Eksperti: Latvija nedrīkst pārvērsties par “netīra” transporta un “šrotu zemi” 28

 

Foto: iAuto.lv

Vide Rītdienai | 19.septembris 2019 15:05

Latvijas uzņēmējiem un iesaistītajām valsts institūcijām ir jāīsteno nopietnu pasākumu komplekss, lai pēc dažiem gadiem izvairītos no draudošajām sankcijām par klimata mērķu nesasniegšanu transporta jomā.

Nepieciešamo risinājumu vidū eksperti min gan vecu automašīnu importa ierobežojumus, gan akcīzes nodokļa pazeminājumu alternatīvajiem degvielas veidiem.

Ja nekas netiks darīts, tad mūsu valstij draud pārvēršanās par “šrotu zemi”, kur mašīnas turpina ģenerēt augstu piesārņojuma līmeni, atzīst Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Enerģētikas un transporta nozaru iniciatīvas ilgtspējīgu klimata mērķu sasniegšanai “Vide rītdienai!” rīkotajā diskusijā Andris Kulbergs pievērsa uzmanību satraucošam faktam, ka pēdējo gadu laikā Latvijā reģistrēto vieglo auto vidējais vecums pārsniedzis jau 14 gadu atzīmi. To veicina finanšu sektora izvirzītie stingrie kreditēšanas nosacījumi un atbilstoša finansējuma avotu nepieejamība. Tas liek pircējiem izmantot ātro aizdevēju pakalpojumus un iegādāties lētākas, videi nedraudzīgākas un nedrošākas mašīnas.

Taču šāda notikumu attīstība negatīvi ietekmē Latvijas izvirzīto emisiju samazināšanas mērķu izpildi un drošību uz ceļiem, tādēļ Auto asociācija kā risinājumu redz īpašu atbalsta programmu zemāku emisiju auto iegādei un stingrākus nosacījumus vecu, videi nedraudzīgu mašīnu importam.

Ekspertu dati liecina, ka transports Latvijā rada 44,2% piesārņojuma, kas rodas no kurināmā sadedzināšanas. Iniciatīvas “Vide rītdienai!” dalībnieki uzsver, ka to nebūs iespējams efektīvi mazināt, ja cita starpā netiks veidota arī izsvērta alternatīvo degvielu attīstības programma. Tas ir būtisks priekšnosacījums, lai Latvija izpildītu izvirzītos ambiciozos mērķus klimata pārmaiņu jomā.

“Runājot par alternatīvās degvielas izmantošanu, sabiedrības acu priekšā visbiežāk ir modernie pasažieru elektroauto. Taču izmešu līmeni ir jāmazina visa veida transportam, tostarp lielajiem vilcējiem un komerctransportam. Kravu un pasažieru pārvadājumu jomā vēl ilgi nebūs piemērotāka risinājuma par saspiesto dabasgāzi (CNG),” ir pārliecināts viens no iniciatīvas “Vide rītdienai!” izveidotājiem, AS “Latvijas Gāze” valdes priekšsēdētājs Aigars Kalvītis.

Arī Auto asociācija atbalsta CNG izmantošanu, kas ir arī lētāka un videi draudzīgāka degviela. Tādējādi cilvēkiem tiks paplašinātas arī alternatīvās degvielas pieejamības un izvēles iespējas.

Ja netiks veidota atbilstoša alternatīvās degvielas politika un piemērota infrastruktūra, tad Latvija drīzāk riskē jau pēc dažiem gadiem iedzīvoties desmitos miljonu eiro mērāmās soda naudās par pietiekamu CO2 izmešu līmeņa nesamazināšanu.

Viens no risinājumiem būtu akcīzes nodokļa samazināšana saspiestajai dabasgāzei, kas patlaban Latvijā ir vislielākais Baltijā – 9,64 eiro/MWh. Igaunijā akcīzes nodoklis CNG ir tikai 4,61 eiro/MWh, Lietuvā transportā izmantoto CNG ar akcīzes nodokli neapliek. Tāpat, atbilstoši Eiropas Savienības regulējumam, visās dalībvalstīs jāattīsta infrastruktūra, lai nodrošinātu CNG uzpildes stacijas ik pēc 150 km uz galvenajiem autoceļiem, kas bez valsts iesaistes nav izdarāms.

Satiksmes, Ekonomikas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju pārstāvji diskusijas “Vide rītdienai!” laikā apliecināja, ka akcīzes nodokļa samazināšana saspiestajai dabasgāzei un atbalsts CNG infrastruktūras attīstīšanai var būt apspriežams un reāls risinājums klimata mērķu sasniegšanai, kā arī tautsaimniecības konkurētspējas palielināšanai.

Saspiestā dabasgāze ir viens no videi draudzīgākiem un efektīvākajiem enerģijas avotiem, kas saražo par ceturtdaļu mazāk CO2 izmešu un par 90% slāpekļa dioksīda izmešu nekā dīzeļdegviela un benzīns.

 

 

 
Visi komentāri
 
Freijers 19.septembris 2019 15:55
16 17 Atbildēt

Auto tirgoņu vēlmes nevajadzētu likt zem "ekspertu vērtējumiem", tas būtu nr.1. Jo viņus "klimata pārmaiņas" interesē tik, cik var pārdot savu preci klientiem - kādiem veidiem, ta pilnīgi pof...

Kas tieši ir ekoloģiskāks tirgojot garantijas izstrādājumus un piedāvājot brīvprātīgi obligātus sūdīgus servisa pakalpojumus, īsti nezinu ?

viencexperc 19.septembris 2019 17:05
19 5 Atbildēt

un tos "ekspertus" pārstāv auto dīleri, apdrošinātāji, bankas ( līzinga kompānijas), vai vienkāršie - pamuļki-zaļie (Hypocerbral vulgaris) ...

he 19.septembris 2019 17:20
4 8 Atbildēt

Es kā neeksperts zināmā mērā piekrītu. Būtu laiks izskaust vecos gaisa piesārņotājus. Visticamāk formāli tiek skatīts tīri pēc tabulām - cik un kādi auto un kādus rādītājus noteicis autoražotājs šī auto izlaides brīdi - un tad tālāk rēķināts, kāds ir piesārņojums. Šādu pieeju tikai daļēji atbalstu, jo, jā, caurmērā jaunāki auto būs mazāk piesārņojoši, bet faktisko situāciju tas tik traki neietekmē, jo Latvijā pastāv plašas iespējas šmaukties - izgriezt EGR, DPF, izprogrammēt šo un to, pieprogrammēt papildus jaudu bez sertifikātiem, bet ar lieliem dūmu mutuļiem utt. Tiešām būtiskai gaisa kvalitātes uzlabošanai būtu jāveic arī būtiska auto kontrole, kur tiek mērīts atbilstība ražotāja prasībām nevis kaut kādām CSDD izdomātām normām, kas pieļauj būtisku auto dūmainību. Un šīs pārbaudes jāattiecina ne tikai uz vieglajiem, bet arī kravas auto.

Šobrīd rakstur tieši attiecībā par izplūdes gāzēm.

msh 19.septembris 2019 19:01
11 2 Atbildēt

Tu kaut ko neesi sapratis. Šajā ir runa par pseidoekoloģiju, nevis par piesārņojumu - kad tu šajā rakstā lasi vārdus "rada piesārņojumu", ar to tiek domāts "izdala oglekļa dioksīdu". Šī iemesla dēļ tava filosofija ir pilnīgi lieka, jo uztraucas par oglekļa dioksīdu, nevis par slāpekļa oksīdiem vai kvēpiem - oglekļa dioksīda izdalīšanās ir proporcionāla degvielas patēriņam, tādēļ neviens neko ar oglekļa dioksīdu nešmauc - esi dzirdējis ka kāds aizbrauc uz servisu kaut ko izgriezt lai dabūtu lielāku degvielas patēriņu?

he 20.septembris 2019 11:30
3 1 Atbildēt

ok, varbūt tev taisnība, neesmu ķīmiķis tādēļ par konkrēto ķīmisko elementu daudzumu, ko katra manipulācija ar auto izdara, nemācēšu teikt, bet, ja reiz ražotājs kādu ietaisi ir uzstādījis, tad ne bez iemesla, jo noteikto elementu normās ir jāiekļaujas. Katrā ziņā, man kā iedzīvotājam parastajam ir vienalga, ko ietekmē katra griešana, programmēšana utt., ja pēc tam es varu sajust ar degunu un reizēm pat redzēt, kā tiek piesārņots gaiss, nemaz nerunājot par neredzamo piesārņojumu, kas ietekmē ikviena iedzīvotāja veselību.

Galvenā ziņa, ko vēlējos teikt - Latvijas gadījumā visas šīs atgāzu normas ir jākontrolē arī uz ielas, ne tikai formāli paskatoties papīros, ka konkrētā gada un motora mašīnai izdalās tik un tik atgāzes, un tad sarēķina, cik slikti ar gaisu ir.

HE 19.septembris 2019 17:32
4 1 Atbildēt

Kad beidzot kuģiem tiks uzstādīti EGR un DPF filtri? Tie ir paši lielākie izmešu radītāji...

msh 19.septembris 2019 19:05
21 4 Atbildēt

Man ir diezgan komiski lasīt rakstu, kurā uztraucas par oglekļa dioksīdu, un tam risinājums tiek piedāvāts - jaunākas mašīnas. Kāpēc man tas liekas komiski? Jo oglekļa dioksīds izdalās proporcionāli degvielas patēriņam, un degvielas patēriņš mašīnām, sākot ar deviņdesmito gadu vidus mašīnām, nav jūtami samazinājies, lielākoties pat palielinājies - teiksim, B4 Audi 80 ar 1.9 TDI uz šosejas var ierakstīties zem 4 litriem, un C4 A6 2.5 TDI piecos litros - šaubos ka šo mašīnu šodienas līdzinieki, esošais A4 2.0 TDI un esošais A6 3.0 TDI spēj to pašu - vēl vairāk, tajos ir vairāk skaņas izolācijas, mudinot pārkāpt atļauto ātrumu, sadedzinot vēl vairāk degvielas. Tā ka - ja gribas samazināt oglekļa dioksīda izdalīšanu reālajā vidē, nevis uz papīra - vajag veicināt vecu mašīnu ievešanu un uzturēšanu uz ceļa, un ierobežot jauno mašīnu pirkšanu... Žēl ka uz papīra ir otrādi...

Antons Vladislavovičš 19.septembris 2019 19:22
2 3 Atbildēt

Kāpēc nesamazina nodokļu maksājumus LPG automašīnām ?

??? 19.septembris 2019 22:45
2 1 Atbildēt

Kāpēc neuzliek normālu akcīzes nodokli gāzei?

650 20.septembris 2019 10:35
2 2 Atbildēt

Tapc lai kapeikupsisēji varētu turpināt smirdēt gan uz ceļa gan ekrānā

Pļurkt 19.septembris 2019 21:17
10 4 Atbildēt

Visa tā pseidozaļā afēra un zaļā diršana man ir līdz kaklam.

Bet ja pa tēmu, tad maksājiet man vismaz Vācijas algas un es neskatīšos šrotiem virsū, ne tikai brauksū ar tādiem, bet pat nepirkšu neko atskaitot JAUNU auto, teiksim ik 6 - 8 gadi!!!

Taču kamēr cenas veikalos VISĀM precēm praktiski bez izņēmuma ir lielākas kā Vācijā, bet algas sastāda labākajā gadījumā 20% no Vācijas algām, es gribēdams nevaru atļauties jaunu, NORMĀLU, auto!

Opis 20.septembris 2019 9:18
5 3 Atbildēt

Tipisks muļķu zemes mazās algas saņēmēja komentārs.

Pļurkt 20.septembris 2019 10:38
3 6 Atbildēt

Tipisks vergtura komentārs!

iciks 19.septembris 2019 23:27
1 0 Atbildēt

Tas vairs nav pat smieklīgi. Kaut kāds gāzes reklāmraksts ar pašpasludinātu ekspertu vaimanām.

Shiirs 20.septembris 2019 5:37
1 4 Atbildēt

CNG kā degviela taču ir riktīgs gemars. Daudzas reizes lielāks par LPG. Interesanti Andža un Aigis paši būtu gatavi smirdināt riņķī ar CNG goļāru?

Ja LPG gadījumā mašīna ir spējīga pilvērtīgi braukt arī uz benzīna, tad CNG gadījumā šis auto uz benzīna praktiski nav lietojams. Pietam baloni šiem auto ir regulāri jāmaina. Jo tiem beidzās derīguma termiņš. Un izmaksas ir vienkārši kosmoss.

msh 20.septembris 2019 12:52
0 0 Atbildēt

"uz benzīna praktiski nav lietojams" - tu domā bāku lielumu? Nejauc pirkstu ar krānu, mašīnas, kam CNG ir no rūpnīcas ar mašīnām, kam ir aftermarketa LPG - ja LPG liktu fabrīķī, arī tādām mašīnām būtu mazākas benzīna bākas [un pareizi vien ir - nah man 55 litru bāku, ja tajā atrodas max 1/4 no bākas ietilpības - ar 20 litriem pietiktu], un ja tu pie gāzeriem benzīnniekam ieliksi CNG iekārtu, tev būs smuks, liels cilindriskais balons grabažniekā, un parastā bāka zem mašīnas.

Attiecībā par balonu regulāro maiņu - arī LPG baloniem ir 10 gadu derīguma termiņš, tik vien ka 1) parasti tas ir aftermarketa balons un idejiski nav grūti ielikt citu tādu pašu 2) mašīnas ar LPG bieži vien nepiedzīvo nepieciešamību pēc jauna balona

650 20.septembris 2019 10:40
4 0 Atbildēt

Sešdesmito reizi rodas Jautājums- kāpēc LV CSDD TA izplūdes gāzu "normatīvi" paredz gluži legālu iespēju to iziet ar izrūnītu izpūtēju un vispār pilnīgi bez jebkāda filtra?

Ar "pielaidi", kura desmitiem(!!!) reižu pārsniedz Jebkura "EURO" normu- kas neatbilst nekam, pat ne 15g vecam euro4 standartam?

iciks 20.septembris 2019 12:15
0 0 Atbildēt

Man šķiet, ka TA notiek visā ES +/- līdzīgi ar līdzvērtīgiem normatīviem.

650 20.septembris 2019 13:40
2 0 Atbildēt

Vakar pievakarē braucu zilā karoga kūrrtpilsētā,pa priekšu vilkās a4 ar 1.9Tdi un sarkanu uzrakstu TurboChip pa visu pakaļas logu.Nekādi nevarēju tikt garām, jo viņš izmantoja katru izdevību kkur iespraukties.Smirdēja pēc suudiem un degošas eļļas,pie Katra pedāļa uzspiediena izkakaaja no sevis melnu izmešu mākoni pa visu ielu.Speciāli, tīšām,acīmredzami tīksminādamies.Zae Pal, glābiņa nav..

Es nezinu kas notiek "citās" valstīs, bet "šajā" valstī ticēt nevar nekam un nevienam, pat pats sev nee.Par Lohu samesto naudu tagad ar izmanīgu un varen mutīgu darboņu strpniecību mēs ieviesīsim un īstenosim un deklamēsim dajebko, kamēr no otras puses ikdienā visi ēdam suudus...

eidis 20.septembris 2019 14:48
3 0 Atbildēt

mhm. Man arī šķiet, ka šie Purčika varoņi tiešām tīksminās par to mākoni. Ja agrāk varēja tantiņas nelaist pāri gājēja pārejām un tā pacelt pašapziņu, tad tagad ir melns mākonis. Jo par tantiņas nelaišanu ātri pie panta var tikt

650 20.septembris 2019 15:05
2 0 Atbildēt

Iepriekšējais ko novēroju, bija avensis d4, uzspēlēti dinamiski brauca pa salinieku,smirdēja viss tilts.Viņš taču spogulī visu to redz, simtpunkt ka tīksminās.Xperti mums gadījušies liekuļi un demagogi- viņi ne uz Ta iet, ne pa ielu bauc,ne pa logu skatās- priekš viņiem šīs problēmas vienkārši nav.

s 20.septembris 2019 15:08
3 0 Atbildēt

Būs bijis tāds pats lohs, kā viencexperts, jeb pāķis parastais, tik brauca ar audi, nevis šķību pikapu, kurš speciāli saregulēts tā, lai tas sūda mākonis tur pa to izpūtēju veltos ārā. Šie ir tā saucamie "outsaideri" tikai tajā paurī kaut kas nogàjis greizi, tādēļ viņi cenšās kaut, kā izrādīt savu klātesamību. Tas ir normāli, tādi ir bījuši visos laikos.

Pļurkt 20.septembris 2019 18:01
0 0 Atbildēt

Spānijā neviens nekam nemēra nekādas izplūdes pie TA!!!

TA iziet uz asfaltēta plača, gluži kā 80-tajos pie komunistiem.

++++++++++++++++++

Da ZAJEBAĻI vienreiz ar saviem idiotiskajiem un nesaprotamajiem drošības kodiem!!!

Osis 20.septembris 2019 15:22
2 0 Atbildēt

Īsts daba draugs ,kā reiz, brauc ar vecu auto. Jauna auto ražošana vien rada vidēji 15-20 tonas CO2, Kas vienāds ar to kas rodas nobraucot 100-200 tūkstošus kilometru. Nemaz nerunājot par pārējo dabas piesārņojumu no ražošanas.

he 20.septembris 2019 15:53
0 1 Atbildēt

īsts dabas draugs brauks ar sabiedrisko transportu nevis privātu fosilā kurināmā dzītu auto.

PĻurkt 20.septembris 2019 18:06
3 0 Atbildēt

REĀLI īsts dabas draugs brauks ar fosīlo, lai Špicbergenā (aiz polārā loka) atkal augtu mūžzaļās papardes (palmas) un nevajadzētu tērēt papildus kurināmo sava mitekļa apsildīšanai ar da jebkādu kurināmo!!!

Opis 20.septembris 2019 19:28
1 1 Atbildēt

Pediņi.

mee 23.septembris 2019 12:51
1 0 Atbildēt

Gribas tīru vidi - izdalat katramjaunu, bezmaksas kvēpu filtru katram dīzelim.

Un kāpēc CNG? Tas liela daļa brauc ar LPG, kur ir infrastruktūra gatava un automašīnas aprpikojamas daudz vieglāk. Kur probleām samazināt akcīzi LPG? Nē? Jo visiem pie pakaļas tā jūsu daba, ar CNG tak būs jauns projekts kur vares no jauna sabāzt naudu kabatās ka jau jebkuram jaunam projektam!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti