Aptauja: 80% Latvijas autovadītāju ceļu satiksmē regulāri novēro agresīvu braukšanu 15

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 19.oktobris 2021 12:14

Četri no pieciem Latvijas autovadītājiem, piedaloties ceļu satiksmē, regulāri piedzīvo nepatīkamas situācijas, kādam citam ceļu satiksmes dalībniekam braucot agresīvi vai pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, liecina AAS BALTA (PZU grupa) veiktā aptauja*.

Turklāt 44% tādu situāciju novēro vismaz reizi nedēļā, bet 36% – pat katru reizi, kad sēžas pie stūres. Biežāk agresīvu braukšanu novēro vīrieši un gados jauni autovadītāji, kā arī šoferi Rīgā un Pierīgā, kur tas varētu būt skaidrojams ar intensīvāku satiksmi nekā citviet Latvijā.

Kā liecina sabiedrības novērojumi, vissliktākās manieres uz ceļa ir vieglo automašīnu vadītājiem – to atzīst 54% aptaujāto. Otro vietu pārliecinoši ieņem motociklisti, kas ar savu agresīvo braukšanu “iekrituši acīs” 28% satiksmes dalībnieku. Pārējās transportlīdzekļu grupās agresīvu braukšanu novērojuši vien 2–3% autovadītāju.

Vienlaikus Latvija joprojām viena no Eiropas Savienības valstīm ar neglaimojošāko situāciju ceļu satiksmes drošības jomā, jo saskaņā ar Eiropas Komisijas datiem kopš 2010. gada negadījumu skaits ar ievainotajiem un bojāgājušajiem Latvijā ir palielinājies par 17%, kamēr citur Eiropā šis rādītājs stabili samazinās. Nenoliedzami, ka autovadītāju uzvedībai satiksmē un braukšanas kultūrai ir būtiska ietekme uz to, lai veidotu drošu vidi visiem satiksmes dalībniekiem. Tādēļ pētījuma rezultāti demonstrē plašas uzlabojumu iespējas.

“Uz ceļa mēs ievērojam tos satiksmes dalībniekus, kuri ar kaut ko izceļas. To var panākt uz pozitīvas nots, braucot ar kādu neparastāku spēkratu, retas markas vai skaisti atjaunotu vēsturisku auto. Var izcelties ar īpašu pieklājību pret citiem satiksmes dalībniekiem – palaist priekšā, izjust situāciju uz ceļa, savlaicīgi ar savu braukšanas trajektoriju parādīt, kur plānots braukt vai nogriezties. Taču diemžēl uz Latvijas ceļiem netrūkst arī vadītāju, kuri pārvietojas uzkrītoši jeb ārpus satiksmes plūsmas un izceļas ar sliktu braukšanas kultūru: brauc lēnāk nekā citi un kavē satiksmi vai arī brauc ātrāk nekā pārējie, apdzenot, bieži mainot braukšanas joslas un ar nepacietību un neiecietību radot bīstamas situācijas. Jebkura no šīm darbībām lieki padara nervozus citus autovadītājus,” komentē Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.

Uzņēmumu autovadītāji – atbildīgāki satiksmes dalībnieki?

Trešā daļa aptaujāto ievērojuši, ka atbildīgāki ceļu satiksmes dalībnieki ir tie autovadītāji, kas brauc autotransportā ar kāda uzņēmuma logotipu vai citām atpazīstamības zīmēm. Vienlaikus 41% uzskata, ka tas maz ko ietekmē, taču BALTA eksperts atgādina – pieredze rāda, ka jebkurš ceļu satiksmes negadījums, kurā iesaistīts uzņēmuma autotransports, rada risku uzņēmuma reputācijai.

“Ja uzņēmums ir pietiekami atpazīstams un tam izveidojies pozitīvs publiskais tēls, firmas logo un cita paskaidrojoša informācija uz automašīnas (it īpaši aizmugurē, jo to citiem satiksmes dalībniekiem visvieglāk ievērot), iespējams, liks tā vadītājam iekļauties plūsmā un veidot patīkama satiksmes dalībnieka tēlu. Protams, var gadīties reti izņēmumi, kad darbiniekam ir vienalga, ko citi domā par viņa darba devēju, un šķiet, ka var braukt, kā ienāk prātā. Tomēr pieredze liecina, ka uzņēmumi ar ilgtspējīgu domāšanu jaunos darbiniekus pārbauda un motivē ievērot uzņēmuma politiku, kultūru un nosacījumus, pirms ļauj lietot uzņēmuma autotransportu,” stāsta Kristaps Liecinieks.

Viens no šādiem uzņēmumiem, kura transportlīdzekļus, pateicoties to noformējumam, uz Latvijas ceļiem viegli atpazīs ikviens satiksmes dalībnieks, ir būvmateriālu ražošanas līderis “SCHWENK Latvija”, kura autoparks jau daudzus gadus konkursā “Drošākais uzņēmuma autoparks” ir atzīts par vienu no visatbildīgāk pārvaldītajiem autoparkiem Latvijā.

“SCHWENK Latvija” valdes loceklis, Materiālu biznesa vienības direktors Jegors Golubevs uzsver, ka veselība un drošība ir būtiska uzņēmuma vērtība un prioritāte. Lielā mērā tā ir saistīta ar autovadītāju drošību un uzvedību uz ceļa. Tiek ieguldīts apjomīgs darbs un resursi autovadītāju izglītošanā, veicinot izpratni par to, cik svarīgi ir būt pieklājīgam un atbildīgam satiksmes dalībniekam, un citās aktivitātēs, lai šo drošo braukšanu veicinātu praktiski. “Gadu gaitā satiksmes drošība un braukšanas kultūra ir uzlabojusies, un paši autovadītāji novērtē to, ar kādu rūpību uzņēmums pievērš uzmanību braukšanas kultūrai, tādējādi ļaujot viņiem justies droši savā darbā. Ja darbinieki apstākļus darba vai piegādes vietā atbilstoši iepriekš izstrādātam algoritmam novērtē kā nedrošus, viņiem ir atļauts atteikties veikt piegādes līdz brīdim, kad trūkumi tiks novērsti. Uzņēmums seko līdzi autovadītāju praktiskajam sniegumam: uz katras automašīnas ir redzams atsauksmju tālrunis, un mēs aicinām citus satiksmes dalībniekus ziņot par novērotajiem paradumiem. Vidēji gadā saņemam ap simt zvanu, un esam gandarīti, ka vairums no tiem ir pozitīvas atsauksmes par mūsu autovadītāju braukšanas kultūru. Jebkuras negatīvas atsauksmes un incidentus rūpīgi izmeklējam. Tas ir iespējams, pateicoties arī videoreģistratoram katrā mašīnā: varam noskatīties ierakstu, izvērtēt incidenta cēloņus un pārrunāt tos ar autovadītājiem. Vienlaikus “SCHWENK Latvija” aicina arī citus smagā autotransporta pārvadātājus pievērst arvien lielāku uzmanību šim jautājumam, jo situācija uz valsts ceļiem joprojām nav droša,” stāsta Jegors Golubevs.

Dusmojamies, bet neziņojam

Sabiedriskās domas aptaujas rezultāti gan liecina, ka tikai retais reaģē uz agresīvu braukšanu kā citādi, nevis tikai purpinot zem deguna: 77% atzīst, ka nekad neziņo par saviem novērojumiem atbildīgajām iestādēm un neinformē attiecīgo uzņēmumu, zvanot pa tālruni, kas norādīts uz komerctransporta.

Lai veicinātu drošāku satiksmi uz Latvijas autoceļiem, BALTA kopā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) un Satiksmes ministriju jau devīto gadu rīko konkursu “Drošākais uzņēmuma autoparks”. Tā tēma šogad ir “Drošas satiksmes ABC – Auto, Bizness, Cilvēks”, atgādinot, ka visiem šiem komponentiem ir jābūt līdzsvarā. Vienlīdz svarīgs ir gan autoparka transportlīdzekļu tehniskais stāvoklis, gan uzņēmuma attieksme pret savu autovadītāju braukšanas kultūru un, protams, autovadītāju braukšanas prasmes un pašsajūta, kas ietekmē viņu reakciju un rīcību uz ceļa.

*Norstat omnibusa aptauja veikta no 2021. gada 29. septembra līdz 5. oktobrim, tiešsaistes aptauju platformā aptaujājot 1001 respondentu 18–74 gadu vecumā.  

 

 
Visi komentāri
 
Garāmgājējs 19.oktobris 2021 13:14
1 0 Atbildēt

CSN tagadējā redakcijā nav tāda jēdziena "agresīva braukšana". Līdz ar to - par ko ir šis raksts? Tikai un vienīgi par subjektīvajām sajūtām, bet tās mēdz būt dažādas. Vienam gribas braukt tā, otram gribas lai arī citu brauktu kā viņš, trešajam ir pie dirsas abi iepriekšējie.

Nu nav iespējams sodīt kādu, kas nebrauc ātrāk, ja nav zīmes "minimālais ātrums". Nav iespējams sodīt kādu, kurš apdzen pārāk tuvu vai pārāk lēni, jo CSN to neuzskata par pārkāpumiem, tāpat arī tos, kas lien joslā pēc sastrēguma apbraukšanas. Izmainiet CSN un sodiet uz veselību, norādot punktu, apakšpunktu, bet nevajag atsaukties uz to, kā nav CSN.

Man piemēram riebjas melnas mašīnas, bet kā policists es nevaru sodīt to vadītājus tikai tāpēc, ka man nepatīk auto krāsa. Ir jāatrod punkts, ko vadītājs ir pārkāpis. Kaut vai obligātā obligātā aprīkojuma trūkums. Bet ir pēc likuma, nevis privātās vēlmes vai nepatika.

gunbox 19.oktobris 2021 13:21
0 0 Atbildēt

Ā, super, 51.panta 10 punkts ir atcelts. Nice!

Un lēna braukšana vairs neiet zem agresīvas? Dubultnice!

anonimikis 19.oktobris 2021 13:22
0 0 Atbildēt

Ir tāds Ceļu satiksmes likums. Palasi likumi.lv/ta/id/45467-c...tiksmes-likums

Ok 19.oktobris 2021 13:27
0 0 Atbildēt

Un kāda atšķirība starp noteikumiem un likumu? Tīri praktiski, kāpēc vajag 2 normatīvos aktus, kas regulē 1 jomu? Jāpaskatās, moš ir arī Ceļu krimināllikums un Ceļu jūras likums.

Vernons 19.oktobris 2021 13:33
0 0 Atbildēt

Likums stāv augstāk par Noteikumiem! CSL 19. pants "Pienākumi un tiesības"! Ja Tu neesi izpildījis savu pienākumu, nerodas Tev tiesības!

didzisk 19.oktobris 2021 13:47
1 0 Atbildēt

Tas tā ir visās jomās. Piemēram, Būvniecības likuma 5. pants nosaka:

Likuma izpildei Ministru kabinets:

1) izdod vispārīgos būvnoteikumus...

2) izdod speciālos būvnoteikumus, kuros...

3) izdod būvnormatīvus...

un tā tālāk.

likumi.lv/ta/id/258572-...ibas-likums#p5

Tāpat ar Ceļu satiksmes likumu:

3.pants. Ceļu satiksmes tiesiskais pamats

(1) Ceļu satiksmes tiesiskais pamats ir šis likums un citi likumi, Ceļu satiksmes noteikumi un citi Ministru kabineta normatīvie akti, valsts standarti, kā arī starptautiskie līgumi, kuru dalībvalsts ir Latvija.

likumi.lv/ta/id/45467-c...smes-likums#p3

gunbox 19.oktobris 2021 14:05
1 1 Atbildēt

Un, kas tur man būtu jālasa? Iesaku izgulēt dzērumu, pirms komentēt.

CP 20.oktobris 2021 13:56
0 0 Atbildēt

Autoskolās braukšanu apgūst pēc noteikumiem un likuma? ja kursanti zin par ceļu likumu (lai gan nezināšana neatbrīvo no atbildības) - tad jau ok.

Vairums vadītāju pat CSN lāgā nezin, bet gudri brēc - man tiesības braukt a maksimālo jebkuros apstākļos un vai tam, kas gadīsies pa ceļam braucot lēnāk par mani!

Kur palikuši instruktori, kas mācīja - uz ceļa tu esi izdzīvotājs un neviens tev neko negarantē, apdzen uz savu atbildību, velcies - arī uz savu. Kamēr esi uz ceļa, par savu drošību esi atbildīgs tu pats.

imzz 19.oktobris 2021 13:37
1 0 Atbildēt

"Nav iespējams sodīt kādu, kurš apdzen pārāk tuvu vai pārāk lēni," -- ar to piezīmi, ka praktiski visi, kuri apdzen ar atļauto maksimālo, to dara pārāk lēni :-/ Tieši nesen KLIKĀ bija raksts par igaunieti, kura sadūrusies ar moci apdzenot, un viens no pārkāpuma punktiem bija, ka viņa apdzenot pārsniegusi atļauto ātrumu.

gunbox 19.oktobris 2021 13:15
3 1 Atbildēt

Kam ziņot un ko? Visiem pajāt uz aculiecinku bez video pierādījuma. Un kā sodīs idiotus, kuri pirmo reizi uzzinās, ka pastāv CSN?

Šodien plkst. 11:00, Krasta iela praktiski tukša. Pat nav jāizbrauc visā garumā - viena blonģinka nespēj izdomāt, ka jāturās labajā joslā un pēkšņi no vidējās viņai jākārtojas iekšā zapravkā. Apstādina divas joslas. Tālāk kaut kāds idiņš no vidējās loslas rauj iekšā apgriešanās vietā. Pēc tam viens kreisajā joslā penža grieza pa kreisi, distanci ievēroja aptuveno 5-6 auto robežu. Nogriezužies būtu vēl vismaz 4 auto. Vakar kaut kāda tante jaunā leksusā kaut ko nevarēja beigt krāmēties uz Ulmaņa gatves kreisajā joslā. Arī tālāk apstājās uz tilta ar distanci 5 auto. Visi jau sen aizbraukuši, viņa vēl krāmējas. Un kas stulbākais, ka viņa nemaz nebrauca ātrāk par fūrēm uz 65 labajā joslā. Un? Ko ar tādiem darīt, kuriem smadzenes palikušas mājās?

Secinājums 19.oktobris 2021 13:18
1 2 Atbildēt

Krastai ielai atstāt tikai vidējo joslu, kreiso un labo pārveidot par velojoslām )) Tad visi varēs braukt pa savu mīļo vidējo!

Krotow 19.oktobris 2021 14:26
1 0 Atbildēt

Mhm - pārtaisiet visas ielas par velojoslām un emigrējiet nax....

Soda neizbēgamība 19.oktobris 2021 13:16
3 0 Atbildēt

Braucot plūsmā, kur visi pārkāpj ātrumu, sods ir neizbēgams - vaio nu par ātruma pārsniegšanu, vai par "agresīvu braukšanu lēnāk par plūsmu" - nu vienkārši zjbs

Kanibaals 19.oktobris 2021 21:40
2 0 Atbildēt

Jābrauc pašam agresīvi, tad tā nejūt.

WALA 20.oktobris 2021 0:20
3 0 Atbildēt

Man netraucē tie kas godīgi velkas pa labo joslu, bet traucē tie kas pa kreiso velk pretī ...

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ieķeras “gāzes” pedālis - Tesla aptur Cybertruck piegādes 3

Tesla uz vairākām nedēļām apturējusi Cybertruck pikapu piegādes klientiem, kamēr tiks novērsts ārkārtīgi bīstams defekts. Lasīt vairāk

 

Kāpēc jaunais Toyota Land Cruiser ir principiāli cits auto? (+VIDEO) 10

Uz plašās planētas ražošanā vairs nav atlicis daudz tādu automašīnu kā Toyota Land Cruiser. Tāpēc pirmā iepazīšanās ar jaunās jeb J250 paaudzes modeli Skotijā ir īpaši svarīga. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

LTAB brīdina: izveidota viltus mājas lapa un sociālo tīklu profili, lai vāktu personu datus! 3

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) brīdina, ka izveidota viltus interneta vietne, rīkojot konkursus un aicinot iedzīvotājus atstāt savus personas datus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti