Janvārī jauno auto tirgus turpina uzrādīt kritumu 32%. Tas ir lielākais kritums kopš pandēmijas otrā viļņa, kuru veicinājusi arī klātienes tirdzniecības ierobežojumi. Janvāra auto pārdošanas dati arī visai uzskatāmi ilustrē to, kā tirdzniecības ierobežojumi ir ietekmējuši mūsu ekonomiku.
Ja smagais komerctransports jau kuro mēnesi piedzīvo strauju pieaugumu, janvārī uzrādot 90% pieaugumu pret iepriekšējo gadu, tad vieglā komerctransporta pārdošanas apjomi ir piedzīvojuši kritumu 16% jauno un 22% lietoto vieglo komerc auto segmentā.
Tas ir vērtējams kā indikators, ka tieši mazais bizness uzņem lielāko epidemioloģisko ierobežojumu triecienu. Lielāko kritumu piedzīvojis lietoto vieglo auto tirgus, tas ir samazinājies par 34% attiecībā pret 2020. gada janvāri. Visticamāk ka, gan jauno, gan lietoto vieglo auto pārdošanas apjomu līdzvērtīgo kritumu var izskaidrot ar tirdzniecības ierobežojumiem, jo automašīna ir ilgtermiņa ieguldījums, kura attālinātai iegāde ir visai sarežģīta, sevišķi privātajā sektorā, kur izvēle pamatā tiek izdarīta uz vietas, konkrētajā tirdzniecības vietā.
Latvija - jauni vieglie automobiļi (M1 un N1) Foto: Auto Asociācija
Līdz šim auto tirgotāji ir centušies pārsturkuturēt savu uzņēmējdarbību, lai turpinātu darbu pielāgojoties apstākļiem un neizmantojot valsts atbalsta mehānismus, vai izmantojuši tos minimāli. Taču, ja klātienes tirdzniecības ierobežojumi saglabāsies arī auto tirdzniecība un pārdošanas apjomi turpinās kristies, arī šai nozarei nāksies lūgt valsts atbalstu. Bez tam, ņemot vērā auto tirdzniecības specifiku ar plašām tirdzniecības vietām, kas neparedz lielu cilvēku pulcēšanos, būtu visai vienkārši nodrošināt arī visaugstākās epidemioloģiskās drošības prasības, ja klātienes tirdzniecībā tiktu atļauta. Atgādināsim ka Auto Asociācijas biedri valsts kasē ik gadu iemaksā vismaz 210 miljonus eiro nodokļos un daudz labprātāk turpinātu to darīt strādājot, nevis izmantotu valsts atbalsta mehānismus.
“Iepriekšējās krīzēs auto tirgotāji ļoti labi ir apguvuši spēju ātri mobilizēties, pielāgoties un izdzīvot pašu spēkiem. Taču situācijā, kad valsts ir noteikusi klātienes tirdzniecības ierobežojumus, arī iespējas pielāgoties ir ierobežotas. Šai situācijai ievelkoties, mēģinājumi izdzīvot pašu spēkiem sāk zaudēt racionālo jēgu, tāpēc aicinu valdību tuvākjā laikā atjaunot klātienes tirdzniecību, nodrošinot visas epidemioloģiskās prasības.”
Mazs un dārgs elektroauto piedāvājums. Cilvēki, kam ir nauda, saprot ka iekšdedzes dzinēja dienas ir skaitītas. Tādus iegādāties ir liels risks, jo pēc 5-7 gadiem otrreizējā tirgus uz vietas vairs nebūs. Arī pilsētā iebraukt nevarēs. Nav jēgas jaunam tādam tērēties.
Nevarēs iebraukt ar dīzeļiem. Un ja izvāktu iestādes un skolas no centra, pārējais vairs neraustītu.
Par iekšdedzes auto neuztraucies. Tie ripos kamēr vien degvielu tirgos.
Par iekšdedzes auto neuztraucies. Tie ripos kamēr vien degvielu tirgos.
Pareizi. Turklāt tagad vairāki autoražotāji pievērsušies hibrīdiem, un tiem tak tāpat degvielu vajadzēs.
Haha, ko nozīmē dārgs? Tāds pats kā visur Eiropā BEZ Valsts subsīdijām! Latvijai būtu noziegums tērēt budžeta naudu dāvinot to Elonam Maskam jo Latvijas CO2 pret pasaules izmešiem ir 0.02% vai pat mazāk, un kamēr Ķīna, Krievija, Indija, Ārābija, Dienvidamerika un ASV neko nedarīs mēs varam katrs droši braukt ar ko vien gribam, klimatam nekas nemainīsies! Par lokālo piesārņojumu gan, kvēpu filtru kontrole utml. pilsētās ir svarīga, bet par 2003. Gada auto ir adekvāti ekoloģisks, ja labā kārtībā
Lai arī parasti nepiekrītu, bet šeit zināms racions ir, arī neredzu jēgu no jauna auto pirkšanas, tostarp finansiāli, ja protams Rīgas centrs nafig nav vajadzīgs, tad nu tā, bet, ja tur iegriežas, tad šobrīd (kamēr nav gudri visu atcēluši) e auto ir izdevīgs dēļ sabiedriskā jolām (mazākā mērā) un stāvvietām (tas tiešām ir bonuss)...taču cik tas ir aktuāli attālinātā darba laikā (kad ir izdevīgāk vispār neko netērēt un nekusētēt), kas protams tā var strādāt, ir reāls jautājums.
Vienu brīdi jau dažu ražotāju produkcijai, ford piemēram, bija nullītēm, saldas cenas....iespējams, kas vēl būs.
Nu gan dzīvo mākoņos, Pēc 5 un 7 gadiem nekas nebūs mainījies cilvēki tāpat brauks ar auto kuru vidējais vecums pārsniegs desmit gadus, pašreizējā ekonomiskā situācija neliecina ,ka kaut ,kas uz labo pusi varētu mainīties Domāju ,ka tieši el.auto otreizējais tirgus būs tāds ,kā būs,jo padsmit gadus vecam auto baterijas mūžšs būs beidzies , bet jaunu pirkt neatmaksāsies. . pat hibrītam kam lētākas baterijas maksā ap 2k, vairs tās mainīt neatmaksājās , jo paša auto cena zemāka par baterijām