Autovadītāji, kuri ir piedzīvojuši sadursmi ar motociklistiem, ļoti bieži atzīst, ka nav tos laikus pamanījuši. Īpaši bīstama ir joslu maiņa un krustojumi – tieši šādos gadījumos notiek viena trešdaļa no visām sadursmēm ar motociklistiem.*
2011.gadā Latvijā reģistrēti 3386 ceļu satiksmes negadījumi, kuros ir cietušie. Kopējais ievainoto cilvēku skaits ir 4224, no kuriem 536 ir velosipēdisti un mopēdisti. Pērn ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 19 velosipēdisti un mopēdisti.**
Autovadītājiem
„Autovadītāji ļoti bieži sūdzas par bīstamām situācijām uz ceļa, ko izraisa motociklisti. Tomēr vēl joprojām ļoti bieži sadursmēs ar motociklistiem vainīgi ir tieši autovadītāji,” norāda Renault Braukšanas Skolas direktors. Ļoti svarīgi ir ievērot drošu distanci ar motociklistu – nevis standarta 2, bet pat 4 sekundes. Jāatceras, ka sadursmes gadījumā motociklista ievainojumu un pat nāves risks ir daudz vairāk reizes lielāks kā autovadītāja. Īpaši daudz satiksmes negadījumu ar motociklistiem notiek laika posmā no pulksten 11:00 līdz 20:00, tāpēc šajā periodā jāievēro papildus uzmanība, atceroties, ka motociklisti ir grūtāk pamanāmi kā citi satiksmes dalībnieki.
Īpaši bīstamas ir joslu maiņas – aptuveni trešdaļa no visiem satiksmes negadījumiem ar motociklistiem notiek tieši šādās situācijās. Sevišķa uzmanība jāievēro, nogriežoties pa kreisi – ir ļoti grūti novērtēt motociklista braukšanas ātrumu, tāpēc noteikti ir jāieslēdz virziena rādītājs pirms pagrieziena veikšanas un tas jāizslēdz pēc manevra izdarīšanas. Lielā daļā automašīnu virzienrādītājs neizdod papildus skaņu, kā arī motociklists, kurš brauc ātri, to var nedzirdēt. Tieši tāpēc daudz vieglāk ir kļūdīties. Nereti vienkārši ir grūti pamanīt virzienrādītāja signāllampiņu. Vienlaikus jāatceras arī par citiem signāliem, piemēram, motociklista galvas kustības, kas var liecināt par situācija pārbaudi pirms pagrieziena veikšanas, vai ķermeņa saliekšanās un vienu pusi.
Motociklisti ir likumīgi ceļu satiksmes dalībnieki tāpēc viņu tiesības izmantot ceļu ir jārespektē. „Neaizmirstiet atvēlēt motociklistiem pietiekami daudz vietas braukšanas joslu maiņai un vienmēr laicīgi brīdiniet par manevru, ko plānojat veikt. Motocikls ir tik neliels, ka tas pilnībā ietilpst aklajā zonā,” skaidro Renault Braukšanas Skolas instruktori.
Motociklistiem
Vienmēr pielāgojiet braukšanas ātrumu ceļa apstākļiem. Kā biežāk minētie faktori satiksmes negadījumiem tiek minēts fakts, ka motociklisti ir grūtāk pamanāki un vairāk manevrēt spējīgi kā autovadītāji***.
„Krustojumiem jāpiebrauc lēnām, ievērojot īpašu uzmanību. Vienmēr atcerieties, ka jūs varat atrasties autovadītāja aklajā zonā. Ja plānojat nogriezties pa labi, stāviet joslā 45 grādu leņķī, lai pārliecinātos, ka autovadītāji aiz jums jūs redz. Šāda pozīcija neļaus arī citiem satiksmes dalībniekiem apstāties pārāk tuvu jums,” iesaka Renault Braukšanas Skolas instruktori. Noteikti jāatceras, ka joslas vidusdaļa nav drošākā braukšanas vieta, jo jūs varat saskarties ar eļļu, kas izlijusi kādai automašīnai, kas savukārt var izraisīt saslīdēšanu.
Viena no biežāk pieļautajām kļūdām ir tā, ka motociklists pieņem, ka autovadītājs viņu redz. Autovadītāji, kuri piedzīvojuši sadursmi ar motociklistiem, nereti atzīst, ka vienkārši nav pamanījuši motociklistu laicīgi. Tieši tāpēc laicīgi ir jāziņo par to, ka plānojat nogriezties. Papildus tam liela nozīme ir pareizam apģērbam – gaišas un spilgtas krāsas padarīs jūs redzamākus. Apģērbs ir būtisks ne tikai no redzamības, bet arī drošības viedokļa – motociklistiem vienmēr jāvalkā apģērbs ar garām piedurknēm un bikses, cimdi, spectērps ar ceļu un elkoņu sargiem, tomēr jāņem vērā, ka apģērbs nedrīkst ierobežot spēju kustēties. Papildus tam jums vienmēr jāizmanto drošības ķivere.
* Avots: www.mto.gov.on.ca
** Avots: LR Centrālā statistikas pārvalde www.csb.gov.lv
*** Avots: Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) www.csdd.lv
Kuri motociklisti cieš? Portrets- uzlocīta numurzīme, ieslēgtas tālās gaismas, galvā milzu pašapziņa- es esmu virs visiem, jo man ir baigā drosme uzsēsties uz motocikla.
Nedomāju, ka cietēju grupā ir tie motociklisti, kuri ievēro CSN, pārkārtojas pa joslām ,atbilstoši noteikumiem un veselajam saprātam. Ja moto brauc kopējā satiksmes plūsmā, nepārkāpj ātrumu , prota redzēt sev apkārt- brauks ilgi un laimīgi.
Cieš tie, ar uzlocītajiem numuriem, mauc starp rindām, mētājas kā apsistas lapsenes, pa pilsētu, kā paši tajā pat motopower atzīst, brauc 100-140 un vairāk. Un ,kas bēdīgākais, pēc tam pārmet auto vadītājam, ka netiek palaisti. Pats reiz redzēju tādu ''varoni'', kuram pa vienu no mazajām Purvciema ielām bija ātrums vismaz 120 km/h, šo nepalaida no pagalma izgriezies auto, jo to motociklistu nevarēja pamanīt, lavierējam starp ,mašīnām. Tad nu šis brašulis spēra pa spoguli mašīnai un pēc tam iesita pa jumtu.
Šitā suga ir sevišķi lieli kretīni un smerdeļi.
Ir pat viens agrāk smagi avarējis moto instruktors, kurš avarēja, neievērojot noteikumus, kurš joprojām deklarē, ka tāpēc jau moci pērk, lai ''gāztu''.
Nu tad, gāzēj, pats arī skaties par saviem kauliem. Es negrasos visu laiku pastiprināti blenzt apkārt, lai pamanītu nez no kurienes izpeldējušu pamuļķi.