Asociācija: Tikai sadarbībā ar nozari varēsim atrisināt Latvijas atjaunīgās enerģētikas samilzušās problēmas 9

 
Nozare.lv | 5.augusts 2023 8:49

Tikai sadarbībā ar nozari, atklāti un konstruktīvi kopīgi būs iespējams atrisināt šī brīža Latvijas atjaunīgās enerģētikas samilzušās problēmas, aģentūrai LETA sacīja asociācijas "Saules enerģija Latvijai" valdes priekšsēdētājs Alnis Bāliņš.

Viņš norāda, ka pēdējā gada laikā pastāvīgi dzirdam par jaunu saules un vēja parku izveides iecerēm, ko veicina pozitīvas izmaiņas politiskajos uzstādījumos, kā arī gatavība iet vienā solī ar Baltijas kaimiņiem un Eiropu ceļā uz aktīvāku atjaunīgās enerģijas apgūšanu.

Rezultātā Latvija kļuvusi par pievilcīgu vietu vietējiem un ārvalstu zaļās enerģijas spēkstaciju attīstītājiem, faktiski pārspējot sākotnējās pārvades un sadales tīklu operatoru ekspektācijas. Tāpēc ir saprotams AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) paziņojums, ka jau pieteiktās jauno spēkstaciju ieceres pārsniedz Latvijas energosistēmas jaudu un ir jāpārtrauc jaunu projektu ieceru reģistrācija, pauž Bāliņš, norādot, ka vienlaikus šis var izrādīties bīstams solis atpakaļ energonozares attīstībā, jo faktiski tiek slēgta atjaunīgās enerģijas ražošanas attīstība.

"Iniciatīva risināt potenciālo ražošanas jaudu "sastrēgumu" ir apsveicama un nepieciešama, tomēr darbība pēc "gāzējam/bremzējam" principa neveidos sabalansētu atjaunīgās enerģijas ražošanas portfeli, kas ir arī pārvades sistēmas operatoru mērķis," norāda Bāliņš.

Viņš pauž, ka "apturot jaunu projektu attīstības iespējas, visas likmes tiek liktas uz līdz šim pieteiktajiem elektrostaciju projektiem, tomēr jāatceras, ka saules vai vēja enerģijas projekta īstenošana parasti aizņem četrus līdz piecus gadus un prasa desmitos un simtos miljonu mērāmas investīcijas".

No ārvalstu pieredzes ir skaidrs, ka ievērojama daļa no pieteiktajām ražošanas jaudām līdz reālai ražošanai nenonāks. Projektu realizācijas panākumi būs atkarīgi no spējas piesaistīt nepieciešamās investīcijas, izpildīt projekta attīstības prasības un arī brīvās konkurences attīstītāju starpā. Tāpat kā būvniecībā arī zemes rezervēšana debesskrāpim vēl nenozīmē, ka tas tur tiks uzbūvēts.

Šobrīd rezervēto elektroenerģijas ražošanas jaudu apjomā dominē tieši saules elektrostaciju projekti - 80%, bet vēja parki aizņem tikai 16% no pieteiktā apjoma. Efektīvam un atjaunīgajos resursos balstītam enerģijas ražošanas portfelim ir svarīgi sabalansēt dažādus enerģijas ražošanas risinājumus, jo vējš vienmēr nepūš, saule vienmēr nespīd, bet ūdens HES var būt mazāk nekā nepieciešams.

Rezultātā visi minētie resursi sedz valstij nepieciešamo patēriņu, kombinējot savas jaudas. Brīdī, kad jaunu enerģijasražošanas projektu pieteikumi ir apturēti, zūd arī iespēja veicināt sabalansētu elektrostaciju veidu sadalījumu. Hibrīdu projektu attīstība ir viens no veidiem, kā veicināt sabalansētu energosistēmu - to mēs redzam šī brīža attīstībā gan Eiropā, gan arī tepat kaimiņos, Baltijas valstīs. Tam nepieciešama gan politikas jautājumu risināšana, gan arī tīri tehniska energosistēmas darbības un vadības noteikumu adaptācija jaunajai realitātei.

Nozares regulatīvā vide nebija gatava šādam pieprasījuma lēcienam, bet tas nebūtu iemesls apstādināt atjaunīgāsenerģijas ražošanas tālāku attīstību pilnībā, uzskata Bāliņš.

Viņš aicina Latvijas enerģētikas politikas un regulatīvās vides veidotājus un noteicējus nepieņemt pārsteidzīgus soļus, kas būtiski ietekmē Latvijas kopējās tautsaimniecības un specifiski enerģētikas nozares attīstību.

LETA jau ziņoja, ka AST uz laiku pārtraucis izsniegt tehniskās prasības jaunu elektrostaciju pieslēgšanai 330 kilovoltu (kV) līnijās vai 110 kV līnijās, ja tam nepieciešama arī 330 kV līnijas pārbūve.

Šāds lēmums pieņemts, lai izvairītos no vērienīgas 330 kV līniju pārbūves gan tehnisku iemeslu, gan elektroapgādes drošuma dēļ.

AST pārstāvji norāda, ka šobrīd ieceri realizēt jaunu elektrostaciju būvniecību un to pieslēgšanu pārvades tīklam ar kopīgo jaudu seši gigavati (GW), kas pārsniedz Latvijas energosistēmas maksimālo slodzi četras līdz piecas reizes, ir apliecinājuši virkne attīstītāju.
 

 
Visi komentāri
 
WALA 5.augusts 2023 11:06
1 2 Atbildēt

Nu tik šis viss ir baigā tukšā diršana, vēja turbīnas absolūtais maksimums ir 59% no pasludinātās jaudas, kur realitātē sasniedz labi ja 50%.

Saules paneļi maksimāli varbūt varētu dot 25% no maksimālās jaudas, tik nu diemžēl šo parku radītā jaudas lēkāšana ir "sāp iekš vien viet" .

Ja kādam gribas plašāku info tad piem.te:

css.umich.edu/publications/...ergy-factsheet

viencexperc 5.augusts 2023 13:06
1 1 Atbildēt

Vislabāk par visiem komunistu lohatroniem darbojas miera atoms

es 5.augusts 2023 18:47
0 0 Atbildēt

Nevajag problēmas samilzināt, tad viņas nebūs samilzušas.

MMX 7.augusts 2023 0:02
2 0 Atbildēt

Vai pareizi saprotu, ka par samilzušu problēmu tiek uzskatīts, ka AST tīklā trūkst pārvades jaudas? Ja tā, tad ar kādu vīziju biedri investori vispār bīda savus projektus? Kur ir tā peļņas ideja, ja ir skaidrs, ka Latvijā jau tagad var nākties noteiktos apstākļos slēgt ārā tos parkus lai  netirgotu elektrību ar mīnusu?  

Celt vēl starpsavienojumus uz Lietuvu un Igauniju? Un tālāk? Kam viņi plāno to enerģiju pārdot? Tuvākie ar lielāko deficītu ir Vācija, pārējie paši drīz aizrīsies. Uz Vāciju taisīt starpsavienojumu maksā tik daudz ka neviens pat tādu variantu vēl joprojām neņem nopietni. Un ja vācieši pasaka, ka sekos somu paraugam un cels AES? 15 gadi un visi ventilatoru licēji varēs iesālīties.

Ja tīkla kapacitāte ir pilna, tak celiet savus parkus pie rūpnīcām, ražojiet ūdeņradi vai vēl sazin ko. Tā nevar? Nu jā, biznesa ideja vairs nav haļavnā, rūpnīcai jau drusku vairāk kompetneces vajag kā iespraust stabu plikā laukā.

Es pats būdams enerģētiķis vairs nesaprotu šo humoru, labi, pirmie darboņi paspēja jau parkus sataisīt, tad otrais vilnis aizņēma atlikušās AST jaudas, bet šis jau ir WTF. Kur jūs biedri taisāties likt to elektrību? ST tikko pilsonim parastajam pareizināja elektrību X2, attiecīgi naudīgāki pilsoņi sāks samazināt savu atkarību no ST, tādā veidā samazinot patēriņu. Elektromobīļus ar 15 gadus vecu dīzeli braucošais latvietis vēl gadus 15 pat tuvu nevarēs atļauties, un pat ja varēs, tad ST pirmie atsēdīsies parādoties reālām lādēšanas jaudām. Kaut kur ir kāds slepens plāns par enerģētikas attīstību, ka visi kreklus pēcpusēs sarāvuši būvē tā itkā rītdienas nebūtu? Vai vienkārši ir publika, kurai naudas ir vairāk kā saprašanas un dažādi veikli darboņi ir sastāstījuši šai publikai, ka atjaunojamie resursi ir krutākā lieta kopš sagrieztas tostermaizes?

WALA 7.augusts 2023 6:49
0 0 Atbildēt

Te man izskatās ka britu jau "sāk aizrīties":

www.theguardian.com/environment/2...atens-industry

P.S. sorry potenciāli maksas raksts bet laikam 1x dienā jamie deva to izlasīt pilnībā.

WALA 7.augusts 2023 7:11
0 0 Atbildēt

+ vēl ja par tautas naudu sastutēs to AST ar 3kāršu kapacitāti, kurš velns lai parauj to uzturēšanu maksās, skaidrs ka ne jau "jaunizceptie vēja ķērāji". + Gan jau ka čīkstēs pēc subsīdijām tāpat kā briti utml.

P.S. Moš kāds grib "pastimulēt/dotēt" man dator dzelžu biznesu, NĒ, nu kā tad tā, man tak ar tie dzelži arvien mazāk elektrības tērē utt. utjpr. Nav pietiekami zaļi (?!?) nu par "godīgu dotāciju", varat tos dabūt arí zaļā krāsā ....

MMX 7.augusts 2023 10:20
1 0 Atbildēt

Tur jau tas moments - pārbūvēt to AST tīklu nav tik vienkārši. Tas pats Kurzemes loks bija episks būvprojekts, kaut gāja daļēji pa esošajām trasēm, tad kur vēl pārējo pārbūvēt? Un tas pat neskaitot, ka neesam vienīgie, kas būvē - kaut vai blakus kaimiņi būvējas pilnā sparā, nerunājot jau par Vāciju, kur ražošanas līnijas aizsistas līdz 2030 gadam un Ukrainu, kas 2-3 gadu laikā arī sāks būvēties pilnā sparā. Pat ja valsts sakasīs dotācijas, AST atradīs projektētājus, kas var kaut ko tādu uzzīmēt un kuriem darba jau šobrīd nav pāri galvai, kas to visu un ar kādiem materiāliem būvēs?

Elektrolīniju un apakšstaciju pārbūve tas nav 15 minušu darbs, kā minimums 1 gads projektēšana, 1+ gads būvniecība, pie noteikuma, ka ir nauda, un tas pat vienkāršākajos gadījumos. Paziņa nesen pabeidza darbu apakšstacijā - 1,5 gadi projektēšana, 2,5 gadi būvniecība, ja labi pacenšās vienlaicīgi var būvet 3-4 šādus objektus. Ar to pietiek lai nosegtu šī brīža rekonstrukcijas apjomus, bet nejau lai sāktu jaudas palielināšanu valsts mērogā.

Pļurkt 7.augusts 2023 7:43
1 0 Atbildēt

Taisni brīnums - teju vai visas lielās rūpnīcas ir nolikvidētas, kolhozu fermas sagrautas, un pats galvenais, ka kaut kur ir pazudušas tās milzīgās izbrīvētās elektrotīklu pārvades jaudas!!!!

Tak beidziet vienreiz tuftu dzīt!!! Tā ir vistīrākā naudas izspiešana un nosaimniekošana!

Krotow 7.augusts 2023 14:46
0 0 Atbildēt

Nevis jaudas pazudušas, bet patērētāji no dažām megaražotnēm izklīduši pa visu dzīvojamo sektoru.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Jauni motori BMW 5. sērijas Touring un versija, kas maksās mazāk par 60 000 eiro 1

BMW papildinājis 5.sērijas Touring universāla motoru klāstu ar jaunām izvēlēm, kas pircējiem kļūs pieejamas no šī gada novembra. Lasīt vairāk

 

Skaņu signālu Audi vadītājs uztver kā vērsis sarkanu lupatu (+ VIDEO) 6

No apraksta noprotams, ka video autors ar skaņu signālu brīdina Audi vadītāju, kurš atpakaļgaitā izbrauc no pagalma. Pēdējais to uztver kā "vērsis sarkanu lupatu" un metas video autoram pakaļ. Lasīt vairāk

 

BYD piesaka 1200 Zs jaudīgo Yangwang U8 Parīzes autoizstādei (+ VIDEO) 2

Ķīnas autobūves koncerns BYD gatavojas Parīzes autoizstādei, kas durvis ver 14. oktobrī. Jaunumu skaitā arī luksuss klases apvidus auto Yangwang U8, kas pirmizrādi Ķīnā svinēja 2023. gada novembrī. Lasīt vairāk

 

Ad Rem Auto atklāj jaunu autocentru Pārdaugavā (+VIDEO) 3

Septembra vidū ar vērienīgu sarīkojumu Ulmaņa gatvē tika oficiāli atklāts Ad Rem Auto jaunais autosalons. Lai gan tehniski autocentrs funkcionē jau kopš augusta, Ad Rem Auto vadītājs Māris Īle neslēpa saviļņojumu par projekta īstenošanos. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti