Neregulēti, nekādām ceļazīmēm negreznoti mazo „vienādas nozīmes” ceļu vai ieliņu krustojumi allaž bijuši satiksmes noteikumu (CSN) eksāmenu kārtotāju bieds. Un daudzu jau licenzēto arī...
It kā jau vienkārši – paskaties pa labi, ja tur tukšums, brauc. Taču uzdevumu veidotāji šo vienkāršību meistarīgi (sadistiski?) sapin ar kāda tramvaja parādīšanos (pa sliedēm braucošajiem priekšroka!), ar kādu ieslēgtu kreisā pagrieziena signālu, nobaida pilnīgi un galīgi ar topversiju – sadzen priekšrokas pretendentus reizē no visām četrām pusēm. Un dimbā tu esi.
Ne tikai labās rokas likums
Treniņam ierosinu izspēlēt vienu rēbusu no „Tematisko uzdevumu” grāmatas. Skatieties bildē. Kurš brauks pirmais? Skaidrs – mazais pelēkais no lejas. Tam labā puse brīva. Nākamais? Oranžais? Tam taču arī labās rokas likums smaida. Nekā. CSN punkts Nr. 150 saka – nogriežoties pa kreisi vai apgriežoties jādod ceļš tiem, kas brauc taisni. Tātad par spīti brīvai labajai pusei šim jāgaida. Melnajam džipam labā puse paliek aizņemta, tomēr otrais brauks tieši viņš, jo atrodas pa labi no pelēkā un oranžais, kā jau teicu braukt arī nedrīkst. Skaidrs?
Ne visai...
Dzīves likums un angļu miers
Turpmāk teiktais būs mazliet pretrunā ar Latvijas CSN. Bet pilnīgā saskaņā ar britu „Highway code” („Lielceļu kods”, mūsu CSN attāls radinieks), veselo saprātu un dzīves pieredzi. Mūsu noteikumi saka (p.6) - katram kustības dalībniekam ir tiesības uzskatīt, ka citi noteikumus zina un ievēros. Angļi piekodina (p.147) – esi pacietīgs, atceries, ka jebkurš var kļūdīties. Viņi nebūvē augsti intelektu un kapitālas zināšanas prasošus rēbusus, bet vienkārši brīdina (p.146) – esi vērīgs nemarķētos sīkceļu krustojumos, kuros NEVIENAM NAV PRIEKŠROKA.
Pie viņiem nav. Pie mums ir. Bet kādas garantijas, ka šis tur pa labi zina punktus Nr. 147 un 150? Nekādas. Kā jau teicu - „Auto akadēmijas” viena rudens minieksāmeni apliecina, ka no 160 kvalifikācijas paaugstināšanas kursantiem neviens nezina vairāk kā divas trešdaļas pareizu atbilžu uz elementāriem CSN jautājumiem. Un punkts Nr. 150 ir tas, kuru līdzās pazīstamākajam labās rokas likuma nespēj nolikt gandrīz neviens...
Ja gribiet – izmantojiet savas tiesības ticēt citu zināšanām. Es iešu angļu miera un pacietības ceļu, nekustēšos ne soli, ne metru, kamēr nebūšu nodibinājis acu kontaktu, kamēr nebūšu redzējis, ka tas, kuram „nav priekšroka” smaida un lapni mājot atdod to man. Tikai tā var iztikt bez sabojātiem nerviem un bleķiem.
Un vispār – vairāk jums vēsa miera un piesardzības! Ne jau tāpēc šajos krustojumiņos notiek pat visai smagas avārijas, ka gudrie CSN punkti nav iezubrīti. Tās izraisa plānprātiņi, kas Bolderājas, Mārupes, Vecmilgrāvja mazās šķērsieliņas vispār nepamana un pat piebremzēt pirms tām nevīžo. Šādi nemarķēti krustojumi sakārtotā Eiropas galvaspilsētā, protams, nedrīkstētu būt. Kamēr ir – esiet modri!
Foto: Auto akadēmija
Manā prātā situācija modelējas drusku savādāk.
1) Pelēkais no apakšas un oranžais uzsāk braukt vienlaicīgi
2) Pelēkais aizbrauc, oranžais paliek krustojuma vidū
3) Melnais apbrauc oranžo gar aizmuguri
4) Aizbrauc pelēkais no augšas, tikai tad pabeidz nogriešanos oranžais.
Manuprāt, tas būtu loģiski, bez tam pilnīgā saskaņā ar CSN.
Pilnīga saskaņā ar CSN ir jau uzīmeta secība , kā jaizbrauc krustojums :D
Tev nav taisnība. Brūnajai mašīnai, kas vēlas nogriezties pa kreisi NAV jādod ceļš melnajai mašīnai, kas ir tai kreisajā pusē. Pareizo secību norādīja darklight - brūnā mašīna IEBRAUC krustojumā un, tur apstājoties, dod ceļu pretimbraucošajai pelēkajai. Kura, savukārt, vispirms palaiž melno. Šis ir elementārs uzdevums, ko māca autoskolās. Savukārt, ja aiz brūnās un arī aiz melnās mašīnas atrastos vēl citas mašīnas, kas arī gribētu tādā pašā virzienā braukt, tad vienkārši pamīšus pa vienai brauktu. Kam priekšroka, tas pirmais iebrauc krustojumā.
Es ar to pašu iedomājos, ko saka darklight.
Vienīgi praksē sanāk divdomīga situācija. Melnais redz, ka oranžais taisīs kreiso pagriezienu. Ko darīt Melnajam? Gaidīt, kad Oranžais aizbrauc līdz centram? Vai braukt pāri, zinot, ka oranžais gaidīs? Labi, ja krustojums liels, tad oranžajam daudz vietas, kur palikt viducī. Bet, ja krustojums mazs, tad oranžais uztaisīs probku krustojuma centrā. Te bez saskatīšanās ar acīm - neiztikt.
Atkarīgs no ielas platuma. 4 joslu ielas krustojumā oranžais var aizbraukt arī līdz ielas vidum, taču 2 joslu ielā tas uztaisīs korķi šķērsām braucošajiem. Te piekrītu autoram, ka oranžajam vispirms jāpalaiž garām šķērsām braucošais melnais un tad tikai jābrauc iekšā krustojumā. Pats darītu tieši tā. Protams, pīķa stundā, lai vispār izmainītos, var braukt pamīšus - sākumā viens taisni, tad otrs šķērsām utt.
ieraugot šo video, vispirms ienāca prātā Krievijas reģistratoru klipi - krievu versijā oranžais uzreiz un neskatoties grieztos pa kreisi un tiktu nonests ar sekojošu visu krustojumā esošo auto apskādēšanu :D
Atvainojos - attēlu, nevis video o_O