Auto svars - tas ir pat ļoti svarīgi... 17

 
10.februāris 2004 6:03

Auto dinamikas, bremzēšanas, stabilitātes un ekonomijas īpašības ir būtiski atkarīgas no auto saķeres ar ceļu. Kā viens no būtiskiem, saķeri noteicošiem, faktoriem ir auto masa.

Svari1.jpg
Jo lielāka masa, jo lēnāk auto uzņem ātrumu. Attiecīgi arī bremzēšanas ceļš ir garāks. Līdz ar to palielinās slodze uz bremzēm un ritošo daļu. Vēl jāpiebilst ka, auto masa tieši ietekmē arī degvielas patēriņu.

Daudzus interesē automašīnas dinamisko īpašību uzlabošana. Kā zināms, potenciālā paātrinājuma noteikšanai un salīdzināšanai, labi kalpo tāds rādītājs kā Kg uz 1 Zs vai 1 Kw. Lai šo rādītāju uzlabotu, ir divas iespējas – palielināt jaudu vai samazināt auto svaru. Rodas jautājums – ko labāk? Palielināt auto jaudu par 20 Zs vai samazināt auto svaru par 100 Kg? Veicot nelielus aprēķinus katram konkrētam auto modelim, viegli noskaidrot, cik noņemti masas Kg kompensē attiecīgu skaitu nepieliktus Zs. Jāatzīmē arī tas, ka katrs nākamais noņemtais masas kilograms, attiecīgi aizstāj jeb kompensē vairāk jaudas, nekā iepriekšējais, jo ir procentuāli lielāka atlikušās masas daļa. Svarīgas arī tādas sakarības, ka smagākam automobīlim attiecīgas jaudas kompensēšanai, nepieciešams ziedod vairāk masas kilogramus un ievērojams masas palielinājums (piemēram, nopietna audio instalācija) sliktāk ietekmēs attiecīgi vieglāka auto kilogramu-zirga spēku attiecību. Masu samazināt līdz ~ 100 Kg ir samērā vienkārši. Galvenokārt, jāpievērš uzmanība tādām lietām, kuras ir samērā viegli nomainīt un dod lielu masas samazinājumu, piemēram, riepas, diski, sēdekļi, audio un citas lielākas elektroinstalācijas, sēdekļi, degvielas daudzums bākā, gāzu izplūdes sistēma u.c.

Svari2.jpg
Tik pat būtisks ir auto izsvarojums. Piemēram, 40 kg svara atšķirība uz vienas ass riteņiem jau sāk ietekmēt auto iepriekš minēto veikumu rādītājus. Straujāka paātrinājuma gadījumā, rats uz velkošās ass ar mazāku noslogojumu prmais sāks izbuksēt, tā rezultātā zaudēts laiks. Pie bremzēšanas, līdzīgi, rats ātrāk zaudēs saķeri ar ceļu un sāks slīdēt. Protams, ABS šādu lietu novērš, bet bremzēšana tik un tā ir neefektīvāka. Tāpat, nepareizs auto izsvarojums atstāj iespaidu uz auto ritošās daļas elmentiem un to nolietojumu.

Izveidot pareizu auto izsvarojumu, ir nedaudz grūtāk, tomēr ir dažas pavisam vienkāršas lietas, ko var darīt, lai uzlabotu situāciju. Nereti disbalansu rada atšķirīga nolietojuma vai stingrības atspares un amortizātori, kurus iespējams nomainīt. Vēl labāks šīs problēmas risinājums būtu uzstādīt regulējamas statnes, ar kuru palīdzību zināmās robežās ir iespējams regulēt atsperu spriegojumu. Piemēram, atkarībā no atsperes tipa, katrs milimetrs par kuru atspere tiek saspiesta, rada no 5 līdz 15 Kg papildus spiedienu. Disbalansu arī rada apjomīgas audio instalācijas, kuras var pārbūvēt, izkārtojot elementus savādāk. Tāpat arī ir iespēja variēt, piemēram, ar akumulātora  vai rezerves rata novietojumu. Praksē ir bijuši arī tādi kuriozi gadījumi, kā lietus ūdens uzkrāšanās kādā auto nišā, kas rada liekus 5-10 Kg.

Lai veiktu dažādus aprēķinus un pieņemtu sev vēlamo variantu, nepieciešams veikt dažādus mērījumus, kuru skaitā noteikti ir precīza auto svēršana, jo kā zināms, praksē mašīnas ir piedzīvojušas dažādas pārbūves, uzlabojumus un modifikācijas, kuru rezultātā reālā masa pietiekami ievērojami atšķiras no ražotāja uzdotās.

 
Visi komentāri
 
114135. viesis 10.februāris 2004 6:31
0 1 Atbildēt

Kad sakraushu visu muzonu, autinja svaram naaks klaat viena pasazhiera svars :)

114136. viesis 10.februāris 2004 7:28
0 1 Atbildēt

Mūziku reāli var salikt tikai bagžniekā , vismaz tās lielāko svaru - pastiprinātājus un sabus. Ir izņēmumi, bet reti. Tā ka tur diez vai kaut ko izsvarosi.

šitam rakstam, godīgi sakot, īsti nesaskatīju jēgu, jo kam šitas īsti svarīgs. Tie, kuri liks mūziku t'arī viņu saliks. Un vēl vibroizolāciju pa visu salonu izlks, kas arī dos labus kg klāt.

Ja es grasītos sportā piedalīties, tad varētu pār tādu lietu domāt, bet ikdienas braukšanai šitādi teorētiksi raksti traucē. Visādas muļķibas sāk nākt galvā.

Reklamu arī nekādu nemanīju. Ja arī bija tad dikti slēptā.

114141. viesis 10.februāris 2004 8:06
0 0 Atbildēt

Ja auto iekraame reaalu dzelzi (mega triper truper turbo) un auto svars ir neliels, tad taa iisti pat laaga no vietas netiek. Man pat labaak velk, ja mashiina pilna un normalais svars piespiez auto pie zemes un neljauj ritenjiem izbukseet.

114179. viesis 10.februāris 2004 10:01
0 0 Atbildēt

Nu gan jau ka nav galiigas mulkiibas

A kur to vispaar var izdariit??? un orienteejoshu cenu jau ar vareeja pielikt

114222. viesis 10.februāris 2004 10:59
0 0 Atbildēt

mana bundzja gandriiz lido pa gaisu, vasaraa uz granjtjerofku njeemu liikumu uz 90 km/h un mana budzja apmetaas otraadi!! Buutu varaak kaa tie 870 kg, tad arii taa nebuutu bijis...

114225. viesis 10.februāris 2004 11:01
0 0 Atbildēt

cik tad ir 1 zs, man kaut kur ir rakstiits 1125w, bet cik tas ir zirgi?

114263. viesis 10.februāris 2004 12:24
0 0 Atbildēt

bla, bla, bla un reāli pateikts tā arī nekas nav... :)

RCC.

114281. viesis 10.februāris 2004 13:03
0 0 Atbildēt

viesis 10.02.2004 10:59: ja būtu smagāks - lidotu tālāk, ciestu smagāk:)

Bet es zinu, kā savam auto atvieglināt 30 kg (īstenībā baigi daudz:)) - sākšu nodarboties ar sportu:)

114286. viesis 10.februāris 2004 13:21
0 1 Atbildēt

0.736 kW = 1 ZS.

Zirgs

114296. viesis 10.februāris 2004 14:32
0 0 Atbildēt

Vajag salonaa palaist daudzus balonus ar heeliju, neko nevajadzees atvieglinaat :)

114342. viesis 10.februāris 2004 16:47
0 0 Atbildēt

svaru gan mēra džaulos, masu - gramos...

114349. viesis 10.februāris 2004 17:20
0 0 Atbildēt

Tas par to muuzikas paarvietoshanu, lai mashiinai buutu labaaks izsvarojums ir reeciigi!:D

114381. viesis 10.februāris 2004 22:25
0 0 Atbildēt

Viena pasaziera svars tas jau tads pionieru muzons vien ir:) diemzel nakas izveleties vai nopietna muzika vai labaki rezultati trase:(

114391. viesis 10.februāris 2004 23:56
0 0 Atbildēt

Vispaar, ja runaa par svaru un dinamiku, tad pirms kaadiem 4 gadiem meeriijaam vienu audi 90 ar 136 ZS motoru un starpiibaieskreejienaa liidz 100 izseedinot pasazieri 110kg, bija 1,5sec :)

114474. viesis 11.februāris 2004 11:07
0 0 Atbildēt

ta kur to var izdariit neviens nevar pateikt ja????? :(((((((

115004. viesis 15.februāris 2004 19:12
0 0 Atbildēt

Tie kilogrami un zirgspēki parastam ielas braucējam ir pilnīgs fufelis.

Tas degvielas ietaupījums atmaksātos tikai, ja brauktu ļoti prātīgi, un

ļoti daudz, virs 20tk/km gadā vai vairāk. Par tiem kilogramiem un zirgspēkiem cīnās tikai sportisti, kur pat sekudes simtdaļa izšķir visu.

118786. viesis 14.marts 2004 22:20
0 0 Atbildēt

Esu dzirdeejis, ka viens no sporta miiljiem ir uzrakstijis

auto motora dinamikas programinju, kas peec svara samazinaajuma kaadai no motora detaljaam, nosaka motora paareejo dinamikas ietekmeejosho datu izmainju un apreekjina jauno jaudu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti