Sodu palielināšana par braukšanu bez OCTA varētu sekmēt neapdrošinātu auto samazināšanos 12

 
29.maijs 2009 0:00

28.maijā Saeima galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.pantā, kas paredz transportlīdzekļu vadītājiem palielināt sodus par braukšanu bez OCTA no 60 līdz 80 latiem līdzšinējo 30 līdz 50 latu vietā.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), kas bija iniciators grozījumiem likumdošanā, uzskata, ka administratīvo sodu palielināšana varētu sekmēt neapdrošinātu auto īpatsvara samazināšanos ceļu satiksmē, kas, ņemot vērā ekonomikas lejupslīdi valstī, pēdējā laikā ir strauji pieaudzis.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Diemžēl autovadītājiem bija izveidojies maldīgs priekšstats, ka braukšana bez OCTA nozīmēs tikai samaksāt sodu 30 līdz 50 latu apmērā, kas daudziem vairs nebija pietiekams stimuls OCTA iegādei. It sevišķi, šajos ekonomikas lejupslīdes apstākļos. Rezultātā pēdējā gada laikā neapdrošinātu auto izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvars pieaudzis divas reizes. Tādēļ jācer, ka administratīvo sodu palielināšana  varētu sekmēt neapdrošināto auto samazināšanos ceļu satiksmē.”

Izmaiņas paredz naudas sodu personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, no 200 līdz 300 latiem. Uz Saeimas trešo lasījumu netika virzīti priekšlikumi par naudas sodu uzlikšanu kravas transportlīdzekļiem ar pilnu masu virs 3500 kg vai autobusa vadītājam no 200 līdz 300 latiem.

Aizmirst par OCTA būtību

Sodu palielināšana ir tikai viens no instrumentiem, kā likt autovadītājiem apzināties, ka braukšana bez OCTA ir pietiekami liels pārkāpums, jo tādā veidā tiek apdraudētas ceļu satiksmes negadījumos cietušo intereses. OCTA ir obligāta ikvienam transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, un tā paredz segt materiālos un nemateriālos zaudējumus cietušajiem, ja ar transportlīdzekli tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums. Ja negadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu auto, tad saskaņā ar likumdošanu zaudējumi cietušajiem tāpat tiek segti – sākotnēji no apzinīgo transportlīdzekļu OCTA, bet vēlāk regresa un tiesvedības ceļā atgūti no neapdrošinātā auto vadītāja vai īpašnieka.

J.Stengrevics: „Vēlos vērst uzmanību, ka braukšanai bez OCTA var būt daudz nopietnākas sekas nekā administratīvais sods: ja ar neapdrošinātu auto tiek izraisīts negadījums, tad radītos zaudējumus būs jāsedz no paša kabatas! Jāatceras, ka tie nav tikai zaudējumi, kas nodarīti transportlīdzeklim, bet arī personai – ārstēšanās izdevumi cietušajam un valstij, darbanespējas un invaliditātes pabalsti, pabalsti bez apgādniekiem palikušajiem bērniem, u.tt..”

Saskaņā ar OCTA Likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja tas labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.

Citviet Eiropā vēl bargāki sodi

Braukšana ar neapdrošinātu transportlīdzekli ir ļoti būtisks pārkāpums daudzās Eiropas Savienības valstīs, kas draud ne tikai ar administratīvo pārkāpumu un naudas sodu, bet pat ar mašīnas vai numurzīmes konfiskāciju un tiesvedību. Jāņem vērā, ka par neapdrošināto transportlīdzekļu radītajiem zaudējumiem „maksā” apzinīgie autoīpašnieki.
Tā, piemēram, Lielbritānijā aprēķināts, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu radīto zaudējumu dēļ apmēram par 30 mārciņām pieaug godīgo un apzinīgo transportlīdzekļu apdrošināšanas maksājumi. Turklāt pierādīts, ka neapdrošinātos transportlīdzekļus visbiežāk vada autovadītāji alkohola reibumā vai arī pašam transportlīdzeklim nav veikta tehniskā apskate.

Tā, piemēram, Igaunijā par braukšanu bez apdrošināšanas likums paredz administratīvo sodu līdz 6000 EEK jeb 270 latiem. Polijā administratīvais sods tiek noteikts, ņemot vērā laika posmu, kurā nav bijusi apdrošināšana. Ja ilgāk nekā divas nedēļas, tad sods vieglajai automašīnai ir 500 euro jeb apmēram 350 latu. Vācijā soda sankcijas nosaka tiesa, katru gadījumu izvērtējot individuāli, lai gan pirmajā reizē tiek noteikts administratīvais sods vainīgā divu mēnešalgu apmērā. Norvēģijā – 5000 NOK jeb aptuveni 420 lati. Itālijā bez 500 euro jeb aptuveni 350 latu administratīvā soda jārēķinās ar automašīnas konfiskāciju uz laiku. Līdzīgi var rīkoties arī ceļu policija Lielbritānijā un Slovēnijā. Lielbritānijā sods pat var sasniegt 5000 mārciņu jeb vairāk nekā 4000 latus. Somijā par piedalīšanos satiksmē bez OCTA ir jārēķinās ar sodu, kas var būt trīs līdz četras reizes lielāks nekā tai brīdī augstākais maksājums par apdrošināšanu (laika posms ir līdzvērtīgs tam, cik ilgi nav apdrošināšana). Ungārijā tiek noņemtas numurzīmes, maksimālais sods līdz 600 euro jeb apmēram 420 latu.
 
Visi komentāri
 
269049. viesis 29.maijs 2009 9:13
0 0 Atbildēt

"Sodu palielināšana ir tikai viens no instrumentiem, kā likt autovadītājiem apzināties, ka braukšana bez OCTA ir pietiekami liels pārkāpums..." Otrs instruments varētu būt OCTA cenas samazināšana.

269050. viesis 29.maijs 2009 9:23
0 0 Atbildēt

Ne jau aiz labas dzīves bez OCTA braukā...

269054. viesis 29.maijs 2009 10:59
0 0 Atbildēt

Virsraksts rauj jumtu nost... :D Gribās pajautāt - vai tiešām? :D

269057. viesis 29.maijs 2009 11:23
0 0 Atbildēt

Uzskatu, ka tā soda "dakša": no 60-80 ls būtu precizējama, jo pretējā gadījumā sods tiks piemērots pēc CP darbinieka cilvēciskā faktora elementiem.

269064. viesis 29.maijs 2009 18:35
0 0 Atbildēt

Baigi jau nu interesanti!!!! Brīvs cilvēks, brīvā valstī, OCTA nepirkšana avārijas gadījumā sliktāku situāciju padara pašam vainīgajam. Manupŗat tiešām tā OCTA jāpadara lētāka, lai visi ar jebkādiem maciņa biezumiem to varētu atļauties, bet šajos taupības laikos rīkoties pretēji normālas ekonomikas principiem ir pilnīgs absurds..... :D

269066. viesis 29.maijs 2009 22:19
0 0 Atbildēt

Viesi, nav jau nu gan tev taisnība. Ja kāds bezdarbnieks bez OCTA iznīcinās tavu auto, tad tieši tu paliksi kājniekos un varēsi par savu naudu meklēt jaunu, jo no vainīgā nekādu kompensāciju saņemt nebūs iespejams. Tādēļ ir pilnīgi normāli, ka atbildības apdrošināšana ir obligāta un problēmas ar tās nepircējiem uzņemas garantijas fonds ar saviem piedziņas mehānismiem.

Cits jautājums ir par cenu politiku un apdrošinātāju godaprātu, bet tas noteikti nav risināms atceļot OCTA sistēmu.

269067. viesis 29.maijs 2009 22:28
0 0 Atbildēt

Seene, tev arī nav taisnība. Ja vainīgajam nav OCTA, tad zaudējumus apmaksā satiksmes birojs (laikam tā viņu sauca). Un birojs pēc tam caur tiesu vai kā savādāk piedzen izmaksas no vainīgā.

269068. viesis 29.maijs 2009 22:39
0 0 Atbildēt

Apmaksā jau minētais garantijas fonds, kas tiek finansēts no OCTA līdzekļiem un var pastāvēt tikai kamēr pastāv OCTA sistēma kā tāda, lai cīnītos ar atsevišķiem nemaksātājiem. Un no vainīgā faktiski neko nepiedzen - ko var piedzīt no bezdarbnieka, kura vienīgais īpašums jau tāpat ir avārijā iznīcināts? Tiem, no kā ir ko piedzīt, pietiek prāta samaksāt par apdrošināšanu. Attiecīgi par nemaksātaju nodarītajiem zaudējumiem nākas samaksāt tiem, kas iegādājas polises. Un tādēļ arī polišu cenas pieaug - jo pieaug nemaksātāju skaits.

P.S. Nestrādāju apdrošinašanā.

269072. viesis 31.maijs 2009 10:07
0 0 Atbildēt

Sēnem/ei taisnība.

Bet tiem, ka saka, ka grūtajos laikos ir jāsamazina OCTA cenas, lai tikai jebkurš nabags var to nopirkt, pilnīgi nepiekrītu. Ja esi nabags tad brauc ar sabiedrisko vai ej kājām, tā tu ar savu auto nevienam nekādu ļaunumu nenodarīsi, un vēl savus grašus uz degvielu sataupīsi.

269074. viesis 31.maijs 2009 16:50
0 0 Atbildēt

269072. viesi

Apdomā kārtīgi savu teikto!!! Lielākā daļa grašu taupītāju ar automašīnām jau nav cilvēki, kuri ir bezdarbnieki, bet tieši zemnieki, lopkpji un grimstošu firmu īpašnieki (zem 21% sloga) kuriem nesanāk dzīvot vienā vietā ar savu apstrādājamo platību vai arī darbs bez auto sanāk fiziski nereāls....

Apdomā labi, te netiek pieminēti ierēdņi un citi labi apmaksāti bezdarbnieki, kuri sēž (ja vispār sēž) savos kantorīšos, urbina degunu un domā kur vēl varētu pacelt nodokļus un sodus.....:D

269077. viesis 31.maijs 2009 23:23
0 0 Atbildēt

269074. viesi - pārspilējums ja ir par tikai bezdarbniekiem, bet ideja jau nemainās - polises nepērk tie, kam nav naudas, un isti nav arī ko zaudēt izraisot avāriju.

Ja neskaitam dzīvību, ko naudā nav iespējams novērtēt, tad nepērkot KASKO, cilvēks riskē ar sava auto vērtību. Nepērkot OCTA, cilvēks riskē ar savas dzīves iznīcināšanu. Neviens polises nepircējs jau neaizdomājas līdz tam, ko darīs, kad saņems tiesas lēmumu par tādas summas piedziņu, ko ir redzējis tikai filmās. Skaidrs ir tas, ka nekad šo summu nespēs atdot, bet neapmaksātais parāds viksies līdzi bezgalīgi, principā atņemot iespēju ilgu laiku, vai vispār jebkad dzīvē pelnīt vairāk par iztikas minimumu.

269079. viesis 1.jūnijs 2009 10:25
0 0 Atbildēt

Tieši tā - kārtējā sapišanas meistarībā. No vainīgā tiesas ceļa piedzen (t.i. pieņem lēmumu par piedzīšanu), bet reālu naudu nedabū, jo vainīgajam tās nav. Attiecīgi gan vainīgajam dzīve sabojāta, gan garantijas fonda naudiņa izterēta.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti