Ceļu satiksmes drošības padomes (CSDP) domnīcā ceturtdien, 23.martā, pārrunāti risinājumi dzērājšoferu uzvedības labošanai, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijas pārstāvji.
Ministrijā norāda, ka domnīcā pārrunāti risinājumi uzvedības korekcijas programmām dzērājšoferiem un alternatīvi risinājumi, kā ierobežot autovadīšanu alkohola reibumā, tostarp veselības pārbaužu termiņu un kritēriju pārskatīšana un alkohola testu veikšana pirms sēšanās pie stūres.
Līdz ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa spēka zaudēšanu, vairs nepastāv iespēja piemērot administratīvo arestu autovadītājiem par sēšanos pie stūres alkohola reibumā. Pašlaik pastāv likuma norma, kas noteic, ka šoferiem, kuri sodīti par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā, nepieciešams iziet uzvedības korekcijas kursus, taču, kā CSDP domnīcas diskusijā norādīja eksperti, pastāv problēmas, kas apgrūtina šīs normas ieviešanu.
Viena no problēmām, pēc ekspertu atzinuma, ir tas, ka trūkst speciālistu, kuri būtu gatavi šādus kursus nodrošināt. Tāpat paredzams, ka uzvedības korekcijas kursi būtu pieejami tikai Rīgā, kas apgrūtinātu to pieejamību reģionu iedzīvotājiem. Eksperti arī norādījuši, ka kursu saturā būtiski iekļaut dalībnieku līdzdalību, piemēram, diskusijas un testus, kas veicinātu uzvedības maiņu.
Vienlaikus vairāki no domnīcas dalībniekiem aicināja paraudzīties uz jau esošajiem kursiem, kas domāti agresīvo autobraucēju uzvedības korekcijai.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) eksperti norādīja, ka pēc šo kursu apmeklēšanas novērojams īslaicīgs pozitīvs efekts - sešus mēnešus pēc kursu apmeklēšanas šoferi nepieļauj ar agresīvu braukšanu saistītus pārkāpumus. Tomēr diskusijas dalībnieki bija skeptiski par to, kādu efektu kursi sniegtu braucējiem, kuri regulāri sēžas pie stūres alkohola reibumā vai bez tiesībām.
Eksperti kā alternatīvus risinājumus uzvedības korekcijas kursiem vienojās nākotnē izskatīt risinājumus, kas saistīti ar veselības pārbaužu kritērijiem un termiņiem, piemēram, dzērājšoferiem liekot biežāk pārbaudīt veselības stāvokli. Tāpat domnīcas dalībnieki lēma nākotnē plašāk pārrunāt risinājumu, kas saistīts ar alkohola testu veikšanu pirms sēšanās pie stūres - kā īstenot šādu priekšlikumu, kādus resursus tas prasītu un kāda būtu darba devēju loma šī risinājuma ieviešanā.
CSDP domnīcā apspriestos risinājumus tālāk skatīs Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā, aplūkojot priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā.
CSPD domnīcā piedalījās pārstāvji no Satiksmes ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Tieslietu ministrijas, CSDD, Rīgas domes, Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centra, elektroskrejriteņu nomnieka "Tuul", Rīgas domes, kā arī nevalstiskajām organizācijām "Drošās ielas" un "Pilsēta cilvēkiem".
Es ieteiktu tai domnīcai izdomāt līdz nākamajai ziemai kā piespiest kravas auto un autobusus aprīkot ar ziemas riepām. Statistika rāda, pēdējā ziemā tie radīja vairāk zaudējumus kā dzērājšoferi visa gada garumā. Un ziema vēl nav galā...