Visi komentāri - Pieaug elektroauto skaits uz ielām. Ar kādiem drošības apsvērumiem jārēķinās tā lietotājam?

Pieaug elektroauto skaits uz ielām. Ar kādiem drošības apsvērumiem jārēķinās tā lietotājam? 6

 

Foto: Publicitātes foto

Latvijas Apdrošinātāju asociācija | 13.marts 2025 8:49

Arvien biežāk uz Latvijas ceļiem redzam elektroauto ar zilajām numura zīmēm. Pateicoties dažādiem valsts atbalsta pasākumiem un cenas samazinājumam tirgū, to skaits pēdējos gados ir būtiski pieaudzis.

Auto asociācijas dati liecina, ka šobrīd Latvijā ir gandrīz 10 tūkstoši ar elektrību darbināmi vieglie pasažieru auto un to skaits pērn palielinājies par 2979. Pārsēžoties no spēkrata ar iekšdedzes dzinēju pie elektroauto stūres, ir jāņem vērā vairāki drošības apsvērumi, t.sk. veicot uzlādi, kā arī jāpievērš uzmanība KASKO apdrošināšanas segumam.

Klusāks un dinamiskāks

Lai arī saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem elektriskās mašīnas ir jāaprīko ar skaņas sistēmu, kas brīdinātu apkārt esošos par to klātbūtni, tās joprojām ir ievērojami klusāks nekā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju, tāpēc autovadītājam ir jābūt uzmanīgam pie stūres, jo gājēji, velosipēdisti un vecāka gadagājuma cilvēki var nedzirdēt to tuvojamies. Īpaši uzmanīgiem ir jābūt pilsētās un pie gājēju pārejām. Tāpat jāņem vērā, ka elektriskie motori nodrošina tūlītēju griezes momentu, kas nozīmē, ka elektroauto uzsāk braukšanu daudz ātrāk nekā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju, bet elektroauto bremzēšanas sistēma atšķiras no tradicionālajiem automobiļiem, jo tā bieži izmanto gan reģeneratīvo bremzēšanu, gan mehāniskās bremzes.

Rūpīgi jāizvēlas autoserviss

Elektroauto izmantošana maina ikdienas ritmu un paradumus. Ja tās lietotājs pielāgojas šīm izmaiņām, tad ar elektroauto lietošanu problēmu nav, tomēr jānorāda uz otru transportlīdzekļu ekspluatācijas pusi – tās remontdarbiem un apkopēm.

“Elektroauto darbojas ar 400-800 V spriegumu, kas avārijas vai remonta laikā var būt dzīvībai bīstams, ja tiek bojāti vadi vai sistēmas, tādēļ personām, kuras veic jebkādas darbības ar bojātu elektroauto vai vienkārši veic tā remonta darbus, ir jābūt īpaši uzmanīgām. Latvijā līdz šim nav nekādu prasību autoservisiem, kas regulētu drošus elektroauto remonta pakalpojumus, tādēļ elektroauto īpašniekiem ir jābūt uzmanīgiem arī servisa pakalpojuma sniedzēja izvēlē,” stāsta Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Jāseko līdzi enerģijas patēriņam

Atšķirībā no iekšdedzes dzinēja automobiļiem elektroauto vadītājiem jāpievērš lielāka uzmanība uzlādei, īpaši garākos braucienos. Lai gan elektroauto uzlādes punktu skaits Latvijā turpina pielielināties, ne visur pārklājums ir vienmērīgs. Visvairāk uzlādes vietu ir Rīgā un Pierīgā – mazāk attālākos reģionos.

Lai atrastu tuvāko elektroauto uzlādes staciju, visērtāk ir izmantot īpašas mobilās lietotnes ar reāllaika informāciju par pieejamajiem uzlādes punktiem tuvākajā apkārtnē. Lielākā daļa staciju piedāvā uzlādi par maksu, tomēr ir atsevišķas vietas, kur iespējams uzlādēt elektroauto bez maksas. Tāpat ir pieejami dažādi uzlādes veidi - vidējās un ātrās uzlādes stacijas.

“Jāņem vērā, ka aukstā ziemā elektroauto akumulatora jauda var samazināties, bet karstā laikā var būt nepieciešama papildus dzesēšana, tāpēc auto vadītājiem ir jāplāno uzlāde un braukšana, ņemot vērā sezonālās izmaiņas. Tāpat svarīgi iepriekš precīzi izplānot maršrutu, lai pa ceļam būtu uzlādes iespējas. Dažos auto, ievadot navigācijā maršrutu, to jau izdara autovadītāja vietā,” stāsta A. Kulbergs.

Īpaši drošības apsvērumi

Pārvietojoties ar elektroauto, ir nepieciešama OCTA un vēlams arī KASKO apdrošināšana, lai papildus nodrošinātos pret dažādiem negadījumiem uz ceļa un automašīnas bojājumiem. Ja agrāk KASKO apdrošināšana elektroauto bija ievērojami dārgāka, jo arī paši auto bija dārgāki un vēl nebija tik plaši pieejamas servisa iespējas, tad tagad šī starpība ir būtiski sarukusi vai pat pazudusi.

Apdrošinot elektroauto, būtisku atšķirību no spēkrata ar iekšdedzes dzinēju nav, tomēr ir jāpievērš uzmanība pašriska apmēram vai arī baterijas pašriskam, ja tāds ir atsevišķi izdalīts. Tā kā ne visām automašīnām baterija no apakšpuses ir droši nosegta, iebraukšana kādā dziļākā bedrē to var apskādēt, kas var beigties ar dārgām remonta izmaksām.

“Tāpat vadītājiem ir jābūt uzmanīgiem, kur un kā viņi uzlādē savu automobili. Ja automašīnu plānots lādēt mājās, tad uzlādes sistēmas uzstādīšanu ir vēlams uzticēt sertificētam speciālistam, jo ir svarīgi ievērot visus ugunsdrošības noteikumus. Arī bojājumu gadījumā labāk nemēģināt pašam to remontēt, bet pieaicināt speciālistu. Lai gan tas notiek reti, elektroauto akumulatoru aizdegšanās gadījumā ugunsgrēku var būt grūtāk nodzēst nekā tradicionālā degvielas automobiļa aizdegšanās gadījumā. Ja uzlādes punkts atrodas, piemēram, garāžā, ugunsdrošības noteikumu neievērošana var apdraudēt arī dzīvesvietu, tāpēc ir ieteicama arī mājokļa apdrošināšana pret uguns riskiem,” rekomendē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins.

                                               

 
Visi komentāri
 
Original Nja 13.marts 2025 8:56
0 1 Atbildēt

Ņemot vērā, kā parasti šie elektroauto pārvietojas pa ielām/ceļiem, par drošību ir jāuztraucas tieši pārējiem satiksmes dalībniekiem

Juris 13.marts 2025 9:49
0 4 Atbildēt

EV ir netīrākais un nedrošākais radījums.

gaga 13.marts 2025 10:42
4 0 Atbildēt

Atgādina laikus, kad visi brauca ar PSRS mašīnām un pamazām nāca iekšā importa mašīnas. Bija cilvēki, kas palika uzticīgi VAZ.

Po 13.marts 2025 19:38
2 0 Atbildēt

Tikai neiedomājaties savā prātā, ka varēsiet pats kaut reizi uzlādēt, bez speciālista klātbūtnes!  Pat bezdēt vairs netiks ļauts bez izmešu nomaksas.

hue 14.marts 2025 10:34
0 0 Atbildēt

No drošības aspekta, iesaku pārbaudīt cik ātri var izkļūt no auto teorētiska ugunsgrēka gadījumā un kur ir durvju iekšējās atvēršanas sviras (mehāniskās, nevis pogas) aizmugurējiem sēdošiem, lai tur nebūtu pārsteigumi (stresā neatradīsiet aiz kuras plastmasas ir paslēptas, un visiem auto nav, pat ja citos modeļu gados ir)

Durvju neatvēršana var beigties letāli, ar smagiem apdegumiem.

ZZZZ 14.marts 2025 10:59
0 1 Atbildēt
Tavs komentārs
 
 
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Degvielas cenas Lietuvā: Dīzelis 1.669 un 95 benzīns 1.569 EUR 15.03.2025 (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iebrauc Lietuvā, kas vēl līdz 2024. gada nogalei vilināja ar savām zemajām degvielas cenām. Tagad tā vairs nav un iAuto.lv iepilda savā ceļojumā dārgāko degvielu. Lasīt vairāk

 

Gandrīz 800 km ar elektrību - Mercedes piesaka jauno CLA (+ FOTO) 15

Vācijas autobūves uzņēmums Mercedes-Benz nodemonstrējis jaunās paaudzes CLA, kas turpmāk būs pieejams kā hibrīda un arī pilnībā elektrisks modelis. Iepriekš motoru klāstā bija arī dīzelis, kas tagad no tā svītrots. Lasīt vairāk

 

31 000 pasūtījumu 48 stundu laikā - elektriskais Leapmotor B10 (15 300 eiro) uzstāda jaunu rekordu 9

Jauna diena, jauns rekords – elektrisko Leapmotor B10 klienti kāro tik ļoti, ka pirmo divu diennakšu laikā kopš pārdošanas sākuma 10. martā, ražotājs saņēmis 31 000 pasūtījumu. Lasīt vairāk

 

iAuto lasītāji ziedo 625 EUR un palīdz iegādāties DJI MAVIC 3T dronu, kurš jau ir nogādāts Ukrainā (+ VIDEO) 2

Ukraiņu karavīri novērtē dronu, kas iegādāts piedaloties iAuto.lv lasītājiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti