Konkurences padome: "Latvijas valsts ceļiem" jāuzlabo būvprojektēšanas procesu kontrole - iAuto

Konkurences padome: "Latvijas valsts ceļiem" jāuzlabo būvprojektēšanas procesu kontrole 2

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 22.decembris 2018 10:00

VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) jāuzlabo būvprojektēšanas procesu kontrole, tirgus uzraudzībā par LVC sadarbību ar ceļu būves uzņēmumiem secinājusi Konkurences padome (KP).

Ziņojumā norādīts, ka LVC ir būtiska nozīme valsts autoceļu izbūvē un atjaunošanā, gan plānojot, gan finansējot autoceļu izbūvi, un tās darbības rezultāti vistiešākajā veidā skar ikvienu valsts iedzīvotāju, arī tirgus dalībniekus, kuriem LVC ir nozīmīgs sadarbības partneris. KP uzraudzības mērķis bija izvērtēt, vai LVC, sadarbojoties ar būvniekiem, neizvirza netaisnīgas un nesamērīgas prasības.

KP aptaujāja būvniekus par sadarbību ar LVC - būvprojektu kvalitāti, līguma nosacījumiem un faktisku līguma nosacījumu piemērošanu. KP tirgus uzraudzībā ieguva arī papildu informāciju no projektētājiem, biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" un LVC.

Izpētē iegūtā informācija liecina, ka no 2015.gada LVC pasūtīto būvprojektu kvalitāte ir uzlabojusies, tomēr būvprojektos joprojām ir sastopamas kļūdas un nepilnības, kas ietekmē arī konkurenci būvniecības iepirkumos un būvuzņēmēju sadarbību ar LVC būvniecības procesā.

Galvenās no tām ir saistītas ar vecu topogrāfijas datu izmantošanu projektēšanas laikā, nepietiekamu ģeoloģisko izpēti un iepriekš sagatavotu, vēsturisku projektu veidņu izmantošanu, kuras ne vienmēr ir korekti pielāgotas nākamajiem būvprojektiem. Tādējādi ir gadījumi, kad būvnieki vēl pirms piedalīšanās iepirkumā ir spiesti ieguldīt papildu līdzekļus padziļinātā objekta izpētē.

Tāpat ir gadījumi, kad LVC atbildību par būvniecības laikā identificētajām problēmām un neprecizitātēm būvprojektos pārnes uz būvniekiem, liekot tos novērst par saviem līdzekļiem. KP skatījumā minētās problēmas ir novēršamas, ja LVC uzlabos priekšizpētes procesu un būvprojektēšanas procesu kontroli.

KP informēja, ka atsevišķi uzņēmumi norādījuši uz neskaidru pieeju arī garantiju izmantošanā, kuras sniedz uzņēmumi LVC, proti, LVC var piekrist aizstāt ieturējuma naudu ar garantiju. KP skatījumā šis līgumiskais regulējums jāprecizē. Jābūt arī skaidri definētiem kritērijiem no LVC puses par to, kādos gadījumos ieturējuma naudu nav iespējams aizstāt ar bankas garantiju vai apdrošināšanas sabiedrības garantiju.

Tāpat liela daļa tirgus uzraudzībā aptaujāto uzņēmumu ir pauduši iebildumus par "komplektu" jeb veselu virkni darbu kā vienotu uzdevumu iekļaušanu būvprojektos. Samaksa par "komplektu" izpildi tiek sasaistīta ar visu konkrēto darbu pilnīgu pabeigšanu, tādējādi papildus apgrūtinot būvniecības uzņēmuma naudas plūsmas grafiku, kas paredzēta darbaspēkam un materiālu iegādei. KP uzskata, ka būvprojektos iestrādāto "komplektu" īpatsvars 2017.gadā un 2018.gadā bijis pietiekami nozīmīgs - "komplektu" izmaksu kopsumma pārsniedz 10% katrā ceturtajā līgumā, kas noslēgts 2017.gadā, un katrā piektajā līgumā 2018.gadā.

Konsultāciju laikā, kurā LVC tika iepazīstināta ar KP ziņojuma projektu, kompānija apņēmusies rūpīgāk sekot, lai projektos "komplekti" tiktu lietoti pamatoti, attiecīgi pilnveidojot projektēšanas uzdevumu, tostarp samaksas veikšanas kārtību atbilstoši efektīva risku sadalījuma un darba apmaksas principiem, pieļaujot arī daļēji veikta darba novērtēšanu.

Papildus tam, KP ieskatā, LVC sadarbības uzlabošanai ar būvniekiem būtu jāveic grozījumi standartlīgumā, precizējot pušu tiesiskās attiecības un sadarbības nosacījumus. Tas novērstu to, ka LVC var izmantot savu būtisko ietekmi ceļu būvniecības tirgū, pārnesot nesamērīgu atbildību uz būvdarbu veicējiem un tādējādi īstenojot ekspluatējošas darbības konkurences tiesību izpratnē.

Tāpat būtu izvērtējams biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" ieteikums ceļu būvniecības nozarē pakāpeniski ieviest Starptautiskās inženierkonsultantu federācijas (FIDIC) izstrādātos Būvniecības darba līguma noteikumus. Līdzšinējā būvniecības nozarē strādājošo prakse visus procesus administratīvi regulēt, iekļaujot normatīvajos aktos, palēnina FICID ieviešanu, taču KP uzskata, ka šie noteikumi ne vien palīdzētu risināt problēmas nozarē, bet arī mazināt administratīvo slogu būvniecības nozarē.

Kompānija "Latvijas valsts ceļi" izveidota 2004.gada nogalē un pieder valstij. Uzņēmums pārvalda valsts autoceļu tīklu, administrē valsts autoceļu tīkla finansējumu un organizē iepirkumus valsts vajadzībām. "Latvijas valsts ceļi" pārvalda 20 081 kilometru valsts autoceļu.
 

 
2 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
viencexperc 22.decembris 2018 11:33
1 0 Atbildēt

Tad jau nevarēs saņemt otkatus. Jo ja konstatēs ceļa kvalitātes pārkāpumus, vai ceļa būvētāji regulāri kavēs ar izpildi, nāksies ņemt citu ceļu būvētāju, bet ne fakts, ka tiem varēs maksāt aploksnē.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TIEŠRAIDE no "Latvijas Gada auto 2026" apbalvošanas ceremoniju šovakar 19.00 1

Šovakar, 18.decembrī, svinīgajā apbalvošanas ceremonijā kļūs zināms, kurš auto izcīnīs prestižo titulu "Latvijas Gada auto 2026", kā arī laureātus papildus nominācijās. Lasīt vairāk

 

Avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete 4

Trešdien avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti