iAuto regulāri raksta par trūkumiem satiksmes infrastruktūrā, kas attiecas gan uz satiksmes drošību, gan arī uz nesaimniecisku līdzekļu izlietošanu. Tomēr mainīt situāciju nav vienkārši, un rodas jautājums, vai un kā iedzīvotāji var ietekmēt ceļu infrastruktūras būvniecību, lai pārbūvētais un no jauna izbūvētais būtu ērts un drošs lietošanā, kā arī saimnieciski izdevīgs. Kam prasīt atbildību?
Atbilstība standartiem nav obligāta
Bieži dzirdam, ka kaut kas neatbilst standartiem, arī CSDD veiktajā auditā Dubultu prospekta pārbūves projektam, par ko iepriekš rakstījām, eksperti atsaucas uz Latvijas Standartiem jeb LVS. Kas tie vispār ir?
Standartus Latvijā organizē Ekonomikas ministrijai piederošā kapitālsabiedrība “Latvijas Standarts” jeb LVS. Vēstulē iAuto redakcijai LVS valdes loceklis Ingars Pilmanis būtībā norāda to, kas ir minēts Latvijas Standartizācijas likumā:
“LVS ir nacionālā standartizācijas institūcija, kas saskaņā ar Standartizācijas likumā noteikto organizē Latvijas nacionālo standartu izstrādāšanu, reģistrē Eiropas standartizācijas organizācijas publicētos standartus, nodrošina standartu krājumu veidošanu un standartizācijas informācijas, t.sk., standartu izplatīšanu un piedalās starptautisko un Eiropas standartizācijas organizāciju darbā.
Standarti ir ieinteresēto pušu izstrādāti un atzītas standartizācijas organizācijas apstiprināti dokumenti. Standartu lietošana ir brīvprātīga, izņemot gadījumus, kad standartu obligāta piemērošana ir noteikta Latvijas Republikas normatīvajos aktos. Attiecīgi obligāto standartu piemērošanu, kas noteikta Latvijas Republikas normatīvajos aktos, kontrolē/uzrauga attiecīgo nozaru ministrijas vai to pilnvarotās iestādes.”
To, vai un kurā brīdī standarti ir obligāti piemērojami nosaka normatīvie akti, bet ceļu infrastruktūras objektos tos galvenokārt piemēro brīvprātīgi. Attiecībā uz ceļu satiksmi LVS standarti ir piemērojami virknē ar transportu un kravu pārvadāšanu saistītajos noteikumos, bet noteikumos, kas attiecas uz ceļu infrastruktūru, obligāti piemērojamo standartu ir maz. Ceļu satiksmes noteikumos LVS tiek piemērots prasībās:
- par ceļa zīmēm, to tehniskajām prasībām un uzstādīšanas noteikumiem;
- par ceļa apzīmējumiem;
- par ceļa signālstabiņiem un to lietošanas noteikumiem;
- par gājēju pāreju projektēšanas noteikumiem;
- par ceļu satiksmes regulēšanas tehniskajiem līdzekļiem un luksoforiem.
Noteikumos par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli tiek piemēroti tādi paši standarti kā Ceļu satiksmes noteikumos, kā arī prasībās par ceļu un transportlīdzekļu norobežojošām sistēmām, drošības barjerām un to lietošanas noteikumiem. Šajā gadījumā standarti nosaka to, kādām ir jābūt zīmēm un apzīmējumiem, barjerām u.c. elementiem, ja tādi esošā vai plānotā satiksmes infrastruktūras objektā ir paredzēti. Savukārt autoceļu un ielu būvnoteikumos ir ietverts obligāts standarts tikai par to, kā noformēt būvprojektu - LVS 190-6:2009 Ceļu projektēšanas noteikumi. 6. daļa: Autoceļu un tiltu būvprojektu saturs un noformēšana. Tas, vai izbūvējamā infrastruktūra atbildīs LVS standartiem, ir atkarīgs no pasūtītāja un projektētāja, jo noteikumi neparedz obligātu standartu piemērošanu, projektējot dažādus satiksmes risinājumus.
Ceļu drošības audits kā kvalitātes kontrole
Varētu domāt, ka sava veida uzraugs būvprojekta un satiksmes objekta kvalitātei ir normatīvajos aktos noteikta obligāta ceļu drošības audita nepieciešamība. MK noteikumos Nr.972 teikts, ka ceļu drošības audita mērķis ir panākt, lai ceļu projekti (arī būvprojekti) un ar ceļu satiksmi saistītu objektu būvprojekti tiktu izstrādāti atbilstoši ceļu lietotāju drošības prasībām un lai esošo ceļu tīkls atbilstu satiksmes drošības prasībām, novēršot iespējamos ceļu satiksmes negadījumus. Šim auditam tiek pakļauti kā valsts galvenie, reģionālie un vietējas nozīmes autoceļi, tā arī pilsētu un apdzīvoto vietu ielas un ceļi, kas atbilst noteikumos minētajiem kritērijiem (MK noteikumu Nr.972 7. punkts). Šajos noteikumos arīdzan detalizēti izklāstīts audita apjoms un tas, ko auditori pārbaudīs. Ceļu drošības audits nav tikai vienreizēja pārbaude, bet gan tiek veikts vairākās stadijās visā projekta realizēšanas laikā kopumā piecās stadijās. Noteikumi gan regulē, cik un kādas audita stadijas ir nepieciešamas atkarībā no objekta. Lai gan šajos noteikumos nav atrodamas tiešas atsauces uz LVS, tie paredz to, ka auditora pienākums ir audita atzinumā sniegtos ieteikumus pamatot ar normatīvajiem aktiem, tehnisko normatīvu prasībām, kā arī audita labāko praksi (tai skaitā ārvalstu) satiksmes dalībnieku aizsardzībai. iAuto apskatīja vairākus CSDD veikto auditu ziņojumus, kuros audita grupas atsaucas uz dažādiem normatīvajiem aktiem, tehniskajiem noteikumiem un arī LVS – arī tādiem, kurus normatīvie akti neparedz kā obligātus.
Tādējādi ceļu drošības audits ir paredzēts kā vismaz kaut kāda kvalitātes kontrole, lai ceļu objekts tiktu izveidots ceļu lietotājiem drošs un ērts, tomēr arī audita atzinums ir drīzāk rekomendējošs nevis obligāts. Iepriekšminētie noteikumi nosaka, ka audita pasūtītāja pienākums ir pēc iespējas ievērot audita atzinumā sniegtos ieteikumus. Par ceļa projekta (būvprojekta) audita atzinumā sniegto ieteikumu ievērošanu vai noraidīšanu, kā arī par noraidīšanas sekām ir atbildīgs projekta (būvprojekta) pasūtītājs, bet par esošā ceļa audita atzinumā sniegto ieteikumu ievērošanu vai noraidīšanu, kā arī par noraidīšanas sekām – ceļa pārvaldītājs.
Latvijas Valsts ceļi – autoceļu būvvalde
Valsts kapitālsabiedrība Latvijas Valsts ceļi (LVC) ne vien pārvalda valsts autoceļu tīklu, bet saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu uzrauga ceļu būvniecību, remontu, rekonstrukciju un uzturēšanu satiksmei drošā stāvoklī atbilstoši normatīvajiem aktiem un standartiem ceļu satiksmes drošības jomā, veic ar ceļu satiksmi saistītu objektu būvniecības un rekonstrukcijas projektu saskaņošanu un uzrauga satiksmes organizāciju un tās tehnisko līdzekļu izvietojuma atbilstību Latvijā obligāti piemērojamo standartu un citu normatīvu prasībām. Līdz ar to katrs ceļu būvprojekts ir jāsaskaņo ar LVC, lai tas atbilstu tehniskajiem noteikumiem. Uzņēmuma interneta vietnē tie ir brīvi pieejami, taču tie galvenokārt attiecas uz pašu būvniecības gaitu un pielietotajiem tehniskajiem risinājumiem, nevis uz ceļa, ielas vai cita objekta pieejamību, ērtībām un drošību visiem ieinteresētajiem satiksmes dalībniekiem. Tādā gadījumā jāvēršas pie ceļu pārvaldītāja – valsts autoceļu gadījumā tie ir Latvijas Valsts ceļi, bet par ielām un ceļiem konkrētajās pašvaldībās.
Arī sarunā par aktuālo Dubultu prospekta pārbūves projektu Jūrmalā LVC komunikācijas daļas vadītāja Anna Kononova iAuto redakcijai apstiprināja, ka pilsētas iedzīvotājiem ar iebildumiem jāvēršas pašvaldībā:
“LVC Satiksmes organizācijas uzlabošanas projektu saskaņoja 2019. gada 10. decembrī. Saskaņojums tiek sniegts par būvprojekta atbilstību LVC izsniegtajiem tehniskajiem noteikumiem. Atbilstoši likumam par autoceļiem pilsētu ielas ir attiecīgo pašvaldību iestāžu pārziņā. Pilsētas pašvaldība nosaka savas satiksmes infrastruktūras attīstību atbilstoši savas teritorijas attīstības plāniem un pieejamajam finansējumam, kā arī Satiksmes organizācijas uzlabošanas projektam ir veikts ceļu drošības audits. Ja pilsētas iedzīvotājiem ir iebildumi par satiksmes infrastruktūras organizāciju un attīstību, tas jārisina saziņā ar pašvaldību.”
Drošība un iedzīvotāju ērtības pasūtītāja pārziņā
Būtu gan dīvaini, ja ceļu un ielu projektēšana un būvniecība nebūtu pakļauta kontrolei – Latvijā tas tiek risināts ar ceļu būvvaldes un ceļu drošības audita palīdzību. Atbilstību tehniskajiem noteikumiem vērtē stingri, taču drošība un ceļu satiksmes dalībnieku ērtības izskatās ir projekta pasūtītāja un projekta autora izpratnes jautājums. Ar ceļu drošības audita palīdzību var panākt krietnus kvalitātes un iedzīvotājiem labvēlīgus uzlabojumus projektā, vien jautājums, vai audita secinājumi tiek ņemti vērā?! Tāpēc nav jābrīnās par situācijām, kad vienā pašvaldībā sekmīgi īsteno projektus iedzīvotāju ērtībām, bet citā turpat kaimiņos, kā saka, apgūst līdzekļus. Kā iedzīvotājiem pieprasīt kvalitāti un to izmērīt? Standarti it kā paredz, bet nav obligāti, auditori secina - arī tas ir rekomendējoši. Un beigu beigās viss taču ir normatīvajiem aktiem atbilstošs.
Lasi iAuto vēl par šo tēmu:
Tāpēc jau vajadzīgas tādas komunistiskas organizācijas, lai tās varētu apiet. Latvijā, kā jau komunistiskā valstī - galvenais ir sataisīt daudz iestādes uz nodokļu maksātāja rēķina. Un nevienu neinteresē - efektīvas tās, vai nē.
Devišķi gudrs toč neesi, tā vietā lai spiestu strādāt pēc standarta un iegutu labaku produktu (ja var gadities ka standarts ar būs jāuzlabo utt) tu prasti dirsies, un telo baigo kapitalistu, kaut kapitslists momentā teiktu ka sūdigi celi viņam izmaksa N naudiņas uz katru transporta vienibu gada remontos, un nereti ari priekšlaicigu transporta nolietojumu.
Nē, kapitālismā valsts pasūtījumu pildītu tāpat kā tagad.
Ja valsts pasūtījumu organizātors būtu kārtīgs, ne korumpants, tad haltūrētājiem piedzītu soda sankcijas un nākošajā konkursā aizliegtu piedalīties.
Ceļu kvalitātes taisīšana neatkarīga no valsts ekonomikas - komunisms vai kapitālisms.
Bet komunismā pa vidu būs daudz vairāk valsts līdzekļu izšķērdētāji, kuri katrs grib iesūkt sev kādu kumosu.
Murgot beidz!!
1. Latvānijas Pizness ir kaut ko pamatīgi lēti un ignorējot jebkādu kvalitāti uzbliezt, stiepjot gumiju - tā lai pēdējā stundā pasūtītājs būtu spiests parakstīt pieņemšanas aktu, jo citādi Eiropas naudiņa tu, tū. Tiklīdz akts ir parakstīts, tā uztaisa firmas bankrotu un tie paši vēži dibina jaunu firmu, lai turpinātu tā iesūkt nāsīs!
Pat kukuļus nekam nevajag dot!!
2. Pie komunistiem pat sapņos nevienam nerādījās tik milzīgi kukuļi un zagšana kāda ir pašlaik!
Kā miljonos ir jāzog, bāleliņus kā reiz kapitālisti iemācīja (lasi trimdas latvieši).
Palasi kas ir komunisms. Acīmredzot,tu nezini.
Tavas attēlotā shēma turās tikai uz tā, kurš to papīru paraksta. Ja kāds stiepj gumiju, tad tas ir jāsoda. Un kā tāds bandīts pēc tam uzvar konkursā otru reizi, nevis sēž cietumā.
Par to jau rakstīju.
Tikai nezin kāpēc Bindars neklapejas ciet, ka tu raksti, nesēž cietumā, ka rakstu es, bet turpina haltūrēt?
Ej papirst dīvānā tālāk!!
Nav tev nekādas sajēgas no tā kas reālajā dzīvē notiek.
Viss jābūvē pēc tehnoloģijas.
Kad arhitekts uzzīmē māju, viņš neiet, neprasa kaut kādam izbijušam mūzikas skolotajam, kurš tagad strādā par ierēdni, uz cik pāļiem māja ir jābūvē.
Vai elektriķis neprasa kā savienot vadus.
Viss ir jātaisa pēc tehnoloģijas. ARĪ CEĻI.
Ceļu jātaisa tā, kā tie ir jātaisa, nevis kopā ar ierēdni izdomāt kaut kādu mītisku "standartu", kas būtībā ir nokopēts no gatavas ceļu būves tehnoloģijas.
To visu LVS darbu var aizvietot ar vienu piecīti tulkotāju birojam.
per 5cietī tulkotāju birojam tu iegūsi tulkojumu no kura inženieri lasot būs uz grīdas pārņirgušies, un ja tā vēl kāds uzbūvēs ceļus, mājas utml. - nevienam citam toč vais nebūs smieklīgi !
Es pats tulkoju daudz lietas ( ne standartus) uzņēmumu iekšējāi lietošania, kādreiz arī reklāmas info matyeriāliem interneta pirmsākumos iekš LV, es zinu ar ko tas kurā gadijumā draud, un cik laika man pašam aizņēma laba (ne izcila) tulkošana ar pareizu LV terminu lietošanu.
Es joprojām piepalīdzu ar tulkojumiem no RU un EN savai darba vietai, kad nav daudz citu darbu !
Vispār neko nevajag tulkot. Tas tā, joka pēc pierakstīju.
Pāriešu tavā līmenī - kad tu skrūvē dzīvoklī izdegušu lampiņu, tu lasi valsts standartu, vai dari tā, ka tas ir jādara?
Valstij NEVAJAG mācīt būvēt ceļus cilvēkiem, kuri ir beigusi augstskolas, studējusi un gājuši praksēs ceļu būvē.
Cilvēki mācās profesiju un tehnoloģiju nevis no Latvijas standarta, bet savādākā ceļā.
Ceļš jābūvē bēc TEHNOLOĢIJAS. un nevajag ierēdnim tulkot brošūru - ka būvēt ceļu cilvēkam, kurš piedalījās konkursā.
Kas ir E27 vai E18 zini ?
Vai varbūt labāk GU10, LH, H7 ?
Kas tie ir standarti, vai wala "izpirsti" fantāzijas augļi ???
Tu, kā komunists, man saki - E27 ir Led spuldzes. Bet man, kapitālistam ir cits jautājums. Precīzāk 2:
1) kāds no tā labums?
2)kāds tam sakars ar Latvijas standartiem?
...
Es varu arī izdomāt tādus standartus - Ar1 ir šokolāde ar riekstiem, Ar2 ir šokolāde ar mango...
Pasaki man labāk kādu reālu piemēru. Vienu gadījumu, kad pirms standarta bija slikti, tad palika labi. Ideāli, ja to izdarītu LVS...
NU tu nopietni ? Pat padomāt netaisies ?
E27 ir nevis LED spuldzes standarts bet gan Edisona standarta spuldzes patronas "izmērs" (en.wikipedia.org/wiki/Edison_screw) , ja tas būtu cēlies LED laikā, tad šai apaļajai skrūvējamai daļai piedevām tik resnai nebūtu nekādas jēgas principā!
Sīs dizains izriet no apstākļiem kādos bija iespējams uzražot minētās kvēlspuldzes.
AR LVS tam ir sakars tāds - nekas LVSā (kā tavuprāt "komunistiskā" iestādē) , vai jebkurā ES standartā neliegtu uzspiest cita izskata patronu, lai tikai Edisona patronas nekļūtu populāras šaipus okeānam, nevari sertficēt kaut ko atbilstoši ES standartam - pigu ievest nevari ...
Un ja savukārt šis standarta nebūtu - cik viegli tad tev būtu nopirkt spuldzīti, ja eksistētu kaut vai standarts kuram vītne vienkārši būtu pretēja E27. Gan jau ka neviens vien cilvēks pats ir uzrāvies uz GU10 un GU5.3 standartu lampiņu līdzību un nesaderību, tāpat kā ar auto spuldzēm utml.
Bet lai es tev atrastu konkrētu LVS standartu ar kuru palikusi labāka dzīve - tas nebūs tik vienkārši, es nestrādāju ikdienā ar šiem standartiem - attiecīgi būs diezgan jāpapūlas, bet nu pamēģināšu.
Tu atkal ūdeni lej. Tad kas izdomāja to standartu - pirmie spuldžu ražotāji ( Philips, ja nekļūdos) vai kaut kāds ierēdnis ofisā?
Un ļoti sliktu piemēru izdomāji. Šito piemēru vajadzēja pieminēt man, nevis tev, jo tas parāda, kā kapitālismā veidojas standarti bez nekādas valsts iejaukšanās.
Toreiz, pirmie spuldzīšu ražotāji satikās, un vienojās par spuldzes diametru un jaudu, kādas izmantos.
...
Tas notiek visu laiku, pats no sevis. Huawei vadītājiem neviens nepateica, ka lādētājus vajag izmantot "samsunga".
Visus tos kodus, apzīmējumi taisa ražotājs. Neviens nesaka - padot man to detaļu ar līķi galu, vai invoice neraksta - 100 detaļas ar 35 mm, kuri iziet uz 37mm... Bet izmanto kaut kādu savu apzīmējumu. Un tā tās nosaukums ( kods) cirkulē.
Ta kā tev vienmer trūkst motivācijas, vai ari mentalas kapacitates sekot manam domu gajienam, es cenšos nedzit zirgus lai jebkurs var izsekot.
Teiktajam ir tikai viena jega - lai tu sev atbildi uz vienu jautajumu - ir,/nav jēga no standartiem ( nepieveršoties tam kāda iekarta, vai institūcija tis izstrādā)?
Bet kur nejēgas var tik pie labas naudas? Tikai valsts dienestā.