Zobsiksna ir detaļa, par kuru autobraucējs ikdienā reti kad aizdomājas. Tomēr šī samērā nelielā detaļa var kļūt par iemeslu finansiāli neizdevīgam remontam, kas pārsniedz pat transportlīdzekļa vērtību. Auto eksperts Sergejs Savkins sniedz praktiskus padomus, kā ietaupīt uz nevajadzīgiem izdevumiem, savlaicīgi pārbaudot dzinēja zobsiksnu.
Zobsiksna ir dzinēja būtiska detaļa, kuras izmērs ir neliels, taču tās nozīme ir milzīga. Zobsiksnas galvenais uzdevums ir nodrošināt precīzu sadales vārpstas un kloķvārpstas sinhronizāciju, kas ir pamatā motora pareizai darbībai. Neskatoties uz to, daudzi autovadītāji siksnas maiņu novelk līdz pēdējam, pakļaujot sevi riskam uz ceļa un remonta izmaksām, kas var pārsniegt paša auto cenu.
Eksperts brīdina par nopietnām sekām
Zobsiksnas maiņa nav lētākais pakalpojums servisos, taču jāatceras, ka skopais maksā daudz reiz vairāk. “Viena no galvenajām problēmām saistībā ar zobsiksnām, ir autovadītāju pavirša attieksme pret regulārām pārbaudēm un ražotāju noteiktajiem maiņas intervāliem. Zobsiksnas plīšana motora darbības laikā var izraisīt nopietnus bojājumus, ieskaitot saliektus vārstus, bojātus virzuļus vai pat dzinēja bloka plaisāšanu. Dažiem automašīnas modeļiem remonts var izmaksāt tikpat vai pat vairāk kā pati automašīna,” brīdina auto detaļu pārzinātājs un “Inter Cars” produktu vadības speciālists Sergejs Savkins.
Speciālists atgādina, ka regulāras pārbaudes un nomaiņa atbilstoši ražotāja norādījumiem, ir labākais veids, kā novērst šādu scenāriju. Zobsiksnas pārbaudes un maiņas intervāli parasti ir:
● Pārbaude ik pēc 15 000 km vai vienreiz gadā,
● Nomaiņa ik pēc 60 000-200 000+ km vai ik pēc 5-10 gadiem – atkarībā no automašīnas ražotāja reglamentētā intervāla un lietošanas apstākļiem.
Vai ziemā zobsiksna nolietojas ātrāk?
Zobsiksnas kalpošanas ilgumu ietekmē vairāki faktori, tostarp arī ceļu kvalitāte un klimatiskie apstākļi. Latvijas ziemas apstākļi – aukstums, mitrums un ceļu sāls – var veicināt dzinēja un tās detaļu, piemēram, zobsiksnas vai spriegotāja, nodilumu. Savukārt mitrums un sāls var izraisīt koroziju uz piedziņas komponentiem, ja tām tiek klāt.
Savkins piebilst, ka bieža braukšana pa sliktas kvalitātes ceļiem un biežāka auto piedarbināšana aukstā laikā, var radīt papildu slodzi uz zobsiksnu, izraisot tās ātrāku nolietojumu. “Skarbi braukšanas apstākļi var prasīt biežāku pārbaudi un nomaiņu, pat ja intervāls pēc auto ražotāja norādēm vēl nav sasniegts,” brīdina “Inter Cars” pārstāvis.
Atceries - ja zobsiksna pēkšņi pārtrūkst, nemēģini turpināt braukšanu! Vairumā gadījumu tas tāpat nebūs iespējams, jo dzinējs būs bojāts un to piedarbināt vairs nevarēs.
Kuriem auto īpašniekiem zobsiksna jāpieskata īpaši?
Sergejs Savkins norāda, ka ne visiem auto zobsiksnas uzstādītas vienādi. PSA grupas (t.i. atsevišķiem Citroen un Peugeot modeļiem), kā arī Ford automobiļiem zobsiksnas atrodas eļļas vidē. Šīs tehnoloģijas mērķis bija minimizēt berzi, lai samazinātu degvielas patēriņu, kā arī CO2 izmešus.
Lai arī zobsiksna atrodas eļļā, ar laiku tāpat izplešas, tāpēc kontroli tādam zobsiksnām ir jāveic ar ļoti specifisku instrumentu. Atverot eļļas ieliešanas korķi, var tikt klāt zobsiksnai un nomērīt tas platumu. Ja platums būs lielāks par reglamentēto, zobsiksna nekavējoties jāmaina.
“Pat, ja zobsiksna saglabā savu darbības spēju, ar laiku tā izdrūp agresīvas eļļas vidē. Izdrupušie produkti nonāk eļļā un ar cirkulāciju tālāk eļļošanas sistēmā, aizķepinot eļļas kanālus. Rezultātā eļļas spiediens sistēmā pazeminās un draud ar motora iziešanu no ierindas,” uzmanību vērš eksperts.
Neesi praktiskais latvietis, aizved autiņu pie mehāniķa
Lai gan dažiem auto spečukiem varētu rasties doma par zobsiksnas nomaiņu pašiem, eksperts kategoriski iesaka to nedarīt mājas garāžā, bet uzticēt profesionāļiem.
“Jāsaprot, ka veicot zobsiksnas maiņu, obligāti ir jāpieturas pie auto ražotāja izstrādātas maiņas tehnoloģijas. Lai nomainītu zobsiksnu, bieži vien ir jāizmanto speciālus instrumentus, kuri ir paredzēti konkrēta automobiļa dzinējam,” procesa aizkulises atklāj Savkins. Ikvienam transportlīdzekļa modelim ir sava dzinēja tehnoloģija, un nepareiza zobsiksnas montāža var radīt papildu slodzi dzinējam un dārgus bojājumus.
Zobsiksnas maiņas cenas atkarīgas no auto modeļa; var izmaksāt mazāk par 300 eiro, bet var sanākt šķirties arī no 1000 eiro. Parasti zobsiksnu maina komplektā ar rullīšiem un spriegotāju, un šīs detaļas salīdzinoši nav dārgas, taču augstās gala izmaksas rodas no to uzstādīšanai nepieciešamā aprīkojuma un darba stundām.
Sadarbojoties ar profesionālu servisu, tiks novērsti iespējamie turpmākie bojājumi un nodrošināta dzinēja ilgmūžība.
Četras būtiskas pazīmes, kad jāpārbauda dzinēja zobsiksna
Sergejs Savkins stāsta, ka transportlīdzeklis diemžēl neraida viennozīmīgus signālus par potenciālo zobsiksnas bojājumu, taču dažas pazīmes var norādīt uz iespējamu problēmu.
“Neparastas čīkstošas vai griezīgas skaņas, kas nāk no motora puses. Arī vibrācijas, ko rada dzinēja darbība. Auto panelim jāpievērš uzmanība, vai nav iededzies signāls par dzinēja pārkaršanu,” padomā dalās auto eksperts.
Pie šiem visiem simptomiem noteikti jādodas uz servisu, kur auto stāvokli, tostarp zobsiksnas stāvokli novērtē speciālists. Savkins norāda, ja būs redzamas plaisas, zobu deformācija vai izstiepšanās, kā arī nolietojums rullīšiem, spriegotājam, ūdenssūknim, būs skaidrs, ka zobsiksna jāmaina uzreiz.
Auto eksperta ieteikumi zobsiksnas ilgmūžībai:
Pie auto iegādes vienmēr pārliecinieties, ka zobsiksna ir labā stāvoklī, iegādājoties lietotu automašīnu. Pārbaudiet apkopes vēsturi!
Regulāras apkopes - sekojiet ražotāja ieteikumiem un nepārsniedziet intervālus!
Slikti ceļa apstākļi - samaziniet apkopes intervālus, ja regulāri braucat pa sliktiem ceļiem vai skarbos laikapstākļos.
Uzticieties tikai kvalificētiem servisiem, lai nodrošinātu pareizu zobsiksnas nomaiņas procedūru!
Nesen pirku auto, saimnieks teica, ka zobsiksnas maiņa veikta pirms 10k km. Beigās izrādījas, ka dzinējam ir ķēde. 😅