Pēdējos gados tik ļoti apspriestā tēma – odometrs, rādījuma grozīšana, automobiļa vēstures noklusēšana – ir kļuvusi populāra, bet ko tad īsti rāda odometrs?
Odometrs ir automobiļa nolietojuma rādītājs. Parasti par auto vecumu spriež pēc izlaiduma gada, bet nereti tieši odometrs parāda to, cik daudz pieredzējis automobilis. Automobilis tāpat kā sadzīves tehnika vai apavi nenolietojas stāvot nelietoti, bet gan lietojot to. Auto nolietojumu kilometros vai jūdzēs uzskaita odometrs.
Ne vienmēr mazs odometra rādījums ir garantija perfektam automobiļa stāvoklim, jo var gadīties, ka automobilis ir lietots tam visnepiemērotākajā veidā, lai izstāvētu sastrēgumu katru rītu un vakaru 2 stundu garumā, un veicot vien dažus kilometrus katrā braucienā. Bet gribētos pieminēt, ka tie ir ļoti reti izņēmumi. Īpaši automobilim, kas savus jaunības gadus pavadījis Rietumeiropā. Jauna automobiļa iegādei ir jābūt ekonomiski pamatotai – jo vairāk nobrauktu kilometru, jo lētāka ir nobrauktā kilometra pašizmaksa. Pirkt lielās vai luksuss klases premium zīmola automobili, lai ar to mērotu vien 10 000 km gadā ir ekonomiski nepamatoti, jo, iespējams, nobrauktā kilometra pašizmaksa pārsniedz taksometra kilometra tarifu. Šādā gadījumā izvēli nosaka citi kritēriji – dizains, izmantotie materiāli, komforts un, protams, statuss.
Sabiedrība dalās trīs daļās – pirmā grupa zina to, kam odometra rādījums ir paredzēts un par ko tas liecina, otrā grupa ir auto lietotāji, kas neiedziļinās, ko nozīmē odometra rādījums, bet patīk redzēt mazākus skaitļus ciparnīcā, jo kaut kur ir dzirdēts, ka dārgāk varēs pārdot, savukārt trešā grupa gatavo automobiļus otrajai grupai.
Paralēli sociālajos tīklos tiek sēta informācija, ka odometra rādījums ir mazsvarīgs un neko neliecina par automobili un tā stāvokli. Ar šādas informācijas izplatīšanu tiek piesegtas pašu darbības, lai pirmās grupas klientiem attaisnotu sagrozītu odometra rādījumu. Vēl viens paradokss ir klausīties auto tirgotāja stāstus par sevi kā pieredzējušu un ilggadēju tirgotāju ar zināmiem piegādes kanāliem un uzticamiem automobiļiem, bet, iestājoties „x stundai”, tas pats tirgotājs pēkšņi no pieredzes bagātā pārtop par cietēju, kas neko nav zinājis par odometra manipulāciju, automobiļa patieso vēsturi un nodarījumā nav vainīgs.
Ja odometra rādījums neko neizsaka, tad kāpēc ar to manipulē? Ar mērķi apzagt klientu! Jā, tieši tik tieši un vienkārši! Automobiļa pircējs pārmaksā par automobili, ja patiesais odometra rādījums ir lielāks nekā uzrādītais! Ilustrācijai parādīsim kādu piemēru. Kas brauc daudz? Taksometri! Kā atpazīt taksometru? Grūti, ja nav vizuālās identitātes vai identitāte maināma, piemēram, noplēšot virsbūves kārsu mainošo līmplēvi. Sarkani taksometri ir pamanāmi. Ss.lv var atlasīt sarkanas krāsas Ford S-MAX spēkratus, un ar 99,9% precizitāti tie ir bijušie taksometri. Meklētājs atrod divus automobiļus:
Pirmā lieta, kas dara uzmanīgu, ir nenorādīts odometra rādījums. Kāpēc lai pārdevējs maksātu papildu EUR 0,50 par to, lai slēptu odometra rādījumu? Jā, tas ir papildu maksas pakalpojums sludinājumu serverī. Otra lieta, kas pievērš uzmanību, ir tik ļoti atšķirīga cena sākotnēji ļoti līdzīgiem automobiļiem – dzinēja tilpums, degvielas tips, izlaiduma gads, virsbūves krāsa un transmisijas veids ir identiski. Patiesībā šie automobiļi ir identiski un jauni iegādāti korporatīvā iepirkuma rezultātā ar vienādu komplektāciju. Kāpēc cenas atšķirība EUR 1245,-? Aizbraucot apskatīt dārgāko automobili, tā odometrs rādīs nobraukumu ap 255 000 km, bet lētākajam spēkratam tas būs ievērojami lielāks un diezgan tuvs sludinājumā norādītajam – 600 000km. Četras reizes lielāks! Pārbaudot CSDD e-pakalpojumos pieejamo odometru vēsturi varam secināt, ka “svaigākajam” automobilim viss patiesībā nav nemaz tik skaisti un, beidzot savu profesionālo karjeru, automobilis ticis pie “uzlabota” odometra rādījuma. Pēc konservatīvākā aprēķina kopējais nobraukums sanāk ap 560 000 km, kas ir salīdzināms ar otru sludinājumā pieejamo spēkratu:
Vienkāršs piemērs tam, kā negodīgs auto tirgotājs vēlas jūs apkrāpt. Kā liecina otra spēkrata odometra rādījums, tad tā nav taksometru kompānijas politika pārdot automobiļus ar jau “uzlabotu” odometra rādījumu. Tie ir tautā sauktie “perekupi”, kas ar maziem ieguldījumiem ļoti lēti iegādātu automobili mēģina padarīt jaunāku un pievilcīgāku nākamajam auto pircējam.
Sarežģītāk ir atrast zaļas Toyota markas automašīnas sludinājumos, jo, kā jau iepriekš minēju, šīs automašīnas ir nomainījušas krāsu uz baltām. Interesanti, ka piedāvājums iegādāties šīs automašīnas ir bijis tik vilinošs, ka sludinājumu serverī nav atrodams neviens aktuāls sludinājums ar baltu Toyota Corolla Verso. Protams, ka vilinošs, jo kā var nepirkt ietilpīgu 2008. gada automobili, kas aprīkots ar gāzes iekārtu un nobraucis “tikai” nedaudz virs 125 000 km 2014. gadā? Vai šis piedāvājums būtu tik pievilcīgs, ja odometra rādījums būtu ar 480-500 tūkstoši kilometru, kas ir šīs automašīnas patiesais nobraukums? Viens piemērs automobilim, kas bijis taksometrs. Šasijas numurs: NMTER16R40R118247
Viss nebeidzas ar pārmaksāšanu automobiļa iegādes brīdī. Sākas ikdienas problēmas un no ierindas iziet visneiedomājamākās lietas – logu tīrītāja motoriņš, durvju slēdzene, logu pacēlājs, kulise jau tik izdilusi, ka grūti atrast pareizo pārnesumu. Nav vērts uzskaitīt mūžīgus piekares remontus vai dzinēja un transmisijas defektus, kas pārsteigs jūs nesagatavotu automobilim ar 125 000 km nobraukumu. Vai automobili ar 500 000km un vairāk nedrīkst pirkt? Drīkst, bet par ievērojami zemāku cenu, jo jārēķinās ar neparedzētiem remontiem, dīkstāvēm bez auto un iespējas palikt uz ceļa. Vēl viens ļoti interesants un aizmirsts fakts – tiek pārmaksāts par automobiļa KASKO prēmijām, jo odometra rādījums tiek ņemts vērā vērtējot spēkratu. Tiesa gan, ka veicot automobiļa pilnīga zuduma izmaksu, apdrošinātājs var pārliecināties par automobiļa patieso stāvokli un nobraukumu, kas dod tiesības izmaksāt mazāku atlīdzību, kura atbilst nobraukta automobiļa faktiskajai vērtībai. Vēl pavisam cits stāsts ir par virsbūves nogurumu, durvju slēdzenēm un eņģēm, kas ir piedzīvojušas ar nobraukumu nesavietojamu atvēršanas un aizvēršanas ciklu skaitu, iespējams, dēļ ražotāja tehnoloģijām neatbilstoši vai nepilnīgi veiktiem virsbūves remontiem.
Odometru manipulācijas nav tikai Latvijas vai Austrumeiropas problēma. Ar šo “sērgu” cīnās visā Eiropā. Ja pircējs ir pietiekami prātīgs, tad pārbaudīt Latvijā ekspluatēta automobiļa odometra nobraukuma patiesumu var par velti CSDD sistēmā, un bojājumu vēsturi LTAB piedāvā pārbaudīt par relatīvi simbolisku atlīdzību, lai pilnvērtīgi izvērtētu automobiļa iepriekšējo “pieredzi”.
Sarežģītāka ir automobiļa vēstures pārbaude, ja tas ievests no ārvalstīm. Odometru iespējams koriģēt pirms reģistrācijas, “piezīmēt” servisa grāmatiņas un apkopju intervālu uzlīmes uz durvju stenderēm vai motortelpā. Jāņem vērā, ka šie darboņi ir ļoti attapīgi. Kā instruments automobiļa vēstures pārbaudei šajā lauciņā ir privāti uzņēmumi, kas piedāvā auto vēstures pārbaudi. Protams, nav 100% informācija par jebkuru automobili un jebkuru automobiļa dzīves notikumu, bet viennozīmīgi tas ir ļoti labs instruments. Latvijā darbojas divi šādi pakalpojumu sniedzēji – www.autodna.lv un www.myvin.eu. Ir arī ārzemēs bāzēti pakalpojumu sniedzēji, kas ļauj pārbaudīt auto vēsturi un veikt attālinātu maksājumu. Piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs reģistrētu automobiļu pārbaudi var veikt www.autocheck.com. Viens skaists piemērs par to, kā Holandē ekspluatēts taksometrs savu jauno dzīvi atradis kaimiņvalstī Beļģijā ar krietni patīkamāku nobraukumu odometrā. Odometra manipulācija vairāk nekā 700 000 kilometri, un pircējs par automobili ir pārmaksājis EUR 7500,-. Neskaitot neplānotos remontus un izdevumus, ar ko īpašnieks saskarsies ekspluatācijas laikā.
Šobrīd Eiropas Savienība strādā pie direktīvas, kas uzdos par pienākumu Eiropas Savienības dalībvalstīm uzkrāt nobraukuma informāciju un dalīties tajā. Tas ievērojami apgrūtinātu šādu manipulāciju slēpšanu importētiem automobiļiem. Šobrīd vēl nav pieejama detalizēta informācija par to, kādā apmērā un kā notiks informācijas apmaiņa, jo cik dalībvalstu, tik viedokļu par plānoto kārtību. Skaidrs, ka Rietumeiropā šī problēma ir mazāka, jo pamatā viņi lieto jaunus automobiļus un vecie agri vai vēlu nonāk jaunattīstības tirgos.
Kā papildu instrumenti automobiļa tehniskā stāvokļa un vēstures pārbaudei ir auto dīleru sniegtie pakalpojumi. Informācijas sniegšanas politika atšķiras – viens to dod bez maksas pa tālruni, cits tikai klātienē un kopā ar automobiļa pilnu tehniskā stāvokļa pārbaudi, kas pēc būtības vienalga ir nepieciešama pirms auto iegādes. Ja nu nekādi pārdevēju nevar pierunāt atdzīt auto uz servisu, tad jāuzdod jautājums – ko viņš slēpj? Mūsu kompaktās valsts priekšrocība ir tā, ka vienmēr kāds kādam kaut kur ir zināms vai pazīstams, kas var palīdzēt ar kaut kādu informāciju. Tomēr pats galvenais ir atbilstoša pārdevēja izvēle! Vērojiet un vērtējiet, kas ir tas uzņēmums un kas ir tas cilvēks, kas jums pārdod auto. Iepriekš iegūstiet atsauksmes, uzreiz ejiet prom, ja pārdevējs nemāk atbildēt uz jūsu jautājumiem, samērojiet tirdzniecības vietas izskatu un kārtību ar automobili, ko plānojat iegādāties!
kamēr būs idiņi, kuri meklēs lūzni ar 200 000 nobraukumu, tikmēr tā arī būs, un neviens neko nevarēs izdarīt. 580 000 vai 250 000 km, cena var atšķirties pat divas reizes.