Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" sākta parakstu vākšana par valsts atbalstu elektrotransporta iegādes veicināšanai.
Kā iniciatīvas pārstāvis norādīts Jānis Millers. Viņš uzsvēris, ka pasaule virzās uz atteikšanos no fosilās degvielas izmantošanas, taču Latvijā 2018.gadā pirmo reizi reģistrēti tikai 152 elektrotransportlīdzekļi (ETL), kopējam skaitam sasniedzot 558, kas nav pat 0,1% no valstī reģistrētajiem transporta līdzekļiem. Millers zinājis teikt, ka tikmēr Norvēģijā katrs otrais no jauna reģistrētais transporta līdzeklis ETL.
"Auto ražotāji turpina ieviest arvien jaunus ETL modeļus, taču Latvijā pieejamais modeļu klāsts ir ļoti ierobežots, salīdzinot ar citām Eiropas un pasaules valstīm. Latvijā ir nepieciešams veicināt videi draudzīga transporta iegādi un lietošanu," pauda Millers, piebilstot, ka tiek investēti līdzekļi, lai attīstītu uzlādes tīklu visā valsts teritorijā, taču šī tīkla attīstība apsteidz tā izmantošanas potenciālu.
Tādēļ viņš rosina ieviest atbalsta programmu ETL iegādei, piešķirot valsts subsīdiju vismaz 5000 eiro apmērā par katru jauno auto. Pat dubultojot jaunu reģistrēto ETL skaitu līdz 300 vienībām, būtu nepieciešami tikai 1,5 miljoni eiro, saskaitījis Millers. Viņš uzskata, ka šo summu varētu iegūt, pārdalot ienākumus, kas gūti no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.
Pateicoties šādam atbalsta mehānismam, sabiedrība virzītos uz dzīvi tīrākā vidē, pārliecināts Millers. Viņaprāt, tas dotu signālu pasaulei, ka Latvija tiešām grib un var būt zaļākā valsts pasaulē.
Jāsāk pretēju parakstu vākšanu. Par manu naudu pamuļķiem pirks el.auto? Tikai pār manu līķi. Visur tiek zvanīts par tirgus kropļošanas nepieļaušanu, bet te vistīrākā kropļošana. Ja esi daunis un pakļāvies viltusteorijām, tad apmaksā to ar savu maku vai arī ej dirst.
Tas ir "progresīvais", ko tu gribi?
Īsti nesapratu, ko Tu domā ar progresu? Netīro e-auto ražošanu, izniekojot ierobežotā apjomā esošos retzemju metālus, kuru iegūšanai tiek izķēzīta daba, utilizācijas problēmas, no oglēm ražoto elektrību un e-auto nesamērīgo cenu, kuras dēļ no dabas jāpaņem trīsreiz vairāk, kā pērkot auto ar iekšdedzes dzinēju. Zini, draugs, na...j man vajag tādu ekoloģiju! Pašreizējā koncepcijā e-auto ir strupceļš.
Kādus tieši retzemju metālus tik traki iznieko šo auto ražošanā?
Viņš domā kobaltu, tikai tas nav retzemju, retzemju ir lantāns u.c. cik atceros. Bet notiek intensīvs darbs pie bezkobalta bateriju izstrādes arī.
Neodīmu ļoti daudz. Motoru magnētiem.
No motoriem viss metāls ir pēc tam pilnībā atgūstams bez lielām pūlēm. Nekas tur nav izniekots.
Aha un cik daudz būs jāizrok, lai sastādītu vidējo daudzumu, kas ripos, ja nonāksim līdz 100% elektrotransportam!
Nevajag aizmirst, ka nosaukums ir cēlies no tā ka metāls ir reti sastopams uz Zemes (vai zemē)!!
Tad jau tev jābūt nosacīti beigtam jau... 2013.gadā bija jau viena atbalsta programma.
Kas bijis, bijis, bet te jau runa iet par plašu atbalsta programmu, kuru piedāvā apmaksāt no degvielas akcīzes nodokļa, atstājot ceļus ar vēl mazāku finansējumu, bet tas nodoklis pirmsākumos tika domāts 100% ceļiem. Esi ar mieru lauzt savu auto bezceļos, lai kaut kādi liberastu apjāti pamuļķi vizinātos e-auto un katru reizi beidzoties 'zaļajai" enerģijai sauktu evakuatoru?