Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Ceļiem vajag naudu - nākamgad palielinās lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevu 9

 

Foto: iAutolv

Nozare.lv | 4.decembris 2024 17:25

Saeima trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā, kas paredz no 2025.gada 1.janvāra palielināt lielāko daļu autoceļu lietošanas nodevas likmju.

Spriežot par likumprojektu, debates izraisīja deputātes Viktorijas Pleškānes (LPV) priekšlikums, kas paredzēja izslēgt Satiksmes ministrijas piedāvātās autoceļu lietošanas nodevas likmes. Pēc viņas vārdiem, ceļi ir jāremontē un līdzekļi tam ir nepieciešami, bet nevajadzētu "tik brutāli" iejaukties valsts tautsaimniecībā. "Uztaisīsiet ceļu Latgalē, bet kurš tur brauks?" izteicās opozicionāre.

Pleškāne sprieda, ka nodokļu palielināšana, visticamāk, skaršot tieši "parastos cilvēkus" un mazus uzņēmumus, īpaši lauku reģionos.

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P) piekrita, ka satiksmes nozarē autoceļu budžets ir nepietiekams. Latvijā ceļu budžets ir 285 miljoni eiro, un tas salīdzinoši ar Lietuvu, kur ir līdzīgs ceļu garums, ir divas reizes mazāk. Lietuvā autoceļu budžets ir virs 600 miljoniem, atzīmēja ministrs.

Ar nodevu plānots iegūt papildus 25 miljonus eiro, lai tos novirzītu kritiskās infrastruktūras uzlabošanai Latgalē, kā arī robežsardzes stiprināšanai. Tāpat Briškens uzskata, ka šādas nodeva motivēs investēt zaļākā autoparkā, jo tam paredzētas atlaides.

Bijušais satiksmes ministrs, Nacionālās apvienības deputāts Jānis Vitenbergs pauda sapratni, ka no nodevas līdzekļiem plānots veikt ceļu uzlabošanas darbus, bet, viņaprāt, nozarei "ar vienu roku nozarei kaut kas tiek iedots, ar otru - atņemts".

Deputātes Janas Simanovskas (P) ieskatā, ir atrasts sabalansēts risinājums, kādā veidā tiek iegūts finansējums autoceļiem, kā arī veicināts videi draudzīgāks transports.

"Apvienotā saraksta" deputāts Edgars Putra aicināja neliekuļot un atzīt, ka šis ir nopietns nodokļu palielinājums. Ja degvielas cena Latvijā būtu konkurētspējīga, nebūtu jāceļ autoceļu lietošanas nodeva, domā politiķis.

Likums nosaka, ka salīdzinoši lielāks likmju palielinājums ir lielāku izmešu spēkratiem un vinjetēm īsāka laika periodam, savukārt ekoloģiskākajiem kravas automobiļiem gada likme ir plānota mazāka nekā patlaban.

Grozījumu mērķis ir aicināt vairāk izmantot automobiļus ar vidi saudzējošākiem dzinējiem, kā arī vinjetes iegādāties visam gadam.

Tāpat ir paredzēts jauns likmes periods - deviņi mēneši, kura mērķis ir mazināt administratīvo slogu ražas novākšanas laikā. Grozījumi paredz arī jaunu deleģējumu Valsts robežsardzei veikt nodevas kontroli uz valsts robežas.

Satiksmes ministrija atzīmē, ka, pieaugot autoceļu būvniecības un remonta izmaksām, ieņēmumi no autoceļu lietošanas nodevas iemaksām vairs nespēj kompensēt izmaksas valsts galveno autoceļu bojājumu novēršanai, ko radījuši kravas transportlīdzekļi. Tāpat Latvijā autoceļu lietošanas nodevas likmes patlaban ir zemākās starp Baltijas valstīm. Tādējādi šīs izmaiņas saskaņos ne tikai autoceļu lietošanas nodevas sistēmu Baltijas valstīs, bet arī palīdzēs finansēt ceļu infrastruktūru.

Likumā jauno likmju aprēķinos ņemta vērā Eiropas Savienības (ES) direktīva attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem. Direktīvā noteikts, ka mēneša likme nepārsniedz 10% no gada likmes, nedēļas likme nepārsniedz 5% no gada likmes, un dienas likme nepārsniedz 2% no gada likmes.

SM uzskata, ka ieviešot jaunu periodu nodokļa likmei, kas būs deviņi mēneši, tā palīdzēs atbrīvot gan nodevas iekasētājus, gan pircējus no administratīvā sloga, kas rodas, atgriežot pārmaksāto summu par periodu, kad transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs ir atbrīvots no nodevas maksāšanas. Neskatoties uz to, ka jaunā kategorija radīta, lai izpildītu biedrības "Zemnieku saeima" iniciatīvu, to varēs iegādātie ikviens autoceļu lietošanas nodevas maksātājs.

Likumprojekta aprakstā noteikts, ka papildu ieņēmumus izlietos valsts galveno autoceļu remontam, atjaunošanai un būvniecībai, piemēram, Daugavpils šosejas (A6) remontam/atjaunošanai pie Daugavpils, kura stāvoklis šobrīd tiek vērtēts kā ļoti slikts.

Patlaban transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,501 tonnas līdz 12 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro 0, I, II" nodevas dienas likme ir deviņi eiro, bet nedēļas likme - 22 eiro. Savukārt no nākamā gada dienas likme šiem transportlīdzekļiem plānota 15 eiro apmērā, bet nedēļas likme - 37 eiro apmērā.

Vienlaikus transportlīdzekļiem un to sastāviem ar pilnu masu no 3,501 tonnas līdz 12 tonnām, ja transportlīdzekļa motora izmešu līmenis ir "Euro VI un mazāk piesārņojošs" patlaban dienas likme ir astoņi eiro, bet nedēļas likme 20 eiro, bet no nākamā gada plānots, ka dienas likme būs septiņi eiro, bet nedēļas likme - 18 eiro.
 

 
Visi komentāri
 
Sergejs 4.decembris 2024 17:37
6 0 Atbildēt

"Ar nodevu plānots iegūt papildus 25 miljonus eiro, lai tos novirzītu kritiskās infrastruktūras uzlabošanai Latgalē, kā arī robežsardzes stiprināšanai"

 Ne sevišķi sapratu, kāds sakars CEĻU nodevai ar robežsardzes stiprināšanu?

uupis 4.decembris 2024 17:41
0 1 Atbildēt

Nu lai tur pie robežas varētu uzbērt un nogreiderēt ceļus, kuri ir pārrūguši...

Sergejs 4.decembris 2024 17:56
7 0 Atbildēt

Hmm, bet vai tad nav tā, ka jo vairāk pārrūguši ir pierobežas ceļi (a vēl labāk purvi) jo grūtāk ir iebrucējam pārvietoties?🤔

 Un stiprinās tak nevis robežu bet robežsardzi, kuras stiprināšanu būtu jāfinansē toč ne no satiksmes ministrijas budžeta.

Pļurkt 4.decembris 2024 18:20
9 0 Atbildēt

Sarullē savu lūpu atpakaļ!!

Kā vienmēr visi papildus sbori aizies daputāteļu un ministreļu algu KĀRTĒJAM palielinājumam!

GTD2 4.decembris 2024 18:09
7 0 Atbildēt

Varbūtās sakritība bet Brikšteinam vajag līdzīga summa lai varētu turpināt cēlt lidostas un centrālo dzelzceļa srtaciju. Par 25 miljoniem būs sadārdzinājums, kurus samaksāsim ar saviem maciņiem. Diemžēl valdība neko citu nemāk,kā tik celt nodevas un sodus, nu ja neskaita stambulas konvenciju

650 4.decembris 2024 20:15
1 0 Atbildēt

Kur ta diez palika Dzelzceļnieku algās izmaksātie 160 muļļoni par "nekā neizdarīšanu"? Viņiem bija grūti visu smalki izplānot, pašos Pirmsākumos pirms kādiem tiem 10g "neesot bijis Pieredzes".Brīnumains gadījums- kā var šādu (taisnīgu) samaksu saņemt cilvēki bez pieredzes? Kā var vispār tikt/Amatā bez tās?

wons 4.decembris 2024 19:34
0 0 Atbildēt

Tos ceļus Latvijā ir bezjēgā daudz sajājuši smagie vāģi.

Krotow 5.decembris 2024 0:41
1 0 Atbildēt

Ne tik ļoti smagie vāģi kā tiem nepiemērota ceļu konstrukcija. Mums ārpus apdzīvotām vietām ceļi daudz kur nav paredzēti smagai tehnikai. Vai vienkārši ir pārāk šauri. Dēļ kā vai nu asfaltā iegrimst rises vai nolūzt malas. Plaisās satek ūdens un kopā ar mīnusgrādiem padara pārējo. Daudz kur ceļus dēļ tā jāpārbūvē un lāpīšana nelīdzēs.

650 5.decembris 2024 1:41
0 0 Atbildēt

Galīgajā lasījumā- nu labi, ka ne galīgajā Pālī.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 10

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 5

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 4

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti