Par 20% dārgāka degviela un kurināmais - ES rosina Latvijai apņemties ambiciozākus plānus "zaļās" enerģijas īpatsvara palielināšanā 30

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Nozare.lv | 17.decembris 2018 11:03

Latvijai līdz 2030.gadam būtu jānodrošina vismaz 45% atjaunīgo energoresursu (AER) īpatsvars valsts enerģijas galapatēriņā, iepriekš prognozēto 40% vietā, teikts Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātajā nacionālajā enerģētikas un klimata plāna projektā 2021.-2030.gadam.

Minēto projektu plānots iesniegt Eiropas Komisijā, bet pirms tam par to diskutēs Ministru kabinets.

Līdz šim Latvija bija apņēmusies 2030.gadā nodrošināt vismaz 40% AER īpatsvaru Latvijas enerģijas galapatēriņā, tomēr grozījumi Eiropas Savienības (ES) direktīvā šo mērķi maina, proti, Latvijas noteiktais AER mērķis nevar būt mazāks par 40%. Vienlaikus, EM piebilda, ka visām ES dalībvalstīm savs ieguldījums AER veicināšanā būs jāpalielina.

Saskaņā ar izstrādātajām attīstības prognozēm 2030.gadam, patlaban īstenotajām politikām un pasākumiem, Latvijas AER īpatsvars enerģijas galapatēriņā 2030.gadā būs apmēram 41,2%. Līdz ar to būs nepieciešams īstenot papildu pasākumus AER īpatsvara palielināšanai. Saskaņā ar prognozēm, nosakot AER mērķi virs 45%, būtisks AER īpatsvara palielinājums būs nepieciešams tieši elektroenerģijas sektorā.

Lai šo mērķi sasniegtu, EM iesaka veikt virkni pasākumu. Piemēram, piemērot samazināto pievienotās vērtības nodokli (PVN) 12% apmērā mājsaimniecībām saules paneļu iegādei un uzstādīšanai, kā arī mājsaimniecībām sniegtajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar saules tehnoloģiju piegādi un uzstādīšanu. Tāpat rosināts piemērot nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) samazinājumu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) kompensāciju, ja uzstādīti saules paneļi.

Tāpat rosināts rīkot ilgtermiņa nomas līgums uz konkursa pamata vēja parkiem ar kopējo jaudu līdz 500 megavatiem valsts mežos un tiem pieguļošajās teritorijās, atbalstīt vēja un saules enerģijas tehnoloģijas plašākai ieviešanai, kā arī veicināt zinātnieku un uzņēmēju sadarbību AER jomā.

EM rosina arī palielināt dabas resursu nodokli (DRN) visam fosilajam kurināmajam, atcelt DRN atbrīvojumu kūdrai, palielināt akcīzes nodokli fosilajam kurināmajam par 20%, par 50% samazināt NĪN visās pašvaldībās daudzdzīvokļu mājām, kurās ir veikti konkrēti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi.

Rosināts par 30% palielināt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli (TEN) lielu emisiju auto vai auto ar motora tilpumu, kā arī rosināts paredzēt pilnīgu nodokļu atbrīvojumu zemu izmešu segmenta auto. Rosināts arī par 20% palielināt akcīzes nodokli degvielai un ieviest ogļskābās gāzes nodokli.

Tajā pašā laikā Finanšu ministrija (FM) pauda iebildumus par EM piedāvājumu IIN atvieglojumu piemērošanā. "Katra jauna IIN atvieglojuma vai atbrīvojuma ieviešana ir jāvērtē kontekstā gan ar vispārējo IIN politiku, gan ar nodokļu sistēmu kopumā. Vēršam uzmanību arī uz to, ka IIN ieņēmumi ir būtisks pašvaldību ieņēmumu avots, kas nozīmē, ka jaunu IIN atvieglojumu ieviešana valstij būtu jākompensē," pauda FM.

Ministrija arī iebilst pret paustajiem priekšlikumiem attiecībā uz samazinātā PVN piemērošanu, jo to neparedz attiecīga ES direktīva.

Kā ziņots, šā gada sākumā Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētāja vietnieks Valdis Dombrovskis sacīja, ka klimata pārmaiņu ierobežošanas pasākumiem jāpiesaista vairāk privāto investīciju.

Dombrovskis stāstīja par EK sagatavoto rīcības plānu ilgtspējīgam finansējumam. Tā ir EK stratēģija attiecībā uz finanšu sistēmu, kas atbalsta Eiropas Savienības (ES) klimata un ilgtspējīgas attīstības programmu. Pēc eirokomisāra teiktā, šis programmas mērķis ir nodrošināt finanšu sektora lielāku iesaisti klimata pārmaiņu ierobežošanā.

EK aplēsusi, ka, lai sasniegtu ES 2030.gada mērķus, par kuriem tika panākta vienošanās Parīzē, tajā skaitā siltumnīcefekta gāzu emisijas samazinājumu par 40%, ir nepieciešami aptuveni 180 miljardu eiro papildu ieguldījumi. Pēc Dombrovska domām, piesaistot finanšu sektoru klimata pārmaiņu ierobežošanā, būtu iespējams sasniegt nospraustos mērķus.

 
Visi komentāri
 
eseris 17.decembris 2018 11:11
21 0 Atbildēt

nu lūk - pamataojums jaunai OIK 2 afērai.

iAuto 17.decembris 2018 11:14
19 0 Atbildēt

Vai ES aicina arī atbilstoši palielināt algas?

Kanibaals 17.decembris 2018 22:28
0 1 Atbildēt

Kā tas ir palielināt algas? Algas vispirms vajag nopelnīt.

Pļurkt 18.decembris 2018 7:49
0 0 Atbildēt

27 gadi strādājot vēl joprojām neesam nopelnīši algas??

Jeb zagļi vēl joprojām nav vēl piezagušies!

Bradypus 18.decembris 2018 15:22
0 0 Atbildēt

Tie "zagļi" ir visi pensionāri u.c. nestrādājošie. Naudas patiesō pelnītāju skaits ir sarucis nupat līdz 16% un turpina samazināties. Vari strādāt vēl 27 gadus un paliks tikai sliktāk, ja neatteiksimies no sociālisma.

WONDERWHY 17.decembris 2018 11:21
14 0 Atbildēt

Palielināt degvielai nodoklipar 20% nozīmēs masveida nemierus Eiropā.

Sandvik 17.decembris 2018 13:14
13 0 Atbildēt

Eiropā būs nemieri, Latvijā kā parasti nebūs nekā. Latvieši neprot aizstāvet savas intereses.

Bradypus 18.decembris 2018 15:13
0 0 Atbildēt

Zaļā propaganda ir veids, kā panākt, lai tai ticošie cilvēki pieņem nodokļu pieaugumu bez nemieriem.

iciks 17.decembris 2018 11:28
11 0 Atbildēt

Skaisti. Zaļais bizness turpinās un pietiks jefiņu, kas ar putām uz lūpām bļaus - dzīvosim labāk un zaļāk!

felix65 17.decembris 2018 20:53
3 1 Atbildēt

Nākošās paaudzes skolā mācīs par to, ka ģlobālā sasilšana" ir bijusi lielākā afēra cilvēces vēsturē, tā pat kā pašlaik māca par Romas impērijas sabrukumu. Pašlaik cilvēce parāda maksimālu stulbuma līmeni un veiklie zēni priekā berzē rokas. Šis bizness ir izdevīgāks par ieroču, narkotiku un vergu tirdzniecību, pie tam jāieguldās minimāli.

OK 17.decembris 2018 11:31
1 0 Atbildēt

es ar mieru maksāt - lai tik par 20% paceļ algas un pensijas

felix65 17.decembris 2018 20:55
1 1 Atbildēt

Tā Tu piekritīsi visam un pie jebkurām kompensācijām paliksi zaudētājos. Pienāks tā diena, kad pateiks, ka tavus bērnus sterilizēs un izmaksās par to kompensāciju. Nav jau žēl nodrukāt liekus papīrīšus.

K 17.decembris 2018 11:41
5 0 Atbildēt

"ieviest ogļskābās gāzes nodokli"

Joprojām turpinās dīzeļu lobēšana? Vai gadījumā nevajadzētu slāpekļa oksīdu nodokli?

Pļurkt 17.decembris 2018 12:39
0 6 Atbildēt

Skolā esi gājis???

Kas izdalās sadegot nemzīnam?

Kas izdalās sadegot gāzei (LPG)?

Freijers 17.decembris 2018 13:34
6 1 Atbildēt

oi nē, tas OGN būs gan jau ne tikai benzīnam, katru skursteni vēl beigās apliks un arī katru reizi, kad šašliku dārzā cepsi....EM izskatās, ka plānprātiņu vai arī kaitnieku netrūkst. Galīgi jumts aizbraucis

17.decembris 2018 12:38
0 0 Atbildēt

Un,kā izdzīvot invalīdiem? Viņu dzīves līmenis LV atkarīgs no līdzcilvēku maciņiem!

Skarbā patiesība 17.decembris 2018 12:52
2 1 Atbildēt

Diemžēl nekā, tāpēc laukos skolas pārbūvē par nabagmājām, bet, kas ir vēl sliktāk, arī tur var netikt, jo arī par tādu dzīvesvietu (pa 2, pa 4 vienā istabā) vēl ir jāspēj samaksāt

... 17.decembris 2018 13:14
11 0 Atbildēt

Zaļs tai pasākumā ir tikai dolārs, ko daži iebāzīs kabatā...

17.decembris 2018 13:50
2 0 Atbildēt

vācieši jau sen par to uzspiesto ekoloģiju gaudo, tostarp arī pensionāri, kas tagad nevar atļauties katrus piecus gadus nomainīt mēbeles savās savrupmājās un E-klases Mercedes vietā jāpērk Opel Insignia.

Laaciz 17.decembris 2018 14:12
4 0 Atbildēt

Kā parasti bagātie varēs dabūt visādus labumus un atvieglojumus... Un pārējie var iet ieskrieties? Lielāku motoru īpašnieki pat, ja pārsēstos nodokļa dēļ uz mazāku auto, ko darītu ar veco? Pārdotu? Kam? Ja nodoklis celtos? Dīleri pretī neņemtu, jo būtu gūti nopārdot un privātais šī paša iemesla dēļ neņemtu.

Ož, ka bagātie paliks bagātāki un nabagie nabagāki.

ro 17.decembris 2018 14:45
4 0 Atbildēt

Ar cik skaitās lielie motori? D Braucu ar 2.8 benzīnu hmm...piekrītu pārējiem par to algas celšanu tad automātiski par 20%.. savādāk mēs ES līdzi ejam visur, tikai ne ar algām...un lately vispār tie ierosinājumi no ES un vispār ir viens tupāks par nākamo..

Damn 17.decembris 2018 15:32
0 1 Atbildēt

Pie noteiktiem nodokļu atvieglojumiem varētu apsvērt saules bateriju paneļu uzstādīšanu.

Bet visticamāk tāda extra nespīd, lielākas cerības dabūt papildus nodokli, ja nav uzstādītas

Pļurkt 17.decembris 2018 17:09
2 1 Atbildēt

Saules paneļi lai ražotu elektrību Latvijā neatmaksājas pat ja Eiropa liek 80% līdzfinansējumu!!!

Tāpēc tiem ir "jāpalīdz" ar nodokļu ieviešanu citiem!

Latvija visā Eiropā ir OTRĀ zaļākā valsts pēc Zviedrijas. Brīnums ka nejāj vairāk pārējās ne tik zaļās, bet jāj visas!!

AnsisR 17.decembris 2018 17:40
0 0 Atbildēt

Tikko tak jau pacēla nodokli. Voyagerim no 2019 gada nodoklis 700eur gadā.

felix65 17.decembris 2018 20:58
2 2 Atbildēt

Un cik cilvēki viņā brauc? Latvijā cilvēciņiem mazvērtības kompleksi mijas ar lielummāniju.

Pļurkt 18.decembris 2018 7:53
0 0 Atbildēt

Ne jau visi par ģimeni uzskata divus + viens bērnelis!

ggggg 17.decembris 2018 18:26
0 0 Atbildēt

Un daudzbērnu ģimenei arī 700 ?

AnsisR 17.decembris 2018 19:38
0 0 Atbildēt

Daudzbeernu gjimenei shogad bija 150, naakamgad buus 300. Ja shogad bija 12 krediitmaksaajumi par voyageri, tad naakamgad buus 13.

Pļurkt 17.decembris 2018 19:52
1 0 Atbildēt

Nu protams ka daudzbērnu ģimenēm naudas ir čupām un citādi likt to nav kur, kā tikai zagļu varzai algās un prēmijās!!

Rexx 18.decembris 2018 9:57
3 0 Atbildēt

Stulbs gājiens, lai sadzītu visus dzīvot "pilsētās", organizēti lietot sabiedrisko transportu, kopīgi patērēt lielveikalos nopērkamas preces, šūt sev rokā čipu, klausīties lielo korporāciju vēstījumus, klusēt, vergot un nedomāt. Ar vienu vārdu sakot,- izmaksu optimizēšanas dēļ pārvērsties par viegli vadāmu dzīvnieku baru.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Izmaiņas koplietojamo elektroskrejriteņu satiksmē Rīgā (+ VIDEO) 2

Rīgas dome šodien lēma, ka no maija koplietojamie elektriskie skrejriteņi pa Rīgas centru nebrauks ātrāk par 20 kilometriem stundā, kā arī pakāpeniski tiks ieviestas speciālas to novietošanas zonas un tos nedrīkstēs atstāt kur pagadās, kā tas nereti bijis līdz šim. Skrejriteņu operatori izmaiņas vērtē neviennozīmīgi. Lasīt vairāk

 

Sieviete veikusi pirmo pasaules apceļošanu ar elektromobili (+ FOTO) 14

Leksija Olforda kļuvusi par pirmo cilvēku pasaulē, kas ar elektromobili apbraukusi apkārt zemeslodei. Lasīt vairāk

 

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Vecrīgā plāno ieviest no maija 6

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti