Degvielas cenas Latvijā - kas tās veido un kas visvairāk iegūst? 28

 

Foto: Ekrānšāviņš

iAuto.lv | 13.marts 2017 8:15

Degvielas cenu svārstības sabiedrībā izraisa plašu emociju spektru – liels prieks, ja pamanām, ka degvielas cena ir par vairākiem centiem zemāka nekā vakar vai citās uzpildes stacijās, un ir liels sašutums, ja par dārgo, bet nepieciešamo šķidrumu ir jāmaksā vairāk. Visbiežāk pārmetumi izskan degvielas tirgotāju virzienā, bet kas iegūst vairāk?

Kas veido degvielas cenu?

Degvielas gala cenu veidojošos faktorus varam iedalīt trīs lielās grupās – degvielas cena, valsts nodevas un nodokļi, tirgotāju ienākumi. Saskaņā ar Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas sniegto informāciju, no tvertnē iepildīta degvielas daudzuma par 1 EUR 40 centus maksā pati degviela, vairāk nekā 50 centi (atkarībā no degvielas veida)  nodokļos un nodevās jāsamaksā valstij, savukārt pārējais paliek tirgotājiem peļņai un izmaksu segšanai. 

Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns, atsaucoties uz Konkurences padomes 2013. gadā publicēto pētījumu par degvielas tirgu, uzsver, ka degvielas cenu veidošanās ir viena no caurspīdīgākajām starp visām precēm, kas Latvijā ir nopērkamas. Tas skaidrojams ar to, ka visi tirgotāji Latvijā degvielu iepērk par pasaules biržas cenu, kur, ja ir atšķirības, tad pāris dolāru robežās par tonnu. Un visiem tirgotājiem, ir vienādas valsts nodevu un nodokļu likmes. Tādējādi tirgotāji ir vienādās pozīcijās un degvielas cenu minimāli var koriģēt, palielinot vai samazinot savu ienākumu daļu. Tiem tirgotājiem, kuri piedāvā mazāk pakalpojumus, var nodrošināt zemāku cenu, nekā tie tirgotāji, kuriem ir plašāks pakalpojumu klāsts ar lielākiem izdevumiem.

Šeit redzams, kā  Latvijā degvielas cenu veido degvielas tirgotājs “Neste”:

Benzīns:

38% - degvielas cena vairumtirdzniecībā

37% - akcīzes nodoklis

17% - PVN

1% - obligāto rezervju nodeva

7% - tirgotāja uzcenojums

Dīzeļdegviela:

43% - degvielas cena vairumtirdzniecībā

31% - akcīzes

17% - PVN

1% - obligāto rezervju nodeva

8% - tirgotāja uzcenojums

Gan Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas, gan “Neste” informācijā redzams, ka visvairāk no katra pārdotā degvielas litra iegūst valsts un degvielas ražotājs. Mārtiņš Stirāns pauž, ka degvielas tirgotāji no katra eiro, kas gūts pārdodot degvielu, par peļņu var uzskatīt vien 1-2 centus, jo pārējais no ienākumiem tiek novirzīts degvielas uzpildes staciju uzturēšanai. Tāpat kā pircēji, arī degvielas tirgotāji ir ieinteresēti zemākā degvielas cenā, jo tad degvielu pērk vairāk un pieaug peļņu nesošais apgrozījums. Stirāns arī piebilst, ka lielākā daļa klientu izmanto dažādas atlaižu kartes, tāpēc degvielas reālā cena vidēji ir par 2-3 centiem litrā zemāka, nekā norādīts izkārtnēs.

Kāpēc mainās degvielas cenas?

Degvielas cenu izmaiņas visbiežāk saistāmas ar globālu notikumu izraisītām svārstībām pasaules biržā. “Mazumtirgotāji degvielu iepērk no piegādātājiem par kādā ilgākā periodā noteiktām cenām. Tāpēc, ja medijos izskan, ka kādu dienu degvielas cena biržā ir kritusi vai cēlusies, tas neatstāj tādu iespaidu, lai degvielas uzpildes stacijās cena uzreiz krasi izmainītos,” stāsta Mārtiņš Stirāns.

Dati par degvielas cenu svārstībām 2016. gadā liecina, ka gada laikā tā vienmērīgi pieaugusi par 15 ASV dolāriem tonnā, taču tas nav bijis iemesls krasām izmaiņām degvielas uzpildes staciju cenrāžos. Mārtiņš Stirāns vērš uzmanību uz to, ka degvielas cenu izmaiņas pasaules biržā arī ne vienmēr nozīmēs, ka to jutīs arī patērētājs. Tas skaidrojams ar to, ka degvielas cenas nosaka valūtā – ASV dolāros, tāpēc jāņem vērā arī tās kursa svārstības.

Visbiežāk pēkšņs degvielas cenu pieaugums ir saistīts ar kāda jauna nodokļa ieviešanu vai izmaiņām esošo nodokļu likmēs. Ja salīdzinām cenas dažādās Eiropas valstīs, tad tā var atšķirties pat par 70 centiem litrā. Tā kā arī citās valstīs degvielu pērk par pasaules biržas cenām, tad milzīgā starpība ir valstu nodokļu politikas dēļ. Protams, jāņem vērā arī iedzīvotāju pirktspēja katrā valstī un degvielas uzpildes staciju skaits reģionā.

Degviela no “vienas mucas”

Bieži izskan viedoklis, ka degvielas tirgotājiem Latvijā būtu jāiepērk no Krievijas, kur ir krietni zemākas cenas. Šis gan ir maldīgs priekšstats – Krievijā degviela, pateicoties naftas ieguvei, ir ir pieejamāka un lētāka, taču zemāka cena galvenokārt saistāma ar valsts nodokļu politiku. Bet pat tad, ja Latvijas tirgotāji pirktu Krievijas degvielu, tas tāpat notiktu par pasaules biržā noteiktajām cenām un būtisks ieguvums nebūtu.

Saskaņā ar Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas sniegto informāciju, benzīnu Latvijā ieved no Mažeiķu rūpnīcas Lietuvā vai “Neste” rūpnīcas Somijā, bet dīzeļdegvielu arī no Baltkrievijas un salīdzinoši nedaudz no Krievijas. Degvielas tirgotāji savas piedevas degvielai pievieno īsi pirms tās piegādāšanas degvielas uzpildes stacijām.

Lai gan informācija par degvielas cenām pasaules biržā ir maksas pakalpojums, tomēr varam piekrist, ka ir viegli nosakāms tas, kā veidojas gala cena patērētājiem. Visvairāk no katra par degvielu samaksātā eiro nonāk valsts kasē un  pie degvielas ražotājiem, bet degvielas tirgotājiem ir salīdzinoši mazas iespējas ietekmēt degvielas gala cenu, it īpaši augstas konkurences apstākļos.  

 
Visi komentāri
 
Kāpēcītis 13.marts 2017 8:43
0 0 Atbildēt

Vai Benzīnam PVN nav?

Konuss 13.marts 2017 9:02
2 1 Atbildēt

Ir. Gan degvielai gan dīzelim 17%.

anonimikis 13.marts 2017 9:09
16 0 Atbildēt

Pareizāk bija rakstīt "vairumtirdzniecības cena" un "tirgotāja uzcenojums".

Jo tie nav ienākumi.

imzz 13.marts 2017 9:41
26 8 Atbildēt

Un saskaņā ar kādiem apsvērumiem benzīns aplikts ar lielāku akcīzes nodokli kā dīzeļdegviela ? Turpinot novecojušo un politiski kļūdaino ES nodokļu politiku t.i. joprojām uzskatot dīzeli par "videi draudzīgāku", jeb aiz bailēm no "kreisā dīzeļa" pieejamības Latvijā ?

viencexperc 13.marts 2017 10:37
3 0 Atbildēt

Asv degvielai minimāli nodokļi, tāpēc cena lēta. Bet Eiropā moderni maksāt daudz nodokļus, tāpēc cenas augstas arī par pārvadājumiem.

650 13.marts 2017 11:21
35 4 Atbildēt

Manā skatījumā KATRAM šitādam rakstelim i (gan te gan citur...) ir "kaut kāds" zemteksts.Lai aizkadrā kko reklamētu vai arī lai attaisnotu kādu (kārtējo) Pajoliņu "darbību vai bezdarbību".

Izskaidrojiet man- sestdien visā Lietuvas teroitorijā Neste pro diesel bija par 1.099, ievietojot Rimi karti- par 1,0700 (nepljuutu, man ir čeks..), toties LV "regulārajos" NesteLV tankos pa ceļam (Lidosta, Ķekava,Bauska utt) tas pats draņķis bija par 1,179..... ;D

D8zK 13.marts 2017 14:25
1 2 Atbildēt

Ceļu nodoklis vai kā to sauc tiek muļļāts Saeimā.

MiuMiu 17.jūnijs 2018 12:14
2 0 Atbildēt

Aha. Un vēl atcerēsimies, ka Lietuvā ceļa nodoklis ir vēl iekļauts degvielas cenā, tā kā, pielīdzinot Latvijai, vēl dažus centus var ņemt nost.

arcis 17.jūnijs 2018 22:32
0 0 Atbildēt

Tāpēc, ka LT ir mazāks akcīzes nodoklis degvielai.!!!

Egu 19.jūnijs 2018 9:00
0 0 Atbildēt

Dažādi nodokļi?

boliks 13.marts 2017 16:12
3 0 Atbildēt

Re jaunākā info gaidam kārtējo degvielas cenas pieaugumu.

www.db.lv/viedokli/vied...um=articlename

ledus9 13.marts 2017 17:33
12 0 Atbildēt

Rezumējot - visā garajā un sarežģītajā ceļā no naftas ieguves līdz automobilim, kur ieguldīts daudzu cilvēku darbs, visvairāk iegūst tie kas šajā darbā nepiedalās.

Tiks 13.marts 2017 18:12
7 1 Atbildēt

Aina būtu skaidrāka, ja būtu tabula, kas parāda kā cena veidojas Lietuvā vai Igaunijā.

Bet tad mūsu tirgoņu un lēmējbara stāsti izskatītos pavisam muļķīgi :)

Storms 13.marts 2017 20:24
2 2 Atbildēt

Interesanti, ka rakstā netiek pieminēts, ka degviela tiek pirkta arī Norvēģijā, jo kādreiz Statoil veda no Norvēģijas. Paskatījos uz ātro statoil mājas lapā - nevaru vairs atrast norādes, ka degvielu ieved no Norvēģijas. Nestei mājas lapā ir pat sadaļa "degvielas no Somijas". Laikam jaunie Statoil īpašnieki piestrādāja pie izmaksu samazinājuma. Tikai kāpēc par to nekur nerakstīja? Par zīmola maiņu stāstīja daudz. Līdz ar to Statoil kā degvielas tirgotājs liekams vienā katlā ar Lukoil, Astarti utml.

viencexperc 13.marts 2017 20:33
1 1 Atbildēt

a tu tagad tikai uzzināji?

Konuss 13.marts 2017 21:16
4 0 Atbildēt

Statoilam ar Norvēģijas Statoil tik vien kā nosaukums vienojošs, i tas tūlīt vairs nebūs.

Bet tā arī ir, ka benzīns teju no vienām mucām - Leišos ražotais vai Somijā. Arī "Neste" savas piedevas gāž klāt tajā brīdī, kad uzpilda autocisternu, kas apbraukā degvielas uzpildes stacijas. Vienīgais izņēmums laikam ir ProDiesel, ko jauc rūpnīcā.

Visu sev... 17.jūnijs 2018 6:54
2 2 Atbildēt

Un,kas tad Astarte degvielai vainas,kad dzīvoju Zemgalē tur pildijos,un nekāda vaina degvielai,Statoil vispār nevar salīdzināt ne ar vienu,viņi ir vienīgie ar tik sūdigu degvielu...

Kaspars 17.jūnijs 2018 10:35
0 1 Atbildēt

Tā nu tas ir ar statoil degvielu,maksā dārgāk kā citur un motors ar paliek skaļāks no viņas,kā arī jauda krīt.

650 13.marts 2017 22:29
5 1 Atbildēt

Lai viņi tur kauč uzreiz Oke(ā)nā jauc- tikko viņam pašrocīgi piegāz normālu petroleju (piem, ProTec DieselGuardFill), tā uzreiz (nezkāpēc) uzrodas pārsimt ml/100km degvielas ekonomija.Tas suuds, ko viņi tur visi visur noslēpumaini pievieno, laikam ir kkādas Marsa vai Saturna kosmiskas izcelsmes vai vismaz uz mēness tumšās puses iegūts.Futurai šitādu pievieno, Prodieselim citādu,Milesplusam vel kaut kādu kosmiskāku,Lukoilam ekoloģisko ekto no sibīrijas briežu čurām,shellam vispār figzin ko- mums LV tie nesaka neko,bet reku čehijā viņiem ir V-PowerNitroDieselis ;D

Ingeborga 14.marts 2017 13:54
2 0 Atbildēt

tātad no benzīna cenas 55% atdodam valstij... super...

Kanibaals 14.marts 2017 14:54
0 0 Atbildēt

vari lidot pa gaisu nebūs jādod

Janis 14.marts 2017 17:17
2 0 Atbildēt

Kanibālam..

Nu ja par to naudu tiktu laboti ceļi, es būtu tikai par.

Bet....

Degvielas akcīzes ieņēmumi 2016 gadā ~500milj

Auto ekspluatācijas u.c. nodokļi 2016 gadā virs 100milj

Autoceļu budžets 200milj, no kuriem 50 ir valsts un 150 eiropas nauda..

Godīgi???

jo 19.jūnijs 2018 0:40
0 0 Atbildēt

citiem vārdiem - mēs samaksājam akcīzes nodokli un pēc tam vēl PVN par akcīzes nodokļa nomaksu.

rt 14.marts 2017 18:46
1 0 Atbildēt

Valstij tiek 54% iemacas rekinat tas ir no 1,40eur 75 centi

rolis 15.marts 2017 21:03
2 0 Atbildēt

Ceru ka tie skaitļi nav no gaisa izpūsti...nodokļu īpatsvars degvielā ar kuru braucam pa ceļu ir tāds .... -valsts daļa un uz ceļa pļurkt...

aicinu redakciju sagatavot reālu apskatu par akcīzes lielumu degviela arī LT arī EE somija jau bija... tad butu ko salīdzināt vismaz procentuālajā izteiksmē uz 1 litru degvielas...

Visu sev... 17.jūnijs 2018 6:50
1 1 Atbildēt

Man sociālajos tīklos bija diskusija ar Neste,kur viņi stāstīja,cik viss slikti,cenas zemas,peļņa nekāda,biznesā tikai tāpēc,ka patīk tas darbs,ko dara...a Tev 2017.gada peļņa 9,5 miljoni,jāsaka ,ka pieticīgi čaļi,ja 9,5 miljoni tādas kapeikas vien ir... Kā tad,visi ganās pie LUKoil bāzes,no Somijas ved,tad ņemiet šeit,būs lētāka pašizmaksa....

viedoklis 17.jūnijs 2018 9:55
0 3 Atbildēt

BLEFS!

Tirgotājs nosaka pārdošanas cenu! Un ne jau piemēram CIRCLE-K centralizēti to nosaka, bet gan konkrēti katra DUS priekšnieks, pareizāk sakot viņa mantkārība! Jo kā lai savādāk izskaidro CIRCLE-K degvielas cenas atšķirības starp dažādām DUS, kur cenu atšķirība ir pat 8...9...10 centi par litru!

an su 17.jūnijs 2018 20:14
0 0 Atbildēt

cilvēkiem maz interesē kas ko veido "gļēva'' taisnošanās,un acu aizmālēšanas jēls mēģin'ājums:-(

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti