Kā ar “otrabotku” kurinātās krāsnīs nosvilina krietnu valsts budžeta kumosu - iAuto

Kā ar “otrabotku” kurinātās krāsnīs nosvilina krietnu valsts budžeta kumosu 33

 

Foto: Publicitātes foto

Zaļais punkts | 5.oktobris 2025 12:32

Katru gadu Latvijā tiek pārdotas aptuveni 15 000 tonnu smēreļļas. Aptuveni pusi pēc izmantošanas savāc un pārstrādā – sadedzina īpaši augstā temperatūrā, bet degšanas blakusproduktus attīra, un pāri paliek tikai ūdens tvaiki, kas kā balti dūmi paceļas no industriālajiem skursteņiem.

Par tiem bažīties nav pamata. Daudz vairāk jāuztraucas par atlikušajiem tonnu tūkstošiem, kuri apkures sezonas gaidās pārpludina tirdzniecības sludinājumu portālus. Atraduši pircēju, tie videi un cilvēkam pagalam nedraudzīgi izkūp apkures krāsnīs legāla kurināmā vietā. Lai to mainītu, jāveido droša un ilgtspējīga sistēma, kas balstās uz tirgotāju, autoservisu, atkritumu apsaimniekotāju un valsts institūciju sadarbību.

Kaut arī Latvija katru gadu sasniedz normatīvajos aktos noteikto smēreļļas savākšanas un apstrādes minimumu – 45 %, bīstamo atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumiem nākas krietni pasvīst, lai to paveiktu. Tikmēr “pelēkajā” tirgū darbs sokas viegli un raiti.

Latvijā ar smēreļļu savākšanu un pārstrādi nodarbojas trīs licencēti uzņēmumi. Šo procesu uzrauga un kontrolē viena valsts institūcija – Valsts vides dienests. Klientu, galvenokārt autoservisu, ir simtiem, ja ne tūkstošiem. Cik no tiem darbojas pelēkajā zonā, nav zināms, bet uzraudzīt var tikai tos uzņēmumus, kas savu darbību ir oficiāli reģistrējuši un ir redzami Valsts ieņēmumu dienestam un Valsts vides dienestam. Vienas automašīnas eļļas maiņas procesā iegūtā izmantotā eļļa var piesārņot teju 4 miljonus litru saldūdens jeb 50 cilvēku gada ūdens patēriņu. Par laimi, vidē tiek izliets pavisam neliels apjoms izmantotās eļļas, taču tā ir priecāšanās par mazāko ļaunumu: motoreļļas uz nebēdu tiek dedzinātas neatbilstošās krāsnīs, radot gaisa piesārņojumu un veselības riskus cilvēkiem. Uzpircēji par izlietoto eļļu maksā ap 200–300 eiro tonnā. Skaidrā naudā. Tātad nekāda pievienotās vērtības vai akcīzes nodokļa, kas nonāktu valsts budžetā. Legāli uzņēmumi, kuri godīgi maksā algas, nodokļus un pārstrādā eļļu atbilstoši valsts noteiktajām vides prasībām, nespēj konkurēt ar šādu cenu līmeni – krāšņu kurināmā degviela ar akcīzes nodokli maksā 3–4 reizes dārgāk.

Smēreļļu apsaimniekošanas jomā Latvija ir unikāla: starp Eiropas Savienības valstīm esam vienīgie, kas smēreļļu apsaimniekošanu ir pacēluši problēmas līmenī. No vienas puses, varētu lepoties, jo nav jau vienmēr jādara tikai tas, ko dara citi. Arī obligāts elektronisko cigarešu depozīts mums pasaulē patlaban plānots ja ne vienīgajiem, tad vieniem no pirmajiem gan, un ar to varēsim lepoties! No otras puses, citās valstīs noteiktu smēreļļas savākšanas un pārstrādes prasību nav, jo vienkārši tur videi nedraudzīgi nerīkojas. Ja šādu eļļu piedāvātu apkurei “pa lēto”, teiksim, Vācijā, visticamāk, reakcija būtu neizpratnes pilns skatiens. Eiropā gluži vienkārši nav pieņemts liet savā kurtuvē bīstamos atkritumus. Latvijā to dara uzcītīgi. Visvairāk akmeņu ir autoservisu dārziņā, taču arī citas nozares nav bez grēka. Piemēram, celtniecībā veidņu eļļošanai nereti tiek izmantota nevis speciālā veidņu eļļa, bet motoreļļas atkritumi, – sak’, ar kaut ko iesmērēs, būs jau labi.

Diemžēl vienam pašam Valsts vides dienestam nepietiek resursu, lai pārbaudītu katru autoservisu. Pašvaldības šajā gadījumā nebūs noderīgs palīgs: tās var kontrolēt, vai autoserviss nepiesārņo vidi un netrokšņo, bet tām trūkst kompetenču izvērtēt, cik atbilstoša eļļa tiek lieta kurtuvēs vai tirgota sludinājumu portālos. Tāpēc par nozari atbildīgajai Klimata un enerģētikas ministrijai (KEM) būtu jāveido stingrāks regulējums un jāuzliek par pienākumu daudz rūpīgāk fiksēt ienākošā un izejošā apjoma plūsmu ar atbilstošiem dokumentiem. Savukārt Valsts ieņēmumu dienests šo procesu varētu uzraudzīt ar padziļinātu interesi par aizdomīgi lētiem autoservisiem. Tad arī Valsts vides dienests varētu vieglāk kontrolēt to, cik daudz un kādas kvalitātes eļļa tiek savākta un apsaimniekota.

Kur patiešām būtu vērts ņemt piemēru no Lietuvas, – kā apsaimniekot automašīnu degvielas filtrus, gaisa filtrus un amortizatorus, kas arī satur eļļu. Tā ir Latvijā pavisam novārtā atstāta joma. Mēs daudzmaz uzraugām eļļas filtru plūsmu, bet arī citiem filtriem būtu jākļūst par dabas resursu nodokļa objektu un jānosaka to apsaimniekošanas mērķi. Jau pēc desmit gadiem gribam noglabāt atkritumu poligonos ne vairāk par 10 % atkritumu, tomēr ļaujam tādam resursam kā izmantotās smēreļļas, eļļu un degvielu saturoši filtri vienkārši izkūpēt gaisā. Varbūt tomēr ir vajadzīga viena paraugprāva ar raganu medībām, lai šajā jautājumā ieviestu nedaudz baiļu un vismaz minimālu kārtību? Diemžēl labticība vien nepalīdzēs sasniegt mērķus, kamēr pelēkajā tirgū zels un plauks tirdzniecība ar izmantoto smēreļļu. Lai apgāztu manu teoriju, ikvienam ir iespēja līdz 10. novembrim iesaistīties videi kaitīgo atkritumu apsaimniekošanas un pārstrādes uzņēmuma “Oil Recovery” un partneru kampaņā “Nodod motoreļļu, pirms tā nodod tevi!”. Tās laikā iedzīvotāji, autoservisi un zemnieku saimniecības var bez maksas nodot izlietoto motoreļļu vairāk nekā 30 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumos visā Latvijā, bet apjomam virs 100 litriem pieteikt savākšanu no savas adreses.

 

 
33 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Otrabotka 5.oktobris 2025 17:09
36 4 Atbildēt

Problēma izzīsta no pirksta.

Kruīza kuģi kas piestāj ostā dienas laikā stāvot vairāk sūdus izmet gaisā, nekā atrabotka LV visa gada garumā.

Acu mālēšana.

Latvijā ir cita problēma cilvēkam ir mazi ienākumi bet taisa atrabotku it kā pelnītu miljonu. Vot tā ir īsta atrabotkas problēma.

It īpaši šo atrabotku taisa dāmas ap 30 kas dzīvo ar vecākiem neko nemaksa komunalajos un par edieniem, tapec visu naudu var izteret uz šmotkām un skaitumkopšanu, un tad taisa atrabotku, ka viņa tikai ar miljonāru pīsies.

No šādas atrabotkas bērnu dzimstība ir nokritusies līdz bezsamaiņai, ka ir dienas ka rīgas dzemdību namā nepiedzimst neviens mazulis.

krix 5.oktobris 2025 20:05
25 2 Atbildēt

Diez kā viņi ir iedomājušies savākt izlietoto smērvielu?

Piekabinās kaut kādu savācējvannu zem katra mezgla, kur tiek iespiesta smērviela? Liks tehnikas operatoram vai vadītājam ik pēc noteikta darba cikla ar špakteļlāpstu attīrīt visus mezglus? Izdalīs konteinerus izlietoto, nevajadzīgo kārtridžu, kannu savākšanai? Zem puspiekabes būs jāuzkarina savācējdeķis, lai no sedliem savāktu izspiesto ziežvielu?

Vai arī kārtējie birokrāti - excell varoņi ieraudzīja naftas produktu. Un nezinot tam pielietojumu, izsita piķi, ko vienkārši izdalīs no valsts budžeta, kurš jāapgūst, un kaut kas gudri jāizp...rž ēterā?

Par otrabotku. Rakstā jau parādīja galveno cēloni - finansiālais ieguvums. Legāli nododot izstrādo motoreļļu (vai citu eļļu) servisiem jāmaksā gan otrobotkas pieņēmējam, gan VVD par atskaišu ģenerēšanu par izcelsmi, gan VID, kuram iemesls jāt smadzeni par darbu uzskaiti. Pie tam otrabotkas pieņēmējs var uz vienu pieņemto litru kāst piķi gan no servisa, gan no budžeta par savākšanu, gan par izvešanu no valsts pārstrādei, gan no eļļu ražotāja par piegādāto produkciju, jaunas eļļas ražošanai.

Nav pretenziju, māki grozīties grozies, bet nevajag lielos dabas glābējus tēlot. Diez kuri ir tie, kas visbiežāk meklē, kur bez maksas vai lētāk nogrūst tos naftas produktu nosēdumus (DUS degvielas cisternu nosēdumi, otrabotkas filtrēšanas paliekas, u.c ), ko nevar sadedzināt?

Tā vien šķiet, ka dedzinātājs, vienkāršais rada mazāku kaitējumu gan dabai, gan valsts budžetam

BMW 6.oktobris 2025 15:07
20 2 Atbildēt

Ķīniešu lētie sūdiņi dabai ir lielāka problēma, jo visi pērk kaudzēm un tad izmet! Tās pašas šmotkas pērk un met ārā bez pārstrādes. Atkritumus mēš šķirojam, bet pēc sašķirošanas tos savāc viens un tas pats atkritumu vedējs, kurā viss tiek sabērts kopā kā rosolā! Neticu ka to kāds pāršķiro!

Mums ir depozīta sistēma, bet tetrapakas iet misenē, šampūnu un ziepju pudeles iet misenē, burkas misenē, ārzemju alkohola pudeles- misenē, vecās rotaļlietas misenē, bet jums rūp tikai veca otrabotka.  Kur paliek automašīnu saloni, kad veco mašīnu nodod Tolmetā?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Gatava ziemai visu cauru gadu. Trīs Neste dīzeļdegvielas, kas nebaidās no sala (+ VIDEO) 3

Lielākajā daļā Latvijas iestājusies meteoroloģiskā ziema, un tai seko arī degvielas tirgotāji. Neste Latvija ziemas dīzeli tirgo jau kopš rudens. Lasīt vairāk

 

Mercedes gatavo G-klases kabrioletu (+ FOTO)

G-klases kabrioleta prototipi uzsākuši testu programmu, lai pārbaudītu jaunā modeļa spējas darboties visdažādākajos ceļu un klimatiskajos apstākļos. Lasīt vairāk

 

Tikai 63 visā pasaulē: Alfa Romeo ar Giulia un Stelvio Quadrifoglio Collezione modeļiem (+ FOTO) 7

Itālijas autoražotājs Alfa Romeo iepriecinās zīmola fanus ar īpašajiem Giulia un Stelvio Quadrifoglio kolekciju modeļiem, ko plānots laist klajā ekskluzīvā, ierobežotā skaita sērijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti