Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Kuriem auto īpaši jāpievērš uzmanība zobsiksnas stāvoklim, atbild auto eksperts 26

 

Foto: Publicitātes foto

UP PR | 30.decembris 2024 9:37

Zobsiksna ir detaļa, par kuru autobraucējs ikdienā reti kad aizdomājas. Tomēr šī samērā nelielā detaļa var kļūt par iemeslu finansiāli neizdevīgam remontam, kas pārsniedz pat transportlīdzekļa vērtību. Auto eksperts Sergejs Savkins sniedz praktiskus padomus, kā ietaupīt uz nevajadzīgiem izdevumiem, savlaicīgi pārbaudot dzinēja zobsiksnu.

Zobsiksna ir dzinēja būtiska detaļa, kuras izmērs ir neliels, taču tās nozīme ir milzīga. Zobsiksnas galvenais uzdevums ir nodrošināt precīzu sadales vārpstas un kloķvārpstas sinhronizāciju, kas ir pamatā motora pareizai darbībai. Neskatoties uz to, daudzi autovadītāji siksnas maiņu novelk līdz pēdējam, pakļaujot sevi riskam uz ceļa un remonta izmaksām, kas var pārsniegt paša auto cenu.

Eksperts brīdina par nopietnām sekām

Zobsiksnas maiņa nav lētākais pakalpojums servisos, taču jāatceras, ka skopais maksā daudz reiz vairāk. “Viena no galvenajām problēmām saistībā ar zobsiksnām, ir autovadītāju pavirša attieksme pret regulārām pārbaudēm un ražotāju noteiktajiem maiņas intervāliem. Zobsiksnas plīšana motora darbības laikā var izraisīt nopietnus bojājumus, ieskaitot saliektus vārstus, bojātus virzuļus vai pat dzinēja bloka plaisāšanu. Dažiem automašīnas modeļiem remonts var izmaksāt tikpat vai pat vairāk kā pati automašīna,” brīdina auto detaļu pārzinātājs un “Inter Cars” produktu vadības speciālists Sergejs Savkins.

Speciālists atgādina, ka regulāras pārbaudes un nomaiņa atbilstoši ražotāja norādījumiem, ir labākais veids, kā novērst šādu scenāriju. Zobsiksnas pārbaudes un maiņas intervāli parasti ir:

●     Pārbaude ik pēc 15 000 km vai vienreiz gadā,

●     Nomaiņa ik pēc 60 000-200 000+ km vai ik pēc 5-10 gadiem – atkarībā no automašīnas ražotāja reglamentētā intervāla un lietošanas apstākļiem.

Vai ziemā zobsiksna nolietojas ātrāk?

Zobsiksnas kalpošanas ilgumu ietekmē vairāki faktori, tostarp arī ceļu kvalitāte un klimatiskie apstākļi. Latvijas ziemas apstākļi – aukstums, mitrums un ceļu sāls – var veicināt dzinēja un tās detaļu, piemēram, zobsiksnas vai spriegotāja, nodilumu. Savukārt mitrums un sāls var izraisīt koroziju uz piedziņas komponentiem, ja tām tiek klāt.

Savkins piebilst, ka bieža braukšana pa sliktas kvalitātes ceļiem un biežāka auto piedarbināšana aukstā laikā, var radīt papildu slodzi uz zobsiksnu, izraisot tās ātrāku nolietojumu. “Skarbi braukšanas apstākļi var prasīt biežāku pārbaudi un nomaiņu, pat ja intervāls pēc auto ražotāja norādēm vēl nav sasniegts,” brīdina “Inter Cars” pārstāvis.

Atceries - ja zobsiksna pēkšņi pārtrūkst, nemēģini turpināt braukšanu! Vairumā gadījumu tas tāpat nebūs iespējams, jo dzinējs būs bojāts un to piedarbināt vairs nevarēs.

Kuriem auto īpašniekiem zobsiksna jāpieskata īpaši?

Sergejs Savkins norāda, ka ne visiem auto zobsiksnas uzstādītas vienādi. PSA grupas (t.i. atsevišķiem Citroen un Peugeot modeļiem), kā arī Ford automobiļiem zobsiksnas atrodas eļļas vidē. Šīs tehnoloģijas mērķis bija minimizēt berzi, lai samazinātu degvielas patēriņu, kā arī CO2 izmešus.

Lai arī zobsiksna atrodas eļļā, ar laiku tāpat izplešas, tāpēc kontroli tādam zobsiksnām ir jāveic ar ļoti specifisku instrumentu. Atverot eļļas ieliešanas korķi, var tikt klāt zobsiksnai un nomērīt tas platumu. Ja platums būs lielāks par reglamentēto, zobsiksna nekavējoties jāmaina.

“Pat, ja zobsiksna saglabā savu darbības spēju, ar laiku tā izdrūp agresīvas eļļas vidē. Izdrupušie produkti nonāk eļļā un ar cirkulāciju tālāk eļļošanas sistēmā, aizķepinot eļļas kanālus. Rezultātā eļļas spiediens sistēmā pazeminās un draud ar motora iziešanu no ierindas,” uzmanību vērš eksperts.

Neesi praktiskais latvietis, aizved autiņu pie mehāniķa

Lai gan dažiem auto spečukiem varētu rasties doma par zobsiksnas nomaiņu pašiem, eksperts kategoriski iesaka to nedarīt mājas garāžā, bet uzticēt profesionāļiem.

“Jāsaprot, ka veicot zobsiksnas maiņu, obligāti ir jāpieturas pie auto ražotāja izstrādātas maiņas tehnoloģijas. Lai nomainītu zobsiksnu, bieži vien ir jāizmanto speciālus instrumentus, kuri ir paredzēti konkrēta automobiļa dzinējam,” procesa aizkulises atklāj Savkins. Ikvienam transportlīdzekļa modelim ir sava dzinēja tehnoloģija, un nepareiza zobsiksnas montāža var radīt papildu slodzi dzinējam un dārgus bojājumus.

Zobsiksnas maiņas cenas atkarīgas no auto modeļa; var izmaksāt mazāk par 300 eiro, bet var sanākt šķirties arī no 1000 eiro. Parasti zobsiksnu maina komplektā ar rullīšiem un spriegotāju, un šīs detaļas salīdzinoši nav dārgas, taču augstās gala izmaksas rodas no to uzstādīšanai nepieciešamā aprīkojuma un darba stundām.

Sadarbojoties ar profesionālu servisu, tiks novērsti iespējamie turpmākie bojājumi un nodrošināta dzinēja ilgmūžība.

Četras būtiskas pazīmes, kad jāpārbauda dzinēja zobsiksna

Sergejs Savkins stāsta, ka transportlīdzeklis diemžēl neraida viennozīmīgus signālus par potenciālo zobsiksnas bojājumu, taču dažas pazīmes var norādīt uz iespējamu problēmu.

“Neparastas čīkstošas vai griezīgas skaņas, kas nāk no motora puses. Arī vibrācijas, ko rada dzinēja darbība. Auto panelim jāpievērš uzmanība, vai nav iededzies signāls par dzinēja pārkaršanu,” padomā dalās auto eksperts.

Pie šiem visiem simptomiem noteikti jādodas uz servisu, kur auto stāvokli, tostarp zobsiksnas stāvokli novērtē speciālists. Savkins norāda, ja būs redzamas plaisas, zobu deformācija vai izstiepšanās, kā arī nolietojums rullīšiem, spriegotājam, ūdenssūknim, būs skaidrs, ka zobsiksna jāmaina uzreiz.

Auto eksperta ieteikumi zobsiksnas ilgmūžībai:

Pie auto iegādes vienmēr pārliecinieties, ka zobsiksna ir labā stāvoklī, iegādājoties lietotu automašīnu. Pārbaudiet apkopes vēsturi!

Regulāras apkopes - sekojiet ražotāja ieteikumiem un nepārsniedziet intervālus!
Slikti ceļa apstākļi - samaziniet apkopes intervālus, ja regulāri braucat pa sliktiem ceļiem vai skarbos laikapstākļos.
Uzticieties tikai kvalificētiem servisiem, lai nodrošinātu pareizu zobsiksnas nomaiņas procedūru!

 
Visi komentāri
 
0pis 30.decembris 2024 10:16
2 0 Atbildēt

Vai un kā auto piedarbināšana atšķiras no ierastās iedarbināšanas?

Kanibaals 30.decembris 2024 11:10
2 1 Atbildēt

piekurbulēšana

650 30.decembris 2024 12:57
8 2 Atbildēt

-līdzīgi kā iedrirst no piedrirst

darklight 30.decembris 2024 15:25
1 1 Atbildēt

Tas ir, kad ar vadiem piedarbina. Tad pats, kas piepīpēšana 😁

anonimikis 30.decembris 2024 10:49
2 2 Atbildēt

Vispirms jau jāsaprot, vai tam auto vispār ir zobsiksna.Piemēram, Toyota jau 15 gadus kā neražo automobiļus ar siksnas piedziņu, tur visiem dzinējiem ir ķēde.

Teslists 30.decembris 2024 16:56
1 1 Atbildēt

Nu ko var dirst. Ari toyotai ir dzineji ar zobsiksnu jeb tā saucamo wet belt. Pata lielākais mēsls kads jebkad ir izdomāts.

Pļurkt 30.decembris 2024 12:33
3 2 Atbildēt

Tad kad dzinējos tika izmantotas divrindu ķēdes, a vēl labāk zobrati, tad problēmu ar gāzes sadales mehānisma piedziņu nebija VISU DZINĒJA EKSPLUATĀCIJAS LAIKU!!!

Apskatot zobsiksnu PILNĪGI NEKO tur nav iespējams konstatēt - sexperti hujeva!

Pat ja tā izskatās gluži kā jauna, pat sakarīgai firmai jau nākamajā dienā tā var saplīst!!

... 30.decembris 2024 12:45
20 2 Atbildēt

Nesen pirku auto, saimnieks teica, ka zobsiksnas maiņa veikta pirms 10k km. Beigās izrādījas, ka dzinējam ir ķēde. 😅

0pis 30.decembris 2024 12:49
1 2 Atbildēt

Labs pārdevējs, kam rūp pircēja labsajūta!

darklight 30.decembris 2024 15:22
16 2 Atbildēt

SS-ā šad un tad tādas pērles var redzēt. Mašīna, par kuru skaidri zināms, ka ķēdes motors, bet sludinājumā apgalvots, ka nesen mainīta zobsiksna. Nu šādi vismaz var izfiltrēt, ka no konkrētā pārdevēja pilnīgi noteikti neko nevajag pirkt.

Krotow 30.decembris 2024 16:09
1 0 Atbildēt

Viņš varbūt uzlaboja motoru - siksnu nomainīja pret ķēdi 😀

Onsis 30.decembris 2024 15:36
7 1 Atbildēt

Tik garš raksts, un neko nav pateicis. noteikti pie tā "experta"neviens nebrauc zobsiksnu mainīt!

ZZZZ 30.decembris 2024 15:52
2 3 Atbildēt

EV vislabāk, ja nav siksna ne ķēde ne zobratu piedziņaSS!

Bradypus 30.decembris 2024 20:03
4 5 Atbildēt

Nuja, labāk jāties katrreiz ar uzlādi un deldet riepas ar pustonnu kravas, lai vienreiz pa daudz gadiem apkopes atskaitē rindiņu mazāk.

topinamburs 31.decembris 2024 11:07
2 1 Atbildēt

Labāk braukt ar milzu pilnpiedziņas auto, jo reizi pa gadu vajag 100 m pa slapju pļavu pabraukt?

Uldža 31.decembris 2024 12:54
1 2 Atbildēt

Jā, tas noteikti ir daudz labāk, nekā braukt ar elektro tējkannu.🤣

Bradypus 1.janvāris 2025 11:43
0 1 Atbildēt

Interesants arguments... Auto lielums saistīts ar slapju pļavu? Un kādēļ ražo un pērk divmotoru Teslas?

Kanibaals 1.janvāris 2025 15:07
1 0 Atbildēt

Tādēļ, ka tu esi lohs. Divi motori kompensē ātrumkārbas neesamību.

Bradypus 1.janvāris 2025 22:25
0 1 Atbildēt

Paskaidro loham, kāda tad izskatās vienmotora teslu ātrumkārba

mehs 30.decembris 2024 19:34
5 1 Atbildēt

pirms pàrdošanas parasti tiek nomainita gan siksna , gan sajugs ar divmasnieku , un protams visi filtri!

 kas par dàsniem pardevejiem!

Uldža 31.decembris 2024 12:52
0 0 Atbildēt

Jā, tas noteikti ir daudz labāk, nekā braukt ar elektro tējkannu.🤣

Uldis Rodziks 30.decembris 2024 20:00
1 1 Atbildēt

Augusta beigās pirku Ford ecosport. Apgalvoja, ka veikta pilnā apkope par 1500 EUR un nomainīta ķēde, kaut šim modelim ir zobsiksna. Neuzticējos un drošības labad pārbaudīju un nomainīju. Izrādījās, ka ūdenssūknis un siksna ražota 2021. gadā, kaut apgalvoja, ka veikta nomaiņa.

728 30.decembris 2024 23:33
4 0 Atbildēt

Raksts par neko. Pilnīgi bez satura.

Ozi 31.decembris 2024 1:24
2 1 Atbildēt

KĀ lielākā daļa iauto rakstu. Rīktīgs fufeļportāls

PA retam iegriežos iesmiet

ZZZZ 31.decembris 2024 6:39
1 0 Atbildēt

O zi iegriez biežāk, tā teikt lai neierūs Ēi.

Sjn 31.decembris 2024 11:15
3 1 Atbildēt

Kuriem auto tad ir japievers uzmaniba?

Virsraksts piesaistisanai? Izlasit rakstu ta ari nav skaidrs kuriem auto ir japievers lielaka uzmaniba zobenem.

Kartejie klikšķinātāji

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Elektriskais Renault Truck E-Tech pabeidz 23 000 km testu 1

Renault elektriskais vilcējs noslēdzis apjomīgo izmēģinājumu sēriju, kas paredzēja testus dažādos klimatiskajos apstākļos, ieskaitot pārbaudes Lapzemes mīnuss 30 grādos pēc Celsija. Lasīt vairāk

 

Automašīnai ietriecoties pūlī, ASV, Ņūorleānā gājuši bojā desmit cilvēki 1

Automašīnai ietriecoties cilvēku pūlī, Ņūorleānā trešdien gājuši bojā vismaz desmit cilvēki un 35 ievainoti, paziņojušas ASV varasiestādes. Lasīt vairāk

 

Kas tā par dīvainu tehniku? (+ VIDEO) 7

Youtube ik pa brīdim parādās video ar ASV ceļos nofilmētu "Apolikapses kravinieku". Kas tas ir, kam pieder, vai tāds drīkst piedalīties kopējā satiksmē? Lasīt vairāk

 

Atpakaļ uz zemes pēc 28 gadiem “ligzdā” (+ FOTO)

Savulaik pilnīgi jaunais Dodge Viper, kas uz speciāla podesta augstu virs zemes tika uzcelts pirms 28 gadiem, uz laiku atgriezies savā dabīgajā vidē kosmētiskajam remontam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti