Auto nozare pēc 2035. gada. Cik reāla ir Latvijas pāreja uz elektroauto? 15

 
Latvenergo | 16.marts 2023 11:29

Eiropas Savienība aktīvi turpina virzīt lēmumu, lai no 2035. gada vairs nebūtu iespējams iegādāties jaunus automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem, un patlaban arī Latvijā arvien aktīvāk tiek domāts par pāreju uz elektromobiļiem.

Lai gan ar elektroauto jau šobrīd var apbraukt visu Latviju, tomēr to īpašnieku īpatsvars ir lielākajās pilsētās, īpaši Rīgā, un tai tuvākajos novados (Mārupes, Ropažu, Ķekavas u.c.)[1]. Skolēnu erudīcijas konkursa “FIZMIX Eksperiments” elektromobilitātes eksperts skaidro, cik iespējama tuvākās desmitgades laikā ir Latvijas pāreja uz visaptverošu elektroauto lietošanu.

“E-mobilitātes tīkla attīstīšana Latvijā tika aizsāka 2016. gadā[2], un tas veidojis pamatu transporta sektora elektrifikācijai un ilgtspējīgas nākotnes veidošanai. Lai transporta nozarē arvien vairāk tiktu izmantoti elektroauto, būtiski ir gan politiskie, gan biznesa lēmumi. Uzlādes pakalpojumu komersanti jau tagad sper drosmīgus soļus, lai pēc iespējas drīzāk elektromobiļus padarītu par “jauno normālo”. Uz Baltijas fona Latvija jau tagad izskatās labi, vērtējot gan uzlādes infrastruktūru, gan pieejamību. Veicot Latvijas uzlādes tīklu un reģistrēto staciju analīzi programmas "Nākotnes enerģētikas līderi Latvijā" ietvaros, kā arī izmantojot publiski pieejamo informāciju par uzlādes stacijām, secināju, ka pašlaik pieslēgvietu skaits valstiskā līmenī ir pietiekams un staciju noslodzes ir zemas, kas savukārt pakalpojuma saņēmējiem nozīmē, ka pieslēgvietas ir salīdzinoši brīvi pieejamas,” skaidro "Nākotnes enerģētikas līderi Latvijā" elektromobilitātes eksperts, “FIZMIX Eksperiments” konkursa iedvesmotājs Fēlikss Zajecs. Kā vēl vienu argumentu elektroauto izmantošanas straujākai attīstībai eksperts min, ka arī otrreizējais automašīnu tirgus piedzīvos pārmaiņas un ar laiku automobiļiem ar iekšdedzes dzinējiem samazināsies vērtība – tos būs grūtāk pārdot.

Lielāks atbalsts tiek sagaidīts no pašvaldībām

Šobrīd lielāks elektroauto lietotāju īpatsvars ir Rīgā un Pierīgā, kas, kā norāda eksperts, skaidrojams ar augstāku ienākumu līmeni un attīstītāku infrastruktūru. Turklāt pašlaik normatīvie akti paredz, ka jaunās publisko ēku autostāvvietās jābūt vismaz vienam publiskam elektromobiļu uzlādes punktam, kas savukārt veicinās uzlādes punktu attīstību reģionos. "Novērojam, ka arī lietotu elektroauto tirgus kļuvis plašāks, tādā veidā padarot elektroauto pieejamāku arī cilvēkiem ar zemākiem ienākumiem. Valsts domā par atbalsta mehānismiem un stimulējošāku nodokļu sistēmu, lai veicinātu pirktspēju, taču lielāka iesaiste un atbalsts tiek sagaidīts arī no pašvaldībām, aktīvāk risinot elektromobilitātes jautājumus,” uzsver F. Zajecs.

Elektroauto akumulatoru nomaiņa kļūs lētāka

Elektromobiļiem lielākās remonta un apkopes izmaksas veido akumulatora remonts vai maiņa. Tāpat kā viedtālruņa baterija, arī elektroauto akumulatora kapacitāte ar laiku samazinās. Par to liecina biežāka nepieciešamība uzlādēt transportlīdzekli. Patlaban citviet Eiropā vecos akumulatorus atjauno un nodod otrreizējā tirgū, tādā veidā samazinot to nomaiņas izmaksas. Lai gan Latvijā pagaidām vēl lietotus akumulatorus neatjauno, kopumā paredzams, ka to cenas ar laiku kļūs zemākas, kā arī vietējie autoservisi spēs veikt akumulatoru remontdarbus.

Bez paradumu un attieksmes maiņas – utopisks sapnis

Eksperts norāda, ka pirmā nepatīkamā pieredze ar elektroauto, piemēram, neveiksmīgs mēģinājums to uzlādēt var radīt maldīgu priekšstatu par elektromobilitāti kopumā. Veiksmīgai Latvijas pārejai uz elektroauto nepieciešams sabiedrības atbalsts – attieksmes un paradumu maiņa. “Jaunā paaudze interesējas par jaunākajām tehnoloģijām un iestājas par klimata pārmaiņām, tāpēc ar šo auditoriju ir vieglāk runāt. Grūtākais ir pārliecināt cilvēkus, kuri 20 gadu ir braukuši ar veco, iemīļoto “dīzelīti”, kāpēc turpmāk elektroauto būs mūsu nākotne,” stāsta F. Zajecs.

Arī koplietošanas automašīnu koncepts veicina sabiedrības uzskatu maiņu – automašīnai nav obligāti jābūt lietotāja īpašumā. Tagad auto nomas uzņēmumi sāk piedāvāt automašīnas abonēšanu uz vairākiem mēnešiem un pat gadiem. Diemžēl koplietošanas pakalpojumi pagaidām lielākoties koncentrējas lielajās pilsētās, jo tur iespējams gūt lielāko peļņu. Lielas cerības tiek liktas uz jauno abonēšanas konceptu (ilgtermiņa nomu), jo tas ļauj automašīnas turētājam to izmantot jebkurā teritorijā.

Infrastruktūra joprojām jāpilnveido

“Latvijā patlaban ir plašs uzlādes tīkls – nacionālā uzlādes tīkla stacijas ir izbūvētas visā Latvijas teritorijā uz maģistrālajiem un vietējas nozīmes autoceļiem, taču prognozes liecina, ka elektroauto skaits strauji pieaugs un infrastruktūrai jāattīstās tādā pašā tempā. Jāatzīst, ka pašlaik elektroauto ir piemērotāks privātmāju iedzīvotājiem, jo transportlīdzekli var uzlādēt no sava tīkla, kas būtiski samazina izmaksas uz 100 km. Daudzdzīvokļu namu iedzīvotāji saskaras ar lielākām neērtībām, piemēram, trūkst autostāvvietu un uzlādes punktu, tādēļ viņi pat neapsver iespēju kā nākamo auto iegādāties elektromobili. AS “Latvenergo” to risina, meklējot iespējas uzlādes punktu ierīkošanai transformatoru apakšstacijās pie esošajām stāvvietām, kas sniegs iespēju arī dzīvokļu īpašniekiem apdomāt elektroauto iegādi un padarīs tā izmantošanu daudz ērtāku un pieejamāku,” stāsta F. Zajecs.

Eksperts norāda, ka ilgtermiņā autovadītājiem nāksies mainīt savus pārvietošanās paradumus neatkarīgi no reģiona, kurā dzīvo, tomēr jāņem vērā, ka ceļš līdz mājsaimniecību pilnīgai pārejai uz elektroauto tomēr prasīs vairākus gadu desmitus un notiks pakāpeniski.


[1] http://www.e-transports.org/index.php/statistika/33-elektro-transportlidzekli/390-par-2022-gada-4-ceturksni-registretajiem-elektrotransportlidzekliem
[2] AS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD) ar Satiksmes ministriju, piesaistot Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumu, izveidoja 139 nacionālā līmeņa elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas uz TEN-T ceļiem

 
Visi komentāri
 
James Bong 16.marts 2023 12:19
5 0 Atbildēt

Viena vienīga muldēšana. Kur un kā jūs taisaties uzlādēt simtiem tūkstošu auto un cik tas izmaksās patērētājiem un dabai!

Opis 16.marts 2023 12:36
15 0 Atbildēt

Lai pārietu uz EV, ir vajadzīga nauda, lai tādus nopirktu! Kuram LV iedzīvotājam ir skapītī 70 k EUR, lai nopirktu jaunu elektrisku Škodu!? To škodu vajadzēs pabarot un vajadzēs izbūvēt atbilstošu elektrības pievadu. Un vēl to visu vajadzēs salādēt par biržas tarifu+ sadales tīkla jaunais tarifs!

Es teiktu, ka iedeja laba, bet nav iespējams uzlēkt augstāk par savu pakaļu!

GTD2 16.marts 2023 13:09
16 0 Atbildēt

Latvijā nav plāna pēc cik gadiem lielākā daļa autovadītāju varētu atļaties jaunu auto. Varbūt jasāk ar vienkāršāko nefis fantazēt zinātnisko fantastiku

MMX 16.marts 2023 14:18
8 0 Atbildēt

Principā šis laikam ir komentārs, kas atbild uz raksta jautājumu. Ja vidējais latvietis diezgan izteikti brauc ar 10+ gadus vecu auto, tad vispirms ir jāpanāk lai tas tautietis vispirms spēj atļauties jaunu auto un pēc tam var runāt par elektoauto. Mēģinot visus pārcelt uz elektroauto sanāks, ka buržuji brauks ar elektroauto, bet visi pārējie ar 20+ gadus veciem auto, kurus vienkārši cels ārā no lūžņiem.

Krotow 16.marts 2023 22:40
4 0 Atbildēt

Tā arī būs. Jo jaunus elektroauto atļauties vidējais Latvijas braucējs nevar. Un ar viņa ienākumiem viņam arī tādam auto līzingu nedos. Lietotie elektroauto, ko viņš jau varētu atļauties, būs ar nokautām baterijam, ko konkretais braucējs nevarēs atļauties nomainīt.

GB12 17.marts 2023 11:00
2 0 Atbildēt

Ja vien tos 20+ gadus vecos auto neapliks ar tādiem nodokļiem, ka tas nabaga cilvēks tos nevarēs pavilkt.

msh 20.marts 2023 19:20
0 0 Atbildēt

Jautājums tikai kādiem nodokļiem un kā tos apiet. Ja nenormāla akcīze - nu tad gaidām uz ceļiem vecu un ļoti kūpošu dīzeļu epidēmiju

Plāns 16.marts 2023 14:47
5 0 Atbildēt

Naudas nav, palīdzēt nevaram, bet Jūs turpiniet ieviest plānus!Pēc 5 gadiem atbraukšu un pārbaudīšu, kā Jums sokas ar vislatvijas elektrifikāciju!

vietējais 16.marts 2023 17:08
1 2 Atbildēt

Reāli pāriet ir tikai tad, kad beigsies zagtais dīzelis un tiks attīstīta elektrības zagšanas tehnoloģija.

Bukerbrod 17.marts 2023 14:07
0 0 Atbildēt

Musari visi tie elektroauto jāpieturas pie klasiskām vērtībām,cik dabu nepiesārņo ražotnes elektroauto akulamotiriem ražojot un vēlot beigties akulamatori tiek vienkārši pamesti un no tiem izdalās akulumatoru šķīdums un bojā visu dabu un daudz labāk tas ir nekā iekšdedzes dzinēji un remonts ar nemaksā vēlāk kā jauna mašīnas cena?pilnīgs musars tie elektro sūdi vien ir....kāpēc lai garā ceļa posmā es gaiditu vairākas h līdz uzlādējas auto ja varu ieliet zupu un jau pēc 2min vai pat mazāk esu gatavs turpināt ceļu?

Iautofans 18.marts 2023 10:41
1 0 Atbildēt

Ko tu drukā no tā glastekļā, kur tavs podziņtelefons?

Un kāpec tu sūti epastus. Vajag pie parbaudītām vertībam, pasta balodi nopērc, bomār!

Asaris 18.marts 2023 13:04
0 0 Atbildēt

Kaut kur jau tas elektrības saražotais pārpalikums būs jāliek.

Un neviens jau tos iekšdedzes mēslus jums nost neņems, 2034. gada 31. decembrī nopērc jaunu autiņu un brauc vēl 20 gadus, vai pērc lietotu. Lietotās vēl ies apkārt līdz 60. gadam

Jurčiks 18.marts 2023 13:48
0 0 Atbildēt

Ikdienā daudz pārvietojos ar auto un cik esmu ievērojis, lielākā daļa no šobrīd esošajām uzlādes stacijām nav izmantojamas cilvēkiem ratiņkrēslos. Norobežojošās metāla barjeras, apmales vai vienkārši šaura platība. Kā tad sanāk, šī automobīlistu kategorija tiek izmesta no spēles? Vai varbūt būvējot šīs uzlādes stacijas uzreiz darām kā vajag, lai pēc tam nav jāpārtaisa?

Rexx 18.marts 2023 19:34
0 0 Atbildēt

Tādos Pierīgas guļamciemos, visādās saliņās, vāverītēs, u.taml, ar malku apkurināt māju nevarēs, auto elektrisks...utt. Viss uz viena enerģijas veida. Nez kurš to ir teicis, par visu olu turēšanu vienā grozā?

ZZZZ 19.marts 2023 11:58
0 0 Atbildēt

Gribētu saprast naudas apgūšanas shēmu mārrutkam kurš izdomāja elektromobiļiem zilos numurus Kāpēc ir jānaido atsevišķi auto vadītāji savā starpā Piedevām tur vēl atsevišķa izgatavošana. Nu biznesplāniņš-gāzētājiem, dīzelistiem, beņdžas tačkām arī lai savi tad ir Nevarēja kā varenajā autozemē DE vienkārši pielikt beigās burtiņu E ?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 33

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: 1000 ZS un 2 sek. līdz 100. Porsche Taycan.(+VIDEO) 4

Lai gan uzlabotais Porsche Taycan ārēji izskatās ļoti līdzīgs oriģinālajam, tas uzlabots pilnīgi visos parametros, un, kas svarīgi, visās modeļu versijās, ieskaitot paaugstināto Cross Turismo. Ar atjaunināto Taycan TV Autoziņas iepazinās testa braucienā Spānijā, tostarp arī Monteblanko ātrumaplī. Lasīt vairāk

 

Bankrota ēnā - Fisker izziņo milzīgas atlaides; klienti dusmīgi 20

Bankrota priekšā nonākušais ASV elektroautomobiļu ražotājs Fisker paziņojis par iespaidīgām atlaidēm savai produkcijai, kas dažos gadījumos sasniedz 24 000 dolāru. Lasīt vairāk

 

Policija un mediķi informēs par bezatbildīgai elektroskrejriteņu vadīšanai veltītu kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā" 18

Valsts policija un mediķi trešdien plkst.11 informēs par kampaņu "Ātrākais, kā nonākt slimnīcā", aģentūru LETA informēja policija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti