam vidusmēra braucējam prēmiju apjoms varētu pieaugt par vidēji 50%. Abāšins atzina, ka prēmiju apjoms Rīgā un citās lielās pilsētās varētu būt augstāks nekā citās mazākās Latvijas pilsētās. Savukārt lauku rajonos atsevišķiem braucējiem prēmiju apjoms pat varētu samazināties.

Viņš klāstīja, ka pēc būtības šāds prēmiju pieaugums ir tikai saprotams, ņemot vērā, ka atbildības limits par personai nodarītiem zaudējumiem būs daudz reižu lielāks - līdz 250 tūkstošiem latu, bet par mantai nodarītiem zaudējumiem - līdz 70 tūkstošiem latu.

Abāšins piebilda, ka jaunajā likumā ir skaidrāk noteikts arī prēmijas lielums, ja cilvēks kā fiziska persona brauc ar automašīnu, ko tas ņēmis līzingā - turpmāk prēmija būs attiecināta nevis uz automašīnas īpašnieku, bet turētāju. Līdz šim apdrošināšanas kompānijās šo gadījumu traktēja dažādi - dažās apdrošināšanas kompānijās varēja maksāt tarifu kā fiziskai personai, bet ļoti daudzās apdrošināšanas kompānijās - fiziskai personai bija jāmaksā OCTA prēmijas pēc tarifa, kāds ir juridiskai personai, jo automašīnas īpašnieks - līzinga kompānija - bija juridiska persona.

Runājot par riska apdrošināšanas kompāniju parakstīto prēmiju kopējo apjomu, Abāšins lēsa, ka tā pieaugums nebūs lēcienveidīgs, bet pakāpenisks, tostarp šogad tie varētu būt 10%, jo, iespējams, daudzi cilvēki jau iepriekš par vecajām cenām iegādājās polisi uz gadu, bet nākamgad, kad tirgus jau būs normalizējies, apdrošinātāju parakstīto prēmiju apjoms varētu pieaugt straujāk - par aptuveni 30-50%.

Apdrošinātājiem būs arī jāizveido Transporta apdrošinātāju birojs, kas turpmāk koordinēs civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jautājumus un pārņems Finanšu ministrijas pārziņā esošā Satiksmes biroja mantu, saistības un pienākumus. Kārtību, kādā Satiksmes biroja mantu un saistības nodos apdrošinātājiem, vēl noteiks valdība.

Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs no Satiksmes biroja līdz septembrim pārņems arī garantiju fondu, no kura maksā atlīdzības, ja satiksmes negadījumā vainīgais nav apdrošināts, no notikuma vietas ir aizbēdzis u.c., un kurā pašlaik ir uzkrāti 14,7 miljoni latu. Iepriekš šī likuma norma izraisīja diskusijas gan valdībā, gan Saeimā, kā arī iebildumus no Valsts kancelejas un Ģenerālprokuratūras, kas uzskatīja, ka garantiju fonds būtu jāpārņem valsts pakļautībā esošai aģentūrai, nevis apdrošinātāju veidotai sabiedriskai organizācijai. Taču to prasa ES.

Autovadītājiem, braucot pa Latviju, tāpat kā līdz šim, būs nepieciešama apdrošināšanas polise vai uzlīme, nevis gan uzlīme, gan polise, taču, izbraucot no Latvijas, autovadītājiem obligāti turpmāk būs jāņem līdzi apdrošināšanas polise, kas aizstās Zaļo karti.

Likums paredz, ka, izvērtējot ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto personu atbildību par nodarītajiem zaudējumiem, apdrošinātājiem būs jāpamatojas uz Valsts policijas sagatavotajiem dokumentiem un pieņemtajiem lēmumiem, kā arī jāņem vērā ceļu satiksmes negadījuma apstākļi.

Standarta apdrošināšanas līgumus varēs slēgt uz trim, sešiem un deviņiem mēnešiem vai gadu, nevis īsākiem termiņiem.

Latvijā darbojas 13 riska apdrošināšanas sabiedrības.

RĪGA, MAI 01, BNS

 
Visi komentāri
 
125040. viesis 1.maijs 2004 11:25
0 0 Atbildēt

Pilniigss sviests!!!!

125053. viesis 1.maijs 2004 16:37
0 0 Atbildēt

Viss it kā būtu skaidrs , bet kāpēc minimālais termiņš ir 3 mēneši , nesaprotu.

125071. viesis 2.maijs 2004 2:09
0 0 Atbildēt

*******asi,man tagad maksas 110ls gada,vispar *******i!

125080. viesis 2.maijs 2004 14:01
0 0 Atbildēt

ja nav naudinjas OCTA, tad tachu vienmeer ir sabiedriskais!! :) pilniigi skaudiiba paarnjem, kad no riitiem redzu taas laimiigaas sejas paarbaaztajos autobusos un trolejbusos, it sevishkji, kad tuuliit buus vasara un aaraa +30C, a ieksh sabiedriskaa mazliet veel patiikamaaka tveice:)

125087. viesis 3.maijs 2004 0:51
0 0 Atbildēt

jauna parauga veidlapas arii buus?

zirgz

125091. viesis 3.maijs 2004 10:22
0 0 Atbildēt

es tikai nesaprotu, kaa var dabuut leetaaaku oktu par nevienu avaariju? es pirmo reizi 30, aprilii nopirku uz gadu un man nedeva nekaadu atlaidi par labu braukshanu...

125098. viesis 3.maijs 2004 14:50
0 0 Atbildēt

Gribas lamāties visos iespējamos vārdos, jo šodien iegādājos OCTA par 72 Ls (uz gadu), kas iepriekš man maksāja 33 Ls. Un benzīnam cenas arī pacēla.

Tikai pasakiet, kādi būs tie iemesli iekš ES, kas manam darba devējam liks man paaugstināt algu?

125106. viesis 4.maijs 2004 1:45
0 0 Atbildēt

D.I.R.S.A.A. to eiropu ar visu vinjas savieniibu! Taa vien liekas, ka vienkaarshaak un leetaak buus iemaksaat sodu uz milicim nevis pirkt strahovku!

Kaa jau parasti - cenas pacelt visi gudri, a kursh algas pacels???

125107. viesis 4.maijs 2004 1:46
0 0 Atbildēt

Tas biju es

Dugass.

125185. viesis 5.maijs 2004 10:29
0 0 Atbildēt

Kāpēc, es nevaru saprast, man vajag OCTA, kas derīga visā Eiropā??? Man darīt nav ko, ka, teiksim, uz Spāniju braukt ar savu auto??? Ja es kādas stulbuma lēkmes pēc nonāktu līdz tādai domai, mierīgi varētu arī pirkt Zaļo karti vai whatever uz to laiku, ko es taisos pavadīt tajā ESā... Kā paliek ar tām izvēles iespējam???

125203. viesis 5.maijs 2004 11:34
0 0 Atbildēt

YES !!!

Beidzot tas ir noticis ...

Cik atceros, kādu laiku atpakaļ visi (valdības pārstāvji) kladzināja, ka apdrošināšanas prēmijas pavisam noteikti necelsies, jo apdrošinātāju starpā ir konkurence u.t.t. Nepagāja ne divi mēneši, kad cenas solās celties par 100% .. Kas ir mainījies šo dažu mēnešu laikā ?? o, jā ... likums ir pieņemts .. un jau ir POXYJ uz tautu...

Tāpat arī par OCTA derīgumu visā ES. Ideja ir zelta vērta savādāk agrāk lai aizbrauktu uz lietuvu vai igauniju vīkendā, bija jāpērk zaļā karte... tagad jau daudzas AAS piedāvā OCTA Tikai LR.. KAS IR MAĪNĪJIES ??? tikai divas lietas 1) CENAS 2) riska apjomi... Tikai man šķiet, ka ļoti retos gadījumos "skāde" sastādīs vairāk par pusi no pašreizējā limita ...

Skaidri redzams, ka šo likumu ar lielu naudas maisu izgrūda apdrošinātāji, lai varētu nokāst labu piķi ...

125281. viesis 5.maijs 2004 19:36
0 0 Atbildēt

Vai tas, ka lielajas pilsetas OCTA polise maksas dargak neka laukos neoz peec diskriminacijas (diskriminacija peec dzives vietas)? :)

125288. viesis 5.maijs 2004 20:43
0 0 Atbildēt

viesis 05.05.2004 19:36

Domāju, ka nekādas diskriminācijas: laukos pelna mazāk

139296. viesis 10.septembris 2004 9:21
0 0 Atbildēt

www.insure.lv - apdrošināšanas portals

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti